C180 AUT. -96 Ravistaa/täristää 75-100km/h vauhdissa
C180 AUT. -96 Ravistaa/täristää 75-100km/h vauhdissa
Eli ongelma on seuraavanlainen...
Auto alkaa täristämään n 75kmH ylöspäin aina siihen n100km/h asti.
Ravistus/täristys ei ole samanlaista kuin jos olisi renkaat epätasapainossa, vaan se tempo on paljon nopeampi ja terävämpi.
Autoon on vaihdettu eturättinivel ja takajarrut laitettu kokonaan uusiksi koska joku kertoi että vois siitä johtua. kun vaihtoi rättinivelen niin se vähän auttoi tuohon ravistukseen ja samoin takajarruilla oli jotain merkitystä mutta, se ravistaa vieläkin...
Onko kellään tietoa että mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi, autoa olen tutkinut nosturilla monta kertaa mitään siitä löytämättä.
Voiko esim kardaanin kannattimen laakeri/kumi aiheuttaa kyseistä "värinää""tärinää"
Ja samalla kun se alkaa täristämään niin siitä tulee myös jotain epämääräistä ääntä, semmoista vollotusta...
Eli kaikki ehdotuksen vian paikantamiseen ovat tervettulleita.
Mitä seuraavaksi vaihtaisin/tutkisin? pyörän laakerit, onko mahdollista että tekevät näin? jotain muuta?
Niin ja autolla ajettu 125 000km
Kiitos!
E: Ja kun ravistus alkaa niin se tuntuu koko autossa ja ratissa, eli sitä ei pysty pers tuntumalla paikallistamaan tuleeko se esim edestä vai takaa.
Auto alkaa täristämään n 75kmH ylöspäin aina siihen n100km/h asti.
Ravistus/täristys ei ole samanlaista kuin jos olisi renkaat epätasapainossa, vaan se tempo on paljon nopeampi ja terävämpi.
Autoon on vaihdettu eturättinivel ja takajarrut laitettu kokonaan uusiksi koska joku kertoi että vois siitä johtua. kun vaihtoi rättinivelen niin se vähän auttoi tuohon ravistukseen ja samoin takajarruilla oli jotain merkitystä mutta, se ravistaa vieläkin...
Onko kellään tietoa että mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi, autoa olen tutkinut nosturilla monta kertaa mitään siitä löytämättä.
Voiko esim kardaanin kannattimen laakeri/kumi aiheuttaa kyseistä "värinää""tärinää"
Ja samalla kun se alkaa täristämään niin siitä tulee myös jotain epämääräistä ääntä, semmoista vollotusta...
Eli kaikki ehdotuksen vian paikantamiseen ovat tervettulleita.
Mitä seuraavaksi vaihtaisin/tutkisin? pyörän laakerit, onko mahdollista että tekevät näin? jotain muuta?
Niin ja autolla ajettu 125 000km
Kiitos!
E: Ja kun ravistus alkaa niin se tuntuu koko autossa ja ratissa, eli sitä ei pysty pers tuntumalla paikallistamaan tuleeko se esim edestä vai takaa.
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2635
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Tänään töistä kotiin ajaessani tein seuraavaa kun autoa täristi...
Vauhtia oli se 100km/h täristää/ravistaa aika paljon, ei ole väliä että kiihdytätkö, ajat tasakaasulla vaiko moottorijarrutuksella.
Sitten löin pykälän "N" asentoon, ja mese meni ku juna raiteilla, ei minkäänlaista ravistusta tai tärinää
Onko vika siis jossain laatikossa päin?
Ajattelin käydä näyttämässä auto jossain automaattikorjauspajalla, mutta katsotaan jos täältä tulisi jotain vastauksia?
Vauhtia oli se 100km/h täristää/ravistaa aika paljon, ei ole väliä että kiihdytätkö, ajat tasakaasulla vaiko moottorijarrutuksella.
Sitten löin pykälän "N" asentoon, ja mese meni ku juna raiteilla, ei minkäänlaista ravistusta tai tärinää

Onko vika siis jossain laatikossa päin?
Ajattelin käydä näyttämässä auto jossain automaattikorjauspajalla, mutta katsotaan jos täältä tulisi jotain vastauksia?
Vähän soittelin kavereita läpi, ku ne tuntee paljon noita mersujen mekaanikkoja. Niin melkeinpä kaikki sanoivat että vika on jossain muualla
Yksi epäily mikä voisi pitää paikkaansa on jumiutunut ristikkonivel.
Kannattaisi varmaan ottaa koko keppi alas ja tutkia se kunnolla ja jos vaikka tasapainoittais sen samalla, ja sen ristikkonivelen vois toki vaihtaa jos siinä jotain vikaa ilmenee?

Yksi epäily mikä voisi pitää paikkaansa on jumiutunut ristikkonivel.
Kannattaisi varmaan ottaa koko keppi alas ja tutkia se kunnolla ja jos vaikka tasapainoittais sen samalla, ja sen ristikkonivelen vois toki vaihtaa jos siinä jotain vikaa ilmenee?
Talvirenkaat vaihtuu ensiviikolla... Josko siitä kyyti muuttuisi paremmaksi
Tässä on vaan tullut niin monta vaihtoehtoa esille että pitää ensin nyt tutkia ennen kuin mitään aletaan tekemään
Maanantaina menee pajalle missä kaveri sitten toivottavasti selvittää missä vika oikeasti on.
Itse olen jo niin monta kertaa tutkinut joka kolon että alkaa ymmärrys loppua. Mutta niinkuin joku tuossa kirjoitti että ei ole turbiinin lukkoa tässä laatikossa. Olen kyllä samaa mieltä. Kaveri veholta sanoi että yleensä kun turbiini hajoaa niin se nykii ja vaihtelee nopeutta tasa kaasulla ajettaessa?
Mutjoo, maanantaina selviää sitten lisää, toivottavasti...
Tässä on vaan tullut niin monta vaihtoehtoa esille että pitää ensin nyt tutkia ennen kuin mitään aletaan tekemään
Maanantaina menee pajalle missä kaveri sitten toivottavasti selvittää missä vika oikeasti on.
Itse olen jo niin monta kertaa tutkinut joka kolon että alkaa ymmärrys loppua. Mutta niinkuin joku tuossa kirjoitti että ei ole turbiinin lukkoa tässä laatikossa. Olen kyllä samaa mieltä. Kaveri veholta sanoi että yleensä kun turbiini hajoaa niin se nykii ja vaihtelee nopeutta tasa kaasulla ajettaessa?
Mutjoo, maanantaina selviää sitten lisää, toivottavasti...

Alapallot vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten. Renkaat olen tarkastanut ja tasapainottanut kaksi kertaa.
Etupäässä ei väljää ole missään, takanakin kaikki näkyy olevan niinkuin pitää. Laakereita en ole sen kummemmin tutkinut kuin että pyörästä kiinni ja katsoin ettei ollut väljystä siinä. Eikö se niin ole että jos pyörän lakrussa vikaa niin se menee väljäksi?
Etupäässä ei väljää ole missään, takanakin kaikki näkyy olevan niinkuin pitää. Laakereita en ole sen kummemmin tutkinut kuin että pyörästä kiinni ja katsoin ettei ollut väljystä siinä. Eikö se niin ole että jos pyörän lakrussa vikaa niin se menee väljäksi?
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
no ei se laakeri ravista, se vaan hieman ääntää ja sen jälkeen tieto ko.asiasta kasvattaa tuskaa... ( milloin se leikkaa kiinni)
Ja jos oikeesti niin kuin aikuisten ... ravitus tulee tietyllä nopeudella ja katoaa taas kun nostaa nopeutta , kokeille nyt toisia renkaita tsätit!
Helpompaa ongelman ratkaisua ei voi olla...
Tosin olen vaan autimies
Ja jos oikeesti niin kuin aikuisten ... ravitus tulee tietyllä nopeudella ja katoaa taas kun nostaa nopeutta , kokeille nyt toisia renkaita tsätit!
Helpompaa ongelman ratkaisua ei voi olla...
Tosin olen vaan autimies

Nonni, nyt on sitten vaihdettu ritsikkonivel, kannatinlaakeri ja kumi ja vielä varmuuden vuoksi takarättinivel.
Ko-met Oy:ssä vaihtoivat kardaaniin osat ja tasapainoittivat sen.
Mutta, vieläki se täristää
pahimmat tärinät tulee siinä karvan alle 80km/h vaihdissa. Nyt rupee pikku hiljaa usko loppua tuohon touhuun.
Ajelen sillä nyt sitten vaan, kunnes tulee mieleen joku asia mikä kannattaisi vielä katsoa ja tarkistaa...
Vinkkejä voi edelleen laittaa!
Ko-met Oy:ssä vaihtoivat kardaaniin osat ja tasapainoittivat sen.
Mutta, vieläki se täristää

Ajelen sillä nyt sitten vaan, kunnes tulee mieleen joku asia mikä kannattaisi vielä katsoa ja tarkistaa...
Vinkkejä voi edelleen laittaa!
Kuulostaa kuin yksi vanne ei olisi aivan muodossa tai renkaasta olisi vyö poikki.
Vaikeimmin jäljitettävät tärinät tulevat, kun vanteen kiinnitys on pielessä.
Jos keskireikä on hiukan väljä ja käytössä on vääränlaiset pultit,
keskitys voi olla pielessä. Jos olisi auton valmistusnumero ja vanteiden
varaosanumero, olisi helppo katsoa, miten ne sopivat yhteen.
Jos alustassa on hiukan väljää, pienetkin tärinät voivat tuntua selvemmin.
Ilmeisesti tärinä tulee takaa, jos ratti ei pahasti tärise.
Onko täirnä samanlainen kesä- ja talvirenkailla?
Vaikeimmin jäljitettävät tärinät tulevat, kun vanteen kiinnitys on pielessä.
Jos keskireikä on hiukan väljä ja käytössä on vääränlaiset pultit,
keskitys voi olla pielessä. Jos olisi auton valmistusnumero ja vanteiden
varaosanumero, olisi helppo katsoa, miten ne sopivat yhteen.
Jos alustassa on hiukan väljää, pienetkin tärinät voivat tuntua selvemmin.
Ilmeisesti tärinä tulee takaa, jos ratti ei pahasti tärise.
Onko täirnä samanlainen kesä- ja talvirenkailla?
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Samanlainen on kyllä sekä kesä että talvirenkailla, kesärenkaat ovat orkkis mese vanteilla, ja talvikumit orkkis peltivanteella, pultit alkuperäiset.
Jotenkin tuntuu siltä että tämän viimeisen kardaani rempan jälkeen on auto alkanut ravistaa vieläkin enemmän, ja aina kun olen kardaaniin koskenut niin ravistus on jollain tapaa muuttunut, nyt se on kumminkin suhteellisen kova, ei ollut yhtä kova ennen kardaanin remppaa.
Joten vieläkin uskon että ravistuksen aiheuttaa kardaani, pitää soittaa vielä sinne kometille kysyy josko niillä olis jotain vinkkejä. Ja ehkä jos jaksan otan kepin kertaalleen irti ja vien sen kerran vielä kometille että puntittavat sen toisen kerran...
viewtopic.php?t=31671&start=0&postdays= ... highlight=
tossa lienee samankaltainen vika kuin minulla.
Mutta on kyllä tosi ärsyttävä vika, auto muuten täysin kunnossa... väljääkään en ole mistään kulmasta löytänyt.
