123 Jousien katkasu

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

123 Jousien katkasu

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pitäs puottaa vähän tuota linttaa alaspäin. 123 300D farkku.

Paljonko vaikuttaa kun nappaa etujousesta kierroksen pois?
Entä takajousesta?

Jos suuntaa-antavaa tietoa olisi jollain, niin olisin kovin kiitollinen. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Minä odotan kanssa onko kellään tietoa. Eestä pitäs pikkusen tiputtaa.

Rälläköi Sivonen ensin, niin nähdään paljon minun, sitten pitää ottaa.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tehään näin, jos ei parempaa tietoa tule. Pitää muistaa mittailla ennen ja jäläkeen joka tapauksessa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos pääset mittailemaan auton ollessa pyörillään minkäverran esim. kahdella jousen kierroksella on korkeutta niin eikö lie lähellä sitä mittaa madalluksen määrä kun leikkelet pari kierrosta pois ?
Avatar
hanniball
Viestit: 317
Liittynyt: 26.3.2007 9:39
Paikkakunta: holy lake

Viesti Kirjoittaja hanniball »

ainakin omasta 126 mallista tippui etupää n.8,27cm kun otin kiekan pois jousista..Kuva
ja rällän jälkeenKuva

eikös ne ole aikalailla samanlaiset rakenteeltaan nuo 126 ja 123 mallit..
Viimeksi muokannut hanniball, 11.5.2008 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu
-Mesen Linttaklubi-
Ajokit
Mercedes-Benz w126 300SE
työsuhde taksi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, ja siihen sitten tukivarsien vipusuhde mukaan, eikös? :roll:

Menee matematiikaksi. :(
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:Jos pääset mittailemaan auton ollessa pyörillään minkäverran esim. kahdella jousen kierroksella on korkeutta niin eikö lie lähellä sitä mittaa madalluksen määrä kun leikkelet pari kierrosta pois ?
Taitaa olla lähemmäs tuplaten, koska jousi on tukivarren puolivälin paikkeilla ja rengas luonnollisesti toisessa päässä :roll:
Mulla otettiin H&R:n jousista puoli kierrosta pois, niin perä tipahti 30mm alemmas.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

126:ssa on erilainen jousi, mutta minkä verran erilainen... Ainakin 123:ssa on tajuttoman pitkät vieterit (yhestä etujousesta tulee ladaan kaks takajousta).

Yli 80mm kuulostaa aika paljolle, kun kahtoo 123:n jousta... Jaa, enpä tiiä. :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
hanniball
Viestit: 317
Liittynyt: 26.3.2007 9:39
Paikkakunta: holy lake

Viesti Kirjoittaja hanniball »

on ne ainakin 126 jäykemmät ja paksummat..meillä vois olla yhdet 123 etujouset hallilla jos ei ole metallinkeräys hakenut..
Hannu
-Mesen Linttaklubi-
Ajokit
Mercedes-Benz w126 300SE
työsuhde taksi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku kirjoitti:Puoltoista kierrosta läks, ja sanoisin että hyvä tuli.
...
Tasaisella alustalla katsottuna tippui noin 4-5cm ...
Kyseessä kasikoneinen W126 ,etujousien leikkelyä.
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

mulla on tuosta toisesta w123 otettu kaks kiekkaa etusista ja on kyllä aika matala kaareva hiekkatie niin saa pohja panssarin hankaamaan tietä

mutta 1 kiekka vois olla hyvä mutta mistäpä minä tiiän miten kuoleutuneet nuo minun jouset on
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä 123 etu jouset on halkasijaltaan pienemmät kuin 126 ja ohkasemmat mutta taakse käy 126 jouset :idea:
Avatar
Meihemi
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2006 0:24
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Nuista jousista ei voi varmuudella sanoa että paljonko täytyy ottaa pois jotta putuaa sopivasti. Mulla oli 300d:ssä jotku helevetin jäykät tappo jouset ja niistä otettiin muistaakseni kierros pois ja vaihettiin nelosen kumit ykkösen kumeiksi, eikä se kyllä kovin hirveesti puonnu. Ootko Sivonen mitannu kuinka korkia tuo sun farmaris on? Kannattaa tarkistaa että mitkä koroke kumit siellä on ja vaihtaa ne, niilläkin saa puotettua jonki verran eikä tarvi ottaa jousesta niin paljo pois.
w123 200d 3.0 -81 Kuollut 11.02.2008.
w123 300d -80 Koneeton lahopaska.
s123 TDT -81. Sivuputki.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itsellä piti ottaa 2,.5 kierrosta edestä pois, kun oli jousi toiselta puolelta kahdesta kohdasta poikki. Täytyy sanoa, että laskeutui juuri sopivasti omaan makuun vaikka onhan se kyllä aika matala. Korokekumit tosiaankin kannattaa samalla vaihtaa. Ykkösen ja nelosen kumissa esimerkiksi on aika suuri ero.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, kumit tuli kahtottua, kakkoset siellä on. Tilasin ykköset tilalle. Ei siitä kyllä juuri eroa ole, mutta jokunen milli parempaan päin. ;)

Jos sitä koittas edestä pari kierrosta ottaa, pitäs saada yli 50mm putoamaan. Tai voishan sitä varmuuen välttämiseks napata kierroksen kerrallaan... :roll:

Takaa varmaan kierros pois uusista jousista ja kokeilu. :nocando:


Kiitos vastauksista, sen verran ainakin selevis, että kierroksen uskaltaa koittaa ottaa kerrallaan. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän etupää on nopee koittaa mutta takaa ei käy ihan niin nopeesti jos meinaat kokeilla tiellä sitä välillä :idea:
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Ite nappasin kierroksen pois, vois kaivella ennen-jälkeen kuvat jostain näytille..
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, kaivele vaan. :D

Touhottaja, ei tarvi käydä tiellä välillä, kun ei laita iskareita kiinni... Eivät jää "kantamaan".
Mutta kai ne on kahteen kertaan laitettava kiinni, ei ole kiva napata uusista jousista liikaa pois. :oops:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no sitten :D täytyy sitä vähän liikutella,että pyörät asettuu oikeelle asennolle :idea:
Avatar
Miksutus
Viestit: 144
Liittynyt: 16.8.2011 20:49
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Miksutus »

Itelläkin oli tarkoituksena tuosta talvilintasta pätkäistä vähän jousia, mutta mietin tuossa, että mitenhän takapään jousien katkominen vaikuttaa tasonsäädön toimintaan? Mulla kun sattuu ko. kapine olemaan toimivana paikoillaan niin meneeköhän iskarit kovin nopeaa kaput tjps. jos takaa katkoo jousia? :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jos se tasonsäätö toimii, niin perä ei laske yhtään vaikka kuinka katkot jousia :idea:

Kannattaa varmaan ensimmäisenä kokeilla säätää sitä tasonsäätöä alemmas, josko siellä jousissa olisi tapahtunut niinsanottua "luonnollista madallusta" :evil:

Sitten jos ei säätämällä laske haluttua määrää, niin sitten laikkaa ja uutta säätöä.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Miksutus
Viestit: 144
Liittynyt: 16.8.2011 20:49
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Miksutus »

Just lueskelinkin, että sitä voi jotenkin säätää. En oo vielä kerinnyt perehtymään tuohon autoon ollenkaan kun vasta sen hakenut ja se on vain katoksessa odottanut, mutta onko se säätö minkälainen homma? Ohjetta en vielä löytänyt sille säädölle, korjaamisesta kyllä löysin vaikka mitä juttua kun tuossakin vasen puoli aavistuksen "roikkuu" ja perästä jostain kohtaa vuotaa nestettä, 1l / 1v kuulemma edellinen omistaja lisännyt öljyä järjestelmään :lol: Pitäis saada kunnolla matalaksi tuo auto niin saapi talvella tiet aurata tuolla 8)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Tuossa on se venttiili josta säädetään.

Kuva

Eli tuota unibaalien välistä tanko pidentämällä ja lyhentämällä saat perää säädettyä.

tuossa auton pohjan palkissa on perämurikka kiinni,joten sieltäpäin voit bongata tuon venttiilin.

Kun säädät niin varmista,ettei perä jää pelkästään iskareiden varaan.
Star
Avatar
Miksutus
Viestit: 144
Liittynyt: 16.8.2011 20:49
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Miksutus »

Jeppistä, kiitti kuvasta :) Pitää tässä kunhan kerkiää niin alkaa tsuumaileen noita ja toivoa, että toi vasemman takakulman "roikkuminen" loppuis öljyä lisäämällä ja tiivistämällä vuotokohdan mistä nyt ikinä vuotaakaan :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”