w124 jarruvaijerit löysällä vaikka säätöpultti kiinni? RATK.
w124 jarruvaijerit löysällä vaikka säätöpultti kiinni? RATK.
Seisontajarru ottaa kiinni vasta kymmenennellä naksulla, vaikka säädin pultinreijästä kengät kohdilleen. Sitten ajattelin, että helppo homma kiristää auton alta vaijeria tasausmekanismista, mutta sepä olikin aivan kiinni vedettynä jo valmiiksi. Onko vaijerit venyneet vai onko seisontajarru säädetty jotenkin väärin aiemmin kun tuo auton pohjan kiristyspultti oli tapissa jo valmiina?
Kengissä on pintaa n. 2 mm ja levyissä kohtuullinen ura kenkien kohdalla. Voiko tuo kuluma riittää siihen, että seisontajarrua ei saa kireälle?
Voiko tässä tilanteessa auttaa tasausmekanismin löysäys ja sen jälkeen kokeilla säätää kengät uudelleen ja sitten vasta tasausmekanismin kiristys? Voiko jumissa oleva linkku aiheuttaa kyseisen ongelman?
Paljon kysymyksiä ja asiaa, mutta saisinko vinkkejä asiaan liittyen. Kiitos.
Kengissä on pintaa n. 2 mm ja levyissä kohtuullinen ura kenkien kohdalla. Voiko tuo kuluma riittää siihen, että seisontajarrua ei saa kireälle?
Voiko tässä tilanteessa auttaa tasausmekanismin löysäys ja sen jälkeen kokeilla säätää kengät uudelleen ja sitten vasta tasausmekanismin kiristys? Voiko jumissa oleva linkku aiheuttaa kyseisen ongelman?
Paljon kysymyksiä ja asiaa, mutta saisinko vinkkejä asiaan liittyen. Kiitos.
Viimeksi muokannut kardaani, 26.4.2013 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jumiva linkkuko voi aiheuttaa sen, että vaijeri jää aivan löysälle, vaikka tasausmekanismin pultti on tapissa ja kengät säädetty kiinni rumpuun eli seisontajarruvaijerit eivät veny ja voi aiheuttaa tuota?xr kirjoitti:kyllä kenkien välissä oleva linkku pitää liikkua hyvin yleensä sen joutuu ottamaan käteen asti että saa ruosteet pois
itehän jo tuohon tavallaan vastasitkin
Ihan hyviä pointteja tullut. Kyllähän minä tiedän, että selkeä ratkaisu tietysti on laitella uudet palikat taakse n. 100 eurolla ja ajella melko pitkään huolettomasti.
Se mikä ei ihan vielä selvinnyt on se, että onko tyypillistä, että takavaijerit venyvät vuosien saatossa selkeästi-ovat niin löysällä, että ovat ihan mutkalla tasaimen takana. Tosiaan säädöt tapissaan tasaimessa ja kengissä ja takavaijerit ovat huomattavan löysät siltikin eli voiko linkku aiheuttaa jumittaessaan tuollaista.
Se mikä ei ihan vielä selvinnyt on se, että onko tyypillistä, että takavaijerit venyvät vuosien saatossa selkeästi-ovat niin löysällä, että ovat ihan mutkalla tasaimen takana. Tosiaan säädöt tapissaan tasaimessa ja kengissä ja takavaijerit ovat huomattavan löysät siltikin eli voiko linkku aiheuttaa jumittaessaan tuollaista.
Hjälp!
Tänään pääsi melkonen kolaus kun käkkärin vapautin päältä. Vapautuskahva meni aivan hervottomaksi ja poljin meni kivikovaksi.
Kotiin päästyä kerkesin sen verran tuonne polkimen suunnalle kuikuilla että polkimen kovuus johtui siitä että oli se lukitus muljahtaneen jotenkin nurinniskoin ja sormipelillä tuon sai vapautumaan. Tuntuisi vaan yhteys vapautuskahvan ja hammaskehäsydeemin väliltä olevan totaalisen poikki.
Olikos tuolla joku vaijerinpätkä?
Ite käkkärivaijeri tönöttää ehjänä paikallaan ja poljinmekanismikin tuntuu toimivan.
Tänään pääsi melkonen kolaus kun käkkärin vapautin päältä. Vapautuskahva meni aivan hervottomaksi ja poljin meni kivikovaksi.
Kotiin päästyä kerkesin sen verran tuonne polkimen suunnalle kuikuilla että polkimen kovuus johtui siitä että oli se lukitus muljahtaneen jotenkin nurinniskoin ja sormipelillä tuon sai vapautumaan. Tuntuisi vaan yhteys vapautuskahvan ja hammaskehäsydeemin väliltä olevan totaalisen poikki.
Olikos tuolla joku vaijerinpätkä?
Ite käkkärivaijeri tönöttää ehjänä paikallaan ja poljinmekanismikin tuntuu toimivan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Niin tuli tämä homma hoidettua tuossa viime viikonloppuna kuntoon. Herkistelin jumivat linkut ja säätelin vanhat kengät kohilleen ja kiristin tasausmekanismin säädön. Toimii ja pysyy kovinkin jyrkässä mäessä parilla naksulla. Mitään osia ei tarvinnut uusia ja jäi vielä säätövaraakin tasaimen kirimiseen. Eli vikana oli jumivat linkut ja linkun ja vaijerin liitoskohdan jumiminen. Katsastus toimitettu tunti sitten: kakkosen paikkeilla molemmat puolet, että jarruvoimaa seisontajarruista löytyy hyvin, eikä autosta löytynyt mitään muutakaan huomautettavaa.kardaani kirjoitti:Jumiva linkkuko voi aiheuttaa sen, että vaijeri jää aivan löysälle, vaikka tasausmekanismin pultti on tapissa ja kengät säädetty kiinni rumpuun eli seisontajarruvaijerit eivät veny ja voi aiheuttaa tuota?xr kirjoitti:kyllä kenkien välissä oleva linkku pitää liikkua hyvin yleensä sen joutuu ottamaan käteen asti että saa ruosteet pois
itehän jo tuohon tavallaan vastasitkin