230 kompressor

Katso myös W210
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

230 kompressor

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Terve!


Olen tuollaista otsikon mukaista menopeliä himoinnut jo jonkin aikaa. Voisitteko kertoa jotain tyyppivikoja/mitä kannattaa tarkistaa? Mitä tyyppiä tuo kompura tuossa on? En tosiaankaan tiedä näistä turbovehkeistä hirveästi. Saako tuosta esim. Lastulla lisää voimaa? Auttakkee tietämätöntä.. :wink:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:...Mitä tyyppiä tuo kompura tuossa on?...
Eaton.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:...Saako tuosta esim. Lastulla lisää voimaa?...
Jäsen Lucky Dog auttaa varmasti mielellään. Itse laittaisin Pulley Kitin. Eli uudet välitykset ahtimelle, uudet sytytystulpat ja ilmamassa-anturi uuteen paikkaan.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:Terve!...
Ai niin: Tervetuloa foorumille! :lol:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 230 kompressor

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:...Olen tuollaista otsikon mukaista menopeliä himoinnut jo jonkin aikaa. Voisitteko kertoa jotain tyyppivikoja/mitä kannattaa tarkistaa?
M111-moottori on erittäin hyvä. Itselläni on niitä ollut nyt eri näköisien korien kanssa yhteensä 3 kpl. Eli ainakin minä pidän siitä kovin paljon. Sanosin, että M111 on mallia: "Jos se ei ole rikki, se on kunnossa." :) Kompressorin ja vesipumpun ääntämistä kannattaa kuulostella.

Kompressorin kanssa on sellainen "ongelma", että joku on keksinyt julistaa sen ns. "huoltovapaaksi". Ja tästä seuraa, että kovinkaan moni ei tule vaihtaneeksi siihen öljyjä.
-T

Kuva
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Kiitos. Autowikin mukaan ahdin on roots tyyppinen?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:...Autowikin mukaan ahdin on roots tyyppinen?
Oikein.
-T

Kuva
Avatar
Salodanger
Viestit: 147
Liittynyt: 01.11.2006 16:37
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Salodanger »

eerola kirjoitti:Kompressorin kanssa on sellainen "ongelma", että joku on keksinyt julistaa sen ns. "huoltovapaaksi". Ja tästä seuraa, että kovinkaan moni ei tule vaihtaneeksi siihen öljyjä.
Tuon saman olen myös kuulut. Millainen homma tuo kompuran öljyjen vaihto on hinnaltaan/työmäärältään, jos sen jossain pystyis teettään? Minkäänlaisia kokemuksia?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Salodanger kirjoitti:Tuon saman olen myös kuulut. Millainen homma tuo kompuran öljyjen vaihto on hinnaltaan/työmäärältään, jos sen jossain pystyis teettään? Minkäänlaisia kokemuksia?
Muistaakseni Ford Thunderbird SC:n ahdinöljy maksaa jotain 30EUR purkki. (Thunderbirdissäkin on Eatonin ahdin. Samaten joissain GM:n tuotteissa - muistaakseni Pontiacissa.) Ahtimeen menee 1 purkillinen. Ensin pitää tietenkin imeä vanhat öljyt pois. Tyhjennysproppua ei ole.

Mistä tulikin mieleeni että tarttis varmaan tehdä tämä itsekin...
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...joissain GM:n tuotteissa - muistaakseni Pontiacissa...
Kas tässä: Click. Eli Pontiac Grand Prix GTP:ssä.

Laitettakoon linkki myös täällä käytyyn keskusteluun: Clack.
-T

Kuva
Avatar
Salodanger
Viestit: 147
Liittynyt: 01.11.2006 16:37
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Salodanger »

Onko kellään kokemusta mitä tollasen homman teettäminen maksaa? Tai onko kukaan tehnyt hommaa itse? Eerolakin ilmeisesti vasta harkitsee hommaan ryhtymistä? :)
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Juu, en ole vielä tehnyt operaatiota itse, mutta nyt yhteensä kaksi kertaa vakavasti harkinnut operaatioon ryhtymistä. Ensimmäisellä kerralla auto meni vaihtoon ennenkuin sain itseni operaatioon. Silloin pääsin siihen saakka, että selvitin, mistä sopivaa öljyä saa (=Ford-liikkeestä). Nyt toisella kerralla tarttunen hankkeeseen heti kun vain ehdin.

