C220D - 95, pumppuvika?
C220D - 95, pumppuvika?
Löysin nämä teidän hienot sivustot etsiessäni apua kiperään tilanteeseeni. Löytyisiköhän teiltä mersujen asiantuntijoista, neuvoja mitä minun kannattaisi tehdä.
Talven mittaan autoni alkoi käymään hyvin epätasaisesti kylmä käynnistyksen jälkeen (vaikka siis pistäisi käyntiin lämmöstä), ilman sähköä ei käynnistämistä kannata yrittääkään -20 asteen pakkasella. Koneen käytyä normaalilämpöön ei epätasaisuutta käynnissä esiinny, eikä muutenkaan ajaessa tunnu mitään erikoista.
Käytin mersua merkkiliikeessä ja pikatesterin vikailmoitus oli _määränsäätö_. Asentaja oli kirjoittanut raporttiin että "pumppuvika?". Kysyin mitä nyt asialle voitaisiin tehdä, niin suosittelivat ruiskupumpun vaihtoa, se ei maksakaan kuulemma kuin 2000€! Huh..kovin on suolainen hinta...velkavankeus taitaa koittaa.
Kiitollisena kuuntelisin teidän mielipiteitä/neuvoja ongelmaani.
Talven mittaan autoni alkoi käymään hyvin epätasaisesti kylmä käynnistyksen jälkeen (vaikka siis pistäisi käyntiin lämmöstä), ilman sähköä ei käynnistämistä kannata yrittääkään -20 asteen pakkasella. Koneen käytyä normaalilämpöön ei epätasaisuutta käynnissä esiinny, eikä muutenkaan ajaessa tunnu mitään erikoista.
Käytin mersua merkkiliikeessä ja pikatesterin vikailmoitus oli _määränsäätö_. Asentaja oli kirjoittanut raporttiin että "pumppuvika?". Kysyin mitä nyt asialle voitaisiin tehdä, niin suosittelivat ruiskupumpun vaihtoa, se ei maksakaan kuulemma kuin 2000€! Huh..kovin on suolainen hinta...velkavankeus taitaa koittaa.
Kiitollisena kuuntelisin teidän mielipiteitä/neuvoja ongelmaani.
Tervetuloa Meselle, Fdx.
Pumppuviat ovat yleisiä ongelmia 220D Lucas-pumpuissa, valitettavasti.
Pumpun voi korjata, me olemme korjauttaneet noita Kuopion Dieselhuollossa ja aina on homma onnistunut.
Hintahaarukka on 500-1200 euroa + irrotus ja kiinnitys autoon.
Testeri ei suorilta käsin kerro välttämättä totuutta, koska vikamuistiin jää vika esim. polttoainesuodatinta vaihdettaessa kun autoa joutuu sahaamaan käyntiin - tosin testaaja lie nämä asiat huomioinutkin.
Ilmavuoto aiheuttaisi tuollaista ongelmaa, mutta 220D:ssä ei ole niitä surullisen kuuluisia muovisia putkia konetilassa, joita löytyy 250:stä ja CDi-malleista.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ylivuotoletkujen kunto.
Mikäli pumpun johtosarja kulkee autossasi öljynsuodattimen yhteydessä olevan lauhduttimen kulman vierestä, tarkista ettei johtonippu ole hangannut itseään puhki siihen kulmaan...
Pumppuviat ovat yleisiä ongelmia 220D Lucas-pumpuissa, valitettavasti.
Pumpun voi korjata, me olemme korjauttaneet noita Kuopion Dieselhuollossa ja aina on homma onnistunut.
Hintahaarukka on 500-1200 euroa + irrotus ja kiinnitys autoon.
Testeri ei suorilta käsin kerro välttämättä totuutta, koska vikamuistiin jää vika esim. polttoainesuodatinta vaihdettaessa kun autoa joutuu sahaamaan käyntiin - tosin testaaja lie nämä asiat huomioinutkin.
Ilmavuoto aiheuttaisi tuollaista ongelmaa, mutta 220D:ssä ei ole niitä surullisen kuuluisia muovisia putkia konetilassa, joita löytyy 250:stä ja CDi-malleista.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ylivuotoletkujen kunto.
Mikäli pumpun johtosarja kulkee autossasi öljynsuodattimen yhteydessä olevan lauhduttimen kulman vierestä, tarkista ettei johtonippu ole hangannut itseään puhki siihen kulmaan...
wiimax.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Pumpun saa myös korjattua.
Kannattaa ottaa yhteyttä, pyytää kustannus arviota, jonnekin Diesel -korjaamoon, heillä on yleensä sekä Boschin että Lucasin edustus.
Ja jos etelässä on hintavaa, voipi päästä "palkoille" jos käväisee hiukan kehä kolomosen ulkopuolella.
Seinäjoella on esim. Pohjanmaan Dieselhuolto joka työkseen mm. noita pumppuja ruuvailee.
Kannattaa ottaa yhteyttä, pyytää kustannus arviota, jonnekin Diesel -korjaamoon, heillä on yleensä sekä Boschin että Lucasin edustus.
Ja jos etelässä on hintavaa, voipi päästä "palkoille" jos käväisee hiukan kehä kolomosen ulkopuolella.
Seinäjoella on esim. Pohjanmaan Dieselhuolto joka työkseen mm. noita pumppuja ruuvailee.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Terve,
Lainaanpa tätä topikkia. Serkkupojalla on samainen surullisenkuuluisa C220D vuodelta -97. Jotain pientä hämminkiä on ollut, minkä tähden serkku on miettinyt, pitäisikö pumppu korjauttaa.
Kysymys kuuluu, saako tuon mallin pumpun irti irrottamatta ketjua? Sieltä rys... venäläisten EPC-sivulta ei tuota asiaa oikein näe. Paikalleen asennuksessakin olisi varmaan omat niksinsä, kuten ennakon säätö tms. Liekö noista tarjolla vinkkejä? Vai pitäisikö purku / asennus jättää suosiolla jollekin remontti-reiskalle?
t.
Risto
Lainaanpa tätä topikkia. Serkkupojalla on samainen surullisenkuuluisa C220D vuodelta -97. Jotain pientä hämminkiä on ollut, minkä tähden serkku on miettinyt, pitäisikö pumppu korjauttaa.
Kysymys kuuluu, saako tuon mallin pumpun irti irrottamatta ketjua? Sieltä rys... venäläisten EPC-sivulta ei tuota asiaa oikein näe. Paikalleen asennuksessakin olisi varmaan omat niksinsä, kuten ennakon säätö tms. Liekö noista tarjolla vinkkejä? Vai pitäisikö purku / asennus jättää suosiolla jollekin remontti-reiskalle?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Irrotus mennee aikalaila samoten ko 124-mallissaki, hammasratas on kartiolla eikä poorila. Ajotustyökalu on erilainen, vaikka periaate on noin sama.Roisto kirjoitti:Terve,
Lainaanpa tätä topikkia. Serkkupojalla on samainen surullisenkuuluisa C220D vuodelta -97. Jotain pientä hämminkiä on ollut, minkä tähden serkku on miettinyt, pitäisikö pumppu korjauttaa.
Kysymys kuuluu, saako tuon mallin pumpun irti irrottamatta ketjua? Sieltä rys... venäläisten EPC-sivulta ei tuota asiaa oikein näe. Paikalleen asennuksessakin olisi varmaan omat niksinsä, kuten ennakon säätö tms. Liekö noista tarjolla vinkkejä? Vai pitäisikö purku / asennus jättää suosiolla jollekin remontti-reiskalle?
t.
Risto
Panhaan sinne mekkaaninen rivi-possi nii alkaa pelithään...
Sitä se on itsekin haavellut mutta kun sillä on siinä C:ssään automaagiloota. Kuinkahan herkästi se menee sekaisin, jos sen boksi ei saa moottorin boksilta jotain tietoa. Onhan toki 250:stäkin saanut sillä 722.6:lla mutta ainakaan EPC:stä ei ole selvinnyt, onko noissa kuinka paljon eroa johdotuksen ym. suhteen.pp d kirjoitti:Panhaan sinne mekkaaninen rivi-possi nii alkaa pelithään...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eikös siinä kuiten ole vielä vähempi sähkönen loota
Elikkä samallaiset pelittimet kö esim 124:ssa? Tiileri hoi, mite o?
Saman tyyppinen alipainemokkula ko on 124:ssa pumpun kylessä, tässä solis vain siinä lokasuojan päälä, mihin se kaasuvaijeri loppuu. Siittähän son kätevä jatkaa sitte pumpule se vaijeriki...
Elikkä samallaiset pelittimet kö esim 124:ssa? Tiileri hoi, mite o?
Saman tyyppinen alipainemokkula ko on 124:ssa pumpun kylessä, tässä solis vain siinä lokasuojan päälä, mihin se kaasuvaijeri loppuu. Siittähän son kätevä jatkaa sitte pumpule se vaijeriki...
Öö. Ainakin venäläisten dekooderi tarjoaa auton valmistenumerolla laatikon tyypiksi 722.603:a. Lisäksi EPC ei tunne 220D:lle kuin tuon .6:n. 250D:hen on ilmeisesti saanut sekä .4:n että .6:n. Eikös se "puolisähköinen" ollut 722.5?dealer kirjoitti:Kyllähän se loota on "vähempi sähkönen", mutta kun ei ole tuohon puoleen tarvinnu perehtyä niin enpä osaa sanoa miten onnistus sen puolesta pumpun vaihto.
Viimesissä 124:ssa oli samanlaista 5-vaihteista automaattia, olikos se niin Lucky-Dog ?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ahaa. Joudun perumaan puheitani sen verran, että itse katsoin oletuksena vain tuon farkku-220D:n tietoja. Sedaniin on näköjään saanut myös 722.4:ää. Liekö .4 tippunut tuotannosta, kun farkku on tullut markkinoille (milloin se sitten lienee tapahtunut). Serkkupojan farkku on vuodelta -97.jkkinnari kirjoitti:Mulla 220d:ssä -94 on 722.426
Sinullakin on vissiin se apostolipumpulla varustettu OM604?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pumppuvikako..?
Ajattelin päivittää hieman tilannetta nyt kun aikaa on kulunutkin jo jonkun verran alkuperäisen vian ilmettyä. Onneksi alunperinkin otin yhteyttä tänne mese sivustolle, teiltä asiantuntijoilta on tullut hyviä neuvoja ja ohjeita.
Päätin silloin talvella viedä mersuni (C 220D Aut. -95) Kuopioon, Mahlamäellä sijaitsevaan Diesel korjaamoon. Kaveri tutki autoni ja kertoi että siellä on kaksi hehkua pimeänä. (kummalista kun hehkun varoitusvalo ei syttynyt kuitenkaan, vaikka tulppia olikin pimeänä). Samainen asentaja sanoi että ei ainakaan nyt kannata ruveta pumpun vaihtoon.
Nykyään Mersu toimii ihan moitteettomasti kunhan sen yön jäljiltä saa ensin käyntiin. Aamulla (tai pitkään seistyä) autoa joutuu strattaamaan noin 4-5 kertaa ennen kuin moottori jää käyntiin. Joka kerran se kyllä käynnistyy, mutta samantien syttyy se EDC - valo ja sammuu samantien. Päättäväisesti starttailtua näin ei tapahdu ja matka pääsee jatkumaan. Kun moottori on lämpimä tai vaikka vain haaleakin tälläistä oireilua ei esiinny.
