Etujarrut vinkuu
Etujarrut vinkuu
Vaihdoin etujarrulevyt ja palat tuossa 10 tkm sitten(2kk). Jarrusatulan liukutappi oli jumissa, irrotin sen, puhistin ja rasvasin ja laitoin takasin. Oikealla edessä oli tämä vaiva.
Nyt piti säätää vähän aurauskulmia edestä. säädön jälkeen tuli todella kovaääninen vinkuna oikeasta etupyörästä kun kartaa vasemmalle. Äänen korkeus ei vaihtele nopeuden mukaan, loppuu kun ajaa suoraan.
Olisko pitänyt vaihtaa se liukutappi ja originaalilaatuset palat? Vai mikä ihme siellä vinkuu? Tappi kyllä liukuu nyt hyvin, mut hieman väljä.
Nyt piti säätää vähän aurauskulmia edestä. säädön jälkeen tuli todella kovaääninen vinkuna oikeasta etupyörästä kun kartaa vasemmalle. Äänen korkeus ei vaihtele nopeuden mukaan, loppuu kun ajaa suoraan.
Olisko pitänyt vaihtaa se liukutappi ja originaalilaatuset palat? Vai mikä ihme siellä vinkuu? Tappi kyllä liukuu nyt hyvin, mut hieman väljä.
W124 - omistamisen iloa.
Käytin rengasta irti ja tuntusi että satula pikkusen jumittaa. Voisiko olla että vanha ei jaksa enää "palautua" aivan lähtöasentoon kun on uudet levyt ja palat?
Pitääkö uusia koko satula vai oliko tähän joku männän korjaussarja?
tuntuu että nyt on jarrujumppaa kaikissa perheen vehkeissä... Niin mekaanisissa kuitenkin.. onneks on kakkosneloset pihassa eikä mitkään avaruusajan ihme raketit..
Johtuuko vinkuminen vain vasemmalle kääntäessä pyöränlaakerin pienestä välyksestä?
Pitääkö uusia koko satula vai oliko tähän joku männän korjaussarja?
tuntuu että nyt on jarrujumppaa kaikissa perheen vehkeissä... Niin mekaanisissa kuitenkin.. onneks on kakkosneloset pihassa eikä mitkään avaruusajan ihme raketit..
Johtuuko vinkuminen vain vasemmalle kääntäessä pyöränlaakerin pienestä välyksestä?
W124 - omistamisen iloa.
Vaihtohommaa vois ajatella, aikaa on ehkä joskus kesäkuun puolella pitää palata asiaan, kun on ratkasu tullut hommaan. Ei kuitenkaan pahasti vielä jumita.
Eipähän siihen mene tosin kun pari tuntia kurapihalla kun satulan vaihtaa. Jos on kaikki vehkeet äärellään.
Bensalankku saatiin jo aiemmin kuntoon, nyt vanha sotaratsu pitäs saaha kondikseen ja sen jälkeen Belaruksen jarrujen kimppuun... siinäpä se kesä meni...
Eipähän siihen mene tosin kun pari tuntia kurapihalla kun satulan vaihtaa. Jos on kaikki vehkeet äärellään.
Bensalankku saatiin jo aiemmin kuntoon, nyt vanha sotaratsu pitäs saaha kondikseen ja sen jälkeen Belaruksen jarrujen kimppuun... siinäpä se kesä meni...
W124 - omistamisen iloa.
Huomion arvoinen seikka tuo laakerikin ja jos ei auta laakerin säätö heivaa kymmenkunta kertaa mäntää sisään ulos ,niin saattaa kesään asti olla hiljaa.potox kirjoitti:mulla johtu ainakin pyöränlaakerin välyksestä!!
kiristämällä se ääni katos
Volgassa 850 aikoinaan ja pösössä 206 tuo operaatio toimi.
Samoin laadukkaimmilla jarrupaloilla ollut vähemmän kitinä vaivaa, bosch jne...
Jarrupalat irti tarvittaessa ja sorkkaraudalla tms. Mäntä sisään ja kaveri polkemaan ulos, mutta ei liian pitkälle jottei nesteetkin pullahda tontille jne..
Nesteet jarruihin on hyvä vaihtaa parin vuoden välein niin jumitus kondensiovedestä johtuvana männissä vähenee huomattavasti.
Kiitos vinkeistä!
Nyt kun uskaltais vielä tässä reissun päällä tehdä tuon laakerin säädön niin a vot... hieman arveluttaa kun kotiin on 9 h matka ja päivittäin ajoa lisäksi 150 km.
viimeksi hotellin takapihalla raastoin tummennuksia kontin sivuikkunasta pois ja säätelin aurauksia... Hyvä asfalttipiha niin mikäs siinä!
