p*rkele! kannentiiviste..
-
- purkukuraattori
- Viestit: 225
- Liittynyt: 23.10.2010 19:38
p*rkele! kannentiiviste..
no nyt se tenava kyl viimeisen tempun teki ku valskaa kannentiivisteestä takakohdilta moottoria,muualta onki kuiva,kysynki siis että onko mahoton homma kotikonstein tiiviste vaihtaa kanteen?? auto 2.0 litran 1990 luvun ruiskumese
EDIT: Muokkasin otsikkoa ongelmaa kuvaavaksi, terv Pappi.
EDIT: Muokkasin otsikkoa ongelmaa kuvaavaksi, terv Pappi.
Re: perkele!
Terve,
Tuolla takapäässä on paineöljyn tulo kanteen. Itselläkin se edellisessä falskasi. Kyllä sen pystyy tekemään. Periaatteessa ainoat erikoistyökalut, joita tarvitaan (helpottavat elämää) on kannen ketjunohjaimen liukutappien ulosvedin.
t.
Risto
Tuolla takapäässä on paineöljyn tulo kanteen. Itselläkin se edellisessä falskasi. Kyllä sen pystyy tekemään. Periaatteessa ainoat erikoistyökalut, joita tarvitaan (helpottavat elämää) on kannen ketjunohjaimen liukutappien ulosvedin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: perkele!
Leemu kirjoitti:Onkos pensa-moottoreissa kannenpultit XZN-kannalla dieseleiden tapaanRoisto kirjoitti: erikoistyökalut
Meinaan vaan kun ei välttämättä ole joka jätkän pakissa niihin käypäsiä avaimia
pensamoottorissakin samanlaiset XZN-kannat mutta kylläkin kokoa 12mm kun tieseleissähän taitaavat olla 10mm kannalla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: perkele!
Tarvitaan semmonen 1/4" pitkä hylsy, johonka tappi männee sisälle ja josta M6 koneruuvi mahtuu läpi tai vastaava putkenpala, mahottoman pitkä ja kokokierteinen M6 koneruuvi, sopeva kutosen koriprikka ja mutteri. Ruuviin ensinnä mutteri liki kantaan asti, sittä rikka ja hylsä. Ruuvi kierretään tappiin ja mutterista kiertäen vedetään tappi pois hylsyn sisään. Varottava katkasemasta, eli voimaa ei saa tarvita paljoa. Kierretanko on vissiin liian hitusta, 8.8 lujunen ruuvi on kestäny tähän asti, mutta jos on lujassa niin saattaa katketa tai mutteri sutasta.Roisto kirjoitti:ketjunohjaimen liukutappien ulosvedin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Erikoistyökaluksi tulee luokiteltua semmoiset kapineet, jotka pitää itse tehdä tai tilata jostain erikseen.
Itellä on noihin tappeihin tämmöinen. Tuo 6 millinen osa taisi olla 12.9:ä ja tuo paksumpi 10.9:ä. Olen sillä parista kannesta vedellyt tappeja. Pyöritetään siis tapin pohjaan ja tuolla mutterilla vedetään ulos. Pultin kannasta pidetään kiinni, ettei pyöri.
t.
Risto
Itellä on noihin tappeihin tämmöinen. Tuo 6 millinen osa taisi olla 12.9:ä ja tuo paksumpi 10.9:ä. Olen sillä parista kannesta vedellyt tappeja. Pyöritetään siis tapin pohjaan ja tuolla mutterilla vedetään ulos. Pultin kannasta pidetään kiinni, ettei pyöri.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Niijjoo. Siinä kannen vasemmassa etupäässä, lämpöantureiden tienoilla on 13 millinen pultin kanta. Se pitää ottaa irti kantta irrottaessa. Sitä ei lue missään ohjeessa ja itse mietin jonkin aikaa, että mistä se vielä kanittaa. Luulin sitä joksikin vesireiän tukoksi.
Kannessa on 10 kpl 12 millin XZN-kannalla olevia pultteja, niinkuin etupuolella jo mainittiin. Sitten se etupää on vedetty kolmella 6 millin kannalla olevalla kuusiokolopultilla jakokoppaan. Tarvii melko pitkän kuusiokolohylsyn, jos aikoo käyttää momenttiavainta (25 Nm).
Mitäpä muuta. Kettinkiin ja nokka-akselin pyörään merkit, jotta pysyvät kohdallaan. Hammaspyörän voi ottaa irti ja ketjun jättää paikoilleen. Se ei pääse luiskahtamaan alas asti. Ketjupyörän pultti 80 Nm. Pidä kiinni takapäästä 24 millin listalla.
