230 Kompressor nykii + rytkyttää ja muutakin...
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
230 Kompressor nykii + rytkyttää ja muutakin...
Tuli hetken mielijohteesta hankittua tuollainen farmarivessa työmatka-ajoon ja hetihän ne ongelmat sitten alkoikin.
Koneeseen on vaihdettu kaasuläpän anturi, kaasuluistinkotelo, jotain liittimiä, luistoneston hydrauliyksikkö?, tulpat, konetta on säädetty yms. VEHOLLA mutta silti nykii ajoittain enemmän ja vähemmän ja välillä toimii ihan normaalisti. Välillä alkaa käymään kolmella ja päälle menee joku vikaohjelma, joka nollaantuu kun koneen käynnistää uudelleen. Tyhjäkäynnillä ja noin puoleen kaasuun asti toimii aika lailla normaalisti, ongelmat tulevat siis pääosin reilummalla kaasunkäytöllä puolilämpöisellä koneella ja ennenkaikkea paikaltaan kiihdyttäessä. Rytkeestä ja paukkeesta vois päätellä että jotain häikkää olis sytytyspuolella, mutta vikakoodit valitti jostain CAN-tiedonsiirrosta moottorin ja automaatin välillä. Tai no olihan niitä koodeja varmaan parikymmentä muutakin, mittaristossa ei kylläkään pala mikään varoitusvalo? Ja kun vika on päällä, ei auto kulje yhtään mihkään vaikka kaasupetaali on likipitäen konehuoneen puolella. Sytytysosat, ilmanputsari, anturit, kompuran venttiilit, alipaineletkut kannattanee tsekata ensiksi, mitäpä muuta?
Entäpä hiljentäessä kuuluva kolahdus, jonka olen paikallistanut takapäähän? Kuuluu aina noin 30km/h:n nopeudessa, riippumatta siitä painaako jarrua vai ei; pieni kilahdus kuuluu myös kaasua höllätessä isommilla kierroksilla. Ajossa, liikkeellelähdössä ja kiihdytyksissä ei mitään, kardaanin kumilimppua veikkailisin, vai voiko väljä perä, vetarit tai takakelkan gummit aiheuttaa tommosta?
Onkos muuten tuosta Kleemannin kompurakitistä jollain jotain mustaa valkoisella, siis lähinnä dynotuloksia? Semmonen tai vastaava olis tarkoitus asennella talven aikana tehoröörin lisäksi, siis heti kun sais korjattua isommat viat ensin. Tai tiedä vaikka jos noi kävyt, pienjyrsijät sun muut puhaltuis kaasarista poies, kun löis pannuun lisää painetta ja isompaa hormia.
Koneeseen on vaihdettu kaasuläpän anturi, kaasuluistinkotelo, jotain liittimiä, luistoneston hydrauliyksikkö?, tulpat, konetta on säädetty yms. VEHOLLA mutta silti nykii ajoittain enemmän ja vähemmän ja välillä toimii ihan normaalisti. Välillä alkaa käymään kolmella ja päälle menee joku vikaohjelma, joka nollaantuu kun koneen käynnistää uudelleen. Tyhjäkäynnillä ja noin puoleen kaasuun asti toimii aika lailla normaalisti, ongelmat tulevat siis pääosin reilummalla kaasunkäytöllä puolilämpöisellä koneella ja ennenkaikkea paikaltaan kiihdyttäessä. Rytkeestä ja paukkeesta vois päätellä että jotain häikkää olis sytytyspuolella, mutta vikakoodit valitti jostain CAN-tiedonsiirrosta moottorin ja automaatin välillä. Tai no olihan niitä koodeja varmaan parikymmentä muutakin, mittaristossa ei kylläkään pala mikään varoitusvalo? Ja kun vika on päällä, ei auto kulje yhtään mihkään vaikka kaasupetaali on likipitäen konehuoneen puolella. Sytytysosat, ilmanputsari, anturit, kompuran venttiilit, alipaineletkut kannattanee tsekata ensiksi, mitäpä muuta?
Entäpä hiljentäessä kuuluva kolahdus, jonka olen paikallistanut takapäähän? Kuuluu aina noin 30km/h:n nopeudessa, riippumatta siitä painaako jarrua vai ei; pieni kilahdus kuuluu myös kaasua höllätessä isommilla kierroksilla. Ajossa, liikkeellelähdössä ja kiihdytyksissä ei mitään, kardaanin kumilimppua veikkailisin, vai voiko väljä perä, vetarit tai takakelkan gummit aiheuttaa tommosta?
Onkos muuten tuosta Kleemannin kompurakitistä jollain jotain mustaa valkoisella, siis lähinnä dynotuloksia? Semmonen tai vastaava olis tarkoitus asennella talven aikana tehoröörin lisäksi, siis heti kun sais korjattua isommat viat ensin. Tai tiedä vaikka jos noi kävyt, pienjyrsijät sun muut puhaltuis kaasarista poies, kun löis pannuun lisää painetta ja isompaa hormia.
Re: 230 Kompressor nykii + rytkyttää ja muutakin...
Olikos tuo nyt sitten se perinteinen, suuttimen johdon liitin löystynyt/löysällä/huono kontakti.PM kirjoitti: Välillä alkaa käymään kolmella ja päälle menee joku vikaohjelma, joka nollaantuu kun koneen käynnistää uudelleen. Tyhjäkäynnillä ja noin puoleen kaasuun asti toimii aika lailla normaalisti, ongelmat tulevat siis pääosin reilummalla kaasunkäytöllä puolilämpöisellä koneella ja ennenkaikkea paikaltaan kiihdyttäessä. Rytkeestä ja paukkeesta vois päätellä että jotain häikkää olis sytytyspuolella,
:
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Re: 230 Kompressor nykii + rytkyttää ja muutakin...
