Vaihteisto projekti alkaa(kuvia lisätty)
Vaihteisto projekti alkaa(kuvia lisätty)
Nyt olis tarkoitus aloittaa 5v vaihteiston kunnostus ja läpikäynti.Pyöritettäessä kytkinakselia ei ylimääräisiä ääniä kuulu mutta kolmosvaihde kuulemma rusahtaa nopeammin vaihdettaessa.Kyseessä on siis ilmeisesti pystärin valurauta laatikko ja nyt haluaisin tietää laatikon tyyppinumeron.Laatikon kyljessä on vain 117 alkuisia numeroita joista ei selviä oikein mitään.
Viimeksi muokannut jari_w123, 12.11.2006 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Jep olis mukava jos viihtisit kahtoa mitä numeroita siitä sun lootasta löytyy.Joku maalattu 717 alkuinen numero pitäis löytyä.Kytkinakselin laakerin joudun todennäköisesti vaihtamaan johtuen liian suuresta päittäisvälyksestä.Ajan kanssa kun rakentaa niin tuloksena pitäisi olla uudenveroinen laatikko uuden moottorin perään.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo eli tuo mun viisvaihteinen on ylivaihteella varustettu koska pääakseli pyörii vitosella kovempaa kuin kytkinakseli ja on vähän eri näköinen kuin pakun laatikko.Meinasin jo aikaisemmin laittaa pakun lootan mutta niitä en löytänyt muita kuin suoralla vitosella olevia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Huomenna olis tarkoitus aloittaa laatikon purkaminen ja osien tarkastus.Alustavaa vertailua tehdessäni huomasin että tuohon valurauta 5 vaihteiseen käy nelivaihteisen laakerit ainakin kytkinakselille ja sivuakselille.Laatikosta on myös selvinnyt sen verran että se on todennäköisesti w114 korisen ehkä 250:sen laatikko.
laatikon välitykset ovat nämä:
1:3,96
2:2,34
3:1,43
4:1
5:0,875
Mitkähän välitykset on sitten originaalissa 300D:n nelivaihteisessa lootassa?
laatikon välitykset ovat nämä:
1:3,96
2:2,34
3:1,43
4:1
5:0,875
Mitkähän välitykset on sitten originaalissa 300D:n nelivaihteisessa lootassa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
jari_w123 kirjoitti:Huomenna olis tarkoitus aloittaa laatikon purkaminen ja osien tarkastus.Alustavaa vertailua tehdessäni huomasin että tuohon valurauta 5 vaihteiseen käy nelivaihteisen laakerit ainakin kytkinakselille ja sivuakselille.Laatikosta on myös selvinnyt sen verran että se on todennäköisesti w114 korisen ehkä 250:sen laatikko.
laatikon välitykset ovat nämä:
1:3,96
2:2,34
3:1,43
4:1
5:0,875
Mitkähän välitykset on sitten originaalissa 300D:n nelivaihteisessa lootassa?
Tässä linkissä jotain välityksiä esillä:
W123 vaihdelaatikoiden välityksiä
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kiitoksia Heavylle linkistä.Näyttäis olevan lievästi tiuhemmat välitykset kuin nelivaihteisessa mutta reilustikkin tiuhemmat kuin getragissa.Eipä tuo niin haittaa kiihtyypä vaan paremmin ja maantielläkin kierrokset pysyvät aisoissa kun tuo vitonen on kuitenkin selkeä ylivaihde.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Vaihteisto olis nyt avattu ja hankintalistalle tulee seuraavat osat:kaikki isommat laakerit,synkronirenkaat,mutterit,vitosen hammaspyörän neulalaakeri,kytkinakselin ja pääakselin välinen neulalaakeri.Rattaat näyttäis olevan ehjiä eikä muitakaan vakavia vikoja löytynyt.Kaikki tiivisteet uusitaan tietysti samalla mutta sehän lienee kaikille selvää kun minä oon remonttia tekemässä ja muutenkin yritän hyvin tehä .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Avasin nelivaihteisen valurauta lootan tänään ja siinä oli yhteisiä osia 5v lootan kanssa mm. synkronirenkaat 1-4 vaihteet,kytkinakselin laakeri,pääakselin keskimmäinen laakeri ja sivuakselin etummainen laakeri.Aikaisemmin huomasin vitosvaihteen rattaan olevan säröillä joten joudun ostamaan senkin uuden ja tietysti myös vastarattaan jonka kanssa tuo rikkinäinen ratas on tekemisissä.Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Oikein !Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
Tämä se on mukavaa luettavaa kun homma tehdään kunnolla.