Ketjun kiristin pois ennen ketjun löysäämistä. Pura kiristin. Takaisin asennettaessa ensin runko sisään, sitten mäntä, jousi ja päätytulppa. Noihin tarvii muistaakseni 17 millin kuusiokolon ja 30 millin hylsyn. Runko 15 Nm, hattu 70 Nm.
Nokka-akselipukit 20 Nm.
t.
Risto
Kannessa on 10 kpl 12 millin XZN-kannalla olevia pultteja, niinkuin etupuolella jo mainittiin. Sitten se etupää on vedetty kolmella 6 millin kannalla olevalla kuusiokolopultilla jakokoppaan. Tarvii melko pitkän kuusiokolohylsyn, jos aikoo käyttää momenttiavainta (25 Nm).
Mitäpä muuta. Kettinkiin ja nokka-akselin pyörään merkit, jotta pysyvät kohdallaan. Hammaspyörän voi ottaa irti ja ketjun jättää paikoilleen. Se ei pääse luiskahtamaan alas asti. Ketjupyörän pultti 80 Nm. Pidä kiinni takapäästä 24 millin listalla.
Ketjun kiristin pois ennen ketjun löysäämistä. Pura kiristin. Takaisin asennettaessa ensin runko sisään, sitten mäntä, jousi ja päätytulppa. Noihin tarvii muistaakseni 17 millin kuusiokolon ja 30 millin hylsyn. Runko 15 Nm, hattu 70 Nm.
Nokka-akselipukit 20 Nm.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 26.4.2011 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Olipa hyvinkinEasy Rider kirjoitti:Niin nepä oliki toisapäin pätkäkoneessa. Satanelosessa runko 27mm hylsyllä ja hattu 10mm kuusiokololla, sama tais olla M111:sessaki.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mulla on tällänen M116 konetta vartenRoisto kirjoitti:Erikoistyökaluksi tulee luokiteltua semmoiset kapineet, jotka pitää itse tehdä tai tilata jostain erikseen.
Itellä on noihin tappeihin tämmöinen. Tuo 6 millinen osa taisi olla 12.9:ä ja tuo paksumpi 10.9:ä. Olen sillä parista kannesta vedellyt tappeja. Pyöritetään siis tapin pohjaan ja tuolla mutterilla vedetään ulos. Pultin kannasta pidetään kiinni, ettei pyöri.
t.
Risto
ja tuonne se tappi mennee mukavasti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
iteltä kun noita ohjurien tappeja otin irti niin massa/vetovasaralla jossa oli ton tapanen hitsattu patentti kans nii ei änähtänytkään vaikka kuin iski ja tilaa oli, kierre vain luisti no sitten normilujuinen kutosen pultti (virhe) ja 12mm 3/8" hylsy väliin ja rikoilla mallas välin sopivaks nii millin tuli ja sitte pultti katkes sisään tappiin ja eikun poraushommiin ei olis uskonukkaa että voip niin tiukassa olla.
CDI suutinpultit on kestäneet hyvin ja niitähän on käytettyinä rajattomasti tarjolla.Monasti tahtoo olla riittävän pitkä M6 kokokierteinen luja ruuvi mahoton löyettävä just ku tarviis.
Ruuvinhan ei tarvitse olla kokokierteinen, kunhan jengaa on sen verran että tapin sisään ylettää tarpeeksi.
Sitten kaksi holkkia joissa kierteet "keskenään" ja on helppo vetää.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mie elin ihan M102-miehen autotalliolosuhteissa, jossa ei ehken ole rajattomasti uuvempien tiiseleijen ylimääräsiä ruuveja nurkissa, eikä kaikistele porakoneella mirkeliä vasten kummempaa sorviakkaan. Mutta jo naapurin tallissa - ydinjätelankaa syöksevällä honkkarimikillä - luultavasti räkäisee tuommoset kaks erimittasta ruuvia suht pitävästi yhteen.CDI suutinpultit on kestäneet hyvin ja niitähän on käytettyinä rajattomasti tarjolla.
Ruuvinhan ei tarvitse olla kokokierteinen, kunhan jengaa on sen verran että tapin sisään ylettää tarpeeksi.
Sitten kaksi holkkia joissa kierteet "keskenään" ja on helppo vetää.
Helepottaa irrottaissa ku ei nu*si sen remontin kanssa niin kauaa että kones jäähtyy kokonaan ennen tapinvetoa, siis jos se käynti- ja käyttökuntoinen oli ennen remppaa. Kuumailmapöhistimelläkin voinee kärsivällisyys huomioiden jelepata, kunnei vaan polta ohjareita.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.