jarrupalojen vaihto

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja lowmans »

pitäis alkaa vaihtamaan eteen jarrupalat ja ajattelin nyt ennen puuhaan ryhtymistä kysellä ne mahdolliset huokailua aiheuttavat kohdat vaiko onko sellaisia? en ole tuohon ennen vaihtanu ja vaikuttaa sydeemi hiukan erilaiselta kuin 115:ssa?
kiitos ja anteeksi..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Aikas heleppo homma.

Kuva
W124 etujarruhilppeet.

Nappaa vaikka tuo ylempi liukupultti (#26) auki, 13 ja 15mm avaimet.
Nyt satula kääntyy sen verran, että voit nyppässä vanhat palat pois.
Mäntää sisään ja uudet palat kiinni.
Tuo kuluneisuuden tunnistin (#71) siihen reikään palassa.
Pro HVM
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

siis mihinkä reikään?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No siinä palassa on semmonne jousi, ja se jousi on semmosella reikäniitillä kiinni palassa.
Siihen niitin reikään se tunnistimen tappi.
Sitte ku palat kulluu, niin se tunnistimen tappi saa levystä maita ja valosyttyy kojelauassa.
Pro HVM
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

ahaa no se onkin ainut reikä koko palassa mutta tuntu hiukan epäilyttävältä että tuohonko tosiaan
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

tässä kuvaa muillekki
Kuva[/img]
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

no just! tekniikan ihmelapsi jälleen vauhdissa
Kuva
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

huomasimpa tuossa että paketissa oli kaks pulttia.. mihinkäs ne menee? satulan kiinnitykseen vaikuttaa aika hepposilta olisko m10 tuo koko eli 13 millin avaimella¨?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Siinä on sitten molempiin liukupultteihin uudet ruuvit.
Pro HVM
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

no nii nehä on palat jo melekeen vaihettu jos pitää paikkaansa että hyvin suunniteltu on puoliks tehty
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

onkos takajarrupaloissa jotain erityistä? Tarttis vaihtaa levyt ja palat...
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

niin eikös ne takapalat oo sillä pitkällä sokalla kiinni? niinku vanhemmissa etu palatki? oli muuten suht helppo homma tuo etupalojen vaihto, tosin ne liukupultit vai miksikä niitä nyt sanos oli aikas väljät alkaakos tuo haittaamaan jarrutehoja jossain vaiheessa? (viimeistään sitte ku ovat poikki)
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tuli vaihdettua palat ja levyt eteen ja etukäteen aikaa arvioin
menevän 4 tuntia, kun kyseessä oli vanha vehje. Homma näytti
kyllä helpolta ja periaatteessa tuo voisi hoitua paljon nopeamminkin.

Ensimmäinen ongelma oli jarrusatulan kannatuspulttien koko, 18 mm.
Tällaista avainta ei ollut ja se piti hommata, varmuuden vuoksi
lenkki sekä hylsy.

Toinen ongelma oli pulttien auki saaminen. Heti ensimmäinen
pultti oli kuin hitsattuna kiinni. Hylsyavain petti, mutta lenkki kesti.
Tiiliskivellä kun hakkasi avaimen toista päätä, niin pultti aukeni
hitaasti milli kerrallaan kauhian kirskunan säestyksellä. Oli
vedetty näemmä pultit liimalla kiinni ja reilulla momentilla.

Kolmas ongelma oli jarrulevyn irrottaminen. Piti oikein korjauskäsikirjasta
varmistaa, että se on tosiaan vain yhdellä varmistusruuvilla kiinni,
kun vasarointi ei vaikuttanut mitään. Suihkuttelin CRC:a saumoihin
ja annoin vaikuttaa hetken ja taas vasaroin. Lähti ne lopulta irti.

Neljäs ongelma oli liukupultin ruuvin katkeaminen kiristysvaiheessa.
Vedin niitä kiinni momenttiavaimella ensin oikeaan arvoon (35 Nm)
ja sitten ajattelin vetää vielä varoiksi hiukan päälle (40 Nm).
Toinen pultti katkesi. En tiedä, eikö tuo Bilteman momenttiavain
toiminut vai missä meni pieleen. Onneksi liukupultin sai irti ja
ruuvin pois ja vanhat ruuvit oli varalla.

Lopulta auto oli valmis illalla varttia vaille kymmenen eli aikaa
meni 5,5 tuntia. Tein homman aika huolella eli puhdistin
jarrulevyt ensin bensalla ja sitten uunilämpiminä vielä Sinolilla.
Porakoneella ja teräsharjalla kiillotin paikat jarrulevylle ja panin
vedenkestävää vaseliinia väliin. Jarruosat voitelin kuparitahnalla.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ennenkuin jarrupalat ottaa käteen, kannattaa katsoa jokin sopiva työkalu jolla palat saa painettua takaisin kuoppiinsa (satulan sisään). Esim. jotkut isot putkipihdit on kätevät. Onhan niitä myös ihan alan työkaluja siihen tarkoitukseen :wink:.
Kein siknatuur
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Putkipihdit on hyvät moneen juttuun tai vanhojen palojen kohdalla voi kammeta ruuvimeisselillä.

Momenttiavain on ihan turha keksintö näissä, aiheuttaa vain vahinkoa. Kannen paikalleenlaitto on eri juttu, mutta näissä ei tarvita.

Mersussa on näitä ikäviä pulttikokoja, 18 ja 16 ja 22 löytyy ainakin. Lisäksi on ahtaat paikat niin saa olla aika pieni väännin, räikkä ei aina mahdu.

Takajarrut on vielä helpommat kuin etu.

Levythän lähtee irti jos on lähteäkseen kun on antanut irroitusöljyn vaikuttaa (napaan ja pultin reikiin ruiskutus), ja moskalla tempoo navan viereen, juureen, no siihen pulttien kohdille suunnilleen, kuitenkin ikään kuin väärään suuntaan hakkaa. Ellei lähde niin lämpöä voi antaa navan juureen.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mie annoin gummivasaralla kyytiä levyn takapuolelle.
Kovaa paukutusta ja pyörittelyä, niin kohta pomppas.
Pro HVM
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”