saako w202 kunnollista lukkoperää?
saako w202 kunnollista lukkoperää?
Eli omistan w202 c230 kompressor mersun vuodelta 96.
Perä joskus lyönyt öljyt ulos tiivisteistä ja joko ajettu hetki ilman öljyjä tai kasauskessa ei rattaita kohdistettu kunnolla,eli ulvoo jonkin verran.
Vaihtoon menee jossainvaiheessa niin rupesin miettimään josko samalla lukkoperä ,kun kokoajan yksi rengas lyö tyhjää.
Autossa ei ole vakiona minkäänlaisia luistonestoja sun muita.
Onko olemassa bolt on lukkoperää tai pelkkää ratas settiä ,tai mikä olisi mahdollista järkevällä vaivalla saada alle?
Perä joskus lyönyt öljyt ulos tiivisteistä ja joko ajettu hetki ilman öljyjä tai kasauskessa ei rattaita kohdistettu kunnolla,eli ulvoo jonkin verran.
Vaihtoon menee jossainvaiheessa niin rupesin miettimään josko samalla lukkoperä ,kun kokoajan yksi rengas lyö tyhjää.
Autossa ei ole vakiona minkäänlaisia luistonestoja sun muita.
Onko olemassa bolt on lukkoperää tai pelkkää ratas settiä ,tai mikä olisi mahdollista järkevällä vaivalla saada alle?
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mikäli 3,07 tai 3,27 välitys käy likellekään, niin 190E 16v-mallien kitkaperä vois passata, jos orkkis on "isoperä" eli 185mm lautasella. Takakansi vaan vanhasta. Myös 190/124 ASD perästä saattas saada jonkinkaltasen kitkalukon aikaseks risteyttämällä avoperän laipat siihen.
Löytyykö äkkiä äänetöntä, ehjää, tiukkalukkosta ja järkevän hintasta perää, paha sanoa. Kitkat kun loppuu on perän ikä aika lyhyt, jos ei arvaa remontoida heti. Yksi 3,27 kitkaperä löytys täältä osina ja vaatis kaiken kuluvan uusimista, mikäli ei rataspari ole ottanut liialti jo selekäänsä. Eli ei kannattane elvyttää.
Löytyykö äkkiä äänetöntä, ehjää, tiukkalukkosta ja järkevän hintasta perää, paha sanoa. Kitkat kun loppuu on perän ikä aika lyhyt, jos ei arvaa remontoida heti. Yksi 3,27 kitkaperä löytys täältä osina ja vaatis kaiken kuluvan uusimista, mikäli ei rataspari ole ottanut liialti jo selekäänsä. Eli ei kannattane elvyttää.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
Joo ei kemppilukko oo iha se mitä mesee hakuses.
Laittakaa linkkii tänne jos löytyy mailmalta vaikka vakioperän sisälle menevät kitkalukko sisuskalut tai jotain kokonaisia periä.
Ite koittanu jo tota nettiä selata ,ilman kummosia tuloksia.
E:Toi 190 16 venttiilisten LSD lukkoperä ei vissiin oo ihan se paras vaihtoehto. Vissiin auttaa talvella liikkeellelähdössä jne muta ei kunnolla toisen pyörän sutimista estä suuremmissa vauhdeissa ja vaatii vissiin jtn hydrauliikkaa ja elektroniikkaa kaveriks toimiakseen.
Toinen vaihtoehto tommonen ASD,mutta ei taida olla kauheesti myynnissä missään.
Anti Slip Differential
The automatic locking differential improves handling when moving off on a road surface which is slippery on just one side. The locking differential is immediately disengaged when the brakes are applied, so that the ABS function is unaffected. A major advantage of ASD is that it switches on and off automatically at the appropriate moments, thus relieving strain on the driver.
Jos jollain on jotain oikeeta tietoa kummankaan toiminnasta niin saa sanoa,erityisesti minkä verran lisälaitteita toi sataysikymppisen lsd tarttee toimiakseen.
Laittakaa linkkii tänne jos löytyy mailmalta vaikka vakioperän sisälle menevät kitkalukko sisuskalut tai jotain kokonaisia periä.
Ite koittanu jo tota nettiä selata ,ilman kummosia tuloksia.
