1991 230E:stä ampui jarruletku takaa repsikan puolelta irti liittimen prässäyksestä. Nyt sitten samalla vaihdan uudet satulat jumittavien tilalle molemmille puolille taakse, sekä ne letkut.
Mitä pitää ottaa huomioon jarruja ilmatessa? Säiliö täyteen, ruuvi auki, poljin pohjaan, ruuvi kiinni? Voiko satulat ilmata yksi kerrallaan, kun on vaihtanut molempien puolien satulat? Säiliön takapiirin puoli tuli kokonaan tyhjäksi.
Entä jarruletkujen liitoksissa? Kiristys vaan sopivaan kireyteen?
W124 takajarruremontti
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Noniin, hommasta selvitty kunnialla, ainakin toistaiseksi.
Ainoat päänvaivaan aiheuttaneet asiat oli jarruletku-jarruputki liitos- ja kannakeyhdistelmä, meni hetki ihmetellessä ruosteen, alustamassan ja kurapaskan seasta mikä on yhtä palaa minkäkin kanssa ja mistä pidetään kiinni ja mistä väännetään. Jarruputkiavaimen käyttöä suosittelen kaikille, ei kovin kovaa materiaali ne jarruputken mutterit ole ja on tiukassa perkele. Mutterit oli myös juuttuneet kiinni jarruputkiin, toiselle puolelle auttoi irrotusöljy ja avaimella hemputtelu, toiselle puolelle pieni lämmön antaminen.
Uutta letkua laittaessa kattoo että tiivistävät pinnat on puhtaat, eikä asennuksessa mee hiekkaa yms paskaa niihin, ja kiristää sen verta paljon kun vaan uskaltaa.
Toinen asia oli motonetin käsijarrurumpuun kiinni ottavat jarrusatulat. Toiselta puolelta vaan hipoi, niin että kädellä sai helposti pyöritettyä ja toiselta puolelta piti satulan reunasta viilata milli pois, että pyöri, ja sai toisen kiinnityspultin kierteille. Hoitakoon kilometrit sitten lopun hienosäädön. Eikä tullut tommoseen kiinnitettyä huomiota vanhojen kanssa. Taitaa se aika läheinen sovite olla niissäkin?
Ilmauskin meni ihan hyvin, kunhan vaan muistaa, heh, täyttää jarrunestesäiliötä usein, varsinkin tyhjän piirin täytön yhteydessä.
Eipä laahaa takajarrut enää. Koskahan edestä pamahtaa letku...
Ainoat päänvaivaan aiheuttaneet asiat oli jarruletku-jarruputki liitos- ja kannakeyhdistelmä, meni hetki ihmetellessä ruosteen, alustamassan ja kurapaskan seasta mikä on yhtä palaa minkäkin kanssa ja mistä pidetään kiinni ja mistä väännetään. Jarruputkiavaimen käyttöä suosittelen kaikille, ei kovin kovaa materiaali ne jarruputken mutterit ole ja on tiukassa perkele. Mutterit oli myös juuttuneet kiinni jarruputkiin, toiselle puolelle auttoi irrotusöljy ja avaimella hemputtelu, toiselle puolelle pieni lämmön antaminen.
Uutta letkua laittaessa kattoo että tiivistävät pinnat on puhtaat, eikä asennuksessa mee hiekkaa yms paskaa niihin, ja kiristää sen verta paljon kun vaan uskaltaa.
Toinen asia oli motonetin käsijarrurumpuun kiinni ottavat jarrusatulat. Toiselta puolelta vaan hipoi, niin että kädellä sai helposti pyöritettyä ja toiselta puolelta piti satulan reunasta viilata milli pois, että pyöri, ja sai toisen kiinnityspultin kierteille. Hoitakoon kilometrit sitten lopun hienosäädön. Eikä tullut tommoseen kiinnitettyä huomiota vanhojen kanssa. Taitaa se aika läheinen sovite olla niissäkin?
Ilmauskin meni ihan hyvin, kunhan vaan muistaa, heh, täyttää jarrunestesäiliötä usein, varsinkin tyhjän piirin täytön yhteydessä.
Eipä laahaa takajarrut enää. Koskahan edestä pamahtaa letku...