E: Ei siitä oikeen saa selvää ravistaako eestä vaiko takaa, ravistus tuntuu koko autossa, persuksissa ja ratissa, ja kuin tuossa linkittämässäni topicissa sanottiin niin tuntuu minunkin mielestä siltä että kun autolla ajaa reilumman matkan --> paikat lämpenee --> ravistus voimistuu?
Jotenkin tuntuu siltä että tämän viimeisen kardaani rempan jälkeen on auto alkanut ravistaa vieläkin enemmän, ja aina kun olen kardaaniin koskenut niin ravistus on jollain tapaa muuttunut, nyt se on kumminkin suhteellisen kova, ei ollut yhtä kova ennen kardaanin remppaa.
Joten vieläkin uskon että ravistuksen aiheuttaa kardaani, pitää soittaa vielä sinne kometille kysyy josko niillä olis jotain vinkkejä. Ja ehkä jos jaksan otan kepin kertaalleen irti ja vien sen kerran vielä kometille että puntittavat sen toisen kerran...
viewtopic.php?t=31671&start=0&postdays= ... highlight=
tossa lienee samankaltainen vika kuin minulla.
Mutta on kyllä tosi ärsyttävä vika, auto muuten täysin kunnossa... väljääkään en ole mistään kulmasta löytänyt.
E: Ei siitä oikeen saa selvää ravistaako eestä vaiko takaa, ravistus tuntuu koko autossa, persuksissa ja ratissa, ja kuin tuossa linkittämässäni topicissa sanottiin niin tuntuu minunkin mielestä siltä että kun autolla ajaa reilumman matkan --> paikat lämpenee --> ravistus voimistuu?
Taas kerran käytin auton nosturilla töiden jälkeen...
Otin pakoputken suojepellin pois ja tutkiskelin kardaania samalla kuin se pyöri "D" asennossa.
Heti ristinivelen jälkeen kuin katsoo kardaania lampun kanssa niin se veivaa semmoista epäkeskoa? siinä on noin 3-4mm pysty "heitto" ja samalla kannatinkumi antaa periksi eli siis elää sen muodon mukaan. Näkyy siis selvästi katsomalla, onko tämä nyt ihan normaalia?
Kardaanin etupätkä taasen pyörii tasaisesti, max 1mm heitolla...
Tarvitseeko tuolle siis tehdä enään mitään vaiko pajalle takasin kepin kanssa?
Otin pakoputken suojepellin pois ja tutkiskelin kardaania samalla kuin se pyöri "D" asennossa.
Heti ristinivelen jälkeen kuin katsoo kardaania lampun kanssa niin se veivaa semmoista epäkeskoa? siinä on noin 3-4mm pysty "heitto" ja samalla kannatinkumi antaa periksi eli siis elää sen muodon mukaan. Näkyy siis selvästi katsomalla, onko tämä nyt ihan normaalia?
Kardaanin etupätkä taasen pyörii tasaisesti, max 1mm heitolla...
Tarvitseeko tuolle siis tehdä enään mitään vaiko pajalle takasin kepin kanssa?
Eiköhän se tuo tee ravistusta, mistä sitten johtuukin.katsoo kardaania lampun kanssa niin se veivaa semmoista epäkeskoa? siinä on noin 3-4mm pysty "heitto"
Pykälä tuntuu useimmissa ristikoissa jossain määrin.Siinä ristinivelessä tuntuu selvä "pykälä" Shocked Kuuluko sellainen olla siellä? Minun mielestä ei.
Eli se pykälä on siinä kohdassa kun laitan kardaanin "suoraksi", eli se pikku kepukka missä on boorit niin kardaanin suuntaisesti, ja sitä kun kääntelee niin on pykälä just siinä keskiasennossa. onko tuo normaalia vai pitääkö se vaihtaa, ja voiko moinen aiheuttaa tärinää tai ravistusta?
Uudessa sitä ei ole.