Kertooko tälläinen ko. oireyhtymä teille asiantuntijoille jotakin siihen suuntaan että pumppu todellakin olisi entinen? Jäänköhän tien päälle?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita, hyvää kevättä kaikille!
Päätin silloin talvella viedä mersuni (C 220D Aut. -95) Kuopioon, Mahlamäellä sijaitsevaan Diesel korjaamoon. Kaveri tutki autoni ja kertoi että siellä on kaksi hehkua pimeänä. (kummalista kun hehkun varoitusvalo ei syttynyt kuitenkaan, vaikka tulppia olikin pimeänä). Samainen asentaja sanoi että ei ainakaan nyt kannata ruveta pumpun vaihtoon.
Nykyään Mersu toimii ihan moitteettomasti kunhan sen yön jäljiltä saa ensin käyntiin. Aamulla (tai pitkään seistyä) autoa joutuu strattaamaan noin 4-5 kertaa ennen kuin moottori jää käyntiin. Joka kerran se kyllä käynnistyy, mutta samantien syttyy se EDC - valo ja sammuu samantien. Päättäväisesti starttailtua näin ei tapahdu ja matka pääsee jatkumaan. Kun moottori on lämpimä tai vaikka vain haaleakin tälläistä oireilua ei esiinny.
Kertooko tälläinen ko. oireyhtymä teille asiantuntijoille jotakin siihen suuntaan että pumppu todellakin olisi entinen? Jäänköhän tien päälle?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita, hyvää kevättä kaikille!
MB C220D vm. -95, noviisi johtotähti piireissä
C220D -94
Ajattelin jatkaa tähän topicciin kun on samansuuntainen ongelma.. Mese siis sammahtaa yleensä heti käynnistyksen jälkeen kerran tai kaksi. (Kaasun painallus päättyy monesti koneen sammahtamiseen. Kun antaa käydä tyhjää, ei yleensä sammu, vähän vaan "potkii"). Sammahtelua tapahtuu ihan ajonkin aikana. Yleensä kiihdytyksen jälkeen ja epätasaisen murinan siivittämänä (siis aivan kuin löpö loppuis kesken). Sammahtamisen jälkeen polttaa EDC:n valoa, mutta viimeksi räppi jos jonkinmoista valoa kun vilkku sattui olemaan päällä koneen sammuessa..
Talvella oli selvä hehkuongelma ja se paranikin hehkujen vaihdolla, mutta nyt tuntuu olevan vika polttoaineensyötössä tai sähköissä..??
Polttoaineensuodattimen tiiviste oli hapero, mutta suod. ja tiivisteen vaihto ei auttanut. Polttoaineputkia on myös epäilty, mutta mitään hajua ei ole havaittu. Vanhemmissa kuulemma pumpulta kuluu joku tiiviste..?
Neuvoja/kokemuksia?
Kiitos jo ennalta
Talvella oli selvä hehkuongelma ja se paranikin hehkujen vaihdolla, mutta nyt tuntuu olevan vika polttoaineensyötössä tai sähköissä..??
Polttoaineensuodattimen tiiviste oli hapero, mutta suod. ja tiivisteen vaihto ei auttanut. Polttoaineputkia on myös epäilty, mutta mitään hajua ei ole havaittu. Vanhemmissa kuulemma pumpulta kuluu joku tiiviste..?
Neuvoja/kokemuksia?
Kiitos jo ennalta
Sama vika
Tervehdys kaikiille, ja kiitoksia kommenteista.
Mulla (autossani) ilmeni tarkalleen sama oire tällä viikolla kun oli ensipakkaset (-5 astetta),
nyki, EDC valo syttyi ja tehot putos, sammutin ja taas mentiin..
Auto on c220d 96. vaihdoin p-a suodattimen. On toiminut, mut eipä ole ollut sen jälkeen pakkastakaan. Jännityksellä odotan pakkasia..
Autoon on tehty täydellinen pumppuremontti 70 000km sitten.
Oletteko saaneet asiaan selvyyttä? Olisin kiitollinen tiedoista.
