Tyhjäkäyntiongelma kylmänä, paranee lämpimänä?
Tyhjäkäyntiongelma kylmänä, paranee lämpimänä?
Yhtäkkiä tuli tyhjäkäynti ongelmia kun kone on kylmä.
Käynnistys on tapahtunut kun ulkolämpötila ~10 astetta.
Käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti seilaa 500 - 1200 kier/min.
Ainakun antaa hiukan kaasua tipahtaa kierrokset tuonne 500:n
ja meinaa sammua mutta tokenee siitä sitten seilaamaan.
Kun kone saavuttaa 80 asteen lämpötilan on tyhjäkäyntikin vakiintunut
tuonne noin 800 kierroksen hujakoille. Silloin ei ongelmia
ole, paitsi jos pumppailee kaasua alle 2000 kierroksen hujakoille niin
tuntuu saavan liikaa ja tipahtaa 500 kierrokseen, josta tokenee nopeasti.
Jos ei pumppaile niin toimii hyvin.
Ei ongelmia käynnistyksessä oli sitten kylmänä taikka kuumana kone...
Tämä kikkailu alkoi kun otin irti nuo ylijännitesuojareleen sekä PA-releen
pois ja putsasin.
Sitä aikaisemmin on pienti vaellus ongelmaa ollut.
Kone huohottaa aika paljon öljyä, sen verran että aina putkissa on öljyä
jo 50km ajon jälkeen reilu teelusikallinen.
Mittailin noita osia myös eilen. Ilmamäärämittarin arvo on tyhjäkäynnilla 800 kier/min 0.7V, kun antaa kaasua muuttuu tuonne 1.2V / 3000 kier/min.
Lambdasta en jotenkaan saanut kunnon arvoja, näytti 10.5 - 11.4 V.
Mittasin sen tuplapiuhan liittimen navoista.
Lisäilmasuutin/tyhjäkäynti moottori antoi noin 5V tyhjäkäynnillä ja
säätyi 4.5V - 6.5V kaasun mukaan.
Kun ilmanputsarin tukkii niin kone käy mutta aika vaimeasti,
ei kuulu imuvinkunaa mistään. Sen verran mitä kuulee...
Mitä tehty jo:
-Tulpat, putsari, virranjakajan kansi on melkein uudet.
-Ruiskun putsaus ainetta on laittettu tankkiin.
-Ilmanputsarin halkeama korjattu
-Liittimiä avattu sekä putsattu
Missäs voisi olla vika?
W201 190E -90
Käynnistys on tapahtunut kun ulkolämpötila ~10 astetta.
Käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti seilaa 500 - 1200 kier/min.
Ainakun antaa hiukan kaasua tipahtaa kierrokset tuonne 500:n
ja meinaa sammua mutta tokenee siitä sitten seilaamaan.
Kun kone saavuttaa 80 asteen lämpötilan on tyhjäkäyntikin vakiintunut
tuonne noin 800 kierroksen hujakoille. Silloin ei ongelmia
ole, paitsi jos pumppailee kaasua alle 2000 kierroksen hujakoille niin
tuntuu saavan liikaa ja tipahtaa 500 kierrokseen, josta tokenee nopeasti.
Jos ei pumppaile niin toimii hyvin.
Ei ongelmia käynnistyksessä oli sitten kylmänä taikka kuumana kone...
Tämä kikkailu alkoi kun otin irti nuo ylijännitesuojareleen sekä PA-releen
pois ja putsasin.
Sitä aikaisemmin on pienti vaellus ongelmaa ollut.
Kone huohottaa aika paljon öljyä, sen verran että aina putkissa on öljyä
jo 50km ajon jälkeen reilu teelusikallinen.
Mittailin noita osia myös eilen. Ilmamäärämittarin arvo on tyhjäkäynnilla 800 kier/min 0.7V, kun antaa kaasua muuttuu tuonne 1.2V / 3000 kier/min.
Lambdasta en jotenkaan saanut kunnon arvoja, näytti 10.5 - 11.4 V.
Mittasin sen tuplapiuhan liittimen navoista.
Lisäilmasuutin/tyhjäkäynti moottori antoi noin 5V tyhjäkäynnillä ja
säätyi 4.5V - 6.5V kaasun mukaan.
Kun ilmanputsarin tukkii niin kone käy mutta aika vaimeasti,
ei kuulu imuvinkunaa mistään. Sen verran mitä kuulee...
Mitä tehty jo:
-Tulpat, putsari, virranjakajan kansi on melkein uudet.
-Ruiskun putsaus ainetta on laittettu tankkiin.
-Ilmanputsarin halkeama korjattu
-Liittimiä avattu sekä putsattu
Missäs voisi olla vika?