Luotan siihen että huhu pitää paikkaansa ja Mersun ahdin on ihan tavallinen Eaton M62, jolloin operaation ei pitäisi olla ihmeellisempi kuin tuon edellä linkatun Pontiacin tapauksessa.
Viimeksi muokannut eerola, 29.8.2007 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-T

Kuva
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Minkälaista ääntä kompressorin kuuluisi pitää? tai mitä ei saisi kuulua?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:Minkälaista ääntä kompressorin kuuluisi pitää?...
Näiden piehenköjen ahtimien tapauksessa pientä mekaanisen ahtimen ääntä. Käytännössä ei mitään.
Mikkoo kirjoitti:...tai mitä ei saisi kuulua?
Rallatusta ja roklatusta tai muuta "tarpeettoman mekaanista" ääntä. :lol: Öljyvuotoja ei myöskään saa olla.
-T

Kuva
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

eerola kirjoitti:
Mikkoo kirjoitti:Minkälaista ääntä kompressorin kuuluisi pitää?...
Näiden piehenköjen ahtimien tapauksessa pientä mekaanisen ahtimen ääntä. Käytännössä ei mitään.
Mikkoo kirjoitti:...tai mitä ei saisi kuulua?
Rallatusta ja roklatusta tai muuta "tarpeettoman mekaanista" ääntä. :lol: Öljyvuotoja ei myöskään saa olla.

Eli aika perusjuttuja :wink: Tuo öljyjen vaihtelu on jostain syystä pakkomielle oli auto mikä vaan, että varmaan ainakin tulee eatoniin öljyt vaihdettua. Onko tässä C-sarjalaisessa jotain "piiloruostepaikkoja" mitä pitäisi osata katsoa? Kaverin dieselissä on takakaarissa sisällä alkavaa kuppaa.
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Piti vielä kysyä, että minkälainen homma tuo pulley kitin asennus on? Saatavuus? Mitä ahtoja tuossa on vakiona?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikkoo kirjoitti:Piti vielä kysyä, että minkälainen homma tuo pulley kitin asennus on?...
Paperilla ei juuri minkäänmoinen juttu. Mutta siinä kannattaa tietää mitä tekee ja millä työkaluilla, ettei tule hutia. Siksi olen luokitellut tämän omalla kohdallani luokkaan "loppulaskussa voipi olla edullisempaa luottaa johonkin tahoon, jolla on kokemusta". Osaavalla henkilöllä homma onnistuu melko nopeasti.
Mikkoo kirjoitti:...Saatavuus?...
Täältä saapi sekä tavaraa, palvelua että asennustoimintaa. Ja sitä kokemusta.
-T

Kuva
Mikkoo
Viestit: 6
Liittynyt: 29.8.2007 9:39

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Hieno homma. Minkälaista tehonlisää tuolla uskaltaa odottaa?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mikkoo kirjoitti:Hieno homma. Minkälaista tehonlisää tuolla uskaltaa odottaa?
Kurkkaappa tuonne :arrow: Kliks
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

202-koppaisissa ahdin on Eaton M62 ja uudemmissa Eaton M45.
I drive an Opel. What's your excuse?
Parachos
Viestit: 9
Liittynyt: 24.11.2006 20:34

Viesti Kirjoittaja Parachos »

Täälläkin olisi tarkoitus ryhtyä öljyn vaihto hommiin joku kaunis päivä.
Tosiaan ei ole kuin täyttö pultti (osa 11) :
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 100&SGN=02

Ja kyselin Mersu liikkeestä öljyä niin sanoi heti että ei saa...Noh sanoin kuitenkin samantien että eihän se voi pitää paikkaansa ja laittoi homman selvitykseen,
vastaus tuli että löytyy sitä sittenkin...53e purkki.
Pitää laittaa varaosa numero kun sen ylihuomenna hakasen...

vkloppuna ehkä vaihto hommiin 8)
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Parachos kirjoitti:...vastaus tuli että löytyy sitä sittenkin...53e purkki...
Laita ihmeessä varaosanumero, niin jatkossa keskustelu tästä aiheesta toivottavasti sujuu Vehon kanssa jouhevammin! ;)

On muuten aika paljon Mersu-preemiota tuossa hinnassa... Ford-huollossa "Thunderbird SC:lle tarkoitetun" tölkin hinta oli (muistaakseni) kolmisenkymppiä. Mikä sekin on aika räävitön hinta - ottaen huomioon, paljonko sitä ahtimeen menee.
-T

