2.3-16 ja menovesi maistuu

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
unsport
Viestit: 19
Liittynyt: 30.4.2007 9:44
Paikkakunta: Vaasa

2.3-16 ja menovesi maistuu

Viesti Kirjoittaja unsport »

Taas yksi bensavehje ja arvuutuskisa jatkuu.

AVAINSANAT: Pitkä käynnistysvieteri + suuri kulutus (20L/100km)

Menovesi tuntuu maistuvan tälle mun cossulle ja ongelman syytä mietin. Ainakin hemmetin rikkaalla kone käy. Kylmänä pitää sahata 5s että käynnistyy ja lämpimänä vain näyttää avainta. Jos pakkasta enemmän kuin 10astetta niin avaimen näyttö riittää kylmänäkin.

Sytytystulpat mustemmat kuin pekka ja pätkä neekereinä.

Nesteiden lämpötila-anturi on mukana kuvioissa. Kierrokset putoaa kun ottaa pois pelistä. Kylmäkäynnistyssuutin suihkuttaa ok.

Joskus kun käynnistysvieteri on viimeinen antanut periksi ja auto hörähtää käyntiin niin mukana on päivästä riippuen 2-4 pyttyä. Yleensä ensimmäisen minuutin on pimeenä joko 2 tai 4 pytty tai molemmat.

Kun kone lämmennyt niin tyhjäkäynti tasaantuu, mutta potkii välillä.

Katastustusta varten päästöt saatiin kohilleen, mutta kone on janoinen.

Puristukset 1=9bar, 2=9,5bar, 3=10bar ja 4=10,5bar ja tilkalla öljyä puristukset paranivat hieman.

Se ylijännitesuojarele toimii ja starttipilottia suihkutettu purkillinen konehuoneeseen ilman mitään huomioita käynnin muuttumisesta.

Ohjauspaineensäädintä alkaisin jo arvelemaan, mutta missä se on tässä menopelissä. Onko se tämä joka löytyy 1 ja 2 imusarjan välistä?

Kuva
Viimeksi muokannut unsport, 03.3.2008 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kuvassa, näkyvä mötikkä on bensanpaineen säädin. Löytyykö Lambda anturia? Seoksen säädön voi tehdä kahdesta paikasta näissä malleista.
Tyhjäkäynti seos säädetään ilmansuodatin kotelon alla olevasta ruuvista " Se korkea torni" mikä on siinä määrän jakajassa. Toinenpaikka on EHA joka näkyy kuvassa nuolella. Kuva
Jos EHA:ta alat ruuvaileen niin kiinnipäin rikkaammalle auki laihemmalle.
Ja 1/8 kierros kerrallaan vaikutus on aika suuri. Tämän jälkeen tyhjäkäynti seos pitää säätää kohdalleen. Kaikkein paras olisi jos pystyisit säätämään niin että näkisit seos arvot samalla.
Avatar
unsport
Viestit: 19
Liittynyt: 30.4.2007 9:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja unsport »

Eli tuo EHA vaikuttaa koko alueella ja sitten se toinen vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin?

Putkessa ei näkynyt ainakaan pikaisella vilkaisulla lambdaa.
Avatar
NFS
Bensa-superturbottaja
Viestit: 220
Liittynyt: 06.5.2006 21:41
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja NFS »

Noh molemmat vaikuttaa molempiin :D
EHA ehkäpä enemmän yläkierroksille/Kuormituksen alaiseen seokseen. EHA on kiinni 2:lla ruuvilla mitä luultavammin Torx. Mötikän kun ottaa pois pitää aukasta pieni kuusiokolo ruuvi jonka alla on se varsinainen säätö ruuvi. Sitä pyörittelemään 1/8 kierros kerrallaan. EHA:n alla on bensanpaine, jonkin verran ruikkii bensaa kun ottaa pois.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Älkää koskeko säätöihin ilman asiantuntemusta tai mittareita.
Voitte olla yössä pitkään sen jälkeen. :!:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3-16 ja menovesi maistuu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

unsport kirjoitti:Sytytystulpat mustemmat kuin pekka ja pätkä neekereinä.
:rollin:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
unsport
Viestit: 19
Liittynyt: 30.4.2007 9:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.3-16 ja menovesi maistuu

Viesti Kirjoittaja unsport »

jovihava kirjoitti:
unsport kirjoitti:Sytytystulpat mustemmat kuin pekka ja pätkä neekereinä.
:rollin:
Juu pitää olla tarkkana näiden ilmauksia kanssa nykypäivänä :lol:

Nyt oon joutunu makaamaan eukon alla ja häärimään sen kimpussa enemmän kuin auton. Ehdin kuitenkin autoaki ronklata.

Ruuvasin sitä EHA-juttua puoli kierrosta laihemmalle ja vastaavasti tyhjäkäyntiä rikkaammalle.

Tulokset:

1.) Käyntilämpötila nousi nopeammin ja nousi 100c saakka. Nyt aikaisemminlla asetuksilla se on ollut max 80c

Mikäs tämmösen kuuman pensarosvon ohjearvot ovatkaan?

2.) ECONOMY -mittari. Aikaisemmin se on ollut tasakaasulla ja pienellä vedätyksellä lähes vasemmassa reunassa (eli nollilla) ja nyt noilla laihemmilla asetuksilla se muuttui elävemmäksi. Se hyöri esim 80km/h tasakaasulla (huom tosi vakaa jalka ;) ) 1/5 - 1/2 lukemissa ja sen sai pienellä liikkeellä punaiselle.

Tyhjäkäynnillä kummassakin tapauksessa ihan nollilla. EHA:n ruuvauksen jälkeen ehkä hivenen irti tapista.

Kuinka tää tulis käyttäytyä?

3.) Kylmäkäynnistysvieteri lyhentyi ja ei haissu enää niin bensallekaan tuo romukasa ajon jälkeen.

Varuiksi palautin kaiken takaisin. Tää oli vähän nyt vain tällainen "Heräämisiä" tapaus aurinkoisia päiviä ja lambdaa odotellessa. Ilman mittauksia en uskaltanut jättää näille "paremmille" asetuksille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”