Jarrut jyristää,hampaista paikat irtoo....
Jarrut jyristää,hampaista paikat irtoo....
Joo, auto on w124 -92 300TDT 4-matic Combi, jarrut sohlaa.
Eli vaihdoin Zimmermanin levyt ja palat ympäri auton.
Jarruttelin levyjä sisään, viikko pari myöhemmin yksi tiukka jarrutus
Motarilla ja etujarrut alkoi jumputtaan.
Ei kun uudet levyt kehiin, palat jätin "vanhat".
Jarrujen sisäänajoa ja taas tiukan jarrutuksen jälkeen sama juttu.
No, edelliset zimmerit sorviin ja huolella molemmat puolet sorvattiin, sisäpuolella oli "monttu", ulkopuoli ei ollut niin paha.
Ajattelin että nyt levy on lämmennyt, hakenut " muotonsa", sorvattu...
Laitoin alle ja pari kolme viikkoo men hyvin, lämmittelin jarruja huolella
Ja tuntui että nyt on ok.
Sitten, yksi tiukka jarrutus ja jumputus alkoi taas.
No, toiset varalevyt sorviin ja ja tänään alle.
Uudet zimmerin palat, kaikki kävin huolella läpi, palat ei jumita,
Satula liikkuu hyvin, mäntä liikkuu hyvin, putsasin ja kiillotin navan pinnat
Huolella, myös ohjuri tappien ympäriltä....
Jos vielä menee kieroksi tiukemmassa jarrutuksessa.... Alkaa mielikuvitus
Loppuun.
Onko kellään ollut samoja ropleemia, jos on, nii vinkkejä otetaan
Mieluusti vastaan?
Jaska
Eli vaihdoin Zimmermanin levyt ja palat ympäri auton.
Jarruttelin levyjä sisään, viikko pari myöhemmin yksi tiukka jarrutus
Motarilla ja etujarrut alkoi jumputtaan.
Ei kun uudet levyt kehiin, palat jätin "vanhat".
Jarrujen sisäänajoa ja taas tiukan jarrutuksen jälkeen sama juttu.
No, edelliset zimmerit sorviin ja huolella molemmat puolet sorvattiin, sisäpuolella oli "monttu", ulkopuoli ei ollut niin paha.
Ajattelin että nyt levy on lämmennyt, hakenut " muotonsa", sorvattu...
Laitoin alle ja pari kolme viikkoo men hyvin, lämmittelin jarruja huolella
Ja tuntui että nyt on ok.
Sitten, yksi tiukka jarrutus ja jumputus alkoi taas.
No, toiset varalevyt sorviin ja ja tänään alle.
Uudet zimmerin palat, kaikki kävin huolella läpi, palat ei jumita,
Satula liikkuu hyvin, mäntä liikkuu hyvin, putsasin ja kiillotin navan pinnat
Huolella, myös ohjuri tappien ympäriltä....
Jos vielä menee kieroksi tiukemmassa jarrutuksessa.... Alkaa mielikuvitus
Loppuun.
Onko kellään ollut samoja ropleemia, jos on, nii vinkkejä otetaan
Mieluusti vastaan?
Jaska
Väyrysessä aikanaan vaihdoin tarvikepalat,ja tarvike levyt. Jarrut alkoi hetken kuluttua vinkumaan aivan sairaasti. Ei ensin häirinny sisätiloihin,mutta samassa kun aloin miettiin miltä tuntuu olla jalankulkiana,alkoi vinkuun sisätiloihin (autoon). Älytön meteli joka ei sovi ehjään mersuun. Auto pukeille ja orggis osat kl:stä paikoilleen. Loppui vinkuna ,enkä sen koommin auton (väykyn) jarrujen kanssa pelannu. Osta vaan orggis kamaa,rahassa voit säästää ehkä ! tai teet kuin mä,säästän ja kuitenkin ostan orginaalia
Star
Meillä (KL-Varaosien edustus, korjaamo) on laitettu varmaan tuhansia jarrulevyjä 124:iin, on Boschia, Zimmermania ja vaikka jos mitä.
Hyvin harvoin on ilmennyt ongelmia.
Tuossahan on jäähdytetyt levyt.
Olen kuullut että joskus sattuu jollain valmistajalla olemaan levyvarasto vähissä eikä levyt (vai aihiot ? mikä ?) ehdi olemaan riittävän kauaa varastossa ja ne sen takia ovat herkkiä vetämään kieroksi.
Liekö huhupuhetta, aiheesta en juurikaan ymmärrä...
Hyvin harvoin on ilmennyt ongelmia.
Tuossahan on jäähdytetyt levyt.
