Ajettavuus jäällä.
Ajettavuus jäällä.
Elikkäs, auto on todella epämukava ajettava jäisellä tiellä.
Tuttuni lainasi autoa ja sanoi samaa, kuulemma kuin leijjailisi koko ajan tien pinnalla.
Eilen illasta huomasin myös sellaisen pikkuseikan että auto nyppii jotenkin välillä sivulleppäin.
Ja tosiaan sulalla tiellä menee eteenpäin kuin juna.
Katsastanut olen juuri ja peräpäässä ei ainkaan katsurin mukaan ollut mitään moitittavaa.. eteen vaihdoin alapallonivelen.
Alan epäillä että jos auraus kulmat olisivat sen verran pielessä..
Toisaaltaalta hirveän pitkä siitä ei ole kun edellinen omistaja on kulmat säädättänyt.
Niin ja autohan on tuo 200cdi farkku.
E1.1 Tänään vaihdoin nasta renkaat kitkojen tilalle kun ne olivat niin epätasaisesti kuluneet.. (olleet ennen audin alla )
Tuttuni lainasi autoa ja sanoi samaa, kuulemma kuin leijjailisi koko ajan tien pinnalla.
Eilen illasta huomasin myös sellaisen pikkuseikan että auto nyppii jotenkin välillä sivulleppäin.
Ja tosiaan sulalla tiellä menee eteenpäin kuin juna.
Katsastanut olen juuri ja peräpäässä ei ainkaan katsurin mukaan ollut mitään moitittavaa.. eteen vaihdoin alapallonivelen.
Alan epäillä että jos auraus kulmat olisivat sen verran pielessä..
Toisaaltaalta hirveän pitkä siitä ei ole kun edellinen omistaja on kulmat säädättänyt.
Niin ja autohan on tuo 200cdi farkku.
E1.1 Tänään vaihdoin nasta renkaat kitkojen tilalle kun ne olivat niin epätasaisesti kuluneet.. (olleet ennen audin alla )
Joo.. oman auton käytin kesällä suunnattavana ja ei ne siellä esikuormittaneet renkaita, eli aurausta on liian vähän. Joku tietysti sanoo, että säätö tehdään kun on uudet osat autoon vaihdettu, jolloin esikuormituksella olisi minimaalinen vaikutus, mutta kun kaikkia osia en ole vaihtanut.
Tuskin mersulla tuo ohje on suotta annettu.
No... itte kun tekee, niin saa mitä tulee... mun motto.
Tuskin mersulla tuo ohje on suotta annettu.
No... itte kun tekee, niin saa mitä tulee... mun motto.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Veikkaisin niitä takapään puslia tai sitten renkaita/suuntausta.
Viimeksi muokannut cmeli, 12.12.2011 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Takapään liian suuri auraus tekee kans tuommosen ilmiön ja ei olla ikää kuormitettu mersun ohjeiden mukaan.
Silimällä korkeus ja arvot + ny vissin kohtuurella onnistuttu......
Silimällä korkeus ja arvot + ny vissin kohtuurella onnistuttu......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Re: Ajettavuus jäällä.
W202 oli samanlaisesta liukkaan kelin mutkittelusta kärsivä ja kokeilin kaikenlaista. Merkkiliike Lohjalla siis sääti päin peetä 4-pyöräsuuntauksessa, siitä se pulma lähti kasvamaan. Vaihdeltiin sitten ohjauksen osia (raidetanko päineen ja ohjauksen vaimennin) tukivarsia ja narinaa. Kokeiltiin erilaista talvirengasta ja erilaisilla paineilla. Hyvää ei tullu kuitenkaan vaikka toki parani. Sitten säädettiin kulmat paikallisessa kolarikorjaamossa ja alkoi paremmin kulkemaan mutta ratti oli vinossa milloin toiseen suuntaan milloin vastakkaiseen... Lopulta vaihdoin molemmat raidetangon päät (kun se toinen olikin jätetty vaihtamatta) ja samalla säädin aurauksen aika nollille edessä (tais olla 0.07-0.08 astetta) Kulkikin sitten melko mukavasti liukkaalla. Tosiaan vaihdettiin siihen kyllä simpukkaan joku korjaussarja kanssa ennen toista suuntausta. Parhaiten meni suoraan hakka 5 nastoilla 225 45 17.
Kyllähän se pitäis viimeistään 300tkm kohdalla mersuun vaihtaa alustasta kaikki uusiksi.... Pikkuhiljaa vaihtamalla ei saa kunnolla tuntea mikä ero siellä alustan palikoilla on löydettävissä. Tosin yllättävän suuri ero oli kesällä ajettaessa kun vaihtoi jouset. Talviajoon varmaan sekin vaikutti, mutta paha sanoa varmaksi.
Kyllähän se pitäis viimeistään 300tkm kohdalla mersuun vaihtaa alustasta kaikki uusiksi.... Pikkuhiljaa vaihtamalla ei saa kunnolla tuntea mikä ero siellä alustan palikoilla on löydettävissä. Tosin yllättävän suuri ero oli kesällä ajettaessa kun vaihtoi jouset. Talviajoon varmaan sekin vaikutti, mutta paha sanoa varmaksi.
Katsastuksessa ei läheskään aina huomata kaikkia välyksiä.Ihmettelen noita yli puoli miljoonaa ajettuja että millä ne kaivaa ne väljät sieltä alustasta. Vai ajeleeko ne vaan ja korjaa mitä katsastus käskee..
Kannattaa tutkituttaa ammattilaisella (mersut osaava asentaja).
Auto pysyy kohtalaisen hyvässä kunnossa jos huollattaa kerran vuodessa niin että samalla katsellaan välykset pois.
Osiahan voi itsekin vaihtaa jos on työkaluja, sopiva paikka ja intoa.
Pitää vaan muistaa että pyöränkulmat laitetaan lopuksi kohdalleen nelipyöräsuuntauslaitteella, ei kierteitten määrää laskemalla tai laudanpätkällä / mittanauhalla.
wiimax.fi
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Onko Dealerin edustamassa pajassa nelipistesuuntaus, ja mitä maksaa lähinnä tarkastus ja tarvittaessa ehkä säätökin.
Meinaan, kun tuo Tenava on vähän levoton vaikka säädätetty keväällä ja sitä ennen vaihdettu tarvittavia osia. Yleensä ovat kyllä omista Mersuistani saaneet kohdalleen kys. liikkeessä. Jäi kylläkin vähän mietityttämään maininta, että vanhoista koslista (-89) ei saa esim. takapyörän kallistuksia säädettyä.)
Vai onko se heikompi ohjattavuus ihan vaan Tenavan ominaisuus esim. satalankkuun verrattuna.
Meinaan, kun tuo Tenava on vähän levoton vaikka säädätetty keväällä ja sitä ennen vaihdettu tarvittavia osia. Yleensä ovat kyllä omista Mersuistani saaneet kohdalleen kys. liikkeessä. Jäi kylläkin vähän mietityttämään maininta, että vanhoista koslista (-89) ei saa esim. takapyörän kallistuksia säädettyä.)
Vai onko se heikompi ohjattavuus ihan vaan Tenavan ominaisuus esim. satalankkuun verrattuna.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Juu no eilen en sitten ehtinyt kokeilla auton ajettavuutta toisilla renkailla kun vaihdoin tosiaan alle peltivanteet ja eihän ne perskatit mahtunu pyörimään siellä edessä..
No jos sitä tänään tuolta tallin perukoilta ettis sinne ne c:n omat pellit alle..
Tosin ei kyllä pahemmin oo jäätäkään enää.
Etupyörän laakerit taidan kanssa käydä kiristelemässä kun tuntuu olevan sellainen kiva välys sieläkin..
Ja tosiaan ne kitkapyörät olivat kuluneet takaa niin että joka toinen hokki oli kulunut ja joka toinen ei. Tämänkin luulisi vaikuttavan liukkaan kelin ajettavuuteen.
Eihän siellä nyt oikein paljon pitäisi väljiä paikkoja olla kun autolla kumminkin rullattu VASTA 420000 ja risat..
Kulmat käyn kumminkin varmasti nyt tarkistuttamassa tässä jossain vaiheessa.
No jos sitä tänään tuolta tallin perukoilta ettis sinne ne c:n omat pellit alle..
Tosin ei kyllä pahemmin oo jäätäkään enää.
