ABS valo ei pala
ABS valo ei pala
Tuli hylky katsastuksesa kun ABS:n valo ei pala kun virta käännetään päälle. Kyseessä -89 mallinen 300TDT 4matic. Olisko kellään käsitystä mistä etsiä vikaa, Mittaristo purettu ja tarkastettu polttimo. Ehjä oli. Mistä seuraavaksi ?
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Ostitko auton juuri? Meneekö jarrut lukkoon? Olisiko merkkivalon polttimo palanut tai pois paikaltaan? Jos on polttimo pois paikaltaan niin joku sen on sieltä ottanut ettei se turhaan silmään loimottaisi.
ABS-vikoja voi olla kaikenlaisia mutta onneksi osa niistä on perin yksinkertaisia/halpojakin. Katso ekana se polttimo ( mittaristo yksinkertaisesti vedetään pois paikaltaan, sitä ennen kannattaa jalkatilasta antaa mittarivaijerille hieman löysää niin tulee vielä hieman ulommas niin mahtuu isompikin koura irroittamaan mittarivaijerin paikaltaan ) Toivottavasti joku viisaampi kerkiää täältä siihen mennessä neuvomaan ABS-vioissa.
Edit: Kesti näköjään hetkisen ennenkuin sait ensimmäisen viestin kirjoitettua Empä huomannut että katsoitkin sen polttimon jo. Toimiiko ABS-jarrut silti oikein?
ABS-vikoja voi olla kaikenlaisia mutta onneksi osa niistä on perin yksinkertaisia/halpojakin. Katso ekana se polttimo ( mittaristo yksinkertaisesti vedetään pois paikaltaan, sitä ennen kannattaa jalkatilasta antaa mittarivaijerille hieman löysää niin tulee vielä hieman ulommas niin mahtuu isompikin koura irroittamaan mittarivaijerin paikaltaan ) Toivottavasti joku viisaampi kerkiää täältä siihen mennessä neuvomaan ABS-vioissa.
Edit: Kesti näköjään hetkisen ennenkuin sait ensimmäisen viestin kirjoitettua Empä huomannut että katsoitkin sen polttimon jo. Toimiiko ABS-jarrut silti oikein?
® Mesen linttaklubi
ABS-anturien kehien putsaus, anturien putsaus, johtojen tarkistus (vääntele kunnolla ja kato virtamittarilla vastusarvoa)... Luultavasti on johto poikki, eli uutta anturia joutuu laittamaan. Ei oo pahan hintasia ja käytettynä niitä löytyy vaikka mb purkaamo Venetmäeltä.
Mut putsaile ja tutki ne etuanturit ensin ja sitten jos vielä täristää asfaltilla hitaasti jarrutellessa (eli tilanteessa missä absien ei pitäis vielä olla toiminnassa) niin anturi vaihtoon..
Hmmm.. Niin joo.. Siis polttimo ei pala ollenkaan, vaikka siellä on ehjä varmasti paikallaan?
Mut putsaile ja tutki ne etuanturit ensin ja sitten jos vielä täristää asfaltilla hitaasti jarrutellessa (eli tilanteessa missä absien ei pitäis vielä olla toiminnassa) niin anturi vaihtoon..
Hmmm.. Niin joo.. Siis polttimo ei pala ollenkaan, vaikka siellä on ehjä varmasti paikallaan?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku
ylijänniterele
onko sulakkeet ehjät releellä / sulakerasiassa (vaihda tai ainakin pyörittele, vaikka vaikuttaa ehjiltä)
toimiiko kaikki muut toiminnot
valon pitää syttyä ensin koetauluun virta päällä, siitä lähdetään
Onhan oikea lamppu oikeasssa reiässä?
hydrauliikka yksikkö antaa maan
virrat päälle, sulake 7 antaa virtaa
onko sulakkeet ehjät releellä / sulakerasiassa (vaihda tai ainakin pyörittele, vaikka vaikuttaa ehjiltä)
toimiiko kaikki muut toiminnot
valon pitää syttyä ensin koetauluun virta päällä, siitä lähdetään
Onhan oikea lamppu oikeasssa reiässä?
hydrauliikka yksikkö antaa maan
virrat päälle, sulake 7 antaa virtaa
autodidakti
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Akkukin voi antaa liian alhaista jännitettä.