Olen kuullut että joskus sattuu jollain valmistajalla olemaan levyvarasto vähissä eikä levyt (vai aihiot ? mikä ?) ehdi olemaan riittävän kauaa varastossa ja ne sen takia ovat herkkiä vetämään kieroksi.
Liekö huhupuhetta, aiheesta en juurikaan ymmärrä...
Kyllähän noissa on perää, ei nyt ole kyse jarrulevyistä mutta erään metsäkoneen takarungot seisoo 3kk pihalla ruostumassa niin että ovat kauttaaltaan ruosteessa enne valmiiksi asti tekoa, jännityksiä poistuu sillä tavoin kuulemmadealer kirjoitti:Meillä (KL-Varaosien edustus, korjaamo) on laitettu varmaan tuhansia jarrulevyjä 124:iin, on Boschia, Zimmermania ja vaikka jos mitä.
Hyvin harvoin on ilmennyt ongelmia.
Tuossahan on jäähdytetyt levyt.
Olen kuullut että joskus sattuu jollain valmistajalla olemaan levyvarasto vähissä eikä levyt (vai aihiot ? mikä ?) ehdi olemaan riittävän kauaa varastossa ja ne sen takia ovat herkkiä vetämään kieroksi.
Liekö huhupuhetta, aiheesta en juurikaan ymmärrä...
Tarkasta ajon jälkeen auton jarrujen ja vanteiden lämpö. Jos vanteet ovat kuumat, niin jarrut ovat varmasti päällä. En tiedä onko mahdollista, että vaikka satulat toimivat puristeltaessa, mutta jäävät kuitenkin kanittamaan, kun oikein käytetään.
Koita miten hyvin etupyörät pyörivät...ei saisi ottaa kovin paljoa vastaan.
Jos testeissä osoittautuu, että jarrut lämpiää, niin ei kannata uusia levyjä asentaa...ne menee kieroon kuitenkin. Mystinen vika..en osaa epäillä muuta kuin jarrusatuloita. Millaiset satulat noissa jäähdytetyissä levyissä on? Onko eroa tavallisiin. Voiko esimerkiksi joku olla laittanut tilalle autoon normilevyjen satulat (siis mikäli ne poikkeavat jäähdytetyistä levyistä), ja jotka eivät sopisi jäähdytettyjen levyjen kanssa?
Sitten vielä jarrusysteemin takaiskuventtiili..tai siis joku sellainen osa, joka mahdollistaa paineen laskun jarrutuksen jälkeen...voiko jumittaa ja olla palauttamatta jännitystä satulasta.
Tämä kaikki on suurta spekulaatiota, mutta mun järkeen ei muuten sovi kiero levy kuin kovan kuumuuden eli laahaavista jarruista johtuen.
Koita miten hyvin etupyörät pyörivät...ei saisi ottaa kovin paljoa vastaan.
Jos testeissä osoittautuu, että jarrut lämpiää, niin ei kannata uusia levyjä asentaa...ne menee kieroon kuitenkin. Mystinen vika..en osaa epäillä muuta kuin jarrusatuloita. Millaiset satulat noissa jäähdytetyissä levyissä on? Onko eroa tavallisiin. Voiko esimerkiksi joku olla laittanut tilalle autoon normilevyjen satulat (siis mikäli ne poikkeavat jäähdytetyistä levyistä), ja jotka eivät sopisi jäähdytettyjen levyjen kanssa?
Sitten vielä jarrusysteemin takaiskuventtiili..tai siis joku sellainen osa, joka mahdollistaa paineen laskun jarrutuksen jälkeen...voiko jumittaa ja olla palauttamatta jännitystä satulasta.
Tämä kaikki on suurta spekulaatiota, mutta mun järkeen ei muuten sovi kiero levy kuin kovan kuumuuden eli laahaavista jarruista johtuen.
Teoria on oikea. Valuissa on aina jännityksiä jos ne jäähtyy normaalin tuotanto tahdin vauhdilla. Esimekkinä sorvin rungot joista halutaan jännitys pois - Wanhan liiton aikaan sorvin runkoja oli hiekkapedeilla odottelemassa vuosikausia. Olen jutellut jarrulevytuotannossa vuosia olleen sorvarin kanssa ja kysellyt miten ne valmistettiin ja millä vauhdilla tuotanto pelasi ja mikä oli susiprosentti ym ym. Bulkki ja massatuote jos mikä.dealer kirjoitti:Meillä (KL-Varaosien edustus, korjaamo) on laitettu varmaan tuhansia jarrulevyjä 124:iin, on Boschia, Zimmermania ja vaikka jos mitä.
Hyvin harvoin on ilmennyt ongelmia.
Tuossahan on jäähdytetyt levyt.