Kuva
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Saas nähdä mitä varaosaputka myy, oikea litku on A0009896201 Turbocharger oil, Mechanical Turbocharger, NYE Synthetic 605; 0,181 L. Hinta muuten Saksassa Netto 24,03€, Brutto 27,87€. Kuinkas monta pulloa sitä menikään... :lol:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PM kirjoitti:...oikea litku on A0009896201 Turbocharger oil, Mechanical Turbocharger, NYE Synthetic 605; 0,181 L. Hinta muuten Saksassa Netto 24,03€, Brutto 27,87€. Kuinkas monta pulloa sitä menikään...
8 oz. Eli reilu 2 dl.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Toisaalta, koska A0009896201-pullon tilavuus on tuollainen hitusen "omituinen", mutta kuitenkin melko lähellä sanomaani kahdeksaa unssia, voihan se olla että Mersulla ovat todenneet, että öljyn pinta tulee tuolla määrälläkin kyllin korkealle... Nyrkkisääntö näkemissäni Eaton-ohjeistuksissa on ollut "täyttöaukon reiän tasalle".
-T

Kuva
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Tuosta pulley-kitistä vielä sen verran että joku onneton oli saanut rikottua 5 ahdinta mokomalla ennenku tajusi pitäytyä vakiossa. Se ei käynyt selville minkä valmistajan kitti oli kyseessä, mutta ilmeisesti ahtimen laakeri(t) olivat leiponeet kiinni. Tietenkin laakereiden kestävyyteen voisi kuvitella vaikuttavan jonkin verran senkin että onko kitissä isompi kampuran vai pienempi kompuran hihnapyörä ja tietenkin hihnan kireys. Onko noista viritelmistä kellään mitään pidempiaikaista, siis monivuotista ja useamman kymppitonnin kokemusta?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

PM kirjoitti: Onko noista viritelmistä kellään mitään pidempiaikaista, siis monivuotista ja useamman kymppitonnin kokemusta?
Sen verran on pakko tarttua "syöttiin", että viritelmä termi / kuvaus ei istu ainakaan kaikkien valmistajien tuoteisiin 8)

Joku onneton, jossakin, jonkin valmistajan jne. on enemmän kuin epämääräistä :roll:
Täsmä tieto / oikea tieto tallaisissakin asioissa on aina tervetullutta.

Itse en ole ainakaan kuullut em. kaltaisista ongelmista.
Tosin henk. koht en ole niitä rekkakuormittain edes myynyt, mutta kyllä esim. myymilläni sarjoilla on jo kymmeniä tuhansia ajeltu.

Em. asiat ovat täysin omia kokemuksiani. Eri valmistajien tavaroiden eroista minulla ei ole mitään käsitystä puoleen tai toiseen.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Kunhan vaan yritän lietsoa pakokauhua; onhan tässä jo pitemmän aikaa ollut pakonomainen tarve tulla tutustumaan Seinäjoen nähtävyyksiin. :beerhug:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PM kirjoitti:Tuosta pulley-kitistä vielä sen verran että joku onneton oli saanut rikottua 5 ahdinta mokomalla ennenku tajusi pitäytyä vakiossa...
Olisiko mahdollista, että kyseisellä henkilöllä oli käytössään sellainenkin muutos, joka pitää ahtimen pyörimässä tyhjäkäynnilläkin? Se kun kuulostaa kivalta, mutta lisää aika tavalla ahtimen käyttöastetta. Sillä lopputuloksella että Eaton-ressukka ei saa koskaan huilata ja jäähdytellä. :cry:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

M111.982 - ahtimen öljyn täyttöproppu hukassa

Viesti Kirjoittaja eerola »

Piti vaihtamani tuohon M111-koneen ahtimeen öljyt... Tällä kertaa kone tarkkaanottaen M111.982 ja se on kiinni 208.348-korin autossa.

Kuten täällä totesin, vastaavan koneen facelift-SLK-sovelluksessa ahtimen päältä löytyi hyvin GM-tyyppien kuvaaman täyttöpropun näköinen kanta.

Nyt yritin fikkarin avulla tihrustella, mitäkö pitäisi facelift-mallin CLK:ssa siirrellä edestä pois, jotta operaatio pääsee alkamaan. Enkä näe kuin torxit, joilla ahdin on moottorin kyljessä kiinni! :shock:

Onko tässä nyt käynyt niin, että tuosta ahtimesta on oikeasti tehty umpinainen ja täyttöproppu jätetty pois? Jos näin on, mistä ihmeestä tehdas sinne öljyt on plöräyttänyt - eli ei kai niitä nyt sentään vielä kasaamisvaiheessa sinne voida kaataa :?

Onko se proppu vain siirretty jonnekin piiloon vai mitä tässä on tapahtunut?
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”