Alumiiniloota olis tiedossa. SL:stä amputoitu ja OM617:n perässä kiinni tällä hetkellä. Nyysitty 70000 ajetusta ympäriajetusta autosta silloin korinvaihtojen kulta-aikaan. Ajettu kaikkiaan ehkä 200tkm?dealer kirjoitti:Oikein !Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
Tämä se on mukavaa luettavaa kun homma tehdään kunnolla.
Pyytää 800e, mutta luulen, että tarjoamallakin sen saa.
Nyt on kuvia otettu laatikosta mutta ne rattaiden hius halkeamat ei kuvista näy.Laakerit ja takakansi kuvista puuttuu mutta muuten kaikki on näkyvissä.
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva004.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva005.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva006.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva007.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva009.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva010.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva011.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva012.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva013.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva014.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva015.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva016.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva017.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva018.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva019.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva004.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva005.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva006.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva007.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva009.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva010.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva011.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva012.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva013.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva014.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva015.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva016.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva017.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva018.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g315/ ... uva019.jpg
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Laatikkoon on nyt hommattu uusia osia ja viikonloppuna pitäis kasata laatikon nelivaihteinen osuus ja säätää laakerivälykset kohdalleen.UUdet osat tällä hetkellä:3kpl muttereita,2kpl neulalaakereita,sokka,tiivistesarja yht 76€.Laakerit 6kpl yht 130€,synkronirenkaat 4kpl yht 100€.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Vaihdelaatikon kyljessä oli numeroita seuraavasti:jari_w123 kirjoitti:Jep olis mukava jos viihtisit kahtoa mitä numeroita siitä sun lootasta löytyy.Joku maalattu 717 alkuinen numero pitäis löytyä.Kytkinakselin laakerin joudun todennäköisesti vaihtamaan johtuen liian suuresta päittäisvälyksestä.Ajan kanssa kun rakentaa niin tuloksena pitäisi olla uudenveroinen laatikko uuden moottorin perään.
1172610702 1172611401 4. 16 J 2
Vaihteiden siirtäjät 1172610419
kytkinkopassa 3. R115257.160
Kaverini kävi tsekkaamassa hyllystä nuo numerot: Olisiko hän lukenut väärin, kun eivät ole 717 alkuisia vaan 117-alkuisia??
Uusia synkronirenkaitakin minulla on muutamia, sellaisia messinkisiä? en kyllä tiedä mihin malliin sopivat-pitääpä katsoa nuistakin numerot.
Kaverisi on katsonut numerot aivan oikein koska mun omasta laatikosta löytyy samat numerot.Vaihteiston pohjasta löytyy meistetty numero sarja jossa on mun lootassa numerot 005149 eli laatikko on selvityksien perusteella tyyppiä 717000 00 005149.Tätä vaihteisto tyyppiä on käytetty w114 230,6 250,280 w116 280 w107 280SL SLC autoissa.Vitosvaihteen synkronirengas on hakusalla koska sen pitäisi olla sama kuin 3-4 vaihteissa vaan eipä olekkaan tässä tapauksessa.Voi olla että saan patentoitua vitosvaihteen lukitusholkin siten että siinä voidaan käyttää 3-4 vaihteen rengasta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Ongelmat alkavat olla jo suurinpiirtein ratkottuja.Pääakselin päittäisvälys oli liian suuri siten että kardaaninlaipan mutteri ei kiristänytkään osia tiiviiksi paketiksi kuten on tarkoitus.Ratkaisin ongelman laittamalla millin paksuisen shimmi levyn pääakselin laakerin ja ykkösvaihteen rattaan väliin jolloin liian suuri päittäisvälys normalisoitui.Tänään ihmettelin vitosvaihteen synkronilaitteen huonoa toimintaa ja kävi ilmi että lukituskuulia paikoillaan pitävät jouset olivat katkenneet ja menneet väärään väliin aiheuttaen laitteen epämääräisen toiminnan.Maanantaina pitää soittaa veholle ja tilat uudet jouset ja kuulat synkronilaitteeseen.Onneksi mersuun saa erikseen näitä osia eikä tarvi ostaa uutta laitetta joka saattaisi maksaa maltaita.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tänään kasasin lopullisesti nelivaihteisen osion ja myös pakki tuli asennettua paikoilleen.Vitosen synkronilaitteesta tuli kuin uusi kun kasasin sen uusilla kuulilla ja jousilla jotka maksoivat yhteensä huimat 3,2€ .Tulis nyt ne loputkin osat ja tili niin sais kasattua koko lootan ja maalattua myös.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan