2.5 turbotus

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

2.5 turbotus

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

haluaisin tietää paljonko 2.5d turbo konneesta saa heppoja irti? kestääkö ala kerran laakeri/kanget korkeita paineita? itselläni on 190d 2.0 litran konneella ja meinasin laittaa 2.5d turbo konneen. mitä tarvitsee tehdä jarruile jne?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

300hp irtoo kohtuudella :roll: kohtuu ja kohtuu mikä kenellekkin
:shock: 2-2.5 bar kestää ahtaa ja kahden kilon vaiheella tulee kansipahvi kolistelemaan tulipelliin ja sen jälkeen veivit saattaa pettää. jarruja pitää päivittää sen verta että jäähdytetyt levyt/satulat pitää laittaa eteen. lisää tuolla---> viewtopic.php?t=3154&start=0&postdays=0 ... highlight= ja lisempää löytyy auton rakentelu & äänentoisto osiosta :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

paljonnko TerhoP makso ku käytit pumpun avarruksessa?
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

mistä saa tilattua takomännät?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

THOOOOOONNI kirjoitti:mistä saa tilattua takomännät?
Onhan nuita valmistajia, joutunee vaan tilaamaan mittatyönä, melko edullista...
Mie laittasin mielummin kovemmat veivit, niitä on menny poikki.

Kysy nyt vaikka malliksi ROSS:ilta.
Pro HVM
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

Rässi66 kirjoitti:
THOOOOOONNI kirjoitti:mistä saa tilattua takomännät?
Onhan nuita valmistajia, joutunee vaan tilaamaan mittatyönä, melko edullista...
Mie laittasin mielummin kovemmat veivit, niitä on menny poikki.

Kysy nyt vaikka malliksi ROSS:ilta.

meinasin kans laittaa paremmat veivit. kestääkö vakio männät kuinka paljon ahtoja?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Onhan sulle selvää että tuommoset custom-osien yksittäistilaukset on isosti kalliita?
Ei kai niitä mäntiä oo juurikaan mennyt, maksaako vaivaa (=kustannusta)?
Tärkeää on sopiva männänvälys pyttyyn, ettei leivo kiinni isoilla poltoilla.
Männän lakiin voisi harkita jotain passelia pinnoitusta, ettei lämpöä siirry mäntään liikaa.
Jos välttämätä haluat ajaa max. 2,5bar ahdoilla, niin hommaa monivenakoneen veivit. Ne kestää paremmin.
Edullinen apu voisi olla kiillottaa ja lasikuulapuhaltaa org.turbokoneen veivit.
Ei niin herkästi ehkä säröytyis.
Toisaalta kaks baariakin antaa kulkua ihan kummasti, siitä ylöspäin alkaa maksaan rahaa ja vaivaa.
Sen 2bar kestää org. turbopadan hilutkin, kunhan ei kiljuta 1.000.000rpm.
Eli pidä 6000rpm kattona. Viisaammat täydentäköön.
Pro HVM
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 3404#13404 tuolta saa teräskankia. Nuo 300 turpon kanget käy 2,5 koneeseen myös.

Mäntien teettäminen erikoistilauksena on kallista. Eikös noissa ole vielä männän laessa se tähtikuvio joka suuntaa polttoaineseosta sen tullessa esikammiosta. Sen jyrsiminen itse voipi olla vaikeampi paikka.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

THOOOOOONNI kirjoitti:paljonnko TerhoP makso ku käytit pumpun avarruksessa?
sattui löytymään käytetty pumppu, mutta pumpun tapitus maksaa n700-900e mulla on vakio männät ja veivit ja hyvimpä tuo tuntuus menevän :roll: ellet aijo suomen nopeinta kapeakantista (10valve) tehdä niin mielestäni "vakio" hilppeillä pärjää tosi pitkälle. karkaisu ja kiillotus veiveille niin johan piisaa vetoja hetkeksi aikaa :roll: (joillekki :shock: :lol: )
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