Mulla (autossani) ilmeni tarkalleen sama oire tällä viikolla kun oli ensipakkaset (-5 astetta),
nyki, EDC valo syttyi ja tehot putos, sammutin ja taas mentiin..
Auto on c220d 96. vaihdoin p-a suodattimen. On toiminut, mut eipä ole ollut sen jälkeen pakkastakaan. Jännityksellä odotan pakkasia..
Autoon on tehty täydellinen pumppuremontti 70 000km sitten.
Oletteko saaneet asiaan selvyyttä? Olisin kiitollinen tiedoista.
Sammuilee jos seissyt pidempään, tai kylmällä.
Tutun kuuloinen ongelma. Itse korjautin C220D Lucasin pumpun muutama vuosi sitten Kuopiossa, kun pumpun kumitiivisteet vuotivat löpöä moottoritilaan ja moottorin kumityynylle. Kuitenkin kuvatunlainen vika vaivaa kylmien tultua, eli auto sammahtaa ensimmäisen startin jälkeen. Toisella jää jo käyntiin, jos pyörittää starttia n. 4 sekunnin ajan koneen jo antaessa käyntilupauksia. Onko jollain tietoa mistä tuo nyt oikein johtuu? Myös lievää nykimistä moottori kylmänä tuppaa esiintymään.
Re: Sammuilee jos seissyt pidempään, tai kylmällä.
Kokeiles tätä: Ensinnäkin polttoaineen lämmitin lohkon kyljessä kaasunnuttaa polttoaineen lämpimänä eli pumppu vetää ilmaa. Polttoaineen lämmitintä ei tarvita ollenkaan eli ohita koko höskä.Lommo kirjoitti:Tutun kuuloinen ongelma. Itse korjautin C220D Lucasin pumpun muutama vuosi sitten Kuopiossa, kun pumpun kumitiivisteet vuotivat löpöä moottoritilaan ja moottorin kumityynylle. Kuitenkin kuvatunlainen vika vaivaa kylmien tultua, eli auto sammahtaa ensimmäisen startin jälkeen. Toisella jää jo käyntiin, jos pyörittää starttia n. 4 sekunnin ajan koneen jo antaessa käyntilupauksia. Onko jollain tietoa mistä tuo nyt oikein johtuu? Myös lievää nykimistä moottori kylmänä tuppaa esiintymään.
Vedä letku suoraan tuloputkesta polttoaineen suodattimelle ja toinen letku menee pumppuun. Letkun on hyvä olla sen verran paksua, että se kestää imun.
Kokeilin asiaa itse ja sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Hyvin toimii vielä 35 asteen pakkasessakin.
Ohitusleikkaus polttoainejärjestelmään...
Suuri KIITOS neuvostasi. Taistelin jonkin aikaa käyntihäiriöiden kanssa
nimenomaan kylmänä. Ohitin sanomasi esilämmittimen, se oli simppeli
homma. Nyt toimii kuin unelma. Luulenpa etttä sama auttais monelle muullekkin vaivasta kärsivälle, ei se aina ole lucas syyllinen.
nimenomaan kylmänä. Ohitin sanomasi esilämmittimen, se oli simppeli
homma. Nyt toimii kuin unelma. Luulenpa etttä sama auttais monelle muullekkin vaivasta kärsivälle, ei se aina ole lucas syyllinen.
Pieni Varoituksen sana tuosta lämmittimen ohituksesta. Ei nimittäin kannata ajella kesälaadulla yli 10 asteen pakkasella, jos sitä ei ole. Omassa autossani lämmitin jäi pois käytöstä boschin pumpun vaihdon yhteydessä ja heti ensi pakkasilla alkoi hyytyä, kun en muistanut asiaa. Laitoinpa sen sitten takaisin toimintaan, ettei tarvi tapella sitten jos pakkaset kiristyvät sinne talvilaadun kestävyyden rajamaille.