Kylmäkäynnistys kehnoa, sähköissäkö vika?

MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Kylmäkäynnistys kehnoa, sähköissäkö vika?

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

W 201: seni (190 E Sportline) käynnistyy luokattoman huonosti kylmänä (talvikin vielä tulossa)
- Vaati kymmenkunta lyhyttä starttia ja pilkkimistä kaasupolkimella ennenkuin käynnistyy ja kun lopulta käynnistyy, käynti vakioituu kyllä melkein heti
- Rutiinitoimet eli tulpat, jakajan kansi jne. tsekattu/vaihdettu äskettäin
- Tein tänään kokeilun; lohkolämmitin oli tunnin verran käytössä ja yllättäen peli käynnistyikin kuin palmun alta!

Kysymys: Onko ruiskun yhteydessä jonkinlainen koneen lämpötilaa tunnisteleva anturi, joka nyt mahd. sekoilee vai missähän vika?

> tyhjäkäyntimoottori tai joku muu oikku?
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Miulla on täsmälleen sama vika, joka johtuu siitä ettei kylmäkäynnistyssuutin saa jostain syystä virtaa. Noissa suuttimissa on kuulema sellaisiakin vikoja ettei ettei bensaa tule vaikka ohjaus toimisikin.

Tämä siis KE-jetissä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Yksi vikakohde voisi olla tosiaan kylmäkäynnistyssuutin. Sitähän ohjaa ylijänniterele, joten vika voi piillä sielläkin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:Yksi vikakohde voisi olla tosiaan kylmäkäynnistyssuutin. Sitähän ohjaa ylijänniterele, joten vika voi piillä sielläkin.
Toinen ääni kyseisen mokkulan nokassa olevalle sulakkeelle tai itse mokkulalle.
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Lisäkysymys:

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Sitä virran tuloa t.k.suuttimelle voisi mitata, onko tietoa minkälaista jännitettä pitäisi esiintymän?
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

käynnistyy huonosti...

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Itselläni oli männätalvena sama vika. Tulihan siinä kopeloitua sähkötkin läpi. Näyttää vähän siltä että lopullinen ohjaus solenoidiventtiilille tulee siitä relepaketista missä ovat pumpun, käynnistyssuuttimen ja (jos on) automaatin kickdown releet. Tämä kokonaisuus on se ylijännitereleen vieressä oleva tupakkiaskin kokoinen mötikkä. Voi siiheh ylijänniterelekin vaikuttaa. Minulla kuitenkin vika oli loppujen lopuksi suuttimen täydellinen tukkeutuminen. Tuli mentyä perse edellä puuhun. On muuten Veho-osana vähän helkutin tyyris osa, jotakin päälle 300 ekua. Kantsii metsästää käytettyä. Erinomaisen helppo vaihtaa.

Sen verran vielä ettei pidä luottaa siihen että venttiili naksahtaa, pitää koettaa myös paineella tuleeko eväs läpi.
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Suutin:

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Onkohan ko. suutin samanlainen kuutoskoneessa? Itseltäni löytyisi kuusimukisen vastaava ja tiettävästi ehjä suutin, voisi vaihtaa sen hetkeksi paikalleen ja kokeilla...
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Jos se vain käy paikoilleen ei kai tuosta mitään vahinkoa synny.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisäkysymys:

Viesti Kirjoittaja Marco »

MB 126/201 kirjoitti:Sitä virran tuloa t.k.suuttimelle voisi mitata, onko tietoa minkälaista jännitettä pitäisi esiintymän?
12volttia sinne tulee.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Digitaalinen yleismittari ei välttämättä kerkiä lyhyttä ruikkua ilmaisemaan, 12V:n koelamppu parempi. Sitäpaitsi yleismittarin sisäinen vastus on niin suuri että vajaa kontakti ei ehkä näy. Lamppu kuormittaa paremmin.
Jms84
Viestit: 1
Liittynyt: 28.10.2010 14:17

Rele

Viesti Kirjoittaja Jms84 »

Kannattaa kokeilla ylijännitereleen vaihtamista ensin. Hinta n. 60 euroa ja hyvin yleinen vika noissa 190:sissä. Itellä ollu sama vaiva, joka aina välillä poistuu hetkeksi ja alkaa taas kohta uudestaan. Nyt vaihdan releen ja uskon että vika häipyy sillä.
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Jatkokysymys:

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Missähän se ylijänniterele sijaitsee ja minkä näköinen palikka?
- Osanumero?

Kysyy sähkötöitä vihaava
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ylijänniterele on sellainen kuutio, jonka päällä on lattasulake-vanhemmissa ainakin punainen 10 A. Ja oliko uudemmissa kaksikin?
Sijaintipaikka vaihtelee: se löytyy vanhemmista malleista sulakerasian takaosasta-kuljettajan puolelta tai sitten se on akun takana-uudemmat mallit.
Mutta tosiaan sellainen rele, jossa on sulake päällä-siksi on helpohko erottaa ja löytää releitten joukosta.
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Ylij.rele

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Kyseinen rele löytyi akun takaa, ja yllätys, yllätys, sen kiinnityskappale, eli osa johon releen riviliitin painetaan oli mukavasti murjaistu omasta muovisesta kiinnityskappaleestaan läpi ja näin releen irrotus/takaisinlaitto onkin tosi mukavaa...
Kontaktipinnat OK-kunnossa ja sulakkeet (2x 10 A) kuitenkin ehjät, täytyy lähteä huomenna Sunin tiskiltä kyselemään uutta releetä...

