300D Turbon jarrut?
300D Turbon jarrut?
Tere!
Olis työn alla 300D vaparin tekniikanvaihto 300 turbokoriin. Korissa on pelkkä kori joten tekniikka tulee kaikki purkuautosta.
Tässä turbossahan on tietenki apsit joten tarttis helppiä niijen suhteen.
Minkämalliset jarrut on ollu vakiona -88 vuojen 300Urpossa? Levyt/satulat.
Vanhassa olis vaparin jarruhilppeet muttei taija katsastuksessa niitä hyväksyä. Liekkö ees takajarrut käy?
Ja kun kerta abs on niin tarviiko apsimallin perää että vehjes pelovaa?
Ja vielä jos löytis joltain jarruputkikaavio niin selventäis. Lyöty muutama putki poikki ja ei selvyyttä mihin vejellä putkia..
Olis työn alla 300D vaparin tekniikanvaihto 300 turbokoriin. Korissa on pelkkä kori joten tekniikka tulee kaikki purkuautosta.
Tässä turbossahan on tietenki apsit joten tarttis helppiä niijen suhteen.
Minkämalliset jarrut on ollu vakiona -88 vuojen 300Urpossa? Levyt/satulat.
Vanhassa olis vaparin jarruhilppeet muttei taija katsastuksessa niitä hyväksyä. Liekkö ees takajarrut käy?
Ja kun kerta abs on niin tarviiko apsimallin perää että vehjes pelovaa?
Ja vielä jos löytis joltain jarruputkikaavio niin selventäis. Lyöty muutama putki poikki ja ei selvyyttä mihin vejellä putkia..
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
W124 OM 603 Rohjekti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
ASD-perän laipat leviämmällä, lyhyvemmät akselit. ASR-varusteisessa ABS-kehät navoissa, ASR jarruttelee sutivaa pyörää.
ASD = Automatische SperrDifferenzial, automaattinen lukkoperä
ABS = Anti Blockierungs System, lukkiutumattomat jarrut
ASR = Antrieb Schlupf Regelung, vetoluiston esto
TJSP = Tai Jotain Sinne Päin
ASD = Automatische SperrDifferenzial, automaattinen lukkoperä
ABS = Anti Blockierungs System, lukkiutumattomat jarrut
ASR = Antrieb Schlupf Regelung, vetoluiston esto
TJSP = Tai Jotain Sinne Päin
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Jos siinä alkaa hankkimaan perää niin kannattaa hankkia kestävä (ja halpa) kerralla ja tuon ABS ongelman voi kiertää näinkin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=106510
Eli anturi asennetaan kardaaniin, ei perän sisälle. Hampaiden määrä sitten perävälityksen mukaan oikein, muta tuolla linkin takana onkin jo kaikki tarvittava taulukkotieto.
edit: heh heh, ja ennen kuin joku räkänokka oikaisee, niin hammaskehä asennetaan kardaaniin ja anturi sitä lukemaan auton pohjaan tai mieluiten perään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=106510
Eli anturi asennetaan kardaaniin, ei perän sisälle. Hampaiden määrä sitten perävälityksen mukaan oikein, muta tuolla linkin takana onkin jo kaikki tarvittava taulukkotieto.
edit: heh heh, ja ennen kuin joku räkänokka oikaisee, niin hammaskehä asennetaan kardaaniin ja anturi sitä lukemaan auton pohjaan tai mieluiten perään.
hmm. Taijjan alkaa kokkeileen tätä kehäviritystä omaanki. Ny alla hyvä "isoperä" jota ei viittis koristeeksi nostaa..
Tiiätkö veskola onko minkälainen tuo perän abs anturi? Induktiivinen mutta passaiskohan omronilta joku 8 tai 12mm inkkari. pnp/npn no/nc. Pitänee varmaan kokkeilla millä alkaa toimimaan. Muistelisin että uusi perän anturi maksaa kuitenki jonkuverran?
Tiiätkö veskola onko minkälainen tuo perän abs anturi? Induktiivinen mutta passaiskohan omronilta joku 8 tai 12mm inkkari. pnp/npn no/nc. Pitänee varmaan kokkeilla millä alkaa toimimaan. Muistelisin että uusi perän anturi maksaa kuitenki jonkuverran?
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
W124 OM 603 Rohjekti
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Tämä on ihan mutuilua, mutta itse lähtisin rakentamaan ja lähdenkin käyttäen tämmöstä:
http://www.autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw
varmaan jostakin motonetista tai romuttamolta saa kokeiluanturin todella halvalla...
http://www.autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw
varmaan jostakin motonetista tai romuttamolta saa kokeiluanturin todella halvalla...
Tulipa tässä kevään aikana toteutettua tuo samanlainen abs tunnistus.
Kartaaniin tehtiin 33 hampainen hammaspyörä ja biltemasta löytyi Volvon abs anturi. Tekasin telineen systeemille perän kannattimen pultin alle.
Kuva:
Hammaskehä
Telineestä ei nyt satu olemaan kuvaa.
Ainoa ongelma tässä nyt on ettei abs valo ota sammuakseen. Olen mittaillut anturit läpi ja kaikista saapi oomit sekä tulee jännitettä heti kun pyörittää renkaita. Takapäästä myös anturi saa signaalia.
Autohan on katsastettu viimeksi 2006 vuonna joten tässä on juuri muutama vuosi ollut seisonta-aikaa joten ongelma voi olla muuallakin. Etupään anturit on puhistettu ja ei ylimääräsiä kikkareita välissä ollut.
Mieleen on vikakohteeksi tullut että voiko olla tuolla hammasluvulla ja perävälityksellä olla merkitystä. Paikallaan on 2.88 perä mutta ilmeisesti 300 Turbo malleissa vakiona on 2.68 välitys? Hammaskehässä on 33 hammasta joka vastaa 2.88 jakosen perän hammaslukua.
Ylijänniterele on kolvailtu sekä koitettu ohittaakkin. Ei ole vaikuttanut asiaan. Jännitteet ovat ok.
Anturillahan ei nyt suurempaa väliä pitäs olla? Ei niissä missään suuremmin älyä ole ja kaikista lähtee kaksi piuhaa ulos. Sielähän on vaan kela sisällä jolla saadaan tunnistus. Ilmaväli anturalla on nyt jotain millin luokkaa. Maadoitin myös anturitelineen rungon.
Anturi
Oisko jollakin vinkkiä mistä kannattas vikaa alkaa ettimään? Käytin abs boksinki auki mutta hyvälle näytti kaikki.
Kartaaniin tehtiin 33 hampainen hammaspyörä ja biltemasta löytyi Volvon abs anturi. Tekasin telineen systeemille perän kannattimen pultin alle.
Kuva:
Hammaskehä
Telineestä ei nyt satu olemaan kuvaa.
Ainoa ongelma tässä nyt on ettei abs valo ota sammuakseen. Olen mittaillut anturit läpi ja kaikista saapi oomit sekä tulee jännitettä heti kun pyörittää renkaita. Takapäästä myös anturi saa signaalia.
Autohan on katsastettu viimeksi 2006 vuonna joten tässä on juuri muutama vuosi ollut seisonta-aikaa joten ongelma voi olla muuallakin. Etupään anturit on puhistettu ja ei ylimääräsiä kikkareita välissä ollut.
Mieleen on vikakohteeksi tullut että voiko olla tuolla hammasluvulla ja perävälityksellä olla merkitystä. Paikallaan on 2.88 perä mutta ilmeisesti 300 Turbo malleissa vakiona on 2.68 välitys? Hammaskehässä on 33 hammasta joka vastaa 2.88 jakosen perän hammaslukua.
Ylijänniterele on kolvailtu sekä koitettu ohittaakkin. Ei ole vaikuttanut asiaan. Jännitteet ovat ok.
Anturillahan ei nyt suurempaa väliä pitäs olla? Ei niissä missään suuremmin älyä ole ja kaikista lähtee kaksi piuhaa ulos. Sielähän on vaan kela sisällä jolla saadaan tunnistus. Ilmaväli anturalla on nyt jotain millin luokkaa. Maadoitin myös anturitelineen rungon.
Anturi
Oisko jollakin vinkkiä mistä kannattas vikaa alkaa ettimään? Käytin abs boksinki auki mutta hyvälle näytti kaikki.
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
W124 OM 603 Rohjekti