Olen kuullut että joskus sattuu jollain valmistajalla olemaan levyvarasto vähissä eikä levyt (vai aihiot ? mikä ?) ehdi olemaan riittävän kauaa varastossa ja ne sen takia ovat herkkiä vetämään kieroksi.
Liekö huhupuhetta, aiheesta en juurikaan ymmärrä...
Itse en arvosta zimmeriä, zimmerit sopii bimmereihin. Jos levyvalmistaja tekee levyihinsä ulkonäkö ja markkinointisyistä tarpeettomia reikiä, en luota muutenkaan laadunvalvontaan.
Kysyjälle, älä nyt enää kolmansia zimmereitä osta. Veikkaan että kun tulee se tiukka jarrutus niin silloin on taas kiekot mutkalla. Ehkä saattaisi auttaa jos usean kerran jarruttelisi hyvin kuumaksi pikkuhiljaa ja antaisi jäähtyä myös hiljaa. Siis ajamalla suht hitaasti ettei ole jäähyvaikutusta ja silti jarruttelisi kasvavasti ja laskevasti muutamia kuumaksi ja viileäksi syklejä. Ja välttää ajamasta lätäkköön kuumilla levyillä. Orkkis ja kl:n levyillä ei ole ollut näitä ongelmia.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ainakin väykyn 15-tuumaisilla vanteilla toimitetuissa versioissa on jarrut alamittaiset ja kuumenevat joka kerta voimallisemmassa jarrutuksessa niin paljon että jos sinne menee jarrutuksen jälkeen vetta levyille esimerkiksi rapakosta, niin rupelilla ovat. Ei ole väliä, minkä valmistajan levyt tai palat, aina sama homma: 5 vuotta testasin eri levyjä ja paloja, sylinterit ja satulat varmuudella liikkuivat, kun nekin tarkastettiin useaan otteeseen... Epäilen että sama mitoitusongelma on aloittajan autossa..
Mikset ? Meillä jouduttiin bemarien puolella siirtymään Bosch levyistä Zimmermaneihin juuri "kieroussyistä", siihen loppuivat ongelmat.Itse en arvosta zimmeriä, zimmerit sopii bimmereihin. Jos levyvalmistaja tekee levyihinsä ulkonäkö ja markkinointisyistä tarpeettomia reikiä, en luota muutenkaan laadunvalvontaan.
Eikä Zimmermanin levyissä mitään ylimääräisiä reikiä ole.
Ajatuksesi siitä lienee peruja normilevyjen tilalle myytävistä jäähdytetyistä joita KL on myynyt juuru Zimmermanin valmistamina.
KL myy mm. Zimmerman levyjä, orkkis levyjen valmistajaa ei ole tullut tutkittua koska niitä myydään korkeasta hinnasta johtuen varsin vähän.Orkkis ja kl:n levyillä ei ole ollut näitä ongelmia
Kysyjän kannattaa kyllä vaihtaa levymerkkiä kun on ollut noin paljon ongelmia.
Jostain kilpalevyjen / palojen valmistajan sivuilta luin kiinnostavan jutun noista levyistä. Linkkiä ei nyt löydy, mutta siinä väitettiin jotain siihen tapaan että palojen ottaessa kiinni levyyn pintaan voi muodostua kovempi kerros jonkun reaktion vaikutuksesta. Jos tämä pinta tulee vain yhteen kohtaan käy niin että jarrut alkavat ravistaa. Eli se jarrulevyn kierous ei olisi ainoa asia joka jarruja vaivaa vaan myös levymateriaalin kovuuden muuttuminen epätasaiseksi ja sen jälkeen epätasainen kuluminen. Jotka on sorvanneet noita levyjä voi varmaan vahvistaa että joskus niissä on joku kohta paljon kovempi kuin toinen?
Jarrut sohlaa...
Juu, kiitos kommenteista.
Levyt jotka on menneet kieroiksi ovat Zimmerman ja Meylen levyt.
Nyt on alla sorvatut Meylet, heittoo oli 0,1 mm kellolla katsottuna.Nyt ei
tule minkäänlaista signaalia rattiin eikä polkimeen kun jarruttaa.
Olen jo hiukan sisäänajanut eli jarrutellut jostain 60 vauhdista 20 kymppiin ja senjälkeen ajanut rauhallisesti, että jäähtyisi
hitaasti.
Mikä on orkkis levy ko. autoon?
Levyt jotka on menneet kieroiksi ovat Zimmerman ja Meylen levyt.
Nyt on alla sorvatut Meylet, heittoo oli 0,1 mm kellolla katsottuna.Nyt ei
tule minkäänlaista signaalia rattiin eikä polkimeen kun jarruttaa.