W201 190E -90
No voidaankin yhdessä odotella ratkaisuja. Omassa kiesissä lähes vastaava ongelma. Käynnistyksessä ei ongelmia oli kylmä tai kuuma, mutta kylmänä takeltelee usein kiihdytettäessä. Lämpömittain ollessa 80 tienoilla moottori toimii lähes täydellisesti ja tyhjäkäynti on hyvä, ehkä lievästi korkea. Ainoa ero mulla on, että oon nypännyt tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon pois kun se taitaa olla pipi, koska jos sen kytkee tyhjäkäynti tippuu ja alkaa vaeltamaan pahasti ja auto samuu jokaiseen liikennevaloon.
Vaihtanut oon: tulpanjohdot (pieni parannus), virranjakajankannen ja pyörijän, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, tulpat. Nämä eivät ole juurikaan auttanut
... lisäksi välillä mutkassa kun kääntää niin buuaaa ja palautuu taas mutkan jälkeen. Ei aina.
Voisko liittyä jotenkin sähköjohtojen yleiseen kuntoon koko koneessa tai sitten imuilmavuotoja... ei osaa sanoa. Seuraavaksi aion hommata uuden tyhjäkäyntiventtiilin ja huohotusputket.
Autona w201 190E 1.8 -90
Vaihtanut oon: tulpanjohdot (pieni parannus), virranjakajankannen ja pyörijän, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, tulpat. Nämä eivät ole juurikaan auttanut
... lisäksi välillä mutkassa kun kääntää niin buuaaa ja palautuu taas mutkan jälkeen. Ei aina.
Voisko liittyä jotenkin sähköjohtojen yleiseen kuntoon koko koneessa tai sitten imuilmavuotoja... ei osaa sanoa. Seuraavaksi aion hommata uuden tyhjäkäyntiventtiilin ja huohotusputket.
Autona w201 190E 1.8 -90
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jossen oo väärin tulkinnut kytköskaavioita, niin se pa-pumpun rele ohjaa paitsi tietysti pumppua, niin myöskin kylmäk.suutinta ja automaatissa kickdownia. Kotirauhanhäiritsijän kotterossa mätä yj-rele aiheutti vastaavaa huonovointisuutta, ei ehkä ihan yhtä pahasti, mutta siinäpä ei ole kattia eikä siis lambdaakaan.
Tuntuu näiden Kejettien kanssa olevan parempi tehdä huolto tai korjaushommat yksi kerrallaan ja ajaa ainakin viikko välillä, jotta hoksaa mikä siellä tökkii kun se ei kuitenkaan toimi remontin jäljiltä.
Tuntuu näiden Kejettien kanssa olevan parempi tehdä huolto tai korjaushommat yksi kerrallaan ja ajaa ainakin viikko välillä, jotta hoksaa mikä siellä tökkii kun se ei kuitenkaan toimi remontin jäljiltä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ihan samaa vikaa mullakin, ongelma ei johdu ainakaan itsellä tyhjäkäyntiventtiilistä vaan sitä ohjaavasta anturista -> ilmamäärämittarin anturi. harmillinen vika, kun ei taida saada järkevällä hinnalla ostettua tuota anturia mistään. 600€ lähtee koko uus ilmamäärämittariKrapula kirjoitti:Ainoa ero mulla on, että oon nypännyt tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon pois kun se taitaa olla pipi, koska jos sen kytkee tyhjäkäynti tippuu ja alkaa vaeltamaan pahasti ja auto samuu jokaiseen liikennevaloon.
Autona w201 190E 1.8 -90
noita on jossain vaiheessa saanut ostaa erillisinä, nyt bosch on tuotannon lopettanut ja ei enää tunnu saavan mistään
omista tutkimuksistani lisää viewtopic.php?t=16012&start=0&postdays= ... highlight=
niin ja lambdasta pitäisi tulla signaalijohtimesta (yksi johdin ei kahta) sykkivää tasajännitettä n. 0,2V - 1V. Olet varmaan mitannut siitä lambdan lämmityksen johtimista jonne tulee jatkuvana 12V jolla vastus lämmittää lambdaa.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkohan tuo sinnepäinskään mitä uuvemmassa ja pienemmässä konneessa: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3128.pdf Tämä siis -88 2,3l ja vissiin U.S.A-malli
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Pitää mitata tuo lambda siitä toisesta piuhasta, muistaakseni vihreä.
Ensi viikolla tulee uusi bensasuodatin, bensa linjat tankista määräjakajalle
sekä putsataan bensajärjestelmän sihti sekä putket.
Aikaisemmin vikana on ollut lämmönnousu tyhjäkäynnillä. Se korjaantui
vaihtamalla tuo flektin lämpötila anturi. Sitä ennen oli hiukan heikko käynnistyvyys, joka hiukan parantui vaihdon jälkeen.