Niin se mistä HooVeeÄmmä on saarnannut? Tarkastetaan, nyt kun on vapaaviikkokin alkamassa. Se tuossa hieman omituista on että nyt nykimistä esiintyy niin kylmällä, puolilämpimällä kuin lämpimälläkin koneella niin kuivalla kuin märälläkin kelillä. Mutta vaatii tosiaan reipasta kaasun käyttöä että alkaa rytkyttämään. Välillä saattaa vetää ihan puhtaasti kickdownillakin, pari seuraavaa kiihdytystä taas nykii ja sitten taas toimii normaalisti. Joka tapauksessa koneen pätkiminen sekoittaa aika lahjakkaasti automaatinkin toiminnan; raukka ei tunnu tietävän vaihtaisko ylös- vai alaspäin. Mutta sillon kun toimii, kulkee todella nätisti ja laatikko vaihtaa huomaamattomasti; aikas vaivattomasti kelas just 140 kuudenkympin alueella.heikki5 kirjoitti:Olikos tuo nyt sitten se perinteinen, suuttimen johdon liitin löystynyt/löysällä/huono kontakti.
Onko siinä ilmamassamittaria ?
Sen oikkuilu ilmenee jos millaisina käyntihäiriöinä eikä vikamuistiin välttämättä jää mitään, korkeintaan ilmoitus siitä että lambdan raja-arvot ylitetty.
Bensavehkeisiin maffi maksaa vähän enemmän mutta jos on tavan liittimellä niin voi kokeilla tarvike-pierburgilla.
(käyntihäiriöt korjaantuvat jos vika oli siinä mutta kulutus kasvaa ja tehoa ei ole niin paljon kuin pitäisi eli kannattaa vain kokeilla ja tilata tarvittaessa oikea osa, dieseliinhän taas on sama minkä lykkää niin toimii OK)
Sen oikkuilu ilmenee jos millaisina käyntihäiriöinä eikä vikamuistiin välttämättä jää mitään, korkeintaan ilmoitus siitä että lambdan raja-arvot ylitetty.
Bensavehkeisiin maffi maksaa vähän enemmän mutta jos on tavan liittimellä niin voi kokeilla tarvike-pierburgilla.
(käyntihäiriöt korjaantuvat jos vika oli siinä mutta kulutus kasvaa ja tehoa ei ole niin paljon kuin pitäisi eli kannattaa vain kokeilla ja tilata tarvittaessa oikea osa, dieseliinhän taas on sama minkä lykkää niin toimii OK)
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Onhan siinä tämmönen mokkula. Alkuperäisen Boschin näyttäisi saavan Ebaystä parilla sataa, tarvikeosia alle satasella joten eipä sen hankkiminen konkurssiin vie, ainakaan jos vertaa M103:sen vastaavan hintaan. Kieltämättä kyllä M103:ssakin sen lautasen öljyyntyminen ja "pikiintyminen" aiheutti jos jonkinlaista käyntihäiriötä, tosin ne ongelmat katosivat putsaamalla. Tuo on jo vähän sen näköinen purkki ettei sitä enää paljoa herätellä ja putsailla?dealer kirjoitti:Onko siinä ilmamassamittaria ?
Akan autossa jumi suutin, ei liitoksissa ollu mitään vikaa. Herkes jumimasta kun sille anto virtatällejä suoraan apuvirtapisteeltä. Lie karies karissu irti kun suutin reutos hiukka normaalia reippaammin ja meikäläisen antamalla tahtilajilla?PM kirjoitti:Niin se mistä HooVeeÄmmä on saarnannut? Tarkastetaan, nyt kun on vapaaviikkokin alkamassa.heikki5 kirjoitti:Olikos tuo nyt sitten se perinteinen, suuttimen johdon liitin löystynyt/löysällä/huono kontakti.
Puhistuslitkuista ei ollu apua, enkä nyt siis tarkota varmaan sitä mitä tiileri tarkottaa. Tankkiin kaadeltiin kaikkea Fortesta STP:n kautta kauriinvirtsaan ja keskenkäyneeseen kiljuun, mutta ei muuttunu niillä suutin mikskään.
Nyt se on pelannu kuukaussotalla kun se kuulusa puikki.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Tänään alkoi hyytymään jo ihan tasakaasullakin ajaessa. Vaan sitten lähti seuraavista valoista kuin rusakko makuulta. Ja seuraavassa kiihdytyksessä tuntui taas laiskalta, kunnes yht´äkkiä tulikin varsinainen aasinpotku. Välillä siis kone käy ihan nätisti mutta tehoja ei kertakaikkiaan ole, ihan kuin ajelis ilman ahdinta.
Mutta voiko tuo viallinen ilmamassamittari aiheuttaa sen että kone alkaa käymään kolmella, siis että joku hätäohjelma tai vastaava menee päälle ja suojelee kattia tai mitälie? Tuntuis meinaan vähän siltä että kone kävis kolmella vaikka maailmantappiin asti jossei pannua sammuttais ja löis uudelleen tulille. Edellisellä omistajalla oli jo ongelmia kulkupuolen kanssa, mutta ne kait liittyivät jotenkin ASR:n ja SRS:n ohjausyksiköihin.