E:Toi 190 16 venttiilisten LSD lukkoperä ei vissiin oo ihan se paras vaihtoehto. Vissiin auttaa talvella liikkeellelähdössä jne muta ei kunnolla toisen pyörän sutimista estä suuremmissa vauhdeissa ja vaatii vissiin jtn hydrauliikkaa ja elektroniikkaa kaveriks toimiakseen.
Toinen vaihtoehto tommonen ASD,mutta ei taida olla kauheesti myynnissä missään.
Anti Slip Differential
The automatic locking differential improves handling when moving off on a road surface which is slippery on just one side. The locking differential is immediately disengaged when the brakes are applied, so that the ABS function is unaffected. A major advantage of ASD is that it switches on and off automatically at the appropriate moments, thus relieving strain on the driver.
Jos jollain on jotain oikeeta tietoa kummankaan toiminnasta niin saa sanoa,erityisesti minkä verran lisälaitteita toi sataysikymppisen lsd tarttee toimiakseen.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Toisapäin. 190E 2,3-16 on kitkalukolla, joka ei tarvitse toimiakseen lisälaitteita. 16v malleihin, tai ainakin 2,5-16 malliin on saanut ASD:täkin lisävarusteena. ASD on lyhennys sanoista automatische sperrdifferenzial tjsp, eli automaattinen lukkoperä. ASD:ssä on kummankin vetoakselin laipan ympärillä rengasmainen sylinteri, joilla saadaan lukkoon lisää pitoa tarvittaessa, elekronisesti ohjatulla hydraulijärjestelmällä paineistaen.
Perät poikkeaa toisistaan oikeastaan vain noiden sylinterien suhteen, toisessa niitä ei vain ole, eli leveys ja poskilaipparakenne on sama kitkalukollisessa ja avoperässä. ASD on sylinterien vuoksi leveämpi ja vaatii eri vetoakselit. Lukot on muuten samanlaiset, mutta kitkaperässä lienee uloimmat välilevyt hiukan mutkalla, jotta ne toimisi esijännitysjousena. ASD:stä voi käsitykseni mukaan ottaa nuo sylinterit laippoineen pois ja korvata ne normaalin avoperän tai kitkalukkoperän laipoilla ja stefoilla (?), jolloin saadaan esijännittämätön n. 25% kitkaperä. ASD:tä voi käyttää samalla tavalla lukkoperänä myös ihan siltään sylintereineen ilman hydrauliikkaakin, vetoakselit vain täytyy tällöin vaihtaa sopiviin.
Kuvassa ASD, Käytetyssä paljon ajetussa kannattaa kiinnittää huomiota pakkojen kuluneisuuteen. Punaisella ympyröity välys kun umpeutuu kitkakasojen kuluessa, alkaa rautaa jauhautua öljyn sekaan. Seuraavaksi kulahtaa laakerit ja alkaa ulina. Tarpeeksi pahaksi päästessään hammaskosketus menee pieleen ja laakeroimallakaan ei saa enää hiljenemään. Rakenne ja ongelma on tuolta osin sama molemmissa lukkoperissä, eikä sitä voi tarkastaa oikein muuten kuin purkamalla.
Perät poikkeaa toisistaan oikeastaan vain noiden sylinterien suhteen, toisessa niitä ei vain ole, eli leveys ja poskilaipparakenne on sama kitkalukollisessa ja avoperässä. ASD on sylinterien vuoksi leveämpi ja vaatii eri vetoakselit. Lukot on muuten samanlaiset, mutta kitkaperässä lienee uloimmat välilevyt hiukan mutkalla, jotta ne toimisi esijännitysjousena. ASD:stä voi käsitykseni mukaan ottaa nuo sylinterit laippoineen pois ja korvata ne normaalin avoperän tai kitkalukkoperän laipoilla ja stefoilla (?), jolloin saadaan esijännittämätön n. 25% kitkaperä. ASD:tä voi käyttää samalla tavalla lukkoperänä myös ihan siltään sylintereineen ilman hydrauliikkaakin, vetoakselit vain täytyy tällöin vaihtaa sopiviin.
