No antaa Akun opiskella alaa. Toivottavasti ei käy näin.A. Hara kirjoitti:Joko vaihtoi Aku P? Pitää nyt vielä kompata muita sen verran että ero on aika paljon isompi kuin yöllä ja päivällä. MB-puristimella senkun livauttaa menemään, turvallisesti. Etujousi varsinkin on niin tolokuttoman pitkä että oikea työkalu kannattaa.
Ohhoh, etujousi katkesi omia aikojaan
Ei ole vielä vaihdettu ei, taloustilanne ei vielä antanut myöten käydä jousikaupoilla.A. Hara kirjoitti:Joko vaihtoi Aku P? Pitää nyt vielä kompata muita sen verran että ero on aika paljon isompi kuin yöllä ja päivällä. MB-puristimella senkun livauttaa menemään, turvallisesti. Etujousi varsinkin on niin tolokuttoman pitkä että oikea työkalu kannattaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
UP.
Tässä mitään ehdi /tohdi itse tehdä, pajalle menee. Kysymys kuuluu: miten hiljaa tuommoisella autolla pitää ajaa, josta puuttuu toinen etujousi kokonaan? Eli miten hiljaiseen vuorokauden aikaan pajalle menon sijoitan? Matkaa ei ole kuin n. 3 kilsaa.
Tässä mitään ehdi /tohdi itse tehdä, pajalle menee. Kysymys kuuluu: miten hiljaa tuommoisella autolla pitää ajaa, josta puuttuu toinen etujousi kokonaan? Eli miten hiljaiseen vuorokauden aikaan pajalle menon sijoitan? Matkaa ei ole kuin n. 3 kilsaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Suurin piirtein jousen mittainen tai vähän lyhyempi (halkasija 10 cm) pölökky jousen paikalle, hieman jäykkää menoa, mutta voi ajella pitemmästikin eikä tarvitsen olla liikenteen tukkona. Ajellessani satakakskolmosella oli peräkontissa sopiva pölökky/pylväs aina mukana. Yhtenä aamunan kovien pakkasten jälkeen ja kesällä kuuluneen kovan pamauksen seurauksena löytyi jousi kolmena kappaleena autotallin lattialta??????????
N. 10-15 vuotta sitten kun venäjänpojilla oli huonompaa kalustoa rekkaliikenteessä oli ihan perussettiä että niissä saattoi ilmapalkeen (ts. jousen henkilöautoissa) tilalla olla koivuhalko. Näitä paljastuksia tuli aina vähän väliä kun suomessa alettiin ratsaamaan venäl.rekkoja. Laita semmonen vaan sinne ja aja varovasti pajalle (monttuja vältellen) mikäli haluat korjauttaa tuon.
Jos haluat olla pellepeloton niin tässä on kuva itse tekemästäni jousipuristimesta: http://www.edu.stadia.fi/~0401821/jousipu.jpg.
Jos haluat olla pellepeloton niin tässä on kuva itse tekemästäni jousipuristimesta: http://www.edu.stadia.fi/~0401821/jousipu.jpg.
KOlmessa pätkässä tuokin.jokeri kirjoitti:Suurin piirtein jousen mittainen tai vähän lyhyempi (halkasija 10 cm) pölökky jousen paikalle, hieman jäykkää menoa, mutta voi ajella pitemmästikin eikä tarvitsen olla liikenteen tukkona. Ajellessani satakakskolmosella oli peräkontissa sopiva pölökky/pylväs aina mukana. Yhtenä aamunan kovien pakkasten jälkeen ja kesällä kuuluneen kovan pamauksen seurauksena löytyi jousi kolmena kappaleena autotallin lattialta??????????
No, asia ratkesi, korjaaja tulee käymään meillä kotona sen vaihtamassa. Mulla mitään aikaa ole mihinkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Jousenvaihtotyökalu
Tästä kuvasta kattelin mallia.
Tollaset lautaset panin sorvarin tekee, n. 10 mm paksut ja siihen 3 mm:n urat jouselle. Keskelle 24 mm reikä ja metallisahalla nuo kolot. Jousia varten joutuu kolon reunoja vielä viistämään.
Tuon nokkahuilun näkösen teleskoopin tilalle 16 mm:n kierretangosta 22 cm:n pätkä, toiseen päähän tavallinen mutteri ja yläpäähän vielä sorvari tekemään 6 cm pitkä mutteri, jossa kierre vaan max puoleen pituuteen. Mutterin ja lautasen väliin mielellään pallokartioinen aluslevy. Kierretankoon on hyvä sahata (katkaisulaikalla) hahlo ruuvimeisseliä varten. Avittaa sählätessä sen alapään mutterin kanssa.
Kierretanko on kulutustavaraa, yhdellä saa vaihdettua kaksi jousta (Riippuu miten tuon prikan saa kulkemaan kierteen päällä vai vetääkö kierteen mukanaan sileeks. Pelkkä lautanen ilman prikkaa kulkee sen verran vinossa, että kierre ei tykkää hyvää vaikka pyöristäisi reiän reunat.)
Itse vaihtotyössä on avuksi, kun tunkilla nostaa ja laskee autoa tarpeen mukaan. Pyörää eikä edes iskaria ole pakko ottaa pois (kokemukset etupäästä). Kun tuon tekeleen on saanut aseteltua jousen sisään, kannattaa lautaset pyöritellä ennen kiristystä niin ylös ja alas, kuin ne vaan suostuu menemään. Ja sitten kiristetään niin, että kaikki jousen raot lautasten väliltä on kiinni.
Kun jousen saa pyöräytettyä pois paikaltaan, kannattaa tuota työkalua löysätessä ottaa se jousen puristus vastaan jollain muulla kuin pelkällä omalla navalla. Tuo 22 cm kierretangon pituus ei riitä vapaaseen jouseen, vaan siihen jää vielä n. 10 cm:n "esijännitys". Voi tietysti kokeilla pitemmällä tangolla, mutta on sitten vastaavasti hankalampi saada jousi sieltä välistä pois.
Uutta jousta paikalleen laittaessa kannattaa seurata, ettei puristinta löysätessä tangon alapää kiristy pohjakuppiin kiinni. On aika hakala saada se sieltä jumista pois.
Kyllä se siitä....
Ps. Tuota valmista työkalua olin näkevinäni jossain traktoripuolen varaosakaupassa 450€:n hintaan ja Koivusella 570€.
Tollaset lautaset panin sorvarin tekee, n. 10 mm paksut ja siihen 3 mm:n urat jouselle. Keskelle 24 mm reikä ja metallisahalla nuo kolot. Jousia varten joutuu kolon reunoja vielä viistämään.
Tuon nokkahuilun näkösen teleskoopin tilalle 16 mm:n kierretangosta 22 cm:n pätkä, toiseen päähän tavallinen mutteri ja yläpäähän vielä sorvari tekemään 6 cm pitkä mutteri, jossa kierre vaan max puoleen pituuteen. Mutterin ja lautasen väliin mielellään pallokartioinen aluslevy. Kierretankoon on hyvä sahata (katkaisulaikalla) hahlo ruuvimeisseliä varten. Avittaa sählätessä sen alapään mutterin kanssa.
Kierretanko on kulutustavaraa, yhdellä saa vaihdettua kaksi jousta (Riippuu miten tuon prikan saa kulkemaan kierteen päällä vai vetääkö kierteen mukanaan sileeks. Pelkkä lautanen ilman prikkaa kulkee sen verran vinossa, että kierre ei tykkää hyvää vaikka pyöristäisi reiän reunat.)
Itse vaihtotyössä on avuksi, kun tunkilla nostaa ja laskee autoa tarpeen mukaan. Pyörää eikä edes iskaria ole pakko ottaa pois (kokemukset etupäästä). Kun tuon tekeleen on saanut aseteltua jousen sisään, kannattaa lautaset pyöritellä ennen kiristystä niin ylös ja alas, kuin ne vaan suostuu menemään. Ja sitten kiristetään niin, että kaikki jousen raot lautasten väliltä on kiinni.
Kun jousen saa pyöräytettyä pois paikaltaan, kannattaa tuota työkalua löysätessä ottaa se jousen puristus vastaan jollain muulla kuin pelkällä omalla navalla. Tuo 22 cm kierretangon pituus ei riitä vapaaseen jouseen, vaan siihen jää vielä n. 10 cm:n "esijännitys". Voi tietysti kokeilla pitemmällä tangolla, mutta on sitten vastaavasti hankalampi saada jousi sieltä välistä pois.
Uutta jousta paikalleen laittaessa kannattaa seurata, ettei puristinta löysätessä tangon alapää kiristy pohjakuppiin kiinni. On aika hakala saada se sieltä jumista pois.
Kyllä se siitä....
Ps. Tuota valmista työkalua olin näkevinäni jossain traktoripuolen varaosakaupassa 450€:n hintaan ja Koivusella 570€.
Kuva jousipuristimesta
Ja tällainen siitä puristimesta sitten tuli
Jousen puristelua
Tässä on puristuksissa w123:n etujousi
Puristuslautasten asetus jouseen:
Jousi puristettuna kahdella puristimella:
Ja tällaisena sen pitäisi sitten mennä paikalleen:
Uutta jousta joutuu kiristämään vähintään 20 cm, että se menee paikalleen.
Ilman voiteluainetta kierre leikkaa helposti kiinni - uusi kierretanko/2 kiristystä
Puristuslautasten asetus jouseen:
Jousi puristettuna kahdella puristimella:
Ja tällaisena sen pitäisi sitten mennä paikalleen:
Uutta jousta joutuu kiristämään vähintään 20 cm, että se menee paikalleen.
Ilman voiteluainetta kierre leikkaa helposti kiinni - uusi kierretanko/2 kiristystä
Viimeksi muokannut pjj53, 12.9.2007 23:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Minun mielestä tuo näyttä ihan turvalliselta ratkaisulta. Eipä tuossa paljon ole mahdollisuutta, että tuo pettäisi. Niin kauan kuin kierretangossa on kierrettä niin ei se tuolta kyllä silmille tule
ja sivullepäin pullahtaminenkin on mahdotonta tuossa toteutuksessa
ja sivullepäin pullahtaminenkin on mahdotonta tuossa toteutuksessa
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!