C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?
C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?
Pitäisi vaihtaa C 180:een (-99) kardaanin kannatinlaakeri kumeineen sekä lämppärin puhaltimen moottori.
Hankin kyseiset varaosat valmiiksi ja kysyin käyttämäni monimerkkikorjaamon tarjousta työn hinnasta. Vastaus oli, että työ maksaa 300 euroa eli heidän tuntitaksallaan kyse on neljän tunnin työstä.
Muistan kuulleeni, ettei kumpikaan homma vie tuntia kauempaa. Sanokaapa, onko korjaamon arvio työn kestosta sittenkin oikea?
Vai löytyykö jostakin Itä-Helsingin suunnalta pajaa, joka tekee nämä jutut edullisemmin?
Hankin kyseiset varaosat valmiiksi ja kysyin käyttämäni monimerkkikorjaamon tarjousta työn hinnasta. Vastaus oli, että työ maksaa 300 euroa eli heidän tuntitaksallaan kyse on neljän tunnin työstä.
Muistan kuulleeni, ettei kumpikaan homma vie tuntia kauempaa. Sanokaapa, onko korjaamon arvio työn kestosta sittenkin oikea?
Vai löytyykö jostakin Itä-Helsingin suunnalta pajaa, joka tekee nämä jutut edullisemmin?
Re: C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?
Ajele samoin tein vähän pidemmälle parhaalle pajalle:pekkave kirjoitti:Vai löytyykö jostakin Itä-Helsingin suunnalta pajaa, joka tekee nämä jutut edullisemmin?
http://www.app-autokorjaamo.fi/
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sehän tässä (rankan hinta-arvion lisäksi) onkin erikoista, että kyseinen korjaamo ei itse harjoita varaosa- tai tarvikemyyntiä ja että aiemmin olen teettänyt heillä parit hommat ihan asiallisin laskutuksin.
Nyt kävin ostamassa osat valmiiksi Merteilista juuri siksi, ettei korjaamolaskussa tarvitse maksaa useita kymppejä kaupassa käynnistä kun osaan kauppaan itsekin.
Vinkki käydä app:lla Järvenpäässä otettu kiitoksella vastaan, mutta siinä onkin sitten enemmän aikaa pyörähtänyt, jos sinne tämän parin tunnin työn takia lähtee.
Nyt kävin ostamassa osat valmiiksi Merteilista juuri siksi, ettei korjaamolaskussa tarvitse maksaa useita kymppejä kaupassa käynnistä kun osaan kauppaan itsekin.
Vinkki käydä app:lla Järvenpäässä otettu kiitoksella vastaan, mutta siinä onkin sitten enemmän aikaa pyörähtänyt, jos sinne tämän parin tunnin työn takia lähtee.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Rupelimoottorin vaihtoon meni Väyrysessä tämmöseltä jonninjoutavalta puuhastelijalta melkein puoli tuntia, josta suurin osa ajasta itsensä sovittelussa sinne jalkov..tilaan.
C-mallin kanssa meni aikanaan vähän kauemmin, johtuen ahtaammasta välistä. Toisin kuin joissain muissa suoritteissa, tässä tapauksessa välin ahtaus pidentää kestoa
C-mallin kanssa meni aikanaan vähän kauemmin, johtuen ahtaammasta välistä. Toisin kuin joissain muissa suoritteissa, tässä tapauksessa välin ahtaus pidentää kestoa

Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Laitoinpa huvikseni Herttoniemen Fixuksen yhteydessä toimivalle RJV-autohuollolle sähköpostia. Pyysin hintatarjousta ja erehdyin kertomaan pyynnössäni, että puhallinmoottorin pitäisi vaihtua puolessa tunnissa ja laakerin+kumin noin tunnissa. Tässä korjaamon vastaus:
" Lämmityslaitteen puhallinmoottorin vaihtotyö on 55,30 euroa.
Kardaaniakselin kannatinlaakerin sekä kumin vaihto on sitten isompi työ. Käytössämme olevan Autodata ohjeaikaluettelon mukaan menee siihen aikaa hieman enemmän kuin "noin tunti". Työn hinnaksi tulisi noin 240,00 euroa, jos pultit saadaan normaalisti irti. "
Eli kyllä vaan perkele asiakas on aina väärässä. Autodatan ohjeaikaluettelo??? Pitäisköhän vetäistä rukousasennot?
" Lämmityslaitteen puhallinmoottorin vaihtotyö on 55,30 euroa.
Kardaaniakselin kannatinlaakerin sekä kumin vaihto on sitten isompi työ. Käytössämme olevan Autodata ohjeaikaluettelon mukaan menee siihen aikaa hieman enemmän kuin "noin tunti". Työn hinnaksi tulisi noin 240,00 euroa, jos pultit saadaan normaalisti irti. "
Eli kyllä vaan perkele asiakas on aina väärässä. Autodatan ohjeaikaluettelo??? Pitäisköhän vetäistä rukousasennot?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kyllä se vaan tuntuu kaikkialla menevän ohjeaikojen mukaan tänäpäivänä, ellei mene sellaseen paikkaan jossa kirjotetaan timpurikynällä kuitti takakontin päällä, jos sitä muistetaan pyytää. Varmuudeks laitetaan 15% sikaa vielä päälle, ainakin kustariin. Päteliäs asentaja tekeekin merkkiliikkeen lasipalatsissa kaheksan tunnin työpäivänä 12-14 tuntia laskutettavaa ja kerkiää vielä lorvehtimaan aikasa kuluks.
Näin hieman kärjistäen.

