Jakopään ketjun vaihto
Jakopään ketjun vaihto
Mites olis tuo jakoketjun vaihtoväli vm -94 1,8 l bensassa, kun tuo km-määrä lähenee 1/4-miljoonaa ja mites vaihto olis helpohko tehdä? Niitä "tiilimiehen" kiitettävästi ohjeistamia kannen kuusiokolopultteja olis tarkoitus kiriä lievän öjyvuodon vuoksi ja koppa silloin olis auki. Joissain ohjeissa ketju ujutetaan vanhaan ketjuun liittäen paikoilleen, vaivaa vain se miten hyvin se pakonokka-akseli pyörii vanhan katkaistun ketjunpään työntämänä kun kampiakselista pyöritetään myötäpäivään. Mites on muuten tarvikeketjut kestäneet?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ohjurilla varmistetaan ketjun pysyminen rattailla ja eipä taida täällä olla kaupan kuin noita Iwiksen ketjuja
...........joka löytyy sieltä alkuperäispaketistakin.
...........joka löytyy sieltä alkuperäispaketistakin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
OT:
Piruillessaan vilkaisin WIS:stä M111:n ketjun vaihdon. On muuten nämä uudempien mallien ohjeet aika paljon köykäisemmät kuin wanhemmat esim. M102:n ohjeet. Pari hassua kaaviokuvaa ja ranskalaisin viivoin työvaiheet. Ilmeisesti asentajat ovat nykyään fiksumpia kuin 80-luvulla.
t.
Risto
Piruillessaan vilkaisin WIS:stä M111:n ketjun vaihdon. On muuten nämä uudempien mallien ohjeet aika paljon köykäisemmät kuin wanhemmat esim. M102:n ohjeet. Pari hassua kaaviokuvaa ja ranskalaisin viivoin työvaiheet. Ilmeisesti asentajat ovat nykyään fiksumpia kuin 80-luvulla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jakopään ketju
Oliskohan tarpeen jakopäässä vaihtaa ketjun lisäksi myös se kiristin, kun jostain luin sen kestävän toisenkin ketjun verran? Ajokilometrejä oli se 250 tkm ja kiristinhän tulee kuiteskin irroittaa ja avata ketjua vaihdettaessa
Re: jakopään ketju
Kiristimen osat kestävät yleensä aika hyvin. Joskus suosittelevat jousen vaihtoa. (Veho suositteli M102:een. Ostin, kun hinta oli muutaman euron ja löytyi hyllystä.) Tiivistehän vaihdetaan joka tapauksessa.Hannu II kirjoitti:Oliskohan tarpeen jakopäässä vaihtaa ketjun lisäksi myös se kiristin, kun jostain luin sen kestävän toisenkin ketjun verran? Ajokilometrejä oli se 250 tkm ja kiristinhän tulee kuiteskin irroittaa ja avata ketjua vaihdettaessa
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kuinka vaihtuu 200 cdi 202 malliin jakoketju, ja niin - pitääkö ylensä ottaen vaihtaa ? Kotterolla menty n 300 tkm, ja ei liene vaihettu, vähän jotain ääniä kuuluu, mutta ei oikein paikallistettu onko ketju vai mikä .
Onkohan kuin kovahomma värkätä se ketju sinne, ja mitä muuta kaikkee pitäisi laittaa samalla ??
Onkohan kuin kovahomma värkätä se ketju sinne, ja mitä muuta kaikkee pitäisi laittaa samalla ??
Näissä uusissa ohjeissahan on jokaisella vaiheella siellä oikealla punaisellaRoisto kirjoitti:OT:
Piruillessaan vilkaisin WIS:stä M111:n ketjun vaihdon. On muuten nämä uudempien mallien ohjeet aika paljon köykäisemmät kuin wanhemmat esim. M102:n ohjeet. Pari hassua kaaviokuvaa ja ranskalaisin viivoin työvaiheet. Ilmeisesti asentajat ovat nykyään fiksumpia kuin 80-luvulla.
t.
Risto
merkitty teksti jos siitä vaiheesta on lähempää tietoa (ohjeen numero). Punaista tekstiä klikkaamalla saa lisätietoa. Jos katsoo lisätiedot niin ohjeet on mielestäni jopa paremmat kuin ennen.
Tämä ehkä oli jo yleisesti tiedossa? Itsellä meni aika tovi ennen kuin hoksasin tämän ominaisuuden. Luulin omaa WIS:iä aluksi vajaaksi...