Nyt kun uskaltais vielä tässä reissun päällä tehdä tuon laakerin säädön niin a vot... hieman arveluttaa kun kotiin on 9 h matka ja päivittäin ajoa lisäksi 150 km.
viimeksi hotellin takapihalla raastoin tummennuksia kontin sivuikkunasta pois ja säätelin aurauksia... Hyvä asfalttipiha niin mikäs siinä!
W124 - omistamisen iloa.
jaakkoha kirjoitti:Kiitos vinkeistä!
Nyt kun uskaltais vielä tässä reissun päällä tehdä tuon laakerin säädön niin a vot... hieman arveluttaa kun kotiin on 9 h matka ja päivittäin ajoa lisäksi 150 km.
viimeksi hotellin takapihalla raastoin tummennuksia kontin sivuikkunasta pois ja säätelin aurauksia... Hyvä asfalttipiha niin mikäs siinä!
Pääsit varmaan kotia?
Kuuluupi joskus laakerissa muutenkin "vollotusta" ennen täystuhoo, harvemmin taitaa kertalaakista lopahtaa? Toki mahdollista sekin.
Tunteehan tuon ku tunkkaa ylös ja pyöräyttelee topakasti pyörää ja vertaa toisen puolen kanssa ääntä korvakuulolla niin erilainen on saundi rikkinäisessä. Aurauskin lienee helpompi säätää jos laakerin klappi normaalirajoissa?
jaakkoha kirjoitti:Kiitos vinkeistä!
Nyt kun uskaltais vielä tässä reissun päällä tehdä tuon laakerin säädön niin a vot... hieman arveluttaa kun kotiin on 9 h matka ja päivittäin ajoa lisäksi 150 km.
viimeksi hotellin takapihalla raastoin tummennuksia kontin sivuikkunasta pois ja säätelin aurauksia... Hyvä asfalttipiha niin mikäs siinä!
Pääsit varmaan kotia?
Kuuluupi joskus laakerissa muutenkin "vollotusta" ennen täystuhoo, harvemmin taitaa kertalaakista lopahtaa? Toki mahdollista sekin.
Tunteehan tuon ku tunkkaa ylös ja pyöräyttelee topakasti pyörää ja vertaa toisen puolen kanssa ääntä korvakuulolla niin erilainen on saundi rikkinäisessä. Aurauskin lienee helpompi säätää jos laakerin klappi normaalirajoissa?
Oho, lähtikin tuplana enkä osannu poistaa .
Ei tässä vielä olla kotona... 150 km tulee joka päivä mittariin kuitenkin. Ja laakerin ääni se ei ole ainakaan, tämä on korkeampi, ja loppuu kun jarruttaa reippaasti. Autolla voi kyllä ajaa, kun äänen kestää.
Laakereissa ei ole välystäkään niin, että vois kiristää.
Eilen tein hienosäätöä auraukseen ja jumppasin vähä sylinteriä. Sylinterin pitäs liikkua aika normaalisti minun mielestä. Mutta palat oli melko hankala saada pois, voiko olla että tarvike paskat on liian isot? sillonhan ne vois jäädä vähän puristamaan? En tiedä... mutta palat oli kuluneet reunoista n. 1 mm syvemmälle, n. 1-2 mm leveydeltä
Nyt aurauksen säädön jälkeen ääni kuuluu joskus ajaessa suoraan, joskus vähä miten sattuu. mutta oikealta edestä...pee että ottaa aivoon, narinatkin alotti valituksen. Nimittäin päät kääntyy kun kylillä ajelee...
nimim. "Suomi-kuvaa maailmalla levittämässä"
Laakereissa ei ole välystäkään niin, että vois kiristää.
Eilen tein hienosäätöä auraukseen ja jumppasin vähä sylinteriä. Sylinterin pitäs liikkua aika normaalisti minun mielestä. Mutta palat oli melko hankala saada pois, voiko olla että tarvike paskat on liian isot? sillonhan ne vois jäädä vähän puristamaan? En tiedä... mutta palat oli kuluneet reunoista n. 1 mm syvemmälle, n. 1-2 mm leveydeltä
Nyt aurauksen säädön jälkeen ääni kuuluu joskus ajaessa suoraan, joskus vähä miten sattuu. mutta oikealta edestä...pee että ottaa aivoon, narinatkin alotti valituksen. Nimittäin päät kääntyy kun kylillä ajelee...
nimim. "Suomi-kuvaa maailmalla levittämässä"
W124 - omistamisen iloa.
Eipä vissiin...
70 km ajoin ihan äsken eikä vinkunut yhtään, ei kaarteissa, ei maalla, ei kaupungissa.
Olisiko jarrujumppa sen verran auttanut... Siis sylinteriä sisään-ulos n. 10 kertaa kuten neuvottiin.
