jarrupalojen vaihto
jarrupalojen vaihto
pitäis alkaa vaihtamaan eteen jarrupalat ja ajattelin nyt ennen puuhaan ryhtymistä kysellä ne mahdolliset huokailua aiheuttavat kohdat vaiko onko sellaisia? en ole tuohon ennen vaihtanu ja vaikuttaa sydeemi hiukan erilaiselta kuin 115:ssa?
kiitos ja anteeksi..
kiitos ja anteeksi..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
niin eikös ne takapalat oo sillä pitkällä sokalla kiinni? niinku vanhemmissa etu palatki? oli muuten suht helppo homma tuo etupalojen vaihto, tosin ne liukupultit vai miksikä niitä nyt sanos oli aikas väljät alkaakos tuo haittaamaan jarrutehoja jossain vaiheessa? (viimeistään sitte ku ovat poikki)
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Tuli vaihdettua palat ja levyt eteen ja etukäteen aikaa arvioin
menevän 4 tuntia, kun kyseessä oli vanha vehje. Homma näytti
kyllä helpolta ja periaatteessa tuo voisi hoitua paljon nopeamminkin.
Ensimmäinen ongelma oli jarrusatulan kannatuspulttien koko, 18 mm.
Tällaista avainta ei ollut ja se piti hommata, varmuuden vuoksi
lenkki sekä hylsy.
Toinen ongelma oli pulttien auki saaminen. Heti ensimmäinen
pultti oli kuin hitsattuna kiinni. Hylsyavain petti, mutta lenkki kesti.
Tiiliskivellä kun hakkasi avaimen toista päätä, niin pultti aukeni
hitaasti milli kerrallaan kauhian kirskunan säestyksellä. Oli
vedetty näemmä pultit liimalla kiinni ja reilulla momentilla.
Kolmas ongelma oli jarrulevyn irrottaminen. Piti oikein korjauskäsikirjasta
varmistaa, että se on tosiaan vain yhdellä varmistusruuvilla kiinni,
kun vasarointi ei vaikuttanut mitään. Suihkuttelin CRC:a saumoihin
ja annoin vaikuttaa hetken ja taas vasaroin. Lähti ne lopulta irti.
Neljäs ongelma oli liukupultin ruuvin katkeaminen kiristysvaiheessa.
Vedin niitä kiinni momenttiavaimella ensin oikeaan arvoon (35 Nm)
ja sitten ajattelin vetää vielä varoiksi hiukan päälle (40 Nm).
Toinen pultti katkesi. En tiedä, eikö tuo Bilteman momenttiavain
toiminut vai missä meni pieleen. Onneksi liukupultin sai irti ja
ruuvin pois ja vanhat ruuvit oli varalla.
Lopulta auto oli valmis illalla varttia vaille kymmenen eli aikaa
meni 5,5 tuntia. Tein homman aika huolella eli puhdistin
jarrulevyt ensin bensalla ja sitten uunilämpiminä vielä Sinolilla.
Porakoneella ja teräsharjalla kiillotin paikat jarrulevylle ja panin
vedenkestävää vaseliinia väliin. Jarruosat voitelin kuparitahnalla.
menevän 4 tuntia, kun kyseessä oli vanha vehje. Homma näytti
kyllä helpolta ja periaatteessa tuo voisi hoitua paljon nopeamminkin.
Ensimmäinen ongelma oli jarrusatulan kannatuspulttien koko, 18 mm.
Tällaista avainta ei ollut ja se piti hommata, varmuuden vuoksi
lenkki sekä hylsy.
Toinen ongelma oli pulttien auki saaminen. Heti ensimmäinen
pultti oli kuin hitsattuna kiinni. Hylsyavain petti, mutta lenkki kesti.
Tiiliskivellä kun hakkasi avaimen toista päätä, niin pultti aukeni
hitaasti milli kerrallaan kauhian kirskunan säestyksellä. Oli
vedetty näemmä pultit liimalla kiinni ja reilulla momentilla.
Kolmas ongelma oli jarrulevyn irrottaminen. Piti oikein korjauskäsikirjasta
varmistaa, että se on tosiaan vain yhdellä varmistusruuvilla kiinni,
kun vasarointi ei vaikuttanut mitään. Suihkuttelin CRC:a saumoihin
ja annoin vaikuttaa hetken ja taas vasaroin. Lähti ne lopulta irti.
Neljäs ongelma oli liukupultin ruuvin katkeaminen kiristysvaiheessa.
Vedin niitä kiinni momenttiavaimella ensin oikeaan arvoon (35 Nm)
ja sitten ajattelin vetää vielä varoiksi hiukan päälle (40 Nm).
Toinen pultti katkesi. En tiedä, eikö tuo Bilteman momenttiavain
toiminut vai missä meni pieleen. Onneksi liukupultin sai irti ja
ruuvin pois ja vanhat ruuvit oli varalla.
Lopulta auto oli valmis illalla varttia vaille kymmenen eli aikaa
meni 5,5 tuntia. Tein homman aika huolella eli puhdistin
jarrulevyt ensin bensalla ja sitten uunilämpiminä vielä Sinolilla.
Porakoneella ja teräsharjalla kiillotin paikat jarrulevylle ja panin
vedenkestävää vaseliinia väliin. Jarruosat voitelin kuparitahnalla.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Putkipihdit on hyvät moneen juttuun tai vanhojen palojen kohdalla voi kammeta ruuvimeisselillä.
Momenttiavain on ihan turha keksintö näissä, aiheuttaa vain vahinkoa. Kannen paikalleenlaitto on eri juttu, mutta näissä ei tarvita.
Mersussa on näitä ikäviä pulttikokoja, 18 ja 16 ja 22 löytyy ainakin. Lisäksi on ahtaat paikat niin saa olla aika pieni väännin, räikkä ei aina mahdu.
Takajarrut on vielä helpommat kuin etu.
Levythän lähtee irti jos on lähteäkseen kun on antanut irroitusöljyn vaikuttaa (napaan ja pultin reikiin ruiskutus), ja moskalla tempoo navan viereen, juureen, no siihen pulttien kohdille suunnilleen, kuitenkin ikään kuin väärään suuntaan hakkaa. Ellei lähde niin lämpöä voi antaa navan juureen.
Momenttiavain on ihan turha keksintö näissä, aiheuttaa vain vahinkoa. Kannen paikalleenlaitto on eri juttu, mutta näissä ei tarvita.
Mersussa on näitä ikäviä pulttikokoja, 18 ja 16 ja 22 löytyy ainakin. Lisäksi on ahtaat paikat niin saa olla aika pieni väännin, räikkä ei aina mahdu.
Takajarrut on vielä helpommat kuin etu.
Levythän lähtee irti jos on lähteäkseen kun on antanut irroitusöljyn vaikuttaa (napaan ja pultin reikiin ruiskutus), ja moskalla tempoo navan viereen, juureen, no siihen pulttien kohdille suunnilleen, kuitenkin ikään kuin väärään suuntaan hakkaa. Ellei lähde niin lämpöä voi antaa navan juureen.