123:sen takapyörä "naputtaa"
123:sen takapyörä "naputtaa"
-83 mallisen 200 d:n takapyörästä (tod.näk) alkaa kuulua heikkoa
"naputusta" reilun sadan kilsan yhtäjaksoisen ajon jälkeen.
Ajoittain ääni vaimenee tai kovenee, vasemmalle kantatessa joskus
voimistuu. Vanne ei kuumene.
Pyörän laakeri luultavasti menossa, vai ?
Ei ole koskaan tähän autoon tullut vaihdettua. Onko työläämpi operaatio ?
Missä hinnoissa uusi laakeri ?
"naputusta" reilun sadan kilsan yhtäjaksoisen ajon jälkeen.
Ajoittain ääni vaimenee tai kovenee, vasemmalle kantatessa joskus
voimistuu. Vanne ei kuumene.
Pyörän laakeri luultavasti menossa, vai ?
Ei ole koskaan tähän autoon tullut vaihdettua. Onko työläämpi operaatio ?
Missä hinnoissa uusi laakeri ?
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Jos laittaa liian pitkät (eli aluvanteiden) pultit peltivanteisiin niin käsijarruhilut sanoo hilirimpsis ja hei hei. Tai sitten naputtaa.
Laakerivialta tuo kuulostaa jos vasta lämmetessään nalakuttaa... Tunkkaa perä ilmaan ja ravistele rengasta, sillähän sen saa selville.
Ja on muuten mukava vaihtaa, siellä on 2-rivinen kuulalaakeri... Tai mikä lie onkaan, mutta erikoistyökalut pitää valmistaa että saa vaihdettua. Tuossa olis ohjeet, pätee kait aikalailla W123:eenkin: NAPS
Ai niin, tervetulloo foorumille.
Laakerivialta tuo kuulostaa jos vasta lämmetessään nalakuttaa... Tunkkaa perä ilmaan ja ravistele rengasta, sillähän sen saa selville.
Ja on muuten mukava vaihtaa, siellä on 2-rivinen kuulalaakeri... Tai mikä lie onkaan, mutta erikoistyökalut pitää valmistaa että saa vaihdettua. Tuossa olis ohjeet, pätee kait aikalailla W123:eenkin: NAPS
Ai niin, tervetulloo foorumille.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Tervetuloa Meselle.herra 47 kirjoitti:Onko tästä syystä esiintynyttä naputusta ollut muillakin ?
Kyllä on. Yleensä tämä napsuttelu alkaa aluvanteiden ja pulttien vaihdon yhteydessä. Jouduin lyhentämään 5mm omia takapyöränpulttejani että sopivat yleensä pyörimään. Mahdollista on sekin, että käsijarrukenkiä kiinni pitävä jousi on irronnut, katkennut, tai lahonnut jarrukilvestä läpi. Tässä tapauksessa tulee kyllä yleensä kerralla "valmista", ongelma ei jää naputtelun asteelle.
Tässä tuskin on tästä kyse, veikkaan laakeria. Kohta ne nämä viisaat neuvoo miten laakeri vaihtuu.
Vetoakseli
Veikkaisin että vetonivel naputtaa ajoin tänään kahdella 123:sella joissa sama vika.javascript:emoticon(':shock:')
Shocked
Shocked
No niin elikkä w123 takapyöränlaakerin vaihto.Heti aluksi sanon että jos käytettävissä ei ole korjaamon työkaluja ja aiempaa kokemusta ruuvaamisesta niin tämä homma kannattaa jättää väliin(huom tämä ei ole mitään vittuilua vaan tosi asia).Homma käy siis näin,ensiksi navasta pultti auki,takapyörä irti,jarrusatula irti, jätä se letkun varaan rautalangalla ripustettuna ettei tarvi ilmata,sitten vetoakseli irti navasta isolla meisselillä kampeamalla siirrä se pois tieltä.Seuraavaksi aletaan irroittamaan navan mutteria joka löytyy vetoakselin puolelta (navan sisäpuolelta)mutterin saa auki paineilma taltalla jos ei muuta työkalua ole avaukseen.Sitten naputellaan napa irti ja naputellaan tuurnalla kartiorulla laakerin ulkokoolit irti.ulommainen sisäkooli joka jäi napaan kiinni rälläköidään varovasti halki niin ettei napa vaurioidu ja poistetaan paikoiltaan.Sitten vaan uusi ulompi sisäkooli paikoilleen ja rasvataan uusi rullalaakeri todella huolellisesti.sitten asennetaan molemmat ulkokoolit ja ulompi laakerikehä ja sen perään ulompi stefa.seuraavaksi työnnetään napa paikoilleen samalla pujottaen vanhan rymppihelan väliin,sitten asennetaan sisempi laakerikehä ja sisäkooli paikoilleen ja asennetaan sisempi stefa yhdessä liukurenkaan kanssa.Sitten tehdään tai lainataan oikeanlainen työkalu jolla kiristetään sakara mutteri kiinni joka tulee aivan helvetin lujaan kiinni (muuta momenttia en tiedä).Sitten vaan kasataan loput osat paikoilleen.Siinäpä se sitten oli laakerin vaihto w123 mersuun.Voitte esittää lisäkysymyksiä sitten että miksi paineilma taltta ja miksi vanha rymppihela vaikka uusikin olisi ollut laakerisarjan mukana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Peesaan jari_w123a sekä Markoa ja sanon että vetonivel sieltä on menossa... Kun pitkää matkaa ajaa, niin ehtii se nivelen vaseliini notkistumaan ja alkaa napse kuulumaan... Laakeri taas lämpenee nopeammin ja se yleensä alkaa ulisemaan...
Laitappa kokeillen vetoakseleita, tuntuuko niissä kuinka isoa välystä kun auto on pyörillään...
Laitappa kokeillen vetoakseleita, tuntuuko niissä kuinka isoa välystä kun auto on pyörillään...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Sanonpa vielä jonkinlaisen korjausohjeen naputtavaan vetoniveleen.Ainakin w123:sen vetonivelissä on voiteluaineena öljyä suojakumien sisällä.Kun nivel alkaa naputtamaan avaa suojakumin klemmareita ja päästä öljyt pois.Korvaa öljy tavallisella vetonivelrasvalla ja laita suojakumit takaisin paikoilleen.Rasvaa pitää sitten olla niin että riittää muuten ääni ei välttämättä poistu.Tämä on nyt vähän tämmöistä tekohengitystä kuluneille nivelille mutta ääni on pysynyt poissa parhaimmiillaan 100000km jonka jälkeen vetoakseli on mennyt vaihtoon.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sillon kun naputtaa, kokeilepa ajaessa vetää pysäköintijarrun vapautinvipstaaki ulos ja polkaise pysäköintijarrupedaalia rivakasti, sen jälkeen palauta vapautinvipstaaki.
Noh, muuttuiko ääni ?
Jos, niin pysäköintijarrusta se vika löytyy
(Ja usein syyllinen ne liian pitkät pultit tms.).
Aiheuttaa myös samankaltaista ravistusta, kuin rengas olisi epätasapainossa tai vanne kiero.
Noh, muuttuiko ääni ?
Jos, niin pysäköintijarrusta se vika löytyy
(Ja usein syyllinen ne liian pitkät pultit tms.).
Aiheuttaa myös samankaltaista ravistusta, kuin rengas olisi epätasapainossa tai vanne kiero.
Sen verran viela tuosta vetoakselin korjauksesta jaykemmalla aineella,
etta tungin sinne sitten koko pienen tuubillisen kunnon vetonivelrasvaa
ja eikun ajoa.
Suomessa tuli ajeltua vajaat tuhannen kilsaa pitkin, poikin,
ja nyt ollaan sitten etela-Tanskassa toiset tuhannen kilsaa takana
ja naputus on tuskin korvin kuultavaa.
Etta aikamoisen hyva niksi "hatakorjaukseksi".
Hyva foorumi !
etta tungin sinne sitten koko pienen tuubillisen kunnon vetonivelrasvaa
ja eikun ajoa.
Suomessa tuli ajeltua vajaat tuhannen kilsaa