Ongelmia 2.0 bensakoneen kanssa

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Pete_1
Viestit: 34
Liittynyt: 10.10.2011 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Ongelmia 2.0 bensakoneen kanssa

Viesti Kirjoittaja Pete_1 »

Auto on 1989 vuosimallin w201 2 litran bensakoneella ja automaatilla ja 412tkm ajettuna. Ongelmana on suuri bensan kulutus ja aavistuksen epätasainen tyhjäkäynti.

Economy-mittari näyttää tyhjäkäynnillä 1/4 vaikka viisarin pitäisi olla vasemmassa laidassa? Ajossa viisari on yli puolivälin tai punaisella suurimmanosan ajasta. Konehuoneen puolelle vaihdoin lähes kaikki alipaineletkut ja loput mitä en vaihtanu näyttivät hyväkuntoisille. Myös mittariston taakse mittarille tuleva alipaineletku on ehjä. Onko vielä jotain paikkaa missä letkun vuoto voisi näin paljon vaikuttaa?

Alipaineletkuja vaihtaessa huomasin venttiilikopalta ilmansuodatinkotelolle ja lisäilmaluistille menevän huohottimen istuvan huonosti paikoilleen. Voisiko tämä aiheuttaa alipainevuotoa? Yksi letku tuohonkin tulee kiinni.

Tyhjäkäynti on aavituksen epätasaista, mutta kylmänä ja lämpimänä kierrokset ei kuitenkaan seilaa ja kaasun painamisen jälkeenkin laskevat takaisin normaalisti. Alipaineletkujen ja tulppien vaihdon jälkeen parantui jonkin verran, mutta edelleen pientä epätasaisuutta kuitenkin.

Automaatti vaihtaa suurimmanosan ajasta nätisti ja joskus harvoin voi vähän terävämpi vaihto tulla. Vaihdekeppi d:llä ja jarrulla paikallaan pitäessä tuntuu kuin auto haluaisi lähteä liikkeelle.

Polttoaine tuntuu maistuvan ja turhan suurelle kulutus tuntuu. Tarkkaa kulutusta en ole vielä mitannut, mutta paljon janoisampi tämä on kuin allekirjoituksen w124. Voiko alipainevuoto aiheuttaa kulutuksen kasvua vai onko vikaa alettava hakea jostain muualta? Kylmällä koneella tuntuu kuin pakokaasu haisisi aavistuksen bensalle, mutta lämpöisenä ei ainakaan nenällä erota bensan hajua. Ajossa tuntuu kuitenkin aivan pirteälle. Joskus maantievauhdissa pientä tukkoisuutta havainnut etenkin kylmällä koneella.

Etenkin tuota kulutusta tekisi mieli saada alemmaksi, koska kesällä suurimmanosan ajoista ajan tällä.
W124 E200 -94
W201 2.0 -89
Pete_1
Viestit: 34
Liittynyt: 10.10.2011 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pete_1 »

Jatkoin tutkimuksia ja näyttäisi sille, että kylmänä saisi enemmän bensaa kuin ehtii polttamaan. Kylmänä tyhjäkäynnillä putkesta tuli pakokaasujen mukana bensaa ja käynti oli vähän raskaan kuuloista, myös economy-mittari näytti 1/4 kohdalle. Koeajolenkin jälkeen ecomony-mittari pysyi vasemmassa laidassa ja tyhjäkäyntikin pysyi tasaisena n. 800rpm kohdilla. Ilmeisesti alipainevuodot on nyt poissa kerta käy nuin tasaisesti ja vaihtamattomiin letkuihin starttipilotin suihkiminen ei muuttanu käyntiä ollenkaan. Toista toimivaksi todettua yj-relettäkin kokeilin, mutta en huomannut minkäänlaista eroa toiminnassa.

Viikolla ajan pääasiassa lyhyttä työmatkaa maantiellä ja kaupungissa. Kylmänä liian bensan saaminen selittäisi tukkoisuutta etenkin maantiellä ja kulutuskin varmasti on siksi suuri, kun kone on vasta loppumatkasta lämmennyt sen verran, että alkaa toimia oikein. Talvella tyhjäkäynti oli aluksi tosi raskasta ja parani vasta koneen lämmettyä.

Mistähän seuraavaksi kannattaisi vikaa alkaa etsimään?
W124 E200 -94
W201 2.0 -89
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kannessa oleva ECU/EZL(sytkä) lämpöanturi kannattaa mitata ensin.
20 asteessa noin 2,2-2,8k ohm ja 80 asteisena 290-370 ohm. Kylmäkäynnistyssuuttimen vuoto kannattaa kanssa tarkastaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Pete_1
Viestit: 34
Liittynyt: 10.10.2011 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pete_1 »

Jäänyt tännekkin kommentoimatta töiden takia. Lämpöanturin mittasin ja vaikutti olevan ok. Samoin kylmäkäynnistyssuutinta tuli tutkittua ja sekin vaikuttaisi toimivan oikein. Kaikki huonot alipaineletkut tuli vaihdettua ja nyt näyttäisi paremmin toimivan kuin aiemmin ja kulutuskin vaikuttaisi laskeneen jonkin verran. Voihan syynä olla lämpöisemmät kelitkin, mutta antaa nyt olla tuollaisenaan, kun ei aika riitä syvemmin tutkimaan. Automaattilaatikon toiminta parani alipaineletkujen vaihdolla ja siihen voisi vielä öljytkin vaihdella, jos sillä saisi vielä jotain parannusta aikaiseksi. Kulkupuolikin tuntuu parantuneen huomattavasti entisestä mikä varmasti laskee kulutusta.
W124 E200 -94
W201 2.0 -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”