eli vakio männät ja veivit kestää hyvin sen 1 bar ahdot maltillisella kaasu jalalla. kans pahvi pitää varmaa vaihtaa kestävämpään. entäs voimansiirto? kestääkö kytkin? mink'lainen olisi kestävä? 2.5 d oma kytkin. kuis laatikko. meinasin etsiä siihe 5 vaihteisen laatikon.käykö bensa auton laatikot? pakko kysellä ja lukkee näitä foorumeita että oppii jotn :lol: kun olen vasta aloittelija näissä asioissa :lol: :lol: :lol: :lol:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vakkariturbokoneessa on ahtoja jo melekeen sen kilon.
Laita semmonen puolitoista, niin o hyvä.
Kannentiiviste vaihetaan sittenku se hajuaa.
Kytkin ei piisaa, isompaa kaipaa. Mitä lie biimerin M3:n kytkimiä käyttäneet?
Askiksi olis sopeva vaikka 2.3/2.5-16 Cossusta nostettu Getrakki.
Pro HVM
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

nii vakio kone kestää iha hyvi ne puolentoista baarin ahdot? ja samoin semmonen 2.5 D jossa ei ole ollut turboa?? vai kannattaaako vaihtaa veivit 300D:stä?
mutta eikös ne getragit oo kalliita käytettynäkii? mut kyllähä ne kestää varmaa paremmin ku jotkii vakio lootat?
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

THOOOOOONNI kirjoitti:nii vakio kone kestää iha hyvi ne puolentoista baarin ahdot? ja samoin semmonen 2.5 D jossa ei ole ollut turboa?? vai kannattaaako vaihtaa veivit 300D:stä?
mutta eikös ne getragit oo kalliita käytettynäkii? mut kyllähä ne kestää varmaa paremmin ku jotkii vakio lootat?
Ei kannata alkaa tekemään vapari 2.5sta kovaa turbokonetta. Veivien vaihto ei ole yksinkertaista, koska vapareista puuttuu öljysuihkutus lohkosta. 200-300d:n veivit on samoja, ainoastaan turbossa on erilaiset. Isotappinen pumppu tekee selvän vaparinmännistä suht. äkkiä. Jos tyytyy vakiopumppuun, niin silloin vaparikonekin kestää paljon paremmin turbotusta. Yli kilo on herkästi liikaa vaparikoneelle ahtopaineena.

Vakioturbonmännät kestää erittäin hyvin, parempia ei ole käytännössä olemasakaan. Samoin turbon vakioveivit kestää käytännössä riittävästi, kun ei ahnehdi liikaa, eli yli kahden barin paineita. Turbon ja vaparin männät eivät käy yhteen, koska männäntappi on paksumpi turboversiossa.

Vakiolaatikotkin kestää vielä lähelle 300 heppaa, kytkimen kanssa tulee helposti pito-ongelmia. Sprintterin iso (240mm?) kytkin sovitettuna vauhtipyörään kestää jo melko paljon. Vaatii kuitenkin sorvausta, ei käy "heittämällä". Helpompi vaihtoehto on laittaa 300d:n tai bensakutosen vauhtipyörä, jossa on tilaa 228mm kytkimelle. Pakettiauton jäykällä asetelmalla tuokin pitää kohtalaisen hyvin.

Kannattaa lukea yksi päivä ajatuksen kanssa kaikki turboihin liittyvät jutut täältä ja mersuforumilta läpi. Kaikki mahdolliset kysymykset ja vastaukset on kertaalleen käyty läpi. Pääsee vähemmällä, kun ei tarvitse kaikkea itse opetella ja tehdä samoja virheitä kuin muut.
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

eli täytyy etsiä se valmis turbo kone tai osta suoraan 2.5d turbo mersu. voi olla että tulis halvemmaks mut haluais itse rakentaa ja kokkeilla :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Turbo koneen veivit kesti 45000km 2bar paineella 0,2 bar lisää ja 500km ja naps veivi poikki. Nimimerkillä 10000€ uuteen koneeseen :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

en iha meinannu 2 bar paineilla ajella mut sanontaki mennee et nälkä kasvaa syödessä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Stoneheadilla on just passeleita palikoita ST-koneen jatkoksi

:arrow: http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1956
I drive an Opel. What's your excuse?
THOOOOOONNI
Viestit: 39
Liittynyt: 04.1.2007 16:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

onko 2.5D ja 2.0D konnees sama sylinterin halkaisija 87.0?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”