Kuvassa ASD, Käytetyssä paljon ajetussa kannattaa kiinnittää huomiota pakkojen kuluneisuuteen. Punaisella ympyröity välys kun umpeutuu kitkakasojen kuluessa, alkaa rautaa jauhautua öljyn sekaan. Seuraavaksi kulahtaa laakerit ja alkaa ulina. Tarpeeksi pahaksi päästessään hammaskosketus menee pieleen ja laakeroimallakaan ei saa enää hiljenemään. Rakenne ja ongelma on tuolta osin sama molemmissa lukkoperissä, eikä sitä voi tarkastaa oikein muuten kuin purkamalla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
- foxterrier
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20.10.2010 20:58
- Paikkakunta: Heinola
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kiitos Easy riderille selvennyksestä,pitääpi ettiä jostain ok kuntosta/kunnostettavaa 16 venttiilisen kitkalukkoperää.
Eiköhän se tonne w202 alle jotenki saa sopimaan,vaikka sitten väkisin. Kellään tietoa noitten perän ulkosten kiinnitysten ja vetoakselien sopivuudesta? että tartteeko hommata samalla vetarit 16 venasesta.
Eiköhän se tonne w202 alle jotenki saa sopimaan,vaikka sitten väkisin. Kellään tietoa noitten perän ulkosten kiinnitysten ja vetoakselien sopivuudesta? että tartteeko hommata samalla vetarit 16 venasesta.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kuori käsittääkseni sama "isoperä", vaan onkopa 202:sessa edes raideväli sama kuin tenavassa/lankussa? Voi olla eri pituset kepit. Tojennäkösesti laippojen pulttikehä kuitenkin molemmissa sama n.94mm, eli laipan halkasija 110mm ja kolmihaara 90mm jaolla. (W201 16v ja W202 230K) Tenavassa vaan toisinaan vetarin laipassa/laipoissa julmettu "vauhtipyörä" jolloin takakannen lisäksi myös laipat pitää ottaa vanhasta perästä, koska nuo limput ei taida sopia pyörimään C:läisessä. Se ei tosin ole homma eikä mikhän. Mikäli kolmihaarakas sen sijaan tarvitsee vaihtaa, niin vaihtaessa tulee olla kärppänä kun kirii mutteria. Mutterin asennon merkkailu ei autakaan kuten pelkän stefan vaihdossa, perä tulisi mieluiten purkaa ja krymppi uusia/oikoo ennen pinjonin asianmukasta kiristystä oikeaan käyntivälykseen. Muuten voi jäähä krymppi liian löysäks tai lakrut tiukalle. Romua-230k- kirjoitti:Kiitos Easy riderille selvennyksestä,pitääpi ettiä jostain ok kuntosta/kunnostettavaa 16 venttiilisen kitkalukkoperää.
Eiköhän se tonne w202 alle jotenki saa sopimaan,vaikka sitten väkisin. Kellään tietoa noitten perän ulkosten kiinnitysten ja vetoakselien sopivuudesta? että tartteeko hommata samalla vetarit 16 venasesta.
Kannattaa ottaa selevää ja täys varmuus sen ASD:n ja avoperän laippojen risteyttämismahollisuuksista, ASD on yleisempi kuin Cossun kitkapeppu ja välitysvaihtoehtoja on enemmän. En äkkiä keksi miksei se onnistuisi, perillä ei todellakaan ole juuri muuta eroa kuin se hydraulipuoli. Samalla laakeroi perän ja tiukkaa lukon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ite tein tuohon omaan tiisseliin peräs 124sen asd perästä. hyvin on toiminut tähän mennessä ja vetää hyvin kahdella. olis tarkotus käyttää täsä josain vaiheesa auki ja kahtua onko paljon metallia öljyn seassa.
viewtopic.php?t=21498&postdays=0&postorder=asc&start=30
viewtopic.php?t=21498&postdays=0&postorder=asc&start=30
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mulla on nyt ASD 2,65 välityksellä, siitä 6mm jarruputki vedetty konehuoneeseen ja tehostajan pumppu vaihdettu tandem-malliseen. Vielä pitäsi asentaa jakotukki, johon vapaakierto ja tähän NO mallinen magneettiventtiili jonka saa kojelaudasta napista vetämään. Venttiilin rinnalle sitten paineensäädin mittareineen jota voi justeerata konehuoneen puolelta. Lisäksi venttiilin sähköt olisi tarkoitus vetää releen kautta, joka aukeaa kun jarruvalot syttyy. ASD:n pitäisi purra 35 barin paineella 500Nm asti 100%.Bomber4 kirjoitti:Onkos tähän aiheeseen mitään uutta. Etsinyt lukkoa,mutta ideat on loppu. Toinen rengas piirtää uunituoretta raitaa ja toinen kesän vanhaa. Kun kerran lapsettaa,niin jotain tarvis tehdä,paitsi vaihtaa autoa.