Tuossapa noita tyypillisiä vikakohteita tulikin muutoin: Johto poikki anturille, ylijänniterele sökö (voi tinailla), absin aivopoksi halvaantunut (löytyy akun takaa, sieltä muovien alta), akku lopuillaan tai proppu mittaristosta palanut tms.
Tuossapa noita tyypillisiä vikakohteita tulikin muutoin: Johto poikki anturille, ylijänniterele sökö (voi tinailla), absin aivopoksi halvaantunut (löytyy akun takaa, sieltä muovien alta), akku lopuillaan tai proppu mittaristosta palanut tms.
Kein siknatuur
Sampo N. kirjoitti:Akkukin voi antaa liian alhaista jännitettä.
Tuossapa noita tyypillisiä vikakohteita tulikin muutoin: Johto poikki anturille, ylijänniterele sökö (voi tinailla), absin aivopoksi halvaantunut (löytyy akun takaa, sieltä muovien alta), akku lopuillaan tai proppu mittaristosta palanut tms.
Tuosta samasesta releestä juttua myös moottori osion tyhjäkäynti ongelmassa ja kuvaakin löytyy.....näyttääpi olevan monen onngelman aiheuttaja tuo härpäke jos ei kunnnossa >taidampa tutkia omastakin 300 D URBOSTA ku abs harvoin syttyy ja virta avainta kääntämalla (virta pois ja takasin) sammuu??> jotenkin joutokäyntikin hiukan alavireisen oloinen... 700rpm näytti testeri savumittauksessa ja arvot ok. (1.08)/2, kun katsastin tänään ja leima tuli , kunnossa oleva peli totesi isinnööri ja hyvää matkaa..... .
Mistähän noita releitä espoon seudulla olis hyvä kysellä?
Eli ei toimi oikein, silloinhan sen pitää toimia kun jarrutetaan niin voimakkaasti että pyörät lukkiutuvat.Kyllä tuntuis toimivan kun hiljaa "valuttaa" ja painaa jarrua niin "pumppaa" pedalissa
Kannattaa tosiaan keskittyä tutkimaan miksei valo pala.
Mittaus boksilta lampulle jne ... virtapiirikaavion avulla.
Kiitän vinkistä, tutkin ne liitokset ensin jne.... ja postihan kulkee suomeen muualtakin, vaikka ulkomailta jos nyt tuostakin oikein vaikeaa alkas tekemään .>voishan tuon varalle hommata, kun ei pahalta näytä vaihtohommakaan jos vaikka reissussa pääsee yllättämään....Sampo N. kirjoitti:Taitaapi YJ-rele olla uutena aika suolasen hintanen? Merteilisä Herttoniemestä voisi löytyä, mutta samalla vaivallapa tilaa jo esim. KL-varaosista sinne länteen.
Sitten on vielä tsättiauton purkuvaunut, niissä voisi olla edulliseen hintaan.
Mätänetissä ja vara-osa liikkeessä on yj releen hinta noin 70 erkkiä ja toimii siinä missä muutkin, ainaki mulla on toiminuSampo N. kirjoitti:Taitaapi YJ-rele olla uutena aika suolasen hintanen? Merteilisä Herttoniemestä voisi löytyä, mutta samalla vaivallapa tilaa jo esim. KL-varaosista sinne länteen.