Kyllähän sieltä jotain aukeaa (omassa WIS:ssä on linkit sinisiä). Siltikin olen sitä mieltä, että ainakin omaan harrastelijamaiseen korjaukseen vanhemmat ohjeet on pääasiassa helpompia tajuta. Niissä on usein näytetty valokuvin, miten joku työkalu pitää kiinnittää kohteeseen, kun taas uudemmissa on näytetty räjäytyskuva ja työkalu ja sanotaan, että irrota tämä osa tällä työkalulla. Toisaalta harvoin noita erikoistyökaluja on normipulliaisella edes käytössä, joten hyöty lienee kyseenalaista. Ainakin niitä on mukavampi ajankulukseen lukea, kun ei tarvitse hyppiä linkkien perässä tiedostosta toiseen.Spudenius kirjoitti:Näissä uusissa ohjeissahan on jokaisella vaiheella siellä oikealla punaisella merkitty teksti jos siitä vaiheesta on lähempää tietoa (ohjeen numero). Punaista tekstiä klikkaamalla saa lisätietoa. Jos katsoo lisätiedot niin ohjeet on mielestäni jopa paremmat kuin ennen.
Tämä ehkä oli jo yleisesti tiedossa? Itsellä meni aika tovi ennen kuin hoksasin tämän ominaisuuden. Luulin omaa WIS:iä aluksi vajaaksi...
Makuasioita sanoi HVM ja ...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kannattaako
Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.
En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
Re: Kannattaako
[quote="RJL"]Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.
En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
Vaihdon ketjun oli 5 mm pitempi kun uus
En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
Vaihdon ketjun oli 5 mm pitempi kun uus
Riippuu tietysti tehdäänkö kerralla hyvä vai annetaanko ensiapua mutta
Jos ketju on venynyt ja vaihtokunnossa niin silloin kuluneet on yleensä myös kaikki rattaat, jos vanhoille rattaille jotka on kuluneet vanhalle ketjulle "sopiviksi" laitetaan uusi ketju niin eipä siitä kovin hyvää saa, no menetteleehän se tietenkin mutta
mulle vaihdettiin ketju, kaikki rattaat ja kiskot, kyllä ne näköjään kaikki kuluu samaa tahtia, tarkasti kateltuna oli jo alkanu muotoutua hiukan eri linjaan tuplarataspyörien piikit ja urat (kilsoilla pulitoista sataa tuhatta). Jakopää remontti kannattaa teettää kokonaisuudessaan kerralla, eli ketju rattaat, kiskot ja kiristin, näin minä se ajattelen mutta minähän usein toteutankin kaiken tyyliin ei kompromisseja, luonne vikaselle elämä on vaikeaa ja tulee kalliiksi
Jos ketju on venynyt ja vaihtokunnossa niin silloin kuluneet on yleensä myös kaikki rattaat, jos vanhoille rattaille jotka on kuluneet vanhalle ketjulle "sopiviksi" laitetaan uusi ketju niin eipä siitä kovin hyvää saa, no menetteleehän se tietenkin mutta
mulle vaihdettiin ketju, kaikki rattaat ja kiskot, kyllä ne näköjään kaikki kuluu samaa tahtia, tarkasti kateltuna oli jo alkanu muotoutua hiukan eri linjaan tuplarataspyörien piikit ja urat (kilsoilla pulitoista sataa tuhatta). Jakopää remontti kannattaa teettää kokonaisuudessaan kerralla, eli ketju rattaat, kiskot ja kiristin, näin minä se ajattelen mutta minähän usein toteutankin kaiken tyyliin ei kompromisseja, luonne vikaselle elämä on vaikeaa ja tulee kalliiksi
Tarviiko ne rattaatkin vaihtaa Hintoihinsa tulee...
Harkinnut kanssa ketjun vaihtoa, rassausmiitti- Herralla olis työkalu siihen. Käsitin että ketjun saisi satkulla M111 koneeseen mutta kannattaako sitä sitten pelkästään vaihtaa jos on 285 tkm mittarissa...
Harkinnut kanssa ketjun vaihtoa, rassausmiitti- Herralla olis työkalu siihen. Käsitin että ketjun saisi satkulla M111 koneeseen mutta kannattaako sitä sitten pelkästään vaihtaa jos on 285 tkm mittarissa...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Kannattaako
taisi olla 20 Astetta lenkin väli ketjussaRJL kirjoitti:Ketjullehan ei ole km-vaihtoväliä missään ohjelmassa. Vaihtotarve voidaan tarkastaa mittaamalla ketjun venymä, eli nokalta mitataan asteina ero kampiakselin rattaaseen. Raja-arvoa en muista. Teoriassa jos vaihdetaan ketju niin kaikki rattaatkin pitäisi vaihtaa samalla.
En vielä oo kuullu että ketjuvaurioon ois yksikään kone kyykähtäny...
minun vanha ketju oli 5 millimetriä pitempi kun uusi
mikä viittaa että oli 5 Astetta myöhässä
matkaa on tullu 340 t