Näin hieman kärjistäen.


Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Puhallinmoottori vaihtuu niin että kolme ruuvia irti apukoskin puolelta hanskalokeron alapuolelta etureunasta irti ja muovi irtoaa. Sitten pääsee käsiksi suodattimiin ja moottoriin. Koska tila on ahdas toimia ja joutuu olemaan epämukavassa asennossa kannattaa suodatin vaihtaa kanssa samalla kertaa jos autossa on suodatin. Liutetaan muoviset lukitus palikat (tais olla valkoista muovia) ja suojakansi pois. Suodatin menee vain yhdessä asennossa = katsoo asennon pois ottaessa. Moottori on kiinni kolmella ruuvilla. Motissa olevan säätimen jäähyineen joutuu ottamaan kanssa vanhasta ja se tais olla parilla ruuvilla kiinni. joissakin malleissa on säädin konehuoneen puolella ja riittää johtojen irroitus. Koska sähköjohtoja joutuu käsittelemään niin sulakkeen palamisen / pikku oikkari mahdollisuus on olemassa ja voi näinollen irroittaa ensimmäisenä vaiheena akusta navan irti. Kamat käänteisessä järjestyksessä takaisin. Puoli tuntia tuossa menee ja voi tehdä itsekkin.pekkave kirjoitti:Sehän tässä (rankan hinta-arvion lisäksi) onkin erikoista, että kyseinen korjaamo ei itse harjoita varaosa- tai tarvikemyyntiä ja että aiemmin olen teettänyt heillä parit hommat ihan asiallisin laskutuksin.
Nyt kävin ostamassa osat valmiiksi Merteilista juuri siksi, ettei korjaamolaskussa tarvitse maksaa useita kymppejä kaupassa käynnistä kun osaan kauppaan itsekin.
Vinkki käydä app:lla Järvenpäässä otettu kiitoksella vastaan, mutta siinä onkin sitten enemmän aikaa pyörähtänyt, jos sinne tämän parin tunnin työn takia lähtee.
Kardaanin laakeri vaihtuu kyllä tunnissa jos ei ole jumissa mikään. Perälimpulta 3 pulttia auki ja tukilaakerilta pari. Kohdistusmerkit on kardaanissa, huomioi ne takas laitettaessa. Pakoputken irroitus antaa tilaa, mutta mahtuu sen kartaanin pätkän sieltä välistäkin repimään. Mahdollisia suojia en osaa sanoa kun ne olen omista poistanu tai ne on jo itestään tippuneet

Ne autodatat ja vehon ohjeajat on joskus ihan höpöhöötä. Joskus puretetaan ohjeessa enempi kun tarvii tai sit niissä on vaan ilmaa kuten iisiraiteri totesi. Voihan siinä itse vieressä katsella miten homma sujuu ja todeta lopuksi että onkos autodatan ohjeessa tuossa kohtaa paskatauko ja siinä toisessa kohtaa tosiaankin lyötävä pää perämurikkaan auki ja laastaroitava sitä vartti ja voisiko lopusta jättää pois sen xaran öljypohjan tutkimisen

Puhaltimen moottorin vaihdosta on nyt saatu niin hyvät speksit, että koetan itse - kun sen voi vielä hoidella sisätöinä autotallissa. Kardaani on vaikeampi juttu; ei ole ulosvetäjää, ei monttua tai nosturia eikä varmuutta, lähtiskö irtikään.
Tästä keskusteluketjusta vahvistuu se, että kaltaiselleni auton omistajalle mikään ei ole niin arvokasta kuin tuttu, luotettava ja kohtuuhintainen korjaamo, jonka puoleen voi kääntyä aina uudestaan.
Yksinkertaisimpia juttuja olen opetellut tekemään itse Alfamerin korjausoppaan ja foorumilaisten neuvojen avulla. Mutta koetan pitää näpit erossa niistä kohteista, joiden onnistumisesta en ole varma. Silloin voi järkevällä osien ja työn hintojen vertailulla säästää pitkän pennin. Se on toinen luonto, vaikka Ässällä ajaisin ja vaikka lähin Veho on puolen kilometrin päässä.
Tästä keskusteluketjusta vahvistuu se, että kaltaiselleni auton omistajalle mikään ei ole niin arvokasta kuin tuttu, luotettava ja kohtuuhintainen korjaamo, jonka puoleen voi kääntyä aina uudestaan.
Yksinkertaisimpia juttuja olen opetellut tekemään itse Alfamerin korjausoppaan ja foorumilaisten neuvojen avulla. Mutta koetan pitää näpit erossa niistä kohteista, joiden onnistumisesta en ole varma. Silloin voi järkevällä osien ja työn hintojen vertailulla säästää pitkän pennin. Se on toinen luonto, vaikka Ässällä ajaisin ja vaikka lähin Veho on puolen kilometrin päässä.
Edellisen postauksen jälkeen tapahtui seuraavaa: oma työelämä meni niin mahdottoman kiireiseksi, että lämppärityö jäi itseltä tekemättä, vaikka asenne ja työkalut olivat valmiina.
Erään pikkukorjaamon mies neuvoi kokeilemaan herttoniemeläistä Autokorjaamo Kari Järvistä, jossa on lähes erikoistuttu Mercedeksiin. Menin paikalle maanantaina illansuussa. Sain ajan torstaiaamuksi. Pyysin kardaanin laakerityön ja lämppärin puhaltimen lisäksi vaihtamaan pyyhkijän sulan, kun sellainenkin sattui autossa pyörimään (muutkin osat olin siis ostanut valmiiksi).
Pidin näkemästäni. Järvisen korjaamossa ei ole lasiseinää myymälän ja verstaan välillä. Itse asiassa myymälää ei ole ollenkaan. Eikä kahviota. Siellä ei myöskään kaupitella Mercedes Benz-merkkisiä polkupyöriä, ei tähtilogolla varustettuja vapaa-ajan asuja eikä kahden tuhannen euron koristevannesarjoja. Järvisen korjaamossa on miehiä työnsä ääressä.
Työn valmistumisesta ilmoitettiin luvattuun aikaan sähköpostilla. Shokki tuli maksaessani. Järvisen lasku, 150 euroa koko hoidosta on tasan puolet seuraavaksi halvimmasta tarjouksesta.
Pekka-setä on nyt hyvin, hyvin tyytyväinen.
Erään pikkukorjaamon mies neuvoi kokeilemaan herttoniemeläistä Autokorjaamo Kari Järvistä, jossa on lähes erikoistuttu Mercedeksiin. Menin paikalle maanantaina illansuussa. Sain ajan torstaiaamuksi. Pyysin kardaanin laakerityön ja lämppärin puhaltimen lisäksi vaihtamaan pyyhkijän sulan, kun sellainenkin sattui autossa pyörimään (muutkin osat olin siis ostanut valmiiksi).
Pidin näkemästäni. Järvisen korjaamossa ei ole lasiseinää myymälän ja verstaan välillä. Itse asiassa myymälää ei ole ollenkaan. Eikä kahviota. Siellä ei myöskään kaupitella Mercedes Benz-merkkisiä polkupyöriä, ei tähtilogolla varustettuja vapaa-ajan asuja eikä kahden tuhannen euron koristevannesarjoja. Järvisen korjaamossa on miehiä työnsä ääressä.
Työn valmistumisesta ilmoitettiin luvattuun aikaan sähköpostilla. Shokki tuli maksaessani. Järvisen lasku, 150 euroa koko hoidosta on tasan puolet seuraavaksi halvimmasta tarjouksesta.
Pekka-setä on nyt hyvin, hyvin tyytyväinen.
No eipä siinä sitten ollut tuntiveloitus kuin 150 e. Kaverillani on pieni verstas, ja päivän aikana noita 150-200 euron juttuja tulee useampia, joista osa ei näe edes kuittia. Hyvä ja osaava korjaaja pärjää taloudellisesti aina. Parhaita keikkoja ovat ne, kun omistaja lähtee ja jättää auton paikalle. Ihan mistä pikkujutusta vaan voi nykyään pyytää sen 200 euroa, siksi pyrinkin itse laittamaan tuollaiset pikkukorjaukset itse.
Setäni laitatti omaan pösöönsä (406) raidetangonpään ja takajarruvaijerit, kustannus oli yli 300 euroa ja osat olivat siitä 40 euroa. Tämä ei tapahtunut edes pääkaupunkiseudulla, vaan kohtuu pienessä Somerossa. Ja auton alusta tarkastettiin muutenkin samalla...no katsastuksessa tuli kuulemma kuitenkin hylätty, kun alapallo oli väljä, että näin.
Mersukorjaamojen paras mainos on VEHO. Kun ottaa vaikka vain puolet Vehon hinnoista, niin asiakkaan mielestä se on halpaa.......
Setäni laitatti omaan pösöönsä (406) raidetangonpään ja takajarruvaijerit, kustannus oli yli 300 euroa ja osat olivat siitä 40 euroa. Tämä ei tapahtunut edes pääkaupunkiseudulla, vaan kohtuu pienessä Somerossa. Ja auton alusta tarkastettiin muutenkin samalla...no katsastuksessa tuli kuulemma kuitenkin hylätty, kun alapallo oli väljä, että näin.
Mersukorjaamojen paras mainos on VEHO. Kun ottaa vaikka vain puolet Vehon hinnoista, niin asiakkaan mielestä se on halpaa.......
Niin , torksit siellä tais ollakkin. Dealerin ei tarvi irrottaa akunkenkää, mutta allekirjoittanut luuli uutta säätömokkulaa vaihtaessa itsestään liikoja ja "ZAP" voooividdu, nytsetiettypalo... ja meni onneksi vain 30A sulake.dealer kirjoitti:Puhaltimen moottorin vaihtoon tarvitset torxkärjen kokoa 20, pikkuräikän jolla pyöritellä sitä, lyhyen jatkon ja ristipäämeisselin.
Ainut ikävähkö paikka hommassa on moottorin takimmainen kiinnitysruuvi, ja sekin vain koska vastus on vastuksena edessä.
Akunkenkää ei tarvitse irrotella.