Tiedä sitten koska on viimeksi noita suodattimiakaan vaihdettu, viimeinen varma havainto huoltokirjan mukaan on joskus viis vuotta ja 100th takaperin.
Mites muuten viallinen puola vaikuttais käyntiin? Tyhjäkäynti kyllä aaltoilee jonkin verran mutta eipä sitä juuri huomaa muuta kuin runtupuntarista. Luojan kiitos muuten että tuosta C:stä on jo turhat economy- ja öljynpainemittarit viskattu mäkeen ettei niitten kanssa tarvi enää ressata.
Noh, huomenna hakeen lohkolämppäri tykötarpeineen, kaukalomatot, parit sutarit ja korjauskirja. Tarvinnee samalla panostaa ajoramppeihin, jotenkin on semmonen tunne että talven aikana tulee vietettyä muutama tovi auton alla. Kun nyt ensin sais tuonkin korjattua, niin sitten vois siirtyä jarrujen, kardaanin ja pakoputken kimppuun.
Mutta voiko tuo viallinen ilmamassamittari aiheuttaa sen että kone alkaa käymään kolmella, siis että joku hätäohjelma tai vastaava menee päälle ja suojelee kattia tai mitälie? Tuntuis meinaan vähän siltä että kone kävis kolmella vaikka maailmantappiin asti jossei pannua sammuttais ja löis uudelleen tulille. Edellisellä omistajalla oli jo ongelmia kulkupuolen kanssa, mutta ne kait liittyivät jotenkin ASR:n ja SRS:n ohjausyksiköihin.
Tiedä sitten koska on viimeksi noita suodattimiakaan vaihdettu, viimeinen varma havainto huoltokirjan mukaan on joskus viis vuotta ja 100th takaperin.
Mites muuten viallinen puola vaikuttais käyntiin? Tyhjäkäynti kyllä aaltoilee jonkin verran mutta eipä sitä juuri huomaa muuta kuin runtupuntarista. Luojan kiitos muuten että tuosta C:stä on jo turhat economy- ja öljynpainemittarit viskattu mäkeen ettei niitten kanssa tarvi enää ressata.
Noh, huomenna hakeen lohkolämppäri tykötarpeineen, kaukalomatot, parit sutarit ja korjauskirja. Tarvinnee samalla panostaa ajoramppeihin, jotenkin on semmonen tunne että talven aikana tulee vietettyä muutama tovi auton alla. Kun nyt ensin sais tuonkin korjattua, niin sitten vois siirtyä jarrujen, kardaanin ja pakoputken kimppuun.
En muista sellaista sattuneen kohdalle että tyhjäkäynnillä jäisi yksi sylinteri pois ilmamassamittarin vian takia, kiihdytyksessä saattaa tuntua siltä että nilkuttaa kolmella.Mutta voiko tuo viallinen ilmamassamittari aiheuttaa sen että kone alkaa käymään kolmella
Onko siinä puolat tulppien päässä vai imusarjan luona ?
Se puolamalli joka on tulpassa kiinni ei maksa kuin nelisenkymppiä kappale jos oikein muistan ja niitä on hajoillut.
Silloin pitäisi olla vikakoodi joka kertoo sytytyskatkoksista ... mutta mikään ei ole varmaa näiden kanssa pelatessa.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Tulppien päällä taitaapi olla. KL:n hinnastossa lienee joku virhe 230 Kompressorifarkun kohdalla, kun puolien hinta on vaan 6,50€ kipale - sedaniin on 10 kertaa kalliimpi.dealer kirjoitti:Onko siinä puolat tulppien päässä vai imusarjan luona ?
No jos ensin arvotaan sen MAFfin kanssa, Boschilaisen saa KL:stä vaivaisella 210€:lla ja tarvikemallisen 125 ekua. Ennemmin tai myöhemmin se kuitenkin hajoaa. Tässähän olis muuten pientä liikeidean siementä; vuokraisi kaikenkattavaa sytytys-, polttoaine- ja moottorinohjausosapakettia kotimekaanikolle, vaikkapa 100€/vkl. Sen avulla olis helppo alkaa eliminoimaan vian aiheuttajaa. Ja tulis niin pirun paljon halvemmaks, kun ei tarvis kaikkea mahdollista ostaa ennenku vika selviää.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Taidanpa ensin vilkaista mitä se mokkula on syönyt ja sitten vasta lähden kaupoille. Ja nyt on uudet ajorampitkin, joten tsekkaan samalla kardaanin limppujen kunnon. Justaan meni 400€ autosälään, huomenna mennee sitten vielä 3-400 riippuen siitä joutuuko puolatkin hankkiin. Kardaanin rättikin on yllättäen se kaikista kallein 100mm, milli ja euro likipitäen. Elämä on.
Mutta itse ongelma alkaa oleen jo niin paha että kylmällä koneella ei kohta uskalla enää lähteä liikenteeseen. Vähänkin kun painaa liikaa kaasua, niin kosla ryytyy täysin. Mutta lämpimänä kulkikin sitten taas jotakuinkin normaalisti. Aikalailla samanlaisia oireita näytti olevan sakemanneilla ja jenkeilläkin kun paikallisia foorumeita hieman vakoilin. Noissa tapauksissa vika tuntui korjaantuvan ~95% MAFfin vaihdolla. Kyllähän sen taas tietää...
Mutta itse ongelma alkaa oleen jo niin paha että kylmällä koneella ei kohta uskalla enää lähteä liikenteeseen. Vähänkin kun painaa liikaa kaasua, niin kosla ryytyy täysin. Mutta lämpimänä kulkikin sitten taas jotakuinkin normaalisti. Aikalailla samanlaisia oireita näytti olevan sakemanneilla ja jenkeilläkin kun paikallisia foorumeita hieman vakoilin. Noissa tapauksissa vika tuntui korjaantuvan ~95% MAFfin vaihdolla. Kyllähän sen taas tietää...
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Niin eihän se vituta yhtään jos vioista rahalla selviää. Mutta noi Mersujen viat tuntuu olevan nykyään sellaisia ettei paljoa auta vaikka olisi paalikaupalla tuohta. Mutta onneksi on varakalustoa; Civicin ainoa isompi vika 8 vuoden aikana on jakohihnan katkeaminen. Tosin kyllä se remmi kestikin 14 vuotta ja liki 170tkm, seuraava remminvaihto odotettavissa siis vuonna 2021. Ja mitään ei muuten hajonnut koneesta...
Näinhän se on. Suurin homma, rahanmeno ja päänvaiva on juuri siinä vianetsinnässä. Mitä lie viime talvena tärvääntynyt ässään kipinää etsiessä? Ainakin 3 sytkäboksia, pari puolaa, sytkäpiuhat, jakopääremontti... Ei oo onneks mitään käsitystä mitä rahaa paloi, mutta luultavasti kuitenkin enemmän kuin mitä auton arvo on, ja sehän se on pääasia.PM kirjoitti:Niin eihän se vituta yhtään jos vioista rahalla selviää. Mutta noi Mersujen viat tuntuu olevan nykyään sellaisia ettei paljoa auta vaikka olisi paalikaupalla tuohta.
Jopa on sivikki myötäänsä huollossa ja levällään, ihme lintta.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
No voehan tuhannen tulenpalavaa turjaketta, mullinkuikeloa, pierunkuorta ja perseensutia.
Eiköhän se vian aiheuttaja alkane selviämään. Öljy. Vaihdoin tuossa ilmanputsarin ja ihmettelin pientä öljyvalumaa putsarissa. Totuus alkoi selviämään kun purin ahtoputkiviritykset mäelle. Putkien liitokset olivat aivan molybdeenivaseliinia vastaavan smäiden peitossa, joka lienee suht normaalia vuosien käytön jälkeen, mutta kun sieltä putkessa alkoi valumaan tipoittain öljyä, alkoi epäilykset heräämään. Silkalta moottoriöljyltä se vaikutti ja haisi. MAFfi oli aivan öljyn ja tahman peitossa, ties kuinka monta desiä tavaraa on IC:ssä vielä lisää. Joten eipä ole ihme, jos vähän nikottelee.
Itse päissäni pähkäilin että paikkojen öljyyntyminen johtunee ylitäytöstä, jota jo hieman aiemminkin ihmettelin. Koneessa on vieläkin ainakin 5-6 milliä öljyä yli ylärajan. Voisko se sitten jotenkin sumuuntua, kerääntyä tuonne paineputkeen ja valua sitten MAFfin läpi alaspäin? Jos näin asia on, niin ei voi muuta sanoa kuin voi j*malauta. Veholla olivat vaihtaneet ties mitä osia tonnilla aivan turhaan, toki entisen omistajan laskuun, mutta silti. Ja vikakoodeistakin valtaosa oli huonon akun alijännitteen aiheuttamia. Ja Öljytukku Hyvämaa Nokialla, suosittelen välttämään puljua jos normaali öljynvaihtokin tuottaa noin perkeleenmoisia vaikeuksia. Ja (ylihintaisen) auton myyjäliikkeen vastuuta lienee turha edes peräänkuuluttaa?
Noh, jos pumppais ylimääräisen ~litran pois koneesta ja putsailis MAFfin, katsotaan mitä sitten tapahtuu. Uutta MAFfia lienee aika turhaa asentaa ennenku ylimääräiset öljyt on poist(u/a)nut intercoolerista ja putkistosta.
Eikä siinä kardaanin kiekossakaan mitään silminnähtävää vikaa ollut. Eikä niille uusille ajorampeille voi ajaa ku peruuttamalla, etupuskurin lippa ottaa kiinni. Ja siellähän se prkl kallis pallopääkuusioavainkin on moottorin tukityynyn välissä ja räikkä pohjamuovien päällä. TANANTANANTANA
Eiköhän se vian aiheuttaja alkane selviämään. Öljy. Vaihdoin tuossa ilmanputsarin ja ihmettelin pientä öljyvalumaa putsarissa. Totuus alkoi selviämään kun purin ahtoputkiviritykset mäelle. Putkien liitokset olivat aivan molybdeenivaseliinia vastaavan smäiden peitossa, joka lienee suht normaalia vuosien käytön jälkeen, mutta kun sieltä putkessa alkoi valumaan tipoittain öljyä, alkoi epäilykset heräämään. Silkalta moottoriöljyltä se vaikutti ja haisi. MAFfi oli aivan öljyn ja tahman peitossa, ties kuinka monta desiä tavaraa on IC:ssä vielä lisää. Joten eipä ole ihme, jos vähän nikottelee.
