Veli HVM on lähtenyt kyselemään ihan oikeaa asiaa.
Kanttilamputhan ovat paikallaan ja erittäin tyylikkäät silloin, kun ne ovat ykkössarjan 280:sen keulilla yhdessä 280-mallin puskurin kanssa kertomassa muita 123-malleja
kovemmasta voimasta sekä
ostajan maksukyvystä.
Muissa tapauksissa pyöreät umpiot ovat
oikeat, koska ne toistavat auton alkuperäistä
pyöristettykulmaista muotokieltä ja istuvat näin saumattomasti kokonaisuuteen.
123-farmariin kanttilamput istuvat ehkä sedania paremmin, varsinkin 300 turbodieseliin jossa ne viestivät saksalaisen ylemmän keskiluokan vauraan hillittyä, eleetöntä linjakkuutta.
Ensin olin sitä mieltä, että kanttiumpion valoteho olisi parempi pyöreään verrattuna. Nyttemmin olen alkanut olla toista mieltä. Vertailu on kuitenkin vaikeaa koska kummassakaan nykyisistä autoista ei ole uuteen verrattavia heijastimia ja laseja. Sumuvaloja apuna käyttämällä lähivaloteho kasvaa tyydyttäväksi.
Oli kumpio umpio hyvänsä, ilman lampunpesimiä valoteho laskee dramaattisesti jo 30 km matkalla silloin kun sitä eniten tarvittaisiin eli syksyn ja alkutalven pimeillä kurakeleillä.

Tää on ihan kohta valmis.