Jäähdyttäjän flekti
Jäähdyttäjän flekti
Joo mese keitti eilen emännällä kehän ruuhkissa.En vielä löytänyt toimivaa sähkömagneetilla toimivaa flektiä.Voiko flektin "lukita" pyörintä asentoon,onko esim. ruuville onko keskiössä paikkaa??Nyt oma "patentti"ei ehkä paras,mutta toimii toitaiseksi Löytyykö kuvia mikä niistä on lämpökytkimen katkaisin kannessa,joka kytkee flektin päälle?? Ja kuvaa itse flektistä irrallaan (johdotus,yms.??)
Jep johto oli katki nyt pelais muuten mutta pelottaa vähän käytellä kun tosiaan flekti lähtee käyntiin vasta vajaa sadassa!!Vaihdoin anturin (motonet)mutta mikä ero dieselissä ja bensa anturissa?? Sama kierre ja lämpöarvo,vain eri hinta 12/24 Euroa.Ei siis kalliita mutta ihmetyttää vaan..Onko myytävänä "kylmempiä"antureita kun ei vehokaan tiennyt.Tuntuu se 100 astetta vaan hiton paljolta..
Sata kuulostaa melko normaalilta flektin mukaantulolämpötilalta.
Ei se moottorille haittaa tee, kunhan jäähdyttäjän korkki on ehjä.
(Neste ei kiehu niissä lämpötiloissa, mikäli järjestelmä on paineen alaisena.)
Ei se moottorille haittaa tee, kunhan jäähdyttäjän korkki on ehjä.
(Neste ei kiehu niissä lämpötiloissa, mikäli järjestelmä on paineen alaisena.)
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Tuntuu vaan kummalta kun on monia autoja ollut eikä missään muussa merkissä anneta moottorin mennä niin kuumaksi?? Mitähän mersu on ajatellut kun antaa käyttää konetta niissä lämpötiloissa? Eikö ois järkevämpää antaa flektin pyöriä jo aiemmin.Mielestäni lämmön vaihtelu ei muutenkaan ole yleensä koneelle hyväksi,tosin kansiviat taitaa mersussa olla harvempia varsinkin bensavehkeissä kuin joissakin muissa..
Eikös mersut keitä vasta siinä 120-130 asteen hujakoilla jos järjestelmä pelaa. Taitaa olla jollain muillakin nykyään vastaavaa systeemiä.
Ja sehän riippuu taas järjestelmän paineen määrästä että missä kulkee keittämisen raja tietyllä paineella päästään varmaan yli 140 asteen kiehumisrajalle.
Osaako kukaan muuten heittää F1 moottorin käyntilämpötilaa kisan aikana?
Niissähän käytetään vähän useampaa jäähdytyskonstia yhtaikaisesti.
Ja sehän riippuu taas järjestelmän paineen määrästä että missä kulkee keittämisen raja tietyllä paineella päästään varmaan yli 140 asteen kiehumisrajalle.
Osaako kukaan muuten heittää F1 moottorin käyntilämpötilaa kisan aikana?
Niissähän käytetään vähän useampaa jäähdytyskonstia yhtaikaisesti.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
100 astetta on hyvin yleinen mm. Opel. 250 D.ssä oikea anturi on 105 astetta. Tämä siksi koska on kyse taloudellisuudesta. Jenkeissä on sellaisia että toinen käynnistyy n. 110 ja toinen 115 astetta. Ei se kiehu näissä lämpötiloissa eikä riipu vain paineesta vaan myös Glykolin määrästä.sartuo kirjoitti:Tuntuu vaan kummalta kun on monia autoja ollut eikä missään muussa merkissä anneta moottorin mennä niin kuumaksi?? Mitähän mersu on ajatellut kun antaa käyttää konetta niissä lämpötiloissa? Eikö ois järkevämpää antaa flektin pyöriä jo aiemmin.Mielestäni lämmön vaihtelu ei muutenkaan ole yleensä koneelle hyväksi,tosin kansiviat taitaa mersussa olla harvempia varsinkin bensavehkeissä kuin joissakin muissa..
