Kohtuullinen työaikaveloitus takajarrujen laittamisesta?
Kohtuullinen työaikaveloitus takajarrujen laittamisesta?
Käytin autoa takajarrujen laitossa korjaamolla ja jäi vähän sellainen maku, että nyt kyllä ukotettiin. Työn osuus oli 5 tuntia työtä.
Autoon laitettiin taakse uudet kulutusosat (levyt, palat jarru+seisontajarru), toinen jarrusatula vaihdettiin, jarrunesteet ja lisäksi seisontajarrun etu- ja takavaijeri. Olihan nuo jarruosat takana aika syöpyneet, mutta tuntuu että tuossa nyt olisi ainakin tunti, jos ei kaksituntiakin liikaa veloitusta.
Onko noissa W124:n takajarruissa jotain niin erikoista, että tuohon menee 5 tuntia. Mitä mieltä olette?
Autoon laitettiin taakse uudet kulutusosat (levyt, palat jarru+seisontajarru), toinen jarrusatula vaihdettiin, jarrunesteet ja lisäksi seisontajarrun etu- ja takavaijeri. Olihan nuo jarruosat takana aika syöpyneet, mutta tuntuu että tuossa nyt olisi ainakin tunti, jos ei kaksituntiakin liikaa veloitusta.
Onko noissa W124:n takajarruissa jotain niin erikoista, että tuohon menee 5 tuntia. Mitä mieltä olette?
Ja kun siellä kuitenkin joku ilmausruuvi katkeaa ja joku osa on jumissa ja näin, niin eipä viidessä tunnissa välttämättä paljoa ihmettelemistä ole.epk kirjoitti:tuskin on ilmaa... kaippa tuon just ehkä tekis 3-4h jos ei mikään osa jumissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tunti takajarrujen laittoon..palat, levyt ja kengät ja vaihtosatula, kun kilvet oli ilmeisesti ehjät. Siinä on sitten jäänyt 4 tuntia aikaa vaihtaa jarrunesteet ja molemmat vaijerit...vaijereita en ole mihinkään mersuun itse laittanut, joten en osaa sanoa, että kauanko niiden laitossa menee.
Dealer voi kertoa, että kaunko tuossa menee, mutta kuulostaa liian pitkälle ajalle joka tapauksessa...Tuossa ajassahan vaihtuu OM602 koneen kannentiivistekkin ammattilaiselta.
Ja eihän niistä yllätyksistä voi koskaan tietää vanhojen autojen kanssa, mutta ihan putkeen tuo ei ole voinut mennä.
Dealer voi kertoa, että kaunko tuossa menee, mutta kuulostaa liian pitkälle ajalle joka tapauksessa...Tuossa ajassahan vaihtuu OM602 koneen kannentiivistekkin ammattilaiselta.
Ja eihän niistä yllätyksistä voi koskaan tietää vanhojen autojen kanssa, mutta ihan putkeen tuo ei ole voinut mennä.
Kyllä nuihe vaihtoon saa sen 5 tuntia varata ihan koti oloissaki, varsinki niihe vaijereitten vaihtoon ja ilmaamiseen.
Ei mun mielestä oo yhtään ilmaa ajassa, hinnasta en sitte sano mitään, ne ku vaihtelee paikkakohtaisesti.
Ei mun mielestä oo yhtään ilmaa ajassa, hinnasta en sitte sano mitään, ne ku vaihtelee paikkakohtaisesti.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuommosessa hommassa on meleko iso se haarukka
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
kyl siihe vaijerin vaihtoon tosissaan saa aikaa menemään useampi tunti meni ittellä. Palojen ja satuloidenkin vaihtoon mulla itellä tuhraantui 1.5h per pyörä kun kaikki paikat oli tietty jumissa. itte arvioin että olisko 5 tuntia mennyt yhteensä? ellei kauemminkin. Kiirettä en pitänyt ja työn tein räntäsateessa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Pari kertaa ite vaihdellu kaikki liikkuvat takajarruihin. Ekalla kerralla meni noin 8h kun vaihto takavaijerit ja pyöränlaakeritkin. Tokalla kerralla selvis sitten kahdeksassa tunnissa kun oli pelkkä käsijarruremontti.akiolm kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Tuntui hieman korkealta tuo työveloitus, mutta eihän tuo auto nyt missään hyvässä kunnossa muutenkaan ollut. Itse en ole meseen jarruja laittanut, joten ei ole mitään käryä mitä tuo ottaisi. Leima kuitenkin uusilla jarruilla tuli ja miljuunan tavoittelua jatkuu.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Omaan autoon aloin vaihtamaan leimasedän kehotuksesta jarruletkua eteen...piti kans olla nopee homma. Remontti alko vanteen irrotuksen jälkeen toteemalla että edellinen asentaja on katkaissut ilmausruuvin satulasta ja jättänyt urakan sikseen. Lopulta hommaa meni itse tehden 3 päivää ja 3 Motonetissä käyntiä. Autoon tuli lopulta vaihdettua kuskin puolelle jarrusatula, -letku ja -putki, liu'ut molemmille puolille, toiseen satulaan uudet tiivisteet, jarrupalat ja jarrulevyt molemmille puolille, jarrunesteet ja lisäksi takapäähän uudet levyt, palat, käsijarrun roippeet ja vielä toiselle puolelle käsijarruvaijeri. Jotenkin vaan kuvas aika hyvin sitä millaisia yllätyksiä näiden kanssa touhutessa usein tulee, ja aikataulut pettää. Remonttia tehdessä totesin että vanhat osat alkaa olla sellaista paskaa että sama pistää kerralla kaikki uutta, ja nuo vanhat osat kun ei usein lähde ehjänä irti vaan rikkovat jotain muuta mennessään...
Myös "nopea puolen päivän syyshuolto" vei itse tehden alun neljättä päivää, mm. perämurikan huohottimen katkettua paikalleen...
Myös "nopea puolen päivän syyshuolto" vei itse tehden alun neljättä päivää, mm. perämurikan huohottimen katkettua paikalleen...
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
Samaa kauraa näppärä takalevyjen vaihtorumba espanjan ihmeeseen. Satulanliuku jumissa (ei irronnut edes hevillä (AC/DC)), tilaukseen uusi, tuli väärälle puolelle, jne. jne. viikossa valmislauri a. kirjoitti:Omaan autoon aloin vaihtamaan leimasedän kehotuksesta jarruletkua eteen...piti kans olla nopee homma. Remontti alko vanteen irrotuksen jälkeen toteemalla että edellinen asentaja on katkaissut ilmausruuvin satulasta ja jättänyt urakan sikseen. Lopulta hommaa meni itse tehden 3 päivää ja 3 Motonetissä käyntiä. Autoon tuli lopulta vaihdettua kuskin puolelle jarrusatula, -letku ja -putki, liu'ut molemmille puolille, toiseen satulaan uudet tiivisteet, jarrupalat ja jarrulevyt molemmille puolille, jarrunesteet ja lisäksi takapäähän uudet levyt, palat, käsijarrun roippeet ja vielä toiselle puolelle käsijarruvaijeri. Jotenkin vaan kuvas aika hyvin sitä millaisia yllätyksiä näiden kanssa touhutessa usein tulee, ja aikataulut pettää. Remonttia tehdessä totesin että vanhat osat alkaa olla sellaista paskaa että sama pistää kerralla kaikki uutta, ja nuo vanhat osat kun ei usein lähde ehjänä irti vaan rikkovat jotain muuta mennessään...
Myös "nopea puolen päivän syyshuolto" vei itse tehden alun neljättä päivää, mm. perämurikan huohottimen katkettua paikalleen...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
jovihava kirjoitti:No jos minä ihte tekisin niin se ois semmonen yhteensä 20h kolomen vuorokauden aikana
Rapulainen Iisiraiteri vaihtas nuot alle tunnissa, vasemmalla kädellä
Joskus rengasliikkeessä - missä myös pikku huoltoja tehtiin - oli huoltomies lomalla. Tiskille kampesi eräs herra Mersun jarrupalakierros kädessä tarjotellen Lankkua palanvaihtoon. Myyjä rupesi kattelemaan kalenterista aikoja ja minä vaivihkaa ukolta avaimet ja palat.. No se myyjäkin kohta äkkäs ettei aikaa tarte sopia tuonnemmaks ja alko tehä työmääräystä jne. Kohta kiikutin avaimet takas ja ukko äimänä että eikö se onnistannakaan, mutta sielä ne oli palat kohallaan ennenku oli paperityöt tehty. Kaikki aukes nätisti, männät liikku, osat oli oikeat, levyt ok, jne.
Juu eri juttu kun tehhään käsijarrut vaijereineen ja satuloissaki askaretta. Veloitus menee korjaamoilla sitäpaitsi ohjeaikojen mukaan, nekin monesti jää vähäksi ruosteen jne takia. Ja kuten edellä mainitsin paperitöihin menee aikaa, säätöihin menee aikaa, koeajot välissä käsienpesuineen jne.
Esim: Osan "X" vaihto.
Huoltopäällikkö ottaa työn vastaan ja käy toteamassa oireet 15min. Asentaja tekee tutkimuksia ja diagnoosia vaikka 15 min, vaihtaa vaikka vain yhden osan "X" 10 min, nämä avaimet naulasta avaimet naulaan koeajoineen onkin 45 min ja tiskin takana istuva jatkaa vielä työtä tehessä rätingin ja luovuttaessa auton. Välissä tietysti osa tilataan tukkurilta, ehkä firman oma auto hakee 30min+löpöt?. Tunti-puolitoista ei siis riitä vaikka osan vaihto veisi vain sen 10 minuuttia. No ohjeaika osan vaihtoon on vaikka 25 min ja se laskutetaan minimiveloituksena 1/2h, asiakkaalla tulee kiukku kun osan vaihtoon meni vaan 10 min...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Niin vaan meni Kotkan erään varaosapuljun korjaamolla 5 tuntia Primeran etulaakerin vaihdossa. Oli kuulema sen takia vaikeaa, kun vetoakselin pään mutteri oli niin löysällä, että lähti sormineen auki... (Ja mitenköhän se tekee siitä vaikeampaa????)
Että näin. Terveiset vaan "****net korjaamolle"...
Että näin. Terveiset vaan "****net korjaamolle"...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Heh, sama homma oli täällä yksi kesä. Aikaa tosin meni se puoli tuntia parkkipaikalla tuhratessa.lauri a. kirjoitti:Omaan autoon aloin vaihtamaan leimasedän kehotuksesta jarruletkua eteen...
Vaimoa tosin piti hyödyntää ilmauksessa.
Nää on tällasia nää rempat, joskus menee putkeen ja joskus ei. Volvon iskaria vaihdettiin yksi ilta ja seuraava aamu. Siinä välissä käytiin tietenkin hakemassa osia kahteen kertaan.
Kein siknatuur
Ilman rapulaa iisi vaihtaa ne vartissa ja jos on juomaa tarjolla ni aikaan lisätään sen juoman noutoaika ja avaaminen...oon nähnyAK47 kirjoitti:Paljonko yli tunnin mahtais mennä selvin päin ja oikeella käellä?jovihava kirjoitti:No jos minä ihte tekisin niin se ois semmonen yhteensä 20h kolomen vuorokauden aikana
Rapulainen Iisiraiteri vaihtas nuot alle tunnissa, vasemmalla kädellä
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Miepä kerron. Mutteri kun on auki, niin ensinnäi mennee se laakeri rikki heti herkemmin ja pitää tehä tuommosta remontinkorjuuhommaa. Vaan se vaikeutus; Vesi pääsöö löyhän mutterin vierite vetoaksvelin pooreille ja näin aksveli ja napalätkä mennee kihlojen kautta naimisiin, tehtaalla ei pahemmin rasvaa nuihe hölövätä. Siinä haetaan koko pajan väkivalta- ja tulityökalut hollille ja aletaan miettiä näiden lääkkeiden järjestystä ja annostusta. Vielä jos olis tarve säilyttää akselin pää ehjänä ja asentaa se uuvelleen..Vensku_ kirjoitti:Niin vaan meni Kotkan erään varaosapuljun korjaamolla 5 tuntia Primeran etulaakerin vaihdossa. Oli kuulema sen takia vaikeaa, kun vetoakselin pään mutteri oli niin löysällä, että lähti sormineen auki... (Ja mitenköhän se tekee siitä vaikeampaa????)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.