Itse päissäni pähkäilin että paikkojen öljyyntyminen johtunee ylitäytöstä, jota jo hieman aiemminkin ihmettelin. Koneessa on vieläkin ainakin 5-6 milliä öljyä yli ylärajan. Voisko se sitten jotenkin sumuuntua, kerääntyä tuonne paineputkeen ja valua sitten MAFfin läpi alaspäin? Jos näin asia on, niin ei voi muuta sanoa kuin voi j*malauta. Veholla olivat vaihtaneet ties mitä osia tonnilla aivan turhaan, toki entisen omistajan laskuun, mutta silti. Ja vikakoodeistakin valtaosa oli huonon akun alijännitteen aiheuttamia. Ja Öljytukku Hyvämaa Nokialla, suosittelen välttämään puljua jos normaali öljynvaihtokin tuottaa noin perkeleenmoisia vaikeuksia. Ja (ylihintaisen) auton myyjäliikkeen vastuuta lienee turha edes peräänkuuluttaa?
Noh, jos pumppais ylimääräisen ~litran pois koneesta ja putsailis MAFfin, katsotaan mitä sitten tapahtuu. Uutta MAFfia lienee aika turhaa asentaa ennenku ylimääräiset öljyt on poist(u/a)nut intercoolerista ja putkistosta.
Eikä siinä kardaanin kiekossakaan mitään silminnähtävää vikaa ollut. Eikä niille uusille ajorampeille voi ajaa ku peruuttamalla, etupuskurin lippa ottaa kiinni. Ja siellähän se prkl kallis pallopääkuusioavainkin on moottorin tukityynyn välissä ja räikkä pohjamuovien päällä. TANANTANANTANA
hihihoo.rasvanäppi kirjoitti:Ja siellähän se prkl kallis pallopääkuusioavainkin on moottorin tukityynyn välissä ja räikkä pohjamuovien päällä.
Toivottavasti nimenomaan öljyä on liikaa, ettei normaalin öljymäärän lisänä ole litra pakkasnestettä tai jopa bensiiniä.
Sormeile ja nuuski vähän sitä öljyä, onko normaalia.
Juu, sehän on sitte selevä vika - muuta ei välttämätä tarvikkaa käyntihäiriöihin.MAFfi oli aivan öljyn ja tahman peitossa
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Kyllä se pakokaasun kyllästämältä öljyltä vaikuttaa. Jäähdytysnestettä ei katoa, eikä öljyä kulu, vuotoja ei näy, paisarissa ei ole vaahtoa eikä öljyä, päästöt olivat loistavat viime katsastuksessa elokuussa eikä lämmöt nouse, pikemminkin päinvastoin - pitkän tovin saa ajella että lämmöt nousee edes 80-viivalle ja monta reipasta kiihdytystä että nousee yli 8-kympin. Hyvä puolikin asiassa toki on... Hieman kun jatkaa vielä purkamista, on lohkolämppärin asentaminen lapsenleikkiä.dealer kirjoitti:Toivottavasti nimenomaan öljyä on liikaa, ettei normaalin öljymäärän lisänä ole litra pakkasnestettä tai jopa bensiiniä.
Sormeile ja nuuski vähän sitä öljyä, onko normaalia.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
No uskaltaisko tuota MAFfia pruuttailla jarrujenpuhdistusspraylla tai tarvisko olla jotain pierunpolttamaa kaasutinsprayta tai elektroniikkakamaa? Vai miten olis jokapaikanhöylä-Pineline? Eipä tässä tosin paljoa ole enää menetettävää; likasemmaks sitä mokkulaa tuskin saa vaikka siihen hinkkais satularasvaa ja tunkis hanuriinsa.
No eikö se kuitenkin kannata aina koettaa ennenkuin ostaa kädet pystyyn? Nyt on ilmassa vähän luovuttamisen makua.PM kirjoitti:likasemmaks sitä mokkulaa tuskin saa vaikka siihen hinkkais satularasvaa ja tunkis hanuriinsa.
Jarruteutorantilla lähtisin liikkeelle minä, mutta mutta joku saattaisi sivuuttaa tämän vihjeen -tapauksen tuntien- olankohautuksella. Paitsi tietysti jos oot jo kirjottanu pukille jotta "maf-anturi, ecu, sytkäboksi kutistesukkaa ja rosvoliittimiä.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Öh, nonniin. Nyt on anturi tuh... putsattu HVM:n ohjeiden mukaan Dinitrolin jarrucleanerilla ja Roineen H2O:lla. Aikas paska siitä lähtikin, huomenna sitten pönötetään kaljatölkki kourassa ja havainnoidaan tuloksia. Ei kai se ainakaan huonommin voi toimia? Silmämääräisesti ainakin näytti aivan ehjältä. Joku mulkreeni oli muuten laittanut jotain ihme tappeja kelvollisiin Torx-ruuveihin, tulipahan pitkästä aikaa käyttöä Dremelille ja timanttijyrsimelle. Paljonkohan mahtaa olla tuonkin osan materiaali- ja valmistuskulut, 2-3€?
PM kirjoitti:Öh, nonniin. Nyt on anturi tuh... putsattu HVM:n ohjeiden mukaan
Älä ole niin varma. Veikkaan, että nyt syttyy mittaristoon vajaasta vetokoukun kytkennästä kertova valo.PM kirjoitti: Huomenna sitten pönötetään kaljatölkki kourassa ja havainnoidaan tuloksia. Ei kai se ainakaan huonommin voi toimia?
Ensimmäinen tunne on yleensä se aidoin, rehellisin ja oikein - siihen kannattaa luottaa. Yleensä tätä tunnetta seuraa pettymys, mutta tässä tapauksessahan sillä ei ole väliä, koska anturi on jo muutenkin tuomittu hanuriin hukattavaksi.PM kirjoitti: Silmämääräisesti ainakin näytti aivan ehjältä.
Niin, sitä piti siis vaan sanoa että toivottavasti toimii, esipuhe oli sinällään turha.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
TOIMII!!!