Tämä viimeisin ongelma rupesi ilmentymään kun irrotin releet ja putsasin liittimet. Oli jonkun verran hiekkapölyä sekä muuta likaa napojen pinnoissa, muttei liikaa. Onko tarvetta tehdä jotain yleensä noiden releiden
takaisin laiton jälkeen?
Vaikuttaako tuo mittarinlämpötila anturin toiminta mitenkään tyhjäkäyntiin?
Se taitaa olla se toinen lämpötilan tarkistus anturi, joka antaa myös signaalin ECU:lle jotta tietää tarvittaessa käynnistää kylmäkäynnistys suuttimen..?
Ensi viikolla tulee uusi bensasuodatin, bensa linjat tankista määräjakajalle
sekä putsataan bensajärjestelmän sihti sekä putket.
Aikaisemmin vikana on ollut lämmönnousu tyhjäkäynnillä. Se korjaantui
vaihtamalla tuo flektin lämpötila anturi. Sitä ennen oli hiukan heikko käynnistyvyys, joka hiukan parantui vaihdon jälkeen.
Tämä viimeisin ongelma rupesi ilmentymään kun irrotin releet ja putsasin liittimet. Oli jonkun verran hiekkapölyä sekä muuta likaa napojen pinnoissa, muttei liikaa. Onko tarvetta tehdä jotain yleensä noiden releiden
takaisin laiton jälkeen?
Vaikuttaako tuo mittarinlämpötila anturin toiminta mitenkään tyhjäkäyntiin?
Se taitaa olla se toinen lämpötilan tarkistus anturi, joka antaa myös signaalin ECU:lle jotta tietää tarvittaessa käynnistää kylmäkäynnistys suuttimen..?
http://kuvablogi.com/nayta/1039350/
onko sulla tommoset anturit siinä koneen päässä?
oliko kallis anturi? mistä ostit?
onko sulla tommoset anturit siinä koneen päässä?
oliko kallis anturi? mistä ostit?
Vähän samanlaisia vikoja on täälläkin. Auto on 91 vuodelta kahen litran bensakoneella.
Autossa on tällä hetkellä seuraavaa vikaa:
-tyhjäkäynti kylmänä huonoa, saattaa sammua pysähdyttäessä
-kuluttaa bensaa helvetisti, arviolta jotain 15l/100km
Käytin auton pikahuollossa kun tyhjäkäynti oli aluksi liian korkea. Huollon äijä sai laskettua tyhjäkäyntiä vähän sopivammaksi ja sanoi että ilmanputsarin päällä oleva kuusiokoloruuvi on "holtiton". Ei kuulemma osannut tehdä sille enempää ja suositteli viemään merkkihuoltoon.
Kellään mitään ideaa mikä tossa vois olla??
Autossa on tällä hetkellä seuraavaa vikaa:
-tyhjäkäynti kylmänä huonoa, saattaa sammua pysähdyttäessä
-kuluttaa bensaa helvetisti, arviolta jotain 15l/100km
Käytin auton pikahuollossa kun tyhjäkäynti oli aluksi liian korkea. Huollon äijä sai laskettua tyhjäkäyntiä vähän sopivammaksi ja sanoi että ilmanputsarin päällä oleva kuusiokoloruuvi on "holtiton". Ei kuulemma osannut tehdä sille enempää ja suositteli viemään merkkihuoltoon.
Kellään mitään ideaa mikä tossa vois olla??
Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.J kirjoitti:Käytin auton pikahuollossa kun tyhjäkäynti oli aluksi liian korkea. Huollon äijä sai laskettua tyhjäkäyntiä vähän sopivammaksi ja sanoi että ilmanputsarin päällä oleva kuusiokoloruuvi on "holtiton". Ei kuulemma osannut tehdä sille enempää ja suositteli viemään merkkihuoltoon.
Ja joutokäyntiä ei pitäisi mennä säätelemään, noissa on sähköinen säätö sille.
Korkea joutokäynti saattaisi johtua imuvuodosta jossain.
Se saattaisi aiheuttaa noita käyntivaivaivojakin
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Se ruuvi säätää sen lautasen asemaa siihen kartioon nähden, eli vaikuttaa koko käyntinopeusalueella seokseen. EDIT: Tuossa: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fot ... ronik1.jpg kuvassa näkyy sen ruuvin sielunelämä, lautanen liikkuu vaan eri suuntaan.J kirjoitti:Meneekö toi ruuvi määränsäätimeen? Joku kerkesi jo pelotella että joutuu ehkä sellaisen vaihtamaan jos ruuvi on paskana, eikä osalla oo hintaakaan kun vaivaiset 1700eJani kirjoitti:Ei ilmeisesti tiennyt että ruuvia pitää painaa, että se ulottuu varsinaiseen säätöruuviin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sain käytettyä auton huollossa. Käyntipuoli on nyt ok, mutta korjaaja sanoi että ylijännitesuojan rele puuttuu eikä tämän takia mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Voi tulla kuulemma myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. Edellinen omistaja kertoikin että autoon on joskus asennettu kytkin tohon ratin viereen josta painamalla auto starttaa paremmin kylmänä.
