Nelimäntä jarrut
Nelimäntä jarrut
Mahtaisko joku pystyä mittaamaan mitä noilla etusatuloilla on painoa? Eli 320 tai 300 24v vastaavista kyse. En nyt muista missä muissa ollut.
ei noi kauheen kevyet tosin ole mut kerro ihmeessä mullekkin että mistä meinaat löytää lompakolle sopivat wilwoodit
ja tuota.. millasta kilpaa ajat jos jarrujen painokin jo vaikuttaa
nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä


nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä

Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Saksasta noi mesen satulat on 150e kipale ja wilwoodit jenkeistä aikalailla saman verran(On otettu dollari ja verot huomioon). Suomestakin vain 200e. Kalliimmaksi tekee sovitteiden teko.
Endurance sarjan auto toi on. Levyn painossa ja koossa ei voi säästää, koska ne vaikuttavat eniten palojen kitkakertoimen kanssa jarrujen lämpötiloihin ja estävät häipymistä(poikkeuksena uudet hiilikuitu laikat=kevyet). Satula kuitenkin on ihan turhaa painoa. Niin ja ennen kaikkea se on JOUSITTAMATONTA painoa. Toisin sanoen auto pysyy paremmin tiessä kun jousittamatonta massaa ei ole hidastamassa jousituksen liikkeitä. Ihan fysiikan juttujahan noi on. Eli auton kokonaispainoa tässä ei pelätä.
Endurance sarjan auto toi on. Levyn painossa ja koossa ei voi säästää, koska ne vaikuttavat eniten palojen kitkakertoimen kanssa jarrujen lämpötiloihin ja estävät häipymistä(poikkeuksena uudet hiilikuitu laikat=kevyet). Satula kuitenkin on ihan turhaa painoa. Niin ja ennen kaikkea se on JOUSITTAMATONTA painoa. Toisin sanoen auto pysyy paremmin tiessä kun jousittamatonta massaa ei ole hidastamassa jousituksen liikkeitä. Ihan fysiikan juttujahan noi on. Eli auton kokonaispainoa tässä ei pelätä.
tuohon viitaten olin ihan sitten varma että auto on ihan katukäyttönen ja sitämukaa oli vastauskinTerho P kirjoitti:ei noi kauheen kevyet tosin ole mut kerro ihmeessä mullekkin että mistä meinaat löytää lompakolle sopivat wilwooditja tuota.. millasta kilpaa ajat jos jarrujen painokin jo vaikuttaa
![]()
nämähän on todella kevyet jarrut jos vertaa e500 jarruihin jotka on vähän vahvemmalla levyllä ja 5mm isommalla jarrulevy kehällä




Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Eihän niitä sovitteita sovi mistään raudasta tehdä. Tulee jousittamatonta painoa taas
Köykämiinistä ne tehdään kun tehdään. Noi satulat on kyllä sitten ihan perus mallit eli vaativat sen asennuspalan. Sellaiset mallikohtaiset maksavatkin varmasti jotain ihan muuta. Hintoja on esin Lautamäki motorsportin sivuilla. Jenkki hinnat oli summitilta.
Liikenteessä on tosiaan paha erottaa asentaja ja "asentaja".

Liikenteessä on tosiaan paha erottaa asentaja ja "asentaja".
No, endurancessa saa vapaasti rakentaa autoonsa jarrut. Ja se on jo jonkinlainen haastekkin. Periaatteessa jotkut ajaa ihan bilteman paloillakin (kunhan kestää sen 6h tjsp), levyt sitten saa olla mahdollisimman hyvät (paksut ja jäähtyvät ja isohkot halkaisijaltaan). Samoin se että jousittamaton massa tosiaan mahdollisimman pieni.
Katselin erään endurance auton jarrujen rakennusta ja siinä oli tehokkaammat levyt kuin isoin C36 versio (320x30mm) Kyllä siinä kevennelty endurance auto pysähtyy ja jarrut ei häivy ihan nopsaan.
Toki sekin että liika on liikaa juuri sen painon takia. Se mikä riittää on optimi. Ylimääräisellä teholla tai kestolla ei ole kilpatouhuissa järkeä koska se maksaa ja painaa.
Katselin erään endurance auton jarrujen rakennusta ja siinä oli tehokkaammat levyt kuin isoin C36 versio (320x30mm) Kyllä siinä kevennelty endurance auto pysähtyy ja jarrut ei häivy ihan nopsaan.
Toki sekin että liika on liikaa juuri sen painon takia. Se mikä riittää on optimi. Ylimääräisellä teholla tai kestolla ei ole kilpatouhuissa järkeä koska se maksaa ja painaa.
Oli sitten laiton endurance auto. Maksimi jarrulaikka koko on 305mm ja ennen tulevaa kautta ei ole saanut käyttää yli 15" vannetta(vs 320mm jarrut?). Tulevallakaan kaudella ei sitä voi käyttää, koska ainoaa sallittua rengasta ei ole tulossa maahan ollenkaan 16" koossa.
Nuo koskevat saloon luokkaa ja jos racingissa saisikin käyttää erilaisia jarruja niin ei niitä kukaan asentaisi, koska auto pitää myydä kisan jälkeen tiettyyn summaan.
Nuo koskevat saloon luokkaa ja jos racingissa saisikin käyttää erilaisia jarruja niin ei niitä kukaan asentaisi, koska auto pitää myydä kisan jälkeen tiettyyn summaan.
No, empä kysynyt kumpaan luokkaan tulee mutta heput on kisannut sellaisessa sarjassa jossa auto voi mennä "alta" milloin vain varsinkin jos pärjääjezze rs kirjoitti:Oli sitten laiton endurance auto. Maksimi jarrulaikka koko on 305mm ja ennen tulevaa kautta ei ole saanut käyttää yli 15" vannetta(vs 320mm jarrut?). Tulevallakaan kaudella ei sitä voi käyttää, koska ainoaa sallittua rengasta ei ole tulossa maahan ollenkaan 16" koossa.
Nuo koskevat saloon luokkaa ja jos racingissa saisikin käyttää erilaisia jarruja niin ei niitä kukaan asentaisi, koska auto pitää myydä kisan jälkeen tiettyyn summaan.

Endurancessa on niinkuin monessa muussakin tietty säännöt ja niitä pitää joko noudattaa tai etsiä ns. porsaanreikä. Tuo näkemäni jarruprojekti on tekijät tuntien sääntöjä noudattava millilleen.
Mutta kun autoa aletaan tekemään niin korin valinnan jälkeen (mersu tietty

No, auton rakentaminen kilpalajeihin on paljon antavampaa kuin leimalle. Joten toivotaan että jarruihin löytyy hyvä paketti järkevään hintaan.
toista se oli kun tuo harrastus alkoi
oli huonekaluputki pystyssä auton sisällä esittämässä turvakaarta, maantie näkyi samalla tapaa kuin kiviset& soraset autossa, autoa tankattiin napolla siinä kun jarrulevyt hohkasi punasena ja kuskitkaan ei ihan välttämättä olleet ihan alle 1 promillen
sillähän tuokin harraste loppui monelta lyhyeen kun alettiin tivaamaan melkosia sääntöjä ja osan niistä kyllä ymmärränkin kuten tuo tankkaus sääntö on nykyään jonkinlainen 



Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Se on totta että kun alusta ja jarrut on isommassa osassa usein kuin itse moottori. Alusta on meillä hyvä, mutta jarrut melko huonot.
Ymmärsin tosiaan väärin että oli nuo jarrut. Jos auto voi lähteä alta oli luokka racing ja senpä vuoksi sinne ei hirveästi rakennella kun voittoisa auto on aina tulilinjalla. Ainakin jos siihen olisi rahaa pistetty kiinni.
Kyllä noi wilwood superlitet on varmasti todella pätevät tuohon peliin, että eiköhän me jotain jarruja löydetä.
Endurancen säännöt muuten ainakin paperilla ihan jees, mutta uusien aloittamista vaikeutettu hirmuisesti viime vuosina. Kertalisenssi poistettiin, ajokamat oltava nykyään kenkiä myöten FIA hyväksyttyjä ja viimeisempänä meinasivät pistää porukan ostamaan hans:sin. Siihen olisi loppunut monen harrastus. Onneksi hirmuinen älämölö sai akk:n järkiinsä ja edes se poistettiin.
Ymmärsin tosiaan väärin että oli nuo jarrut. Jos auto voi lähteä alta oli luokka racing ja senpä vuoksi sinne ei hirveästi rakennella kun voittoisa auto on aina tulilinjalla. Ainakin jos siihen olisi rahaa pistetty kiinni.
Kyllä noi wilwood superlitet on varmasti todella pätevät tuohon peliin, että eiköhän me jotain jarruja löydetä.
Endurancen säännöt muuten ainakin paperilla ihan jees, mutta uusien aloittamista vaikeutettu hirmuisesti viime vuosina. Kertalisenssi poistettiin, ajokamat oltava nykyään kenkiä myöten FIA hyväksyttyjä ja viimeisempänä meinasivät pistää porukan ostamaan hans:sin. Siihen olisi loppunut monen harrastus. Onneksi hirmuinen älämölö sai akk:n järkiinsä ja edes se poistettiin.
Ihmettelen suuresti mitä teen tähän aikaan edelleen koneella, mutta vastataan silti. Hans on juurikin "the" niskatuki. Ovat ilmeisesti siellä 500e haminoissa ja kypärään täytyy teettää niitit.
Ei ole henk. koht. kamaa, mutta miksi suomen endurance sarjassa, jossa virittäminen ja monet muutkin asiat ovat tarkasti rajattu nopeuksien alentamiseksi, olisi samat varusteet kuin formula 1 kuskeilla.
Ei ole henk. koht. kamaa, mutta miksi suomen endurance sarjassa, jossa virittäminen ja monet muutkin asiat ovat tarkasti rajattu nopeuksien alentamiseksi, olisi samat varusteet kuin formula 1 kuskeilla.
Nyt vasta tietenkin myöhässä muistinkin, oisit kysynyt tuolta raptekilta AMG jarruja, luulis niillä pysähtyvän... Paino tosin saattaa olla reippaasti enepi kuin willwoodeissa (en tunne).jezze rs kirjoitti:Jarrujen paino jäi selvittämättä, mutta wilwoodit lähti tilaukseen. Olivat kuitenkin kohtuu edulliset 160e kipale.
Jotkut amg:n osat turhan tuskaisia, kun levyt ja palat yleensä maksaa maltaita tai ei edes saa. Palat tietty pitäisi olla jotkut kisa vehkeet ja niitä ei ikinä olisi hädässä missään hyllyssä toisin kuin noihin wilwodeihin. Nyt levyiksikin saatiin w203 melko normi levyt. Saa heti vaikka motonetin tiskiltä.
Ei ehkä kannata amg levyjä käyttääkkään ne maksaa 200 kpl mutta satulat varmaan ihan hyvät. Mulla ois tuolla nurkissa suoraks sorvatut c36 levyt, vähän ohkaset leimalle mutta radalla menis täysin. Vertasin tosin evo10 levyihin tai niihin levyn kehiin, niin evossa näytti paremmin jäähdytetyiltä ja paksummilta. Tokihan kannattaa katsoa hintaakin, että saa hinta/paino/teho suhteelta parhaan paketin. AMG:ssä ihan standarti kokoiset palat joita saa melkein moponetistä.jezze rs kirjoitti:Jotkut amg:n osat turhan tuskaisia, kun levyt ja palat yleensä maksaa maltaita tai ei edes saa. Palat tietty pitäisi olla jotkut kisa vehkeet ja niitä ei ikinä olisi hädässä missään hyllyssä toisin kuin noihin wilwodeihin. Nyt levyiksikin saatiin w203 melko normi levyt. Saa heti vaikka motonetin tiskiltä.
Kyllä sitten jos ei ole bolt on setti, kuten amg satula jollain toisella levyllä, kannattaa enemmin pistää jotkin kilpailuun tarkoitetut satulat. Vaatisivat siis joka tapauksessa satuloille adapterit. Siksi nuo wilwoodit ja painavatkin vain 2kg + todettu toimiviksi edurancessa. Ja onhan uusi aina uusi, olisi varmaan amg:n satulat aika kipakan hintaisia.
Meille on nyt levyksi tulossa w203 levy 300mm x 28mm. Halkaisijaa saisi olla vain 5mm enemmän ja paksuutta tuskin kannattaa olla enempää(toki ohkaisempi aina häviää nopeammin). Nämä siksi että autoracingillä oli taroxin uritetut/rejitetyt vastaavat tarjouksessa vain 80e pari. Lisäksi näitä saa suoraan motonetistä alle 100e pari. Wilwoodeissa myöskin hyvää se että niihin on paloja jemmassa monella motorsport putkalla.
Meille on nyt levyksi tulossa w203 levy 300mm x 28mm. Halkaisijaa saisi olla vain 5mm enemmän ja paksuutta tuskin kannattaa olla enempää(toki ohkaisempi aina häviää nopeammin). Nämä siksi että autoracingillä oli taroxin uritetut/rejitetyt vastaavat tarjouksessa vain 80e pari. Lisäksi näitä saa suoraan motonetistä alle 100e pari. Wilwoodeissa myöskin hyvää se että niihin on paloja jemmassa monella motorsport putkalla.
Ennen illan rientoihin ryntäämistä vielä sellaista kysymystä jarru asioihin littyen että mitkä ovat isoimmat jarrut jotka löytyy 190E/w124 taakse? 278 on ainakin normaali. Näiden ei ole pakko olla hirveän isot joten jos osien saatavuus vaikeutuu ja hinta nousee (esim.500E) ei kannata ehdottaa. Lähinnä jos jostain uudemmasta on bolt on tai lähelle.
278 x 9 on tosiaan normaalifarkussa ja 190 2,3-16:ssa. Sedanissa ja muissa 201:ssä on vielä pienemmät: 258 x 9.
Uudemmissa 500:ssa on tosiaan isoimmat 300 x 22 mm. Sitten on 400 / vanhempi 500: 278 x 24 mm. Seuraavaksi isoimmat on 300-24 TE / vanhempi 320 farkku: 278 x 20 mm. Nuokaan tuskin ovat yhtään helpommat löytää / halvemmat kuin 500:n osat. Itse vaihdoin uudemman 320-farkun jarruihin, koska kaikki hilut sai yhden vanhan mallin satulan hinnalla. Näiden koko on 290 x 10 mm eli eivät ole jäähdytetyt. Samoja levyjä käytetään mm. Väykyissä.
t.
Risto
Uudemmissa 500:ssa on tosiaan isoimmat 300 x 22 mm. Sitten on 400 / vanhempi 500: 278 x 24 mm. Seuraavaksi isoimmat on 300-24 TE / vanhempi 320 farkku: 278 x 20 mm. Nuokaan tuskin ovat yhtään helpommat löytää / halvemmat kuin 500:n osat. Itse vaihdoin uudemman 320-farkun jarruihin, koska kaikki hilut sai yhden vanhan mallin satulan hinnalla. Näiden koko on 290 x 10 mm eli eivät ole jäähdytetyt. Samoja levyjä käytetään mm. Väykyissä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Oisko tuossa mitään kiinostavaa tietoa?jezze rs kirjoitti:Ennen illan rientoihin ryntäämistä vielä sellaista kysymystä jarru asioihin littyen että mitkä ovat isoimmat jarrut jotka löytyy 190E/w124 taakse? 278 on ainakin normaali. Näiden ei ole pakko olla hirveän isot joten jos osien saatavuus vaikeutuu ja hinta nousee (esim.500E) ei kannata ehdottaa. Lähinnä jos jostain uudemmasta on bolt on tai lähelle.
http://www.2phast.com/500e/techdocs/124_brakes.pdf
eikö farkussa ole aina tuon kokoset? eli jopa 2.0Bensa farkussa?? vai onko ne hitusen pienemmät? se jarrukilpihän siellä vähän kiusaa tekee asennuksissa.jezze rs kirjoitti:Eli mistä nämä 290x10 jarrut sopivat? Onko muita kuin w124 farkku e320? W203?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Eipä taida olla muissa. Ainakaan samoja satuloita.jezze rs kirjoitti:Eli mistä nämä 290x10 jarrut sopivat? Onko muita kuin w124 farkku e320?
Toisaalta täältä näyttäisi löytyvän niihin vanhempiin E 320 T:n jäähdytettyihin jarruihin satulat 170 eurolla puoli. Oisipa silloinkin tullut surffattua netti läpi, kun omaani etsin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)