Otin osanumeron muistilapulle, sillä kai löytynee. Vanha rele takaisn paikalleen ja aamulla työmatkalle lähtiessä taas jo rutiiniksi tulleet käynnistysmishankaluudet seuranani...
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Avaa se yj-rele ja tinaile kuntoon. Omasta juuri pistin tinaukset uusiksi ja alkoi kateissa ollut yhjäkäynti toimimaan. Siellä releen sisällä ei ole oikein mitään särkyvää elektroniikkaa. Vain rele ja diodi. Kolvaamalla sen saa kuntoon.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
MB 126/201
Viestit: 24
Liittynyt: 26.10.2010 19:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Voihan rele!

Viesti Kirjoittaja MB 126/201 »

Enpä ehtinyt tinailemaan, kävin ostamassa Sunilta uuden palikan (maksoi 41,20 e).
- Kone kylmäkäynnistyy moitteettomasti!

Kiitos arvon kohtalotovereille vinkeistä!!!
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Lainataan vähän samantapaisella jutulla.

Elikkä mesen eka käynnistys pidemmän tauon (yön yli) on vähän pitkähkö.

Tänääkin, vaikka oli lohkossa, niin eka käynnistys oli normaalia pidempi ja hörähti heti, ku antoi pienen kaasupolkimen pumppauksen.

Eli voisiko vika olla YJ-releessä? Vai onko se tyhjäkäynti/rikastussuutin paskana, likainen, tukossa?

Missä sijaitsee tarkasti ja mitä toimenpiteitä voisi tehdä?
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Ota ilmanputsarikoppa irti niin siinähän se kylmäkäynnistyssuutin on keskellä imusarjaa. Sähköliitin ja kaksi pulttia irti ja käsissä on. Kun minulla oli vastaava häikkä viime talvena, kytkin jatkojohdoilla alkuperäiset sähköt ja suuttimen määränjakajalta tulevaan omaan putkeensa. Piti vain ensin löysätä määränjakajan puoleista liitosta ja kääntää putkea vähän. Sitten liitos kiinni. Suuttimen käärin talouspaperiin. Sen että suuttimelle tuli startatessa sähköt olin jo ennalta mitannut. Suutin jopa naksahti. Kuitenkaan ei paperi kastunut vähääkään. Tukossa oli. Käytetty varaosa korjasi tilanteen. Uusi olisikin Veholla maksanut maltaita.
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

kiitokset.

täytyypä tuossa viikonloppuna koittaa ottaa siitä mun vanhasta konevikaisesta se suutin irti. ja koittaa saada tuo valkoinen romu jonnekin talliin, missä vaihtaa se suutin.

uskotaan/toivotaan. samaiseen vikaan. ei mulla mittaria olisikaan, milä mitata virran tulo siihen suuttimelle.

eipä onneksi kuulostanut isolta operaatiolta.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Suuttimen virransaannin tarkistukseen ei yleismittaria tarvita. 12V:n koelamppu riittää, on itseasiassa parempikin koska se kuormittaa virtapiiriä. Yleismittari ei sitä tee ja huonot kontaktit jäävät helposti huomaamatta.
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

tämä selkee. pitää koittaa lauantaihin asti pyristellä ja sitten koittaa fiksailla.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

otin tuosta konevikaisesta -88 tenavasta sen YJ-releen irti. Se on sitä vanhempaa mallia yhdellä 10A sulakkeella. Voiko sen laittaa/käykö se tuhon -89 tenavaan, jossa YJ-releessä kaksi 10A sulaketta?

Tuo siksi, koska laiskana ja tallittomana haluaisin ensin koittaa relettä, ennekuin alkaa sitä suutinta vaihtamaan. :D
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
ville kinnunen
Viestit: 91
Liittynyt: 28.10.2010 23:18
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

jos on abs jarrut niin vaatii tuon kaksi sulakkeisen :D
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

ville kinnunen kirjoitti:jos on abs jarrut niin vaatii tuon kaksi sulakkeisen :D
JES! kummassakaan ei ABSeja. Eli voin sähköjä räjäyttämättä koittaa vaihtaa sitä relettä?
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

ville kinnunen kirjoitti:jos on abs jarrut niin vaatii tuon kaksi sulakkeisen :D
Onko noin?

ABS-jarrullisen ässän releessä ei kuitenkaan ole kuin yksi sulake :roll:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Juhliminen seis!

Kai mää sit ootan, et tähän saa varmasti oikeen vastauksen.... :eec:
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mikäs sen sun releen numero on, mulla lienee tallissa yksi tuommoinen jemmassa. Saapihan sitä kokeiltavaksi, jos ei tarvi lähtä tuomaan johonkin toiselle puolelle valtakuntaa..

Muoks: Ei p*rkele, se olikin yks'sulakkeinen sekin.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Fenton kirjoitti:Mikäs sen sun releen numero on, mulla lienee tallissa yksi tuommoinen jemmassa. Saapihan sitä kokeiltavaksi, jos ei tarvi lähtä tuomaan johonkin toiselle puolelle valtakuntaa..

Muoks: Ei p*rkele, se olikin yks'sulakkeinen sekin.
Ok. Katotaan, mitä gurut sanoo.

Nastolasta minäkin oon^^ :niinpaniin:
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

käydäkö, vai eikö käydäkö? :huh:
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eikös se olisi kuitenkin helpointa ja selvintä koittaa polttimolla niistä suuttimen piuhoista että tuleeko sinne virtaskaa :?:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”