Merkkiliikkeestä ei muuten löytynyt oikeanlaista relettä tohon. Autossani pitäisi olla sellainen jossa on "ohjain" keskellä relettä kun liikkeestä löytyi vain sellainen missä se on siinä reunassa. Toivottavasti tajusitte...
Merkkiliikkeestä ei muuten löytynyt oikeanlaista relettä tohon. Autossani pitäisi olla sellainen jossa on "ohjain" keskellä relettä kun liikkeestä löytyi vain sellainen missä se on siinä reunassa. Toivottavasti tajusitte...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Niiton vissiin meleko monta erinumeroista yj-relettä, mulle sattu koneenvaihdossa väärä, ja virtapäällä oli kone mykkä, kun taas toisaalta virtapois oli kone hereillä. Joihinkin vanhempiin käy rele joistain uudemmista, ts. uudempi on korvaava varaosa ja vanhempaa ei tehdä.J kirjoitti:Sain käytettyä auton huollossa. Käyntipuoli on nyt ok, mutta korjaaja sanoi että ylijännitesuojan rele puuttuu eikä tämän takia mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Voi tulla kuulemma myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. Edellinen omistaja kertoikin että autoon on joskus asennettu kytkin tohon ratin viereen josta painamalla auto starttaa paremmin kylmänä.
Merkkiliikkeestä ei muuten löytynyt oikeanlaista relettä tohon. Autossani pitäisi olla sellainen jossa on "ohjain" keskellä relettä kun liikkeestä löytyi vain sellainen missä se on siinä reunassa. Toivottavasti tajusitte...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jos sammuilee noin niin se pensapumpun rele käteen (akun takana piilossa) ja kuori pois relestä ja tarkistamaan ne juotokset. Jos ne on huonoja, niin tinaimurilla vanhat tinat POIS ja UUTTA tinaa tilalle.J kirjoitti:Nyt on kaikki laitettu kondikseen, mut vieläkin saattaa sammua kesken ajon. Kylmäkäynnistyksen jälkeen ei mitään ongelmia mutta muutaman kilsan kun ajaa niin auto saattaa sammua kesken ajon ku himmaa vauhtia valoihin ajaessa. Mikähän widdu siinä on? Pitäskö laittaa lihoiks koko auto prkll.......
Ainoa säätö mitä kannattaa itse ilman pakokaasujen mittausta tehdä on ruuvvailla lisäilmaluistilta tulevassa letkussa olevaa messinkiruuvia jotta saa tyhjäkäynnin sopivaksi. Varsinainen seosruuvi pitää olla just kohdillaan muuten menee pahimmillaan soppaa tuplamäärä normaaliin verrattuna jos pielessä. Seosruuvihan on juuri kutem tässäkin topikissa aiemmin mainittu siinä ilmanputsarissa olevan reijän kohdalla syvällä. Siihen tais käydä 3mm kuusiokolo ja se on tunnoton kun sitä pitää juurikin tietää miten pyörittelee. 1/4 kierros väärään suuntaan ja jo on pulmia käynnissä ja kulutuksessa.
Mutta katsele ne tinaukset heti alkuunsa. Tämä tinausten pettäminen on semmoinen tyypillinen ongelma näissä 20v vanhoissa vehkeissä. Uus rele maksaa 200e+ joten kannattaa vanhat relet ottaa talteen ja tinailla niitä.
Nyt on auto saatu laitettua parempaan kuntoon.
Polttoaine- & jarruletkut, -palat sekä pa-suodatin vaihdettu.
Myös noi huohotin letku on vaihdettu.
Nyt tuntuu että auto liikkuu eli tuli hevosia lisää. Todennäköisesti aika tukossa ollut suodatin.
Tyhjäkäynti on aikalailla tuolla 750kier/min, mutta kun käynnistää auton
vähän pumppailee tyhjäkäynti, myös valoihin tultaessa hiukan menee alhaiseksi tyhjäkäynti...
Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä?
Polttoaine- & jarruletkut, -palat sekä pa-suodatin vaihdettu.
Myös noi huohotin letku on vaihdettu.
Nyt tuntuu että auto liikkuu eli tuli hevosia lisää. Todennäköisesti aika tukossa ollut suodatin.
Tyhjäkäynti on aikalailla tuolla 750kier/min, mutta kun käynnistää auton
vähän pumppailee tyhjäkäynti, myös valoihin tultaessa hiukan menee alhaiseksi tyhjäkäynti...
Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä?