2.3 sammu laakista eikä enää starttaa

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

2.3 sammu laakista eikä enää starttaa

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Terve kaikille!

Autoni on 190E 2.3 8-venttiilinen 11/88 -vuosimallia. Autossa on ilmennyt nykimistä tasakaasulla ajettaessa ja myös kiihdyttäessä. Myöskään vetoja ei ole niinkuin pitäisi, tekee tiukkaa saada edes 180 km/h mittariin. Eilen sitten kokeilin kakkosella kiihdyttää rajottajaan asti ja rajottaja kyllä löytyi noin 6300 kierroksella mutta siinä samassa sammui koko auto niinkuin ois sähköjohdon nykässy pois :D. Eli kerta laakista. Eikä enää starttaa, edes startti ei lähde pyörimään. Valot kyllä syttyvät ja puhaltimet ja radiot ym. pelaa mutta kun yrittää startata niin vähän naksahtaa ja ei muuta. Ennen tätä sammumista auto kyllä starttasi moitteetta.

Eli tässä on nyt varmaan sen nykimisen aiheuttanut komponentti hajonnut lopullisesti ja sitä pitäis alkaa metsästämään mistä se vika vois löytyä. Itse veikkailin sytytyspuolaa mutta ei kai se toisaalta siihen starttaamiseen voi liittyä? Olisiko foorumilaisilla käsitystä mikä tuossa vois olla?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tulis moottorin maapiuha mieleen ekaks. Pyöriikö se mosa käsin/vaihteella työnnellen?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tuntus pajon turvallisemmalta kun se olis tehny lopullisen tenän. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

eikös näissä rajottaja toiminut sillä bensapumpun releellä? eli se iso musta muovirele luultavasti akun takana olisi saattanut hajota. en muista vaikuttaako se starttiin vai ei.

surahtaako bensapumppu käynnistysvirroilla? jos ei niin tarkistaisin ekaksi sen releen. sinne menee kaavion mukaan johdossa myöskin starttisignaali.

kaikki sulakkeet kannattaa tietty vilkaista läpi :roll:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

cdi kirjoitti:Tuntus pajon turvallisemmalta kun se olis tehny lopullisen tenän. :shock:
Joo sehän se. Ykköspytystä pakoventtiili menny poikki. Täytyy avata koko moottori ja tutkia tuhot.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vai tatti poikki? Paljonko ajettu ja kuinka kulunut ja venynyt riimu jakopäässä? Kiinnostaa tietää, sillä emännän tenavassa rallattaa melko ilosesti jo tuo kettinki. pelottaa jotta kierrätellessä hajovaa joko venat tai ketju ja venat.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No, Kinnunen. Mitä sieltä löytyy? Valokuvia!
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Noniin molemmat venttiilithän siellä oli poikki. Ei oo ketju menny poikki eikä päässyt hyppäämään, ja kiristinkin on kunnossa. En oikein muuta syytä keksi kun todella kulunut nokka-akseli. Voiko sellainen aiheuttaa tuon katkeamisen, että kuluneen nokan johdosta venttiili ei pääse aukeamaan tarpeeksi ja se ikäänkuin "palaa" ja kovassa rasituksessa katkeaa? Koneella oli ajettu 290 000, sylinterit olivat kiinnileikannutta ykköspyttyä lukuunottamatta kulumattomat. Laitan kuvia iltapäivästä kun pääsen kotiin.

Ihmeellistä koko hommassa on, että koneesta ei kuulunut mitään sivuääniä tms.

Ja vielä ihmeellisempää on se, että irrotettuani ruiskun kakkospytyn imukanavasta löytyi joku anturi :shock:. Paikansin sen ilmanpuhdistimeen kuuluvaksi, eli on siinä ilmanpuhdistimen etupuolella ja siihen tulee eculta johto ja liitin. Onko se joku imuilman lämpötilatunnistin tms? Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin anturi on irronnut ja päässyt kaasuläpän ohi imun viemänä imukanavaan, sylinteriin se ei onneksi päässyt koska se ei mahtunut menemään imukanavan läpi. Eikä venttiiliinkään yltänyt koskemaan. Eipä varmaan tuotakaan anturia olis ikinä löytänyt ellei olis joutunu konetta avaamaan :roll:
Viimeksi muokannut Kinnunen, 06.11.2007 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Tässäpä pari kuvaa, aika selvää jälkeä tehny :D

Kuva

Kuva
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Kinnunen kirjoitti:...
Ja vielä ihmeellisempää on se, että irrotettuani ruiskun kakkospytyn imukanavasta löytyi joku anturi :shock:. Paikansin sen ilmanpuhdistimeen kuuluvaksi, eli on siinä ilmanpuhdistimen etupuolella ja siihen tulee eculta johto ja liitin. Onko se joku imuilman lämpötilatunnistin tms? Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin anturi on irronnut ja päässyt kaasuläpän ohi imun viemänä imukanavaan, sylinteriin se ei onneksi päässyt koska se ei mahtunut menemään imukanavan läpi. Eikä venttiiliinkään yltänyt koskemaan. Eipä varmaan tuotakaan anturia olis ikinä löytänyt ellei olis joutunu konetta avaamaan :roll:
Joo se on juurikin ECU:n imuilman lämpötila-anturi. Ihmeellistä että sinne muljahtanu, sehän on lähes kokonaan siinä ulkopuolella :D

ykköspytyn kuvien katselu tekee pahaa :cry: Ihme on kyllä jos ei ole kolinaa kuulunut :shock:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
cape
Viestit: 32
Liittynyt: 25.2.2007 14:59
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja cape »

Onko sulla jo varaosat hankittuna? Täältä löytyis kansi ja mäntiä ym. härpäkettä moiseen. Osat on jo valmiiksi purettuna.
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Swataia kirjoitti:
Joo se on juurikin ECU:n imuilman lämpötila-anturi. Ihmeellistä että sinne muljahtanu, sehän on lähes kokonaan siinä ulkopuolella :D
Niin sillehän on ihan kunnon kiinnike siinä ilmanpuhdistimen ulkopuolella, ajattelin että joku on varmaan kötöstäny sen kiinni ilmanpuhdistimen sisäpuolelle josta se on päässy karkaamaan.
Swataia kirjoitti:ykköspytyn kuvien katselu tekee pahaa :cry: Ihme on kyllä jos ei ole kolinaa kuulunut :shock:
ei tosiaan kuulunu, sen takia en pitänyt ensin edes mahdollisena että moottori hajosi. Sitten alko pikkuhilijaa epäilyttämään kun kokeiltiin hinaamalla käyntiin ja vaihteen ku laitto silmään ni takarenkaat oli juntturassa :D
Kinnunen
Viestit: 178
Liittynyt: 07.11.2005 19:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

cape kirjoitti:Onko sulla jo varaosat hankittuna? Täältä löytyis kansi ja mäntiä ym. härpäkettä moiseen. Osat on jo valmiiksi purettuna.
Kiitoksia tarjouksesta, mutta ehin jo tilaamaan vaihtokoneen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”