Vähintään yhtä huonosti kuin ennenkin.
Eipä ollut mitään positiivista vaikutusta tuon MAFfin putsaamisella tai imuputkien nuohouksella, pikemminkin päinvastoin. Kylmänä paikallaan kaasutellessa kone ei meinaa millään ottaa kierroksia ja pätkii niin maan pirusti, kierroksilla alkaa käymään paremmin. Lämpimänä on ihan ajokelpoinen kunhan ei paina liikaa kaasua liian nopeasti. Tutkin ja kuulostelin tuota sytytyspuoltakin, mutta ota ny noista selvää. Ainoa mitä sain selville, oli että tulpat olivat pirun löysässä, ei ollu tiivisterenkaat menneet edes lyttyyn. Vaan eipä niiden kiristäminen mitään koneen käyntiin vaikuttanut. Kun puskurin irroitin (yllättäen puolet pulteista katkesi), niin selvisi että kuuleri on aikalailla tukossa ja pientä damagea näyttäis olevan alareunassa. Ei se kyllä vielä sen näköinen ole että vuotaisi, joka varmaan käyntiin voisi vaikuttaakin. Ja on noi germaanit senkin mokoman rämmäleen sinne taakeloinu niin pirusti kiinni ettei sen irrotus puhdistusta varten tunnu onnistuvan purkamatta koko keulaa. Olis vaan kannattanu ostaa Brabuksen viritys-IC varastoon kun niitä vielä hetki sitten oli kaupan Ebayssä. Eli mitään edistystä ei ole tapahtunut millään rintamalla, josko huomenna yrittäisi tuon lohkolämppärin ja sisähaaran asennusta, jonka jälkeen vois arpoa mitä palikoita KL:stä hakee. Onhan tässä vielä viikko aikaa puuhastella, tarvittaessa vaikka koko talvikin.
Vähintään yhtä huonosti kuin ennenkin.
Eipä ollut mitään positiivista vaikutusta tuon MAFfin putsaamisella tai imuputkien nuohouksella, pikemminkin päinvastoin. Kylmänä paikallaan kaasutellessa kone ei meinaa millään ottaa kierroksia ja pätkii niin maan pirusti, kierroksilla alkaa käymään paremmin. Lämpimänä on ihan ajokelpoinen kunhan ei paina liikaa kaasua liian nopeasti. Tutkin ja kuulostelin tuota sytytyspuoltakin, mutta ota ny noista selvää. Ainoa mitä sain selville, oli että tulpat olivat pirun löysässä, ei ollu tiivisterenkaat menneet edes lyttyyn. Vaan eipä niiden kiristäminen mitään koneen käyntiin vaikuttanut. Kun puskurin irroitin (yllättäen puolet pulteista katkesi), niin selvisi että kuuleri on aikalailla tukossa ja pientä damagea näyttäis olevan alareunassa. Ei se kyllä vielä sen näköinen ole että vuotaisi, joka varmaan käyntiin voisi vaikuttaakin. Ja on noi germaanit senkin mokoman rämmäleen sinne taakeloinu niin pirusti kiinni ettei sen irrotus puhdistusta varten tunnu onnistuvan purkamatta koko keulaa. Olis vaan kannattanu ostaa Brabuksen viritys-IC varastoon kun niitä vielä hetki sitten oli kaupan Ebayssä. Eli mitään edistystä ei ole tapahtunut millään rintamalla, josko huomenna yrittäisi tuon lohkolämppärin ja sisähaaran asennusta, jonka jälkeen vois arpoa mitä palikoita KL:stä hakee. Onhan tässä vielä viikko aikaa puuhastella, tarvittaessa vaikka koko talvikin.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Tänään menikin sitten päivä asennellessa eilen irti revittyjä osia, huomenna jos sais noita uusia osia haettua. Mutta mitä ihmeen v*tun patarautaa noiden uudempien mersujen pultit, mutterit, putket, kannakkeet sun muut on? Kaikki on umpiruosteessa ja menee riks-raks-poks paskaks vaikka kuinka varovasti yrittäis irrotella. Bensapumpunkin telinehässäkkä pysyi enää hädintuskin koossa kun suodatinta vaihtelin, W126:ssa oli paljon paremmassa kunnossa vaikka on huonommin suojattu ja 10 vuotta vanhempi. Nuo uudet keltapassivoidut osat tuntuvat ruostuvan parissa vuodessa käyttökelvottomiksi.
Kolahduksen syykin todennäköisesti löytyi; vaikka ääni tuntui tulevan takaa, oli kardaanin eturätti aivan paskana. Kilisee, kolisee ja välystä on millitolkulla joka suuntaan, vain ajan kysymys koska se tippuu tielle. Voiko muuten tuollainen horo limppu tuhota samalla värinänvaimentimenkin että kannattaako saman tien hankkia molemmat?
Kolahduksen syykin todennäköisesti löytyi; vaikka ääni tuntui tulevan takaa, oli kardaanin eturätti aivan paskana. Kilisee, kolisee ja välystä on millitolkulla joka suuntaan, vain ajan kysymys koska se tippuu tielle. Voiko muuten tuollainen horo limppu tuhota samalla värinänvaimentimenkin että kannattaako saman tien hankkia molemmat?
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Vika lienee selvä eli ilmamassamittari, mutta mikä on vian aiheuttanut, siitä on nyt uusi teoria. Putsatulla MAFfilla ja uudella bensasutarilla kone muuten lähtee kylmänä aikas nihkeesti tulille ja pysyy nipinnapin käynnissä. Mutta itse asiaan...