Eli vetareita mittoomaan, että saako 202 koppaan ASD perää kiinni ja sitten ettimään sopivia kilkkeitä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Hassu homma jos perässä on kyljessä numerot 210 351 08 05 ,niin samaa perää käytetään koreissa W124, W140 S320, W210 E280, W220 S320. Takakansissa voi olla sitten erinumerot,ilmeisesti takakansi muuttuu korin mukaan (kiinnitykset koriin) Laakerinumero on ilmeisesti kaikissa sama 130275. Tällä numerolla periä on myös C36Amg:ssäkin. Eli koneina on 280 ja 320. Tää mitään auta,mutta on ihme ettei mihkään malliin saa lukkoa. Toisaalta jos oman perän rikkoo niin ilmeisesti osia saa ainakin hyvin/periä.
Star
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mun muistini mukaan C36 AMG:n perä on 185mm rattaalla niinkuin muutkin esim. Lankkujen ja tenavien "isoperät", mutta hampaat olis leveemmät ja että periä tuolla samalla hammastuksella olis Väyrysissä käytössä.
Perä ku perä, remontin välin ne kaikki vaan kestää.
Jyrsitytä vetarinlaippoihin ABS-hammaskehät niin saat sen ASD:n kiinni.
Perä ku perä, remontin välin ne kaikki vaan kestää.
Jyrsitytä vetarinlaippoihin ABS-hammaskehät niin saat sen ASD:n kiinni.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jaa no sitten se vois onnistaakin jollain vanhemmalla lukkoperällä. Eikös W124:n ASR perässä ole kaksi anturia vetarin sisäpäissä, nuissako on W202:sissa eri tapaan?jukkis. kirjoitti:ei tartte ne abs anturit on sielä navoissa jo. ainakin mulla on, tuskin tuosa erillailla kuitenkaa oo.Easy Rider kirjoitti:
Jyrsitytä vetarinlaippoihin ABS-hammaskehät niin saat sen ASD:n kiinni.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tarkoitin noita akselien läpivientiä jonka reiät on tuossa kleeman mallisessa palalukossa.jukkis. kirjoitti:kaikissa isoissa perissä (185mm) ainakin käy ristiin, jos vetarin laippoja tarkotat.Bomber4 kirjoitti:Kuinkahan noi akselien reiät,että onko kaikissa perissä yhtä vahvat tai ohuet akselit.
Star
joo samasta akselista siis puhutaan mutta eri asiasta. eli saman kokosia on nuissa 185 perissä, tai ei ainakaan ole erikokoisia tullu vastaan.Bomber4 kirjoitti:Tarkoitin noita akselien läpivientiä jonka reiät on tuossa kleeman mallisessa palalukossa.jukkis. kirjoitti:kaikissa isoissa perissä (185mm) ainakin käy ristiin, jos vetarin laippoja tarkotat.Bomber4 kirjoitti:Kuinkahan noi akselien reiät,että onko kaikissa perissä yhtä vahvat tai ohuet akselit.
joo 202sissa on ASR ihan normaalilla avoimella 185 perällä ja abs anturit navoissa. olikohan w124sissa ASR peräs 210mm periä? niissähän an ainakin erikseen semmosta missä on anturit perässä.Roisto kirjoitti:Taitaapi olla jo vetarien ulkopäissä.Easy Rider kirjoitti:Jaa no sitten se vois onnistaakin jollain vanhemmalla lukkoperällä. Eikös W124:n ASR perässä ole kaksi anturia vetarin sisäpäissä, nuissako on W202:sissa eri tapaan?
t.
Risto
jukkis. Oliko noi viron pojan palalukon osat alumiiniä. Silloinhan ei kuluisi akselin päät vaan pelkät lukon osat ?
Täytyykin avata oma perä ja tutkia mitä siellä on sisällä,alkais houkuttelemaan toi palalukko 200e+vat+posti. Vaihtais taas vaikka öljyt samalla,johan noilla "vanhoilla" öljyillä on ajettu n.100km
Täytyykin avata oma perä ja tutkia mitä siellä on sisällä,alkais houkuttelemaan toi palalukko 200e+vat+posti. Vaihtais taas vaikka öljyt samalla,johan noilla "vanhoilla" öljyillä on ajettu n.100km
Star