Etupyörän laakerit taidan kanssa käydä kiristelemässä kun tuntuu olevan sellainen kiva välys sieläkin..
Ja tosiaan ne kitkapyörät olivat kuluneet takaa niin että joka toinen hokki oli kulunut ja joka toinen ei. Tämänkin luulisi vaikuttavan liukkaan kelin ajettavuuteen.
Eihän siellä nyt oikein paljon pitäisi väljiä paikkoja olla kun autolla kumminkin rullattu VASTA 420000 ja risat..
Kulmat käyn kumminkin varmasti nyt tarkistuttamassa tässä jossain vaiheessa.
Niin, korjattakoon että itse säätämäni etupyörien auraus tehtiin ihan tarkoitusta varten tehdyllä "työntömitalla" sillä voi mitata joko renkaasta, vanteen reunasta tai jarrulevystä ottamalla sen minkä parhaaksi mittauspaikaksi katsoi. Kokeilin sekä renkaasta että vanteesta mitata ja pyörittelin renkaita myös eteen ja taaksepäin sen verta että useamman mittauksen perusteella sain vanteen etu ja takareunasta erot kympin parin tarkkuudella, loppu oli laskemista.dealer kirjoitti:Katsastuksessa ei läheskään aina huomata kaikkia välyksiä.Ihmettelen noita yli puoli miljoonaa ajettuja että millä ne kaivaa ne väljät sieltä alustasta. Vai ajeleeko ne vaan ja korjaa mitä katsastus käskee..
Kannattaa tutkituttaa ammattilaisella (mersut osaava asentaja).
Auto pysyy kohtalaisen hyvässä kunnossa jos huollattaa kerran vuodessa niin että samalla katsellaan välykset pois.
Osiahan voi itsekin vaihtaa jos on työkaluja, sopiva paikka ja intoa.
Pitää vaan muistaa että pyöränkulmat laitetaan lopuksi kohdalleen nelipyöräsuuntauslaitteella, ei kierteitten määrää laskemalla tai laudanpätkällä / mittanauhalla.
Vaikeinta oli säätää haluamansa määrä, meni aina yli tai ali halutusta ja lopuksi jätin siihen tehtaan minimistä puoleen ja kun tuntui hyvältä niin annoin olla siinä (tähtäsin muistaakseni 0.15 arvoon).
Mersun merkkiliikkeessä laittoivat vanteeseen häkkyrän kiinni ja tuskimpa se kertaluokkaa parempi oli... Ei ne siellä navan otsapinnasta katsonut, mikä olisi mielestäni lähtökohta jos kunnolla tekisi.
Hienot lasertuikuttimet on aika turhia, jos niitä epämääräiseen vanteen pintaan huolimattomasti asetellaan. En oikein jaksa uskoa, että niitä on oikeasti koskaan edes kalibroitu.... Tai sitten niitä todella säännöllisesti kalibroidaan epäilen
Täytyy yrittää loppuviikosta tehdä jotain omalle autolle.
Täytyy yrittää loppuviikosta tehdä jotain omalle autolle.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Meillä on korjaamokäytössä myös tuollainen mittausväline.Niin, korjattakoon että itse säätämäni etupyörien auraus tehtiin ihan tarkoitusta varten tehdyllä "työntömitalla" sillä voi mitata joko renkaasta, vanteen reunasta tai jarrulevystä ottamalla sen minkä parhaaksi mittauspaikaksi katsoi. Kokeilin sekä renkaasta että vanteesta mitata ja pyörittelin renkaita myös eteen ja taaksepäin sen verta että useamman mittauksen perusteella sain vanteen etu ja takareunasta erot kympin parin tarkkuudella, loppu oli laskemista.
Sillä voi tarkistaa etupyörien aurauksen luotettavasti mutta useinkaan se ei riitä.
Vanteen kierous ei vaikuta mittaukseen nelipyöräsuuntauslaitteilla.Hienot lasertuikuttimet on aika turhia, jos niitä epämääräiseen vanteen pintaan huolimattomasti asetellaan.
Minun työpaikalla oleva laitteisto tarkastetaan noin kerran kuukaudessa.En oikein jaksa uskoa, että niitä on oikeasti koskaan edes kalibroitu.... Tai sitten niitä todella säännöllisesti kalibroidaan epäilen
Varsinaisen kalibroinnin tarvetta on ollut pari kertaa 6-7 vuoteen.
Jokainen ymmärtää että laitteiston pitää olla kunnossa ja mittaajan 7 säätäjän osata tehtävänsä, muuten tehdään enemmän takuutyötä kuin veloitettavaa eikä se olisi kenenkään etu.
wiimax.fi
En ottanut kuvaa kun sitä lainasin/säätelin itse Endurance ajoa harrastavalta taholta tuon lainasin, käyttävät sitä siinä hommassa kai tarkistaakseen onko auraus muuttunut tms.jolle kirjoitti:Olisko sulla Ak47 kuvaa tuosta laitteesta kun alko itseäkin kiinnostaa tuollaisen värkkääminen
Siinä on pitkä tanko (neliöputkea) jonka päissä on liuvut (nekin neliötä) joissa taasen hitsatut kärjet joilla pääsee mittaamaan renkaan sivun yli sinne vanteelle päin. Ensin mitataan toinen reuna ja sitten toinen. Mittauskorkeuskin oli helppo saada samaksi etu ja takapuolelta mitatessa.
Tankoon piirrettiin merkki terävällä piirtopuikolla tai tussilla ja mitattiin tönärillä erot ja laskettiin siitä kulma kun mitattiin myös mittauskohdasta vanteen mitta pituussuunnassa.
Eipä tuolla muuta saa mittailtua kuin aurauksen. Periaatteessa toki korkeus suunnassa saa mittailtua myös onko renkaat miten kenollaan (camber).
Mistäs se dealerin työpaikan laite ottaa mitan? Tai yleensäkkään mistä nämä kaupalliset laitteet mittailee? Pakko siinä on olla sellainen toiminto vakiona että rengasta kun pyörittää kierroksen pari, niin laite laskeskelee vanteen heiton, tai määrittää kuitenkin pyörimisakselin parhaansa mukaan. Muuten kuulostaisi hurjalta... Tosin vaatii että välillä auto nostetaan renkaasta ilmaan ja pyöritetään rengasta (kaikkia) ja sitten lasketaan maahan ja mitataan...
Periaatteessa jos sorvaisi heitottomat "mittausvanteet" niin sitten olisi tarkin tieto saatavissa millä vain laitteella. Käytännössähän auto tulee olla renkaillaan ja kaiketi mersumaiseen tapaan kuormitettu kuskin painolla kun alustaa säädellään.
Mutta samahan se vaikka miten säätäisi/mittaisi jos sattuu hyviin säätöihin säällisessä ajassa. Vertaaminen taas on ehkä vaikeaa jos jokapaikassa eri vehkeet ja tavat mitata.
Pitäisi testata niin että useampi laite missä kävisi hakemassa mittauspöytäkirjat samana päivänä, niin siitä saisi selvyyttä löytyykö eroja laitteissa/mittaajissa.
Nelipyöräsuuntauslaite nollataan projektori kerrallaan pyöritellen jolloin mahdollinen vanteen heitto huomioidaan.
"Kepillä" mitaten autoa tietysti liikutellaan niin että mittauskohta renkaassa on sama etu- ja takareunalta mitattaessa.
"Kepillä" mitaten autoa tietysti liikutellaan niin että mittauskohta renkaassa on sama etu- ja takareunalta mitattaessa.
Tuosta en tajua mittään, mutta meillä tangossa on millimetriasteikko eikä siinä mitään kulmia tarvitse laskeskella.Tankoon piirrettiin merkki terävällä piirtopuikolla tai tussilla ja mitattiin tönärillä erot ja laskettiin siitä kulma kun mitattiin myös mittauskohdasta vanteen mitta pituussuunnassa.
wiimax.fi
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Teillä ei ole tekemisen meininki katos kun sen tekee ite niin se on parempi joidenkin mielestä.dealer kirjoitti: Tuosta en tajua mittään, mutta meillä tangossa on millimetriasteikko eikä siinä mitään kulmia tarvitse laskeskella.
Voihan sen aurauksen mitata vaikka rullamitalla jos ei usko nelipiste suuntapenkkiä , riittää juttua aakkosbaarissa
big jopo
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Joo ei oo meilläkään, rullamitta ja ne ***tun turhat laaseri härpäkkeet
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tärkeintähän itse tekemisessä on se tekemisen meininki
Mutta itse kun tekee, saa mitä tulee....
Tuolla puheella uskon jo, että homma onnistuu. Missä dealerin paja on
Siellä voisin autoa käyttää.
Paikka jossa aiemmin käytin, meinasi alkaa ässää nostelemaan helmoista, ennen kuin nyrkkiä heilutellen kerkesin väliin. Piti ihan selittää, että näissä vehkeissä on nostopisteet. Samaan tyyliin homma meni sitten loppuun asti.
Mutta itse kun tekee, saa mitä tulee....
Tuolla puheella uskon jo, että homma onnistuu. Missä dealerin paja on
Siellä voisin autoa käyttää.
Paikka jossa aiemmin käytin, meinasi alkaa ässää nostelemaan helmoista, ennen kuin nyrkkiä heilutellen kerkesin väliin. Piti ihan selittää, että näissä vehkeissä on nostopisteet. Samaan tyyliin homma meni sitten loppuun asti.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Minulla ei ole pajaa missään mutta olen töissä tuolla:
viewtopic.php?t=23820
viewtopic.php?t=23820
No, jos ohjearvo on vaikka 0.15 astetta, niin pakko ne millit on laskea asteiksi... Tangossa ei ollut asteikkoa (jos sen olisin itse tehnyt olisin laittanut siihen digitönäristä tai mikrosta asteikon...)dealer kirjoitti:Nelipyöräsuuntauslaite nollataan projektori kerrallaan pyöritellen jolloin mahdollinen vanteen heitto huomioidaan.
"Kepillä" mitaten autoa tietysti liikutellaan niin että mittauskohta renkaassa on sama etu- ja takareunalta mitattaessa.Tuosta en tajua mittään, mutta meillä tangossa on millimetriasteikko eikä siinä mitään kulmia tarvitse laskeskella.Tankoon piirrettiin merkki terävällä piirtopuikolla tai tussilla ja mitattiin tönärillä erot ja laskettiin siitä kulma kun mitattiin myös mittauskohdasta vanteen mitta pituussuunnassa.
Eri asioiden mittaaminen on oma paheeni, on tullut mm mitattua luodin nopeuksia niin heilurilla, penkkihiomakoneella, kuin tietenkin itse tehdyllä prossuohjatulla kaupallista vastaavalla mittarilla - kaikki antoivat samat arvot. Työssä tuhannesosat ja sataset on arkipäivää, niin johan on perhana jos ei aurauksen mittauksen tarkkuus riitä??? Ulkomuistista se oli 0.074 astetta
Erittäin oftopikkia:
Kun nyt joku kuitenkin kysyy miten penkkihiomakoneella mitataan luodin nopeus, niin se käy näin:
Katsotaan mitä vauhtia kone pyörii ja tarkistetaan jättämä (strobo paras). Kivien tilalla on paperi tai pahvikiekot joissa astetaulukko. Kiekkojen välinen etäisyys on etukäteen mitattu. Ase linjataan samaan linjaan kuin hiomakoneen akseli tai ammutaan kulman kalibrointilaukaus ase kiinteässä tuessa ampuen. Tämän jälkeen ammutaan laukaus niin että kiekot pyörivät. Koska kiekoilla on tietty kulmanopeus ja etäisyys toisiinsa nähden tunnettu saamme luodin nopeuden kun hieman laskemme. Kyse siis on asteluvusta joka luodinreikä kiekossa 1 ja kiekossa 2 on luonnollisestikkin eri kohdissa....
Asiaan, yksikään nelipyöräsuuntauslaite tuskin muuten esittää mitään tuloksia laskematta tismalleen samoja asioita mitä itsetehdyllä "aurausmittaustyöntömitalla" saman asian tehden lasketaan ... Se tekee ne vain nopeammin ja lennossa.
Eipä tuo lopulta asiaa mietittyään ole rakettitiedettä
Kulmien tarkistukseen voin varauksetta suositella: http://www.atoyautohuolto.fi/ jos pk-seudulla on tarvetta. Espoon toimipiste on puljannut niin Ceen kun Sprinterinkin (tänä perjantaina) kuosiin kohtuurahalla.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04