240d. Hehkut jää päälle vaikka hehkuvalo sammuu?
240d. Hehkut jää päälle vaikka hehkuvalo sammuu?
Mikäs tuollaista voi tehdä?
Ensin luulin että laturi tuli tiensä päähän kun alkoi valot hiipumaan kotiin päin tullessa.
Akku yöksi lataukseen ja laturi levälleen eikä löydy mistään vikaa.
Mittailin ankkurit ja hain uutta jännitteensäätäjää, lopuksi askartelin vielä uudet piuhatkin laturille.
Siinä vaiheessa kun usko alkoi loppua, aloin ihmetellä kun akun jännite tippuu koneen käydessä voltin aina parin minuutin välein ja mittasin virtaa suoraan hehkuilta.
Sama jännitehän sieltä löytyi kun akultakin. Hehkun sulakkeelta piuha irti ja laturikin työntää taas 14v.
Eli avaimesta kun kääntää hehkuvalo syttyy, normaali lankahehkujen puolen minuutin odottelu, valo sammuu ja kerrasta tulille.
Mistä löytyy hehkurele ja voiko se tehdä tuollaista? Ja voiko se rele jäädä jumiin jos se hehkuvalo kuitenkin sammuu? Ei enää ymmärrä. Sähkökuvia ja hyviä vinkkejä kaivataan.
Ensin luulin että laturi tuli tiensä päähän kun alkoi valot hiipumaan kotiin päin tullessa.
Akku yöksi lataukseen ja laturi levälleen eikä löydy mistään vikaa.
Mittailin ankkurit ja hain uutta jännitteensäätäjää, lopuksi askartelin vielä uudet piuhatkin laturille.
Siinä vaiheessa kun usko alkoi loppua, aloin ihmetellä kun akun jännite tippuu koneen käydessä voltin aina parin minuutin välein ja mittasin virtaa suoraan hehkuilta.
Sama jännitehän sieltä löytyi kun akultakin. Hehkun sulakkeelta piuha irti ja laturikin työntää taas 14v.
Eli avaimesta kun kääntää hehkuvalo syttyy, normaali lankahehkujen puolen minuutin odottelu, valo sammuu ja kerrasta tulille.
Mistä löytyy hehkurele ja voiko se tehdä tuollaista? Ja voiko se rele jäädä jumiin jos se hehkuvalo kuitenkin sammuu? Ei enää ymmärrä. Sähkökuvia ja hyviä vinkkejä kaivataan.
Musta muovikuorinen laatikko todennäköisesti kuskin lokasuojan paikkeilla konehuoneessa, seuraa hehkujen johtoja niin löytyy. Hieman tupakkiaskia isompi.
Näissähän on jälkihehku, eli hehkut jää päälle joksikin aikaa valon sammumisen jälkeen, joten on ihan mahdollista että rele jumittaa.
Näissähän on jälkihehku, eli hehkut jää päälle joksikin aikaa valon sammumisen jälkeen, joten on ihan mahdollista että rele jumittaa.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Ohjauspylväästä löytyi metallikuorinen sardiinirasia mersun moninapaliittimellä. Tästä liitin irti auton käydessä ja laatikossa joku naksahtaa sekä jännite nousee normi lukemiin. Liitin kiinni ja jännite putoaa.
Ei kai näissä paljon muita releitä edes ole mutta tämä on ambulanssi ja tuosta löytyy vähän kaikenlaista sähköviritystä.
Tuo jälkihehku homma ei muuten tullut mieleenkään. Kauankohan hehkut normaalisti pysyvät päällä käynnistyksen jälkeen ja onkohan se "ajastin" kanssa tuossa releessä vai mikä sitä ohjaa?
Virtalukon pohjaa pitää kanssa tutkia.
Näytti ratin alle ryömiessä sekin uivan öljykylvyssä.
Eli viikon päivät sitten petti alipainepumppu. Toinen kalvo oli aivan valmis ja toinen melkein ehjä yritti viimeisillä voimillaan nostaa moottoriöljyt ilmanputsarille hyvällä menestyksellä. Kai se on sitten työntänyt sitä öljyä virtalukon suuntaankin.
Nyt ei oikein ehdi tutkimaan, niin ajetaan pari päivää vaan sen liittimen napaa irroitellen.
Ei kai näissä paljon muita releitä edes ole mutta tämä on ambulanssi ja tuosta löytyy vähän kaikenlaista sähköviritystä.
Tuo jälkihehku homma ei muuten tullut mieleenkään. Kauankohan hehkut normaalisti pysyvät päällä käynnistyksen jälkeen ja onkohan se "ajastin" kanssa tuossa releessä vai mikä sitä ohjaa?
Virtalukon pohjaa pitää kanssa tutkia.
Näytti ratin alle ryömiessä sekin uivan öljykylvyssä.
Eli viikon päivät sitten petti alipainepumppu. Toinen kalvo oli aivan valmis ja toinen melkein ehjä yritti viimeisillä voimillaan nostaa moottoriöljyt ilmanputsarille hyvällä menestyksellä. Kai se on sitten työntänyt sitä öljyä virtalukon suuntaankin.
Nyt ei oikein ehdi tutkimaan, niin ajetaan pari päivää vaan sen liittimen napaa irroitellen.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.10.2013 7:59
- Paikkakunta: paukarlahti
joskus mittailin kun auton käynnisti, 3min ajan haukkasi virtaa melko reippaasti,latausjännite nousi nippa nappa yli 12v sen jälkeen latasi normaalisti n.14v.
kun hehkuille lähtevän liittimen irrotti hehkureleestä lataus nousi heti normaaliksi.
jotenkin tuntuu että muutosta on tapahtunut pidempään hehkutus aikaan,tämä mitattu ajon jälkeen kuumalla koneella.
täytyy keväällä testailla ehjällä hehkureleellä,kunhan käyn talvisäilytyksestä pois.
kun hehkuille lähtevän liittimen irrotti hehkureleestä lataus nousi heti normaaliksi.
jotenkin tuntuu että muutosta on tapahtunut pidempään hehkutus aikaan,tämä mitattu ajon jälkeen kuumalla koneella.
täytyy keväällä testailla ehjällä hehkureleellä,kunhan käyn talvisäilytyksestä pois.
Nyt ratkesi tämäkin ongelma.
Tarpeeksi monta kertaa kun irrotteli sitä liitintä ratin alta, niin irtosi koko rele kuoristaan ja otti jostain maihin.
Sormethan siinä vähän lämpeni ennen kuin sai piuhat irti ja johtosarja suli niin pitkälle ettei tarvitse enää uutta relettä etsiskellä.
Nyt on keskikonsolissa vähän järeämpi painokytkin josta hehkutellaan tunteella niin kauan kun hyvälle tuntuu.
Vielä kun löytyisi jostain joku komea "suolasirotin" niin pääsisi oikein vanhan ajan tunnelmaan.
Tarpeeksi monta kertaa kun irrotteli sitä liitintä ratin alta, niin irtosi koko rele kuoristaan ja otti jostain maihin.
Sormethan siinä vähän lämpeni ennen kuin sai piuhat irti ja johtosarja suli niin pitkälle ettei tarvitse enää uutta relettä etsiskellä.
Nyt on keskikonsolissa vähän järeämpi painokytkin josta hehkutellaan tunteella niin kauan kun hyvälle tuntuu.
Vielä kun löytyisi jostain joku komea "suolasirotin" niin pääsisi oikein vanhan ajan tunnelmaan.