150 euroa on OK. Ei nuo korjaukset aina mene tietyssä ajassa, autot ovat vanhoja ja yllätyksiä saattaa löytyä.
eipä ole sattunut tuollaista itselle koskaan. Aina on hyvä olla vaikka ylivarovainen, olet oikeassa.
HuuhDealerin ei tarvi irrottaa akunkenkää, mutta allekirjoittanut luuli uutta säätömokkulaa vaihtaessa itsestään liikoja ja "ZAP" voooividdu, nytsetiettypalo... ja meni onneksi vain 30A sulake.

- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
No voi hitto kun olisin joutunut kynsimään 1/4 -1/2 puhallinta.kardaani kirjoitti:No eipä siinä sitten ollut tuntiveloitus kuin 150 e
..
Ja kardaania 3/4 --1 1/4, ...ttu kun teitä on huijattu 65 tunti.
ANTEEKSI AVAUTUMINEN. YHT MAKS. = 113,75
IMEKÄÄ PARSAA, SE TONTTU JOKA OIKEASTI TEKI PUHATIMEN JA TUKILAAKEERIN VAIHDON TIENASI 20 KÄTEEN

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nii'in sekun pitäs tuntivelotuksen riittää elättämmään (k)orjaamo, orj.. asentaja, piälikkömies ja vielä se ihranen sika joka tiloja vuokraa. Se Fennialla alotellu ja joka nyt sikarin takkaa myhäilöö. Siksihän se ite tehen korjuu kannattaa, jos osaamista piisaa ja vehkeitä. Sitte ku vehkeet käy vähäks - eli esmes kaikkitietävästä piuhasta on puute ja pitää suunnata koijaamolle - voi vaan aatella mitä se putiikki joutuu niistä testereistä, lisensseistä, ohjelmista ja niiden päivityksistä, koulutuksista jne. maksamaan, entäpä ne Kla.. Siis erikoistyökalut vaikkapa laakeritöihin, tarvitaan parikymmentä remonttia että alkaa tienaamaan, vehkeet onkin jo tenässä, jumiruosteisten suola.. suomiautojen kanssa.
Tilanne vaan pahenee, kun "tekniikka kehittyy". V*tut see edes kehity, vaan halpenee tuottajalle.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla