w124 abs jarrut

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
supe 64
Viestit: 4
Liittynyt: 14.5.2008 21:15

w124 abs jarrut

Viesti Kirjoittaja supe 64 »

w 124 1989 abs valo palaa ja samalla kierrosluku mittari tipahtaa nollille pelasi monta vuotta välillä toimi välillä ei sulake katottu akun takaa etu anturit mitattu noin 970 ohmia takanen 670 mikä neuvoksi jä näkeekö testerillä näin vanhasta autosta mikä mättää
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tervetuloa meselle!

Melko usein vikaa voi olla myös siinä, ettei akun jännite riitä. Vikaa voisi olla myös jännitepiikeiltä suojaavassa releessä, mikä se nyt on, ylijänniterele?


Minkä ikäinen akku autossa on? Oletko mitannut akun jännitettä auton käydessä tyhjäkäynnillä?
Paloviita
Viestit: 9
Liittynyt: 11.9.2006 22:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paloviita »

Taitaa se akun takana oleva rele (ylijännitesuoja) olla rikki.

edit: myöhästyin minuutilla :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testerillä ei näe mutta ylijännitesuojareleen oikkuilusta on kyse kuten edellä kerrottiin.
Tervetuloa foorumille.
supe 64
Viestit: 4
Liittynyt: 14.5.2008 21:15

Viesti Kirjoittaja supe 64 »

kyselin eilen abs valosta ja kiekka mittarista vika oli todellakin vikavirta releessä kiitos oikein paljon terv supe 64
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

supe 64 kirjoitti:kyselin eilen abs valosta ja kiekka mittarista vika oli todellakin vikavirta releessä kiitos oikein paljon terv supe 64
Tervetuloa toistekin kyselemään tai muuten vaan kertomaan elämästä :D.
OspreY
Viestit: 7
Liittynyt: 28.11.2010 20:25

Viesti Kirjoittaja OspreY »

En jaksa uutta aihetta tehdä turhaan joten porataan täällä tuota surullisen kuuluisaa abs järjestelmää omassa -86 farkussa.

Eli vika on että abs valo palaa ihan taukoamatta ja absit puuttuu luonnollisesti.
Olen vaihtanut ylijännite releen uuteen, mitannut tyhjäkäynnillä akusta 13,9v.
Anturit antavat edessä normaalit ohmit kuten takanakin. Testattu myös se että kun mittaa ohmeja niin samalla pyöräyttää rengasta jolloin lukema muuttuu, eli omasta mielestä anturit toimii.

Viidellä eri ohjainyksiköllä kokeillut eikä muutosta. Hydraulipumpun päällä olevista releistä vaihtanut sen mustan toiseen, Hopea naksuttaa kokoajan. Loppuu naksutus kun sulkee manuaalisesti releen.
Pumppu toimii, joka on kokeiltu antamalla virtaa suoraan pumpulle.

Ainoat vaihtamattomat osat ovat enää jarruvalo katkaisija, mutta jarruvalot toimivat kuitenkin normisti.
Käsijarru valo palaa kokoajan.
Ja tuo hopea rele missä on jokin diodi sisällä.

Auto tarvitsisi saada mahdollisimman nopeasti katsastettua kun töihin kulkeminen riippuu siitä. :(
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

- jarruvalokatkaisijalla on oma piiri ABS:ää varten
- käsijarruvalo ei vaikuta ABS:n toimintaan. oletko kokeillut nostaa poljinta sammuuko valo :?:
- "hopeinen rele" ei pitäisi naksua alati
- maapisteethän on kunnossa 8)
OspreY
Viestit: 7
Liittynyt: 28.11.2010 20:25

Viesti Kirjoittaja OspreY »

felmit kirjoitti:- jarruvalokatkaisijalla on oma piiri ABS:ää varten
- käsijarruvalo ei vaikuta ABS:n toimintaan. oletko kokeillut nostaa poljinta sammuuko valo :?:
- "hopeinen rele" ei pitäisi naksua alati
- maapisteethän on kunnossa 8)
Olen kokeillut maadoittaa pumppua ja runkoa uudestaan startti kaapeleilla eikä vaikutusta.

Onko se piiri miten kytköksissä abs jarruihin. Siellä näytti olevan kolme liitintä jarruvalokatkaisijan perseessä.
Voiko siitä mitata toimivuuden jotenkin?

Täytyy siis koittaa metsästää toinen tuollainen rele jostain. Saakohan sitä jostain uutena varaosana ettei tarvitsisi käytettyä hakea sikana säkissä.?
Ainakaan motonetissä ollut sellaista.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

jarruvalokatkaisijan perässä taitaa olla useampi liitin peräkkäin, sama ohjaus
muisti pätkii :oops:
2 nastalle tulee virta sulakkeelta 5
1 nasta jakaa eteenpäin poljinta painaessa, esim abs poksin nastalle 25
eli ilmeisesti toimii, jos jarruvalot pelaa
4 nastainen rele ohjaa pumppua
ja onko siinä 6 nastaa toisessa, ohjaa solenoideja
OspreY
Viestit: 7
Liittynyt: 28.11.2010 20:25

Viesti Kirjoittaja OspreY »

Vaihdoin releet toisesta samanlaisesta bochin pumpusta ja uuden jarruvalo katkaisijan. Nyt pelaa taas abs jarrut ja uskaltaa mennä leimalle.

Kiitos ja kumarrus hyvistä neuvoista :D
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Omassa S124:sessa paloi ostettaessa abs-valo ja kiekkamittari oli mykkänä. Ongelma kuitenkin korjaantui kun kiristin etupyörien laakereista liialliset välykset pois.

Edelleen auto kuitenkin vielä sytyttää herkästi abs-valon suditellessa, se ei sammu ennenkuin auton sammuttaa. Mistä moinen voi johtua?
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Abs merkkivalohan syttyy jos on tarpeeksi suuri pyörintänopeuksien ero eri renkailla. Jos otat esim. perämurikasta johdon irti syttyy absin valo jo juoksuvauhdissa. Sutimisessahan näin voi helposti käydä ja tilannetta edesauttaa jos akseleilla on eri kokoiset renkaat.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

peehoo7 kirjoitti:Abs merkkivalohan syttyy jos on tarpeeksi suuri pyörintänopeuksien ero eri renkailla. Jos otat esim. perämurikasta johdon irti syttyy absin valo jo juoksuvauhdissa. Sutimisessahan näin voi helposti käydä ja tilannetta edesauttaa jos akseleilla on eri kokoiset renkaat.
Joo. Pitäisikö valon kuitenkin sammua kun autolla ajaa jonkin aikaa ilman, että akselien välillä on pyörintänopeuseroa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omassa S124:sessa paloi ostettaessa abs-valo ja kiekkamittari oli mykkänä. Ongelma kuitenkin korjaantui kun kiristin etupyörien laakereista liialliset välykset pois.
Laakerivälykset eivät vaikuta kiekkamittariin, ylijännitesuojarele vaikuttaa.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

En viittiny uutta tehä ku tämäki topicci riittää vallan hyvin.

Ongelma on mulla se että vm-89 2,5 absi valo palaa välillä suoralla tiellä ajaessa...välillä se välkehtii välillä palaa muutaman sekunnin..ja toissapäivänä alko palamaan kokoajan ku pikkisen "leikin" mersulla ja tein pitkää luisua oikia kylki eellä, sammuu kuitenki ku käyttää virrat pois, mutta useimmiten syttyy ku risteyksestä tai varsinki oikialle kaartuvasta kurvista ajelee eikä pahemmin käytä jarruja.

Meinaako se välkehteliminen sitä jotta niitä jarruja pitäis käyttääkki :?: :?:

Eikös ne oo sen vaihdin viimene surma :?: :?:

Vai oisko kyseessä vaan joku kont-akti vika :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
slowride
Viestit: 10
Liittynyt: 16.12.2010 20:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

Vähän ohi, mutta onko absille oma "napa" siinä vikadiagnostiikka jutussa w124:sen konepellin alla. Löysin kokeilemalla srs, klimatin ja asd:n navat. Kahdesta navasta en oo saanu hyppylangalla mitään "välkkyjä" mittaristoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”