Korjaukseksi yleensä riittää kun lämmittää nivelen kupit kuumailmapuhaltimella ja kopistelee niveltä vähän sekä vääntelee laidasta laitaan lämmityksen yhteydessä.
Kardaani on kyllä asennettu merkkien mukaisesti, joten siitä se ei varmasti johdu, ennen kuin vaihdatin uuden ristikkonivelen niin lämmitin sitä vanhaa niveltä/kuppeja ja liikuttelin sitä mutta ei se silloin siitä mihinkään muuttunut. nyt on siis uusi nivel siellä ja kaikki muutkin osat.
Soitan huomenissa kometille ja kyselen josko ne vois sille jotain ihmeitä tehdä vielä, ja tärinä on nyt selvästi paljon kovempi kuin ennen remonttia!
Soitan huomenissa kometille ja kyselen josko ne vois sille jotain ihmeitä tehdä vielä, ja tärinä on nyt selvästi paljon kovempi kuin ennen remonttia!
Eilen vein kepukan takaisin kometille, jossa ihmettelivät ja pahoittelivat tapahtunutta. Siellä kyllä on mielestäni tosi hyvää palvelua, ainakin se "kardaani" heppu on mainio mies!
Niin itse asiaan. Kertoivat että olivat tasapainoittaneet sen "hitailla kierroksilla" koska se yleensä riittää ja eivät edes yritä tehdä nopeilla kierroksilla koska tosi usein heidän tasapainoituskone menee sekaisin.
Ihmettelivät hetken verran sitä mun kardaania jonka jälkeen löivät sitten koneeseen reilusti kierroksia lisää, sitten rupesi tapahtumaan. Keppi täristi kuulemma todella paljon.
Tänään siis soittivat ja sanoivat että nyt on tasapainoitettu kardaani myös nopeilla kierroksia, en tarkkaan tiedä tuosta kardaaniin tasapainoituksen sielunelämästä mutta huomenna kun haen kardaanin kyselen vähän että mitä se homma käytännössä tarkoittaa.
Huomenna en ehdi laittamaan kardaania vielä autoon kiinni, varmaankin vasta perjantaina. Kerron sitten että oliko siitäkään nyt mitään apua, vahva usko kumminkin on että auto olisi siltä osin nyt kunnossa!
Niin itse asiaan. Kertoivat että olivat tasapainoittaneet sen "hitailla kierroksilla" koska se yleensä riittää ja eivät edes yritä tehdä nopeilla kierroksilla koska tosi usein heidän tasapainoituskone menee sekaisin.
Ihmettelivät hetken verran sitä mun kardaania jonka jälkeen löivät sitten koneeseen reilusti kierroksia lisää, sitten rupesi tapahtumaan. Keppi täristi kuulemma todella paljon.
Tänään siis soittivat ja sanoivat että nyt on tasapainoitettu kardaani myös nopeilla kierroksia, en tarkkaan tiedä tuosta kardaaniin tasapainoituksen sielunelämästä mutta huomenna kun haen kardaanin kyselen vähän että mitä se homma käytännössä tarkoittaa.
Huomenna en ehdi laittamaan kardaania vielä autoon kiinni, varmaankin vasta perjantaina. Kerron sitten että oliko siitäkään nyt mitään apua, vahva usko kumminkin on että auto olisi siltä osin nyt kunnossa!
Nyt on saatu kardaani asennettua taas kerran paikalleen, ja ensituntumalta ravistukset ovat hävinneet
Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi laatikon kannatin kumin, vanha tosin näytti olevan hyvässä kunnossa joten sillä tuskin on vaikutusta asiaan.
Nyt mersu pelaa niinkuin pitääkin.
Kiitos kaikille avusta ja vastauksista!!!

Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi laatikon kannatin kumin, vanha tosin näytti olevan hyvässä kunnossa joten sillä tuskin on vaikutusta asiaan.
Nyt mersu pelaa niinkuin pitääkin.
Kiitos kaikille avusta ja vastauksista!!!