Sitten on vielä tsättiauton purkuvaunut, niissä voisi olla edulliseen hintaan.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
KL-varaosa luettelossa tuo 2-sulakkeinen oli noin 40e ja original luki perässä notta ,kun lomilla ajan ohi moisesta liikkeestä taidampa hakea varmuuden vuoksi uutukaisen tuon ravistettaessa ääntä pitävän tilalle .>sittempä selviää kuuluuko uudestakin kuulua napinaa ku ravistaapi .pupetti kirjoitti:Mätänetissä ja vara-osa liikkeessä on yj releen hinta noin 70 erkkiä ja toimii siinä missä muutkin, ainaki mulla on toiminuSampo N. kirjoitti:Taitaapi YJ-rele olla uutena aika suolasen hintanen? Merteilisä Herttoniemestä voisi löytyä, mutta samalla vaivallapa tilaa jo esim. KL-varaosista sinne länteen.
Sitten on vielä tsättiauton purkuvaunut, niissä voisi olla edulliseen hintaan.
Mukavaa, kun apua täältä yleensä löytää siispä kiitokset osallistuneille jälleen!
Viimeksi muokannut Köster, 24.6.2012 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sen yj-releen kannen saa aika helposti auki ja sitte näkee mikäsiellä on irki...ei sen kyllä kuuluis napista eikä helistä heiluttaessa...ookko ny ihan varma ettet oo lasten helistintä heiluttanu
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Joo, helistin se kyllä on....pupetti kirjoitti:Sen yj-releen kannen saa aika helposti auki ja sitte näkee mikäsiellä on irki...ei sen kyllä kuuluis napista eikä helistä heiluttaessa...ookko ny ihan varma ettet oo lasten helistintä heiluttanu
Viimeksi muokannut Köster, 24.6.2012 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katoppas vaan, tarkotatko sitä punasta kantta missä ne sulakkeet kiinni vai alapuolella "alumiiniklipsien" oikasun jälkeen mahtollisesti ulos tulevaa pohjaa... en hennonnu ottaa vielä irti ku pellaa....ois männä rikki kuiteskiKöster kirjoitti:pupetti kirjoitti:Sen yj-releen kannen saa aika helposti auki ja sitte näkee mikäsiellä on irki...ei sen kyllä kuuluis napista eikä helistä heiluttaessa...ookko ny ihan varma ettet oo lasten helistintä heiluttanu
tai sitten olisin onnistunut korjaamaan ....
Kesti tuo vastaus ,ku juhannuskiireitä...hääjuhlaa ja ylensyöntiä....juontia olikin sopivasti.... ja taas riitti vähäksi aikaa ..ylen syöminen meinaan .
Kiitosta vaan vinkistä, saatan rohkaistua jo huomenna toimimaan jos ei tuu kaatamalla vettä .
Alapuolelta. mutta enneko alat aukomaan ni ehjä tilalle..meinaan jos se sittenki on rikki, ja huomenissa voin parit kuvatukset laittaa siitä mitenkä ja minkä näkönen ses sisus on, just kattelen sitä rikkinäistä relettä..tuossa näytön virellä ollu talven ku en oo muistanu poiskaan vipata
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Löytyhän se kansi , eli pöydällä on purettuna rele, ja piirilevy ,kun jää alapuolelle, niin oikean yläkulman liitosnastan nasta numero 30 kiinnitys niittaushan sielä helisee....ompa tuolla kolvikin vieraillut näköjään ,siis tutkimuksen tuloksena vaihamme uuden tilalle jahka lomille ajellaan...pupetti kirjoitti:Alapuolelta. mutta enneko alat aukomaan ni ehjä tilalle..meinaan jos se sittenki on rikki, ja huomenissa voin parit kuvatukset laittaa siitä mitenkä ja minkä näkönen ses sisus on, just kattelen sitä rikkinäistä relettä..tuossa näytön virellä ollu talven ku en oo muistanu poiskaan vipata
ja toivotaan siihen asti pikaliimalla pitkää ikää rellulle ....
Iso kiitos!
tänäänkin taas opin uutta !