300D Turbon jarrut?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

300D Turbon jarrut?

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Tere!

Olis työn alla 300D vaparin tekniikanvaihto 300 turbokoriin. Korissa on pelkkä kori joten tekniikka tulee kaikki purkuautosta.
Tässä turbossahan on tietenki apsit joten tarttis helppiä niijen suhteen.
Minkämalliset jarrut on ollu vakiona -88 vuojen 300Urpossa? Levyt/satulat.
Vanhassa olis vaparin jarruhilppeet muttei taija katsastuksessa niitä hyväksyä. Liekkö ees takajarrut käy?

Ja kun kerta abs on niin tarviiko apsimallin perää että vehjes pelovaa?

Ja vielä jos löytis joltain jarruputkikaavio niin selventäis. Lyöty muutama putki poikki ja ei selvyyttä mihin vejellä putkia..
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Enpä muista jarruasioista ihan äkkiseltään, mutta peräasiassa voin konsultoida ettei absit toimi ilman sille tarkoitettua perää. Siellä on perässä anturi ja olisko vetarin laipoissa ollut jotain eroa kans? Vai liittyköhän laippa-asia ASD:hen. :?
Kein siknatuur
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Vetarin laippoja on erikokokosia, kannattaa mitata se halkasija. Ite vetareisa tai navoisa ei pitäis olla eroa absillisen ja absittoman välillä, sillä se absin anturi sijaitsee perämurikassa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

ASD-perän laipat leviämmällä, lyhyvemmät akselit. ASR-varusteisessa ABS-kehät navoissa, ASR jarruttelee sutivaa pyörää.

ASD = Automatische SperrDifferenzial, automaattinen lukkoperä

ABS = Anti Blockierungs System, lukkiutumattomat jarrut

ASR = Antrieb Schlupf Regelung, vetoluiston esto

TJSP = Tai Jotain Sinne Päin
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Marko
Viestit: 82
Liittynyt: 12.8.2006 22:34
Paikkakunta: Pyhäntä

Viesti Kirjoittaja Marko »

Turbossa etujarrut jäähdytetyt takana ei eroa.
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Elikkä pitää alkaa hommaileen eteen uuet jarrut ja perä myös.
2.88 näyttää olevan välitys vanhassa.
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
amgtoys
Viestit: 230
Liittynyt: 02.3.2008 13:53

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Mulla oismyydä turbon satulat.. soita 044-2902886 jos tarvetta ilmenee..
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos siinä alkaa hankkimaan perää niin kannattaa hankkia kestävä (ja halpa) kerralla ja tuon ABS ongelman voi kiertää näinkin:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=106510

Eli anturi asennetaan kardaaniin, ei perän sisälle. Hampaiden määrä sitten perävälityksen mukaan oikein, muta tuolla linkin takana onkin jo kaikki tarvittava taulukkotieto.


edit: heh heh, ja ennen kuin joku räkänokka oikaisee, niin hammaskehä asennetaan kardaaniin ja anturi sitä lukemaan auton pohjaan tai mieluiten perään.
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

hmm. Taijjan alkaa kokkeileen tätä kehäviritystä omaanki. Ny alla hyvä "isoperä" jota ei viittis koristeeksi nostaa..

Tiiätkö veskola onko minkälainen tuo perän abs anturi? Induktiivinen mutta passaiskohan omronilta joku 8 tai 12mm inkkari. pnp/npn no/nc. Pitänee varmaan kokkeilla millä alkaa toimimaan. Muistelisin että uusi perän anturi maksaa kuitenki jonkuverran?
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä on ihan mutuilua, mutta itse lähtisin rakentamaan ja lähdenkin käyttäen tämmöstä:

http://www.autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw

varmaan jostakin motonetista tai romuttamolta saa kokeiluanturin todella halvalla...
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Tulipa tässä kevään aikana toteutettua tuo samanlainen abs tunnistus.
Kartaaniin tehtiin 33 hampainen hammaspyörä ja biltemasta löytyi Volvon abs anturi. Tekasin telineen systeemille perän kannattimen pultin alle.
Kuva:
Hammaskehä
Telineestä ei nyt satu olemaan kuvaa.

Ainoa ongelma tässä nyt on ettei abs valo ota sammuakseen. Olen mittaillut anturit läpi ja kaikista saapi oomit sekä tulee jännitettä heti kun pyörittää renkaita. Takapäästä myös anturi saa signaalia.
Autohan on katsastettu viimeksi 2006 vuonna joten tässä on juuri muutama vuosi ollut seisonta-aikaa joten ongelma voi olla muuallakin. Etupään anturit on puhistettu ja ei ylimääräsiä kikkareita välissä ollut.

Mieleen on vikakohteeksi tullut että voiko olla tuolla hammasluvulla ja perävälityksellä olla merkitystä. Paikallaan on 2.88 perä mutta ilmeisesti 300 Turbo malleissa vakiona on 2.68 välitys? Hammaskehässä on 33 hammasta joka vastaa 2.88 jakosen perän hammaslukua.

Ylijänniterele on kolvailtu sekä koitettu ohittaakkin. Ei ole vaikuttanut asiaan. Jännitteet ovat ok.

Anturillahan ei nyt suurempaa väliä pitäs olla? Ei niissä missään suuremmin älyä ole ja kaikista lähtee kaksi piuhaa ulos. Sielähän on vaan kela sisällä jolla saadaan tunnistus. Ilmaväli anturalla on nyt jotain millin luokkaa. Maadoitin myös anturitelineen rungon.
Anturi

Oisko jollakin vinkkiä mistä kannattas vikaa alkaa ettimään? Käytin abs boksinki auki mutta hyvälle näytti kaikki.
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”