Kotiin kun pääsen niin alan pähkäilemään ruuttaanko vielä narinaniveleen uudet rasvat kinkunsuolaustyökaluilla vai vaihanko uudet nivelet. Ja tulipa sitten äänetön auto.
70 km ajoin ihan äsken eikä vinkunut yhtään, ei kaarteissa, ei maalla, ei kaupungissa.
Olisiko jarrujumppa sen verran auttanut... Siis sylinteriä sisään-ulos n. 10 kertaa kuten neuvottiin.
Kotiin kun pääsen niin alan pähkäilemään ruuttaanko vielä narinaniveleen uudet rasvat kinkunsuolaustyökaluilla vai vaihanko uudet nivelet. Ja tulipa sitten äänetön auto.
W124 - omistamisen iloa.
vinkumiseen sen verran, voi tuo liukutappi olla myös kiero.
omassa vinku jarrut aikoinaan ja purin kaikki ja ihmettelin kun ei mene tapit enää takas, tai meni mut tietyssä asennossa vain.ylemmät tapit kierot molemmin puolin.ei varmaan tässä samaa mutta tuli vaan mieleen.
omassa vinku jarrut aikoinaan ja purin kaikki ja ihmettelin kun ei mene tapit enää takas, tai meni mut tietyssä asennossa vain.ylemmät tapit kierot molemmin puolin.ei varmaan tässä samaa mutta tuli vaan mieleen.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Jos vielä vinkuu...tai alkaa vinkumaan, niin katoppa että se satula pääsee sen millin liikkumaan...eli ne tapit uusiks uusille paloille ja levyille, eipä ala vinkumaan, toinen mikä SAATTAA olla vinkumiseen syy on että oko ylempi tai alempi satulaa kiinni pitävä pultti on pikkasen löysälle jääny, etulaakeri ei ainakaan mulla oo kertaakaan pitäny mitään vinkunaa, kaks kertaa hajonnu yhtäkkiä...ilman mitään ääniä, ja 3 kertaa vinkumisen syynä ollu jarrusatulan tai vanteen liian löysät pultit...tai jopa väärät...siis vanteille.
Toivottavasti pääsit kotiin asti ilman onkelmia.
Toivottavasti pääsit kotiin asti ilman onkelmia.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Jos vaiva on edelleen akuutti, niin ehdottomasti ääni tuolle dealerin ehdotukselle aiemmin....eli edessä jarrukilpi muljahtanyt liian lähelle levyä remontin yhteydessä ja siksi oikea etulevy hinkkaa jarrukilpeen vasemmalle kaartaessa! Eikä ainakaan oikein kauhea vaiva/kustanne riuhtaista sitä kilpeä kauemmas levystä, niin tulee tuohonkin varmistus
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Jarrukilpi suljettu pois jo alussa...
Laakerin vläyksen aiheuttamalla äänellä tarkoitin sitä, että kun laakeri liikkuu "ääripäästään" toiseen , niin toisessa ääripäässä jarrupalat ottaa kiinni levyyn jarrupoljinta painamatta ja aiheuttaa vinkunaa.
tällä hetkellä jarrut vinkuu kun jarruttaa. eli syyllinen nro 1 on tarvikepalat.
Syyllistä nro 2 en vielä tiedä, ehkä se on tuo satula/tapit, koska jarruttaessa auto välillä puoltaa joko oikealle tai vasemmalle. (Kuten belarus, mutta vain välillä) Tähän voi myös olla syynä välykset nivelissä ja väärät pyöränkulmat, mutta onpahan ainakin hommaa kesäksi...
Jos jonkun muun merkkinen auto toimis näin niin olispa haukkujen paikka. Mutta meseee - pikkuviat on vain haasteita.
Laakerin vläyksen aiheuttamalla äänellä tarkoitin sitä, että kun laakeri liikkuu "ääripäästään" toiseen , niin toisessa ääripäässä jarrupalat ottaa kiinni levyyn jarrupoljinta painamatta ja aiheuttaa vinkunaa.
tällä hetkellä jarrut vinkuu kun jarruttaa. eli syyllinen nro 1 on tarvikepalat.
Syyllistä nro 2 en vielä tiedä, ehkä se on tuo satula/tapit, koska jarruttaessa auto välillä puoltaa joko oikealle tai vasemmalle. (Kuten belarus, mutta vain välillä) Tähän voi myös olla syynä välykset nivelissä ja väärät pyöränkulmat, mutta onpahan ainakin hommaa kesäksi...
Jos jonkun muun merkkinen auto toimis näin niin olispa haukkujen paikka. Mutta meseee - pikkuviat on vain haasteita.
W124 - omistamisen iloa.