Täältä pölkkypäiden forumilta kun ei apua koskaan löydy, aloin selailemaan kaikkitietävän herrakansan eli amerikkalaisten foorumeita. Sieltä selvisi että vanhemmissa kompressorimalleissa (90-luvun?) on tyyppivikana huohottimen öljynerottimen + letkujen tukkeutuminen sekä kampikammion tuuletuksesta huolehtivan PCV-valven jumittuminen. Eli kun yksisuuntaisesta venttiilistä tuleekin kaksisuuntainen, alkaa öljyä löytymään vääristä paikoista varsinkin jos on tapana ajella usein vähän isommilla kierroksilla. Tietenkään amerikaanot eivät voineet kertoa missä tuo kyseinen valve sijaitsee, ilmeisesti jossain imusarjan alla. Joku kyllä puhui jotain imusarjan irrottamista ja imusarjalle menevien letkujen perusteellisesta putsaamisesta. Joka tapauksessa uutta MAFfia on aivan turha asentaa ennenkuin öljyyntyminen on hallinnassa.
Lisäksi "separaattorille" menevään letkuun on tehty muutoksia vuosien varrella. Uudessa letkussa on 2,5mm reikä, josta menee letku kompurahässäkälle. Tämä ilmeisesti ohjailee isomman paineen kompuran suuntaan täyskaasukiihdytyksessä, parantaa siis öljynerottimen toimintaa, jolloin sumua ei pitäis päästä ilmanputsariin asti. Aika lailla muuten kone huohottaa tyhjäkäynnillä, joka kuulemma on normaalia kompressorikoneelle, siis jenkkiläisten asiantuntijoiden mukaan.
Noh, putsasin separaattorin ja letkut, aikas karstaisia olivat. Lisäksi letkujen yläpintaan oli kertynyt vaaleata möhnää, joka on käsittääkseni kondensoituneen veden ja öljyn sekoitusta? Vedenhän pitäisi haihtua öljystä, kunhan öljy lämpenee vaan tarpeeksi. Mutta nyt kun on ollut kosteita ja viileitä ilmoja, autolla on ajettu vain lyhyttä matkaa eikä termostaattikaan tunnu toimivan kunnolla (lämmöt hädintuskin 80), on sitä mönjää alkanut kertymään. Eli öljyn ylitäyttö oli vain osa ongelmaa, toivottavasti öljyyntyminen loppuu tuon huohotinhässäkän putsaamisella, ylimääräisen öljyn poistolla ja uudella termostaatilla. Jotenkin vaan tuntu että öljyä oli paljon enemmän IC:n jälkeen kuin sitä ennen, joka viittaisi siihen PCV:hen ja öljyn kulkeutumiseen MAFffiin imusarjan kautta. Vaan onko edes mahdollista, että öljy liikkuis "vastavirtaan", varsinkin kun paineputken mutka on aikas korkealla ja siinä on se kaasuluistihässäkkäkin välissä? Sanokaa ny joku jotain.
Täältä pölkkypäiden forumilta kun ei apua koskaan löydy, aloin selailemaan kaikkitietävän herrakansan eli amerikkalaisten foorumeita. Sieltä selvisi että vanhemmissa kompressorimalleissa (90-luvun?) on tyyppivikana huohottimen öljynerottimen + letkujen tukkeutuminen sekä kampikammion tuuletuksesta huolehtivan PCV-valven jumittuminen. Eli kun yksisuuntaisesta venttiilistä tuleekin kaksisuuntainen, alkaa öljyä löytymään vääristä paikoista varsinkin jos on tapana ajella usein vähän isommilla kierroksilla. Tietenkään amerikaanot eivät voineet kertoa missä tuo kyseinen valve sijaitsee, ilmeisesti jossain imusarjan alla. Joku kyllä puhui jotain imusarjan irrottamista ja imusarjalle menevien letkujen perusteellisesta putsaamisesta. Joka tapauksessa uutta MAFfia on aivan turha asentaa ennenkuin öljyyntyminen on hallinnassa.
Lisäksi "separaattorille" menevään letkuun on tehty muutoksia vuosien varrella. Uudessa letkussa on 2,5mm reikä, josta menee letku kompurahässäkälle. Tämä ilmeisesti ohjailee isomman paineen kompuran suuntaan täyskaasukiihdytyksessä, parantaa siis öljynerottimen toimintaa, jolloin sumua ei pitäis päästä ilmanputsariin asti. Aika lailla muuten kone huohottaa tyhjäkäynnillä, joka kuulemma on normaalia kompressorikoneelle, siis jenkkiläisten asiantuntijoiden mukaan.
Noh, putsasin separaattorin ja letkut, aikas karstaisia olivat. Lisäksi letkujen yläpintaan oli kertynyt vaaleata möhnää, joka on käsittääkseni kondensoituneen veden ja öljyn sekoitusta? Vedenhän pitäisi haihtua öljystä, kunhan öljy lämpenee vaan tarpeeksi. Mutta nyt kun on ollut kosteita ja viileitä ilmoja, autolla on ajettu vain lyhyttä matkaa eikä termostaattikaan tunnu toimivan kunnolla (lämmöt hädintuskin 80), on sitä mönjää alkanut kertymään. Eli öljyn ylitäyttö oli vain osa ongelmaa, toivottavasti öljyyntyminen loppuu tuon huohotinhässäkän putsaamisella, ylimääräisen öljyn poistolla ja uudella termostaatilla. Jotenkin vaan tuntu että öljyä oli paljon enemmän IC:n jälkeen kuin sitä ennen, joka viittaisi siihen PCV:hen ja öljyn kulkeutumiseen MAFffiin imusarjan kautta. Vaan onko edes mahdollista, että öljy liikkuis "vastavirtaan", varsinkin kun paineputken mutka on aikas korkealla ja siinä on se kaasuluistihässäkkäkin välissä? Sanokaa ny joku jotain.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Huomasin just että ilmamassamittarin puhdistukseen on olemassa ihan omakin aineensa, CRC:n Air Sensor Clean 200ml, 8.90€ Motonetissä.
