Jakopään ketjun vaihto

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
Hannu II
Viestit: 87
Liittynyt: 27.12.2006 18:18
Paikkakunta: Kuopio

Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

Mites olis tuo jakoketjun vaihtoväli vm -94 1,8 l bensassa, kun tuo km-määrä lähenee 1/4-miljoonaa ja mites vaihto olis helpohko tehdä? Niitä "tiilimiehen" kiitettävästi ohjeistamia kannen kuusiokolopultteja olis tarkoitus kiriä lievän öjyvuodon vuoksi ja koppa silloin olis auki. Joissain ohjeissa ketju ujutetaan vanhaan ketjuun liittäen paikoilleen, vaivaa vain se miten hyvin se pakonokka-akseli pyörii vanhan katkaistun ketjunpään työntämänä kun kampiakselista pyöritetään myötäpäivään. Mites on muuten tarvikeketjut kestäneet? :roll:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ohjurilla varmistetaan ketjun pysyminen rattailla ja eipä taida täällä olla kaupan kuin noita Iwiksen ketjuja

...........joka löytyy sieltä alkuperäispaketistakin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Piruillessaan vilkaisin WIS:stä M111:n ketjun vaihdon. On muuten nämä uudempien mallien ohjeet aika paljon köykäisemmät kuin wanhemmat esim. M102:n ohjeet. Pari hassua kaaviokuvaa ja ranskalaisin viivoin työvaiheet. :shock: Ilmeisesti asentajat ovat nykyään fiksumpia kuin 80-luvulla. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hannu II
Viestit: 87
Liittynyt: 27.12.2006 18:18
Paikkakunta: Kuopio

jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

Oliskohan tarpeen jakopäässä vaihtaa ketjun lisäksi myös se kiristin, kun jostain luin sen kestävän toisenkin ketjun verran? Ajokilometrejä oli se 250 tkm ja kiristinhän tulee kuiteskin irroittaa ja avata ketjua vaihdettaessa :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: jakopään ketju

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hannu II kirjoitti:Oliskohan tarpeen jakopäässä vaihtaa ketjun lisäksi myös se kiristin, kun jostain luin sen kestävän toisenkin ketjun verran? Ajokilometrejä oli se 250 tkm ja kiristinhän tulee kuiteskin irroittaa ja avata ketjua vaihdettaessa :roll:
Kiristimen osat kestävät yleensä aika hyvin. Joskus suosittelevat jousen vaihtoa. (Veho suositteli M102:een. Ostin, kun hinta oli muutaman euron ja löytyi hyllystä.) Tiivistehän vaihdetaan joka tapauksessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kossuppi
Viestit: 114
Liittynyt: 15.11.2006 0:39
Paikkakunta: kalaj lkso

Viesti Kirjoittaja kossuppi »

Kuinka vaihtuu 200 cdi 202 malliin jakoketju, ja niin - pitääkö ylensä ottaen vaihtaa ? Kotterolla menty n 300 tkm, ja ei liene vaihettu, vähän jotain ääniä kuuluu, mutta ei oikein paikallistettu onko ketju vai mikä .

Onkohan kuin kovahomma värkätä se ketju sinne, ja mitä muuta kaikkee pitäisi laittaa samalla ??
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Roisto kirjoitti:OT:
Piruillessaan vilkaisin WIS:stä M111:n ketjun vaihdon. On muuten nämä uudempien mallien ohjeet aika paljon köykäisemmät kuin wanhemmat esim. M102:n ohjeet. Pari hassua kaaviokuvaa ja ranskalaisin viivoin työvaiheet. :shock: Ilmeisesti asentajat ovat nykyään fiksumpia kuin 80-luvulla. :D

t.
Risto
Näissä uusissa ohjeissahan on jokaisella vaiheella siellä oikealla punaisella
merkitty teksti jos siitä vaiheesta on lähempää tietoa (ohjeen numero). Punaista tekstiä klikkaamalla saa lisätietoa. Jos katsoo lisätiedot niin ohjeet on mielestäni jopa paremmat kuin ennen.
Tämä ehkä oli jo yleisesti tiedossa? Itsellä meni aika tovi ennen kuin hoksasin tämän ominaisuuden. Luulin omaa WIS:iä aluksi vajaaksi...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Spudenius kirjoitti:Näissä uusissa ohjeissahan on jokaisella vaiheella siellä oikealla punaisella merkitty teksti jos siitä vaiheesta on lähempää tietoa (ohjeen numero). Punaista tekstiä klikkaamalla saa lisätietoa. Jos katsoo lisätiedot niin ohjeet on mielestäni jopa paremmat kuin ennen.
Tämä ehkä oli jo yleisesti tiedossa? Itsellä meni aika tovi ennen kuin hoksasin tämän ominaisuuden. Luulin omaa WIS:iä aluksi vajaaksi...
Kyllähän sieltä jotain aukeaa (omassa WIS:ssä on linkit sinisiä). Siltikin olen sitä mieltä, että ainakin omaan harrastelijamaiseen korjaukseen vanhemmat ohjeet on pääasiassa helpompia tajuta. Niissä on usein näytetty valokuvin, miten joku työkalu pitää kiinnittää kohteeseen, kun taas uudemmissa on näytetty räjäytyskuva ja työkalu ja sanotaan, että irrota tämä osa tällä työkalulla. Toisaalta harvoin noita erikoistyökaluja on normipulliaisella edes käytössä, joten hyöty lienee kyseenalaista. :D Ainakin niitä on mukavampi ajankulukseen lukea, kun ei tarvitse hyppiä linkkien perässä tiedostosta toiseen.

Makuasioita sanoi HVM ja ... :nocando: :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No niin kertokaapa lisää siitä 200cdi:n ketjun vaihdosta :!: Eilen pyörähti puoli miljoonaa ja ajattelin että se olisi hyvä vaihtaa :roll: Ja meinaan vaihtaa itse :rock: Ja paljoko uusi ketju maksaa??
Avatar
RJL
Viestit: 13
Liittynyt: 14.5.2008 22:13
Paikkakunta: Liminka

Kannattaako

Viesti Kirjoittaja RJL »

Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.

En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
blobar
Viestit: 17
Liittynyt: 21.10.2010 1:51

Re: Kannattaako

Viesti Kirjoittaja blobar »

[quote="RJL"]Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.

En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...

Vaihdon ketjun oli 5 mm pitempi kun uus
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Riippuu tietysti tehdäänkö kerralla hyvä vai annetaanko ensiapua mutta

Jos ketju on venynyt ja vaihtokunnossa niin silloin kuluneet on yleensä myös kaikki rattaat, jos vanhoille rattaille jotka on kuluneet vanhalle ketjulle "sopiviksi" laitetaan uusi ketju niin eipä siitä kovin hyvää saa, no menetteleehän se tietenkin mutta :roll:

mulle vaihdettiin ketju, kaikki rattaat ja kiskot, kyllä ne näköjään kaikki kuluu samaa tahtia, tarkasti kateltuna oli jo alkanu muotoutua hiukan eri linjaan tuplarataspyörien piikit ja urat (kilsoilla pulitoista sataa tuhatta). Jakopää remontti kannattaa teettää kokonaisuudessaan kerralla, eli ketju rattaat, kiskot ja kiristin, näin minä se ajattelen mutta minähän usein toteutankin kaiken tyyliin ei kompromisseja, luonne vikaselle elämä on vaikeaa ja tulee kalliiksi :lol:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tarviiko ne rattaatkin vaihtaa :cry: Hintoihinsa tulee...
Harkinnut kanssa ketjun vaihtoa, rassausmiitti- Herralla olis työkalu siihen. Käsitin että ketjun saisi satkulla M111 koneeseen mutta kannattaako sitä sitten pelkästään vaihtaa jos on 285 tkm mittarissa...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

voi vaihtaa ilman rattaiden vaihtoja...
blobar
Viestit: 17
Liittynyt: 21.10.2010 1:51

Re: Kannattaako

Viesti Kirjoittaja blobar »

RJL kirjoitti:Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.

En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
taisi olla 20 Astetta lenkin väli ketjussa
minun vanha ketju oli 5 millimetriä pitempi kun uusi
mikä viittaa että oli 5 Astetta myöhässä
matkaa on tullu 340 t
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”