Olen jo hiukan sisäänajanut eli jarrutellut jostain 60 vauhdista 20 kymppiin ja senjälkeen ajanut rauhallisesti, että jäähtyisi
hitaasti.
Mikä on orkkis levy ko. autoon?
Juu, tarkoitan että on tullut vastaan zimmermanin levyjä joissa sivusta porattuna niitä pieniä reikiä. Ne on ihan turhia ja joskus alkaa levy halkeamaan siitä reijästä.dealer kirjoitti:Mikset ? Meillä jouduttiin bemarien puolella siirtymään Bosch levyistä Zimmermaneihin juuri "kieroussyistä", siihen loppuivat ongelmat.Itse en arvosta zimmeriä, zimmerit sopii bimmereihin. Jos levyvalmistaja tekee levyihinsä ulkonäkö ja markkinointisyistä tarpeettomia reikiä, en luota muutenkaan laadunvalvontaan.
Eikä Zimmermanin levyissä mitään ylimääräisiä reikiä ole.
Ajatuksesi siitä lienee peruja normilevyjen tilalle myytävistä jäähdytetyistä joita KL on myynyt juuru Zimmermanin valmistamina.
KL myy mm. Zimmerman levyjä, orkkis levyjen valmistajaa ei ole tullut tutkittua koska niitä myydään korkeasta hinnasta johtuen varsin vähän.Orkkis ja kl:n levyillä ei ole ollut näitä ongelmia
Kysyjän kannattaa kyllä vaihtaa levymerkkiä kun on ollut noin paljon ongelmia.
KL:n levymerkkiä en tiedä varmaksi mutta ihan yhtähyviä on ollut kuin alkuperäiset "MB" levyt. Ilman sivureikiä siis KL:n levyt.
Alkuperäiselle kysyjälle voisi sanoa että 0.1mm on kyllä jo ylärajalla mitä passaa olla paksuudessa heittoa sorvauksen jälkeen.
Levy on kyllä susi jos ei kestä motarinopeudesta täyttä jarrutusta.
Jarrut sohlaa....
Niin siis levyissä oli 0,1mm ennen sorvausta.
Ammattimies sorvas tekemällä ensin akselin pätkään laipan
Reikäjaolla, joka hitsattiin kiinni, sorvas keskitys korokkeen
Levyn keskireikää varten. Sen jälkeen ennen levyn kiinnittämistä sorvas
Laipan suoraksi. Levy kiinnitettiin pulteilla laippaan kiinni.
Levystä sorvattiin molemmat puolet samalla kiinnityksellä eli
Levy on takuu suora nyt.
Tuo 0,1 mm heittoo aiheutti sen, että 140 km /h alkoi motarilla jarruttaan
Niin tuntu että paikat putoo hampaista.
Jaska
Ammattimies sorvas tekemällä ensin akselin pätkään laipan
Reikäjaolla, joka hitsattiin kiinni, sorvas keskitys korokkeen
Levyn keskireikää varten. Sen jälkeen ennen levyn kiinnittämistä sorvas
Laipan suoraksi. Levy kiinnitettiin pulteilla laippaan kiinni.
Levystä sorvattiin molemmat puolet samalla kiinnityksellä eli
Levy on takuu suora nyt.
Tuo 0,1 mm heittoo aiheutti sen, että 140 km /h alkoi motarilla jarruttaan
Niin tuntu että paikat putoo hampaista.
Jaska
Jarrut sohlaa...
Juu, etupäässä ei kyllä ole vallan pahasti väljää missään.
On sen verran käyty alustaa useasti läpi.
Mutta, tietääkö kukaan, mikä on se orkkis levymerkki?
Jaska
On sen verran käyty alustaa useasti läpi.
Mutta, tietääkö kukaan, mikä on se orkkis levymerkki?
Jaska
Tai iskunvaimentimissa.dealer kirjoitti:Saattaa olla myös niin että autossa on etupään nivelistössä väljää joka korostaa ravistusta.
Kerran ravistutti takajarruja kovasti ja viaksi paljastui takaiskunvaimennin.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
Hampaista paikat irtoo
Juu, aikaa on kulunut ja alla on ollut Black Diamond levytkin.
Nyt on vaan tilanne se , että annoin vaan levyjen lopulta jumputtaa.
Siitä seurasi aikaa myöten jumputuksen loppuminen!?!?
Eli ei ole sitten viime kevään oireillut, nyt ei tunnu polkimeen
Mitään.
Mene ja tiedä!
Jaska
Nyt on vaan tilanne se , että annoin vaan levyjen lopulta jumputtaa.
Siitä seurasi aikaa myöten jumputuksen loppuminen!?!?
Eli ei ole sitten viime kevään oireillut, nyt ei tunnu polkimeen
Mitään.
Mene ja tiedä!
Jaska