Kauhujuttujakin on kuulunut että imusarja on palanut puhki tai katit hajonneet kun on ajettu liian pitkään viallisella MAFfilla, siis ilmeisesti kone on käynyt liian laihalla. Että kaippa se mötikkä on pakko huomenna hakea.
Kauhujuttujakin on kuulunut että imusarja on palanut puhki tai katit hajonneet kun on ajettu liian pitkään viallisella MAFfilla, siis ilmeisesti kone on käynyt liian laihalla. Että kaippa se mötikkä on pakko huomenna hakea.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
No voi pyhä jysäys.
Kävin hakemassa uuden mokkulan KL:stä, eikä senkään asentaminen taaskaan mennyt ihan putkeen, kun yksi alkuperäisistä rimpuloista letkuklemmareista katkesi eikä varastoissa ollut yhtään niin pitkää. Mutta itse asiaan... Vaikka osan hinta lähentelee kullan kilohintaa (207€), on se todellakin hintansa arvoinen eikä paljoa v*tuttais vaihdella sitä vaikka vuosittain. Tuntuu meinaan vaikuttavan kaikkeen, moottorin käyntiin, käyntiääneen, kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston toimintaan ja ennenkaikkea kulkupuoleen, toivottavasti myös kulutukseen. Nyt kun kaasun tinttaa tiskiin ei kone enää tukehdu vaan lähtee ku hauki rannasta, nikottelematta ja viivyttelemättä; voisin väittää että kiihtyvyys parani useita sekunteja. Putsatullakin MAFfilla pystyi toki ajelemaan suht normaalisti, ääripäiden toiminta vaan oli hakusessa, siis tyhjäkäynti kylmällä koneella ja täyskaasukiihdytykset. Toki menosta uupui terävyys, jonka ansiosta ei uskoisi ajavansa enää samalla autolla. Ja ylimääräinen helinä ja kilinä venttiilikoneistosta tuntui kadonneen täysin. Onneks en ostanut turhaan puolia ja tulpanjohtoja, säästyi lähemmäs 300€ (toistaiseksi).
Ihmeellisiä sivuvaikutuksia tosin alkoi ilmeneen; luistoneston valo vilkuttee jatkuvasti, kabiinissa tuntuu välillä kumin käryä, tavarat lentelee takaluukussa ja tiedä sitten mistä syystä jalankulkijat pui nyrkkiä ja autoilijat vilkuttelee valojaan.
Kävin hakemassa uuden mokkulan KL:stä, eikä senkään asentaminen taaskaan mennyt ihan putkeen, kun yksi alkuperäisistä rimpuloista letkuklemmareista katkesi eikä varastoissa ollut yhtään niin pitkää. Mutta itse asiaan... Vaikka osan hinta lähentelee kullan kilohintaa (207€), on se todellakin hintansa arvoinen eikä paljoa v*tuttais vaihdella sitä vaikka vuosittain. Tuntuu meinaan vaikuttavan kaikkeen, moottorin käyntiin, käyntiääneen, kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston toimintaan ja ennenkaikkea kulkupuoleen, toivottavasti myös kulutukseen. Nyt kun kaasun tinttaa tiskiin ei kone enää tukehdu vaan lähtee ku hauki rannasta, nikottelematta ja viivyttelemättä; voisin väittää että kiihtyvyys parani useita sekunteja. Putsatullakin MAFfilla pystyi toki ajelemaan suht normaalisti, ääripäiden toiminta vaan oli hakusessa, siis tyhjäkäynti kylmällä koneella ja täyskaasukiihdytykset. Toki menosta uupui terävyys, jonka ansiosta ei uskoisi ajavansa enää samalla autolla. Ja ylimääräinen helinä ja kilinä venttiilikoneistosta tuntui kadonneen täysin. Onneks en ostanut turhaan puolia ja tulpanjohtoja, säästyi lähemmäs 300€ (toistaiseksi).
Ihmeellisiä sivuvaikutuksia tosin alkoi ilmeneen; luistoneston valo vilkuttee jatkuvasti, kabiinissa tuntuu välillä kumin käryä, tavarat lentelee takaluukussa ja tiedä sitten mistä syystä jalankulkijat pui nyrkkiä ja autoilijat vilkuttelee valojaan.
Niinpä, kuten kirjoitin:PM kirjoitti:Tuntuu meinaan vaikuttavan kaikkeen...
Usein auton omistaja kertoo ilmamassamittarin vaihdon ja koeajon jälkeen ettei auton moottori ole koskaan toiminut näin hyvin.Sen oikkuilu ilmenee jos millaisina käyntihäiriöinä
On se varmasti joskus toiminut muttei pikkuhiljaa katoavaa tehoa ja muita pikku ongelmia huomaa vaikka niitä kasautuu...
Nimenomaan bensakoneiden osalta näin.
Dieselhän toimii auttavasti vaikka ilmamassamittarin johto irti, bensapeli ei mitenkään.