Taitaa tuo suurin turvallinen lämpö riippua aika paljon jäähdytysjärjestelmän rakenteesta. Nesteen pitää kiertää hyvin jokapaikassa ja osien olla rakenteeltaan sellaisia, että lämpö johtuu hyvin nesteeseen. Silloinhan ei haittaa vaikka neste olisikin vähän kuumempaa, moottorin osat toimivat silti normaaleissa lämpötiloissa.
Jäähdytysjärjestelmän paine on tärkeä nesteen kiehumisen estämisessä, mutta myös vesipumpun pumppausteho riippuu kuumana juuri paineesta. Jos painetta ei ole, niin tuollainen lämmin neste kavitoisi keskipakopumussa ihan varmasti ja pumppausteho tipahtaisi oleellisesti.
Kieltämättä nuo mersun lämmöt tuntuvat itsestäkin aika hurjille. 560 Sec käy talvipakkasilla tasaisessa 85 asteessa, mutta nyt lämmöt ovat karvan alle 100. Siinä lämpötilassa visko ottaa tilanteen hallintaan ja alkaa humista. Lämpö on samassa tosin myös maantiellä, joten taidan puhdistella jäähdytintä painepesurilla. Ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väli tahtoo näet täyttyä liasta, eikä ilma pääse lämpi. Sitä ei huomaa mitenkään muuten kuin jäähdytintä irroittamalla. Jäähdyttimen sähköinen puhallin käynistyisi muuten moottorin lämmössä 105 ja ilmastoinnin kompura kytkeytyy irti moottorin lämmössä 110. Tuosta voisi päätellä, että 105 alkaa olla tehtaankin mielestä jo vähän yli tarpeen.
Jäähdytysjärjestelmän paine on tärkeä nesteen kiehumisen estämisessä, mutta myös vesipumpun pumppausteho riippuu kuumana juuri paineesta. Jos painetta ei ole, niin tuollainen lämmin neste kavitoisi keskipakopumussa ihan varmasti ja pumppausteho tipahtaisi oleellisesti.
Kieltämättä nuo mersun lämmöt tuntuvat itsestäkin aika hurjille. 560 Sec käy talvipakkasilla tasaisessa 85 asteessa, mutta nyt lämmöt ovat karvan alle 100. Siinä lämpötilassa visko ottaa tilanteen hallintaan ja alkaa humista. Lämpö on samassa tosin myös maantiellä, joten taidan puhdistella jäähdytintä painepesurilla. Ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väli tahtoo näet täyttyä liasta, eikä ilma pääse lämpi. Sitä ei huomaa mitenkään muuten kuin jäähdytintä irroittamalla. Jäähdyttimen sähköinen puhallin käynistyisi muuten moottorin lämmössä 105 ja ilmastoinnin kompura kytkeytyy irti moottorin lämmössä 110. Tuosta voisi päätellä, että 105 alkaa olla tehtaankin mielestä jo vähän yli tarpeen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tuosta emännän tenavasta meni se mangneetti laitoin sähkö puhaltimen
muuten tuossa ainakin kytkeytyy päälle 80 asteessa
muuten tuossa ainakin kytkeytyy päälle 80 asteessa
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Ei tuossa ollut talvella mitään kylmyys ongelmia ihan normaalissa oli lämmöt talvellakin
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Mitenkäs 2.3 16v mallissa lähtee toi flekti pyörimää?? Se ei oo itellä toiminu parin vuoden aikana ollenkaa... Yhden anturin olen vaihtanu jota epäiltiin rikkinäiseksi.. Mut nyt olen antanut käydä sinne 100 asteeseen niin ei silti ole lähtenyt pyörimään täydellä teholla?? Ei itsestä tunnu oikein normaalilta...
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11.9.2006 10:14
- Paikkakunta: Pedersöre
Ja onko normaali temppu mersuissa, että se sähköflekti pyörii viitisen minuuttia moottorin käynnistyksen jälkeen, minusta se olis parempaa jos se flekti ei lähtisi käyntiin ennen kuin asteita nousee? Ei se silti nyt mikään ongelma ole, mutta haluaisin vain tietää, miksi se flekti pyörii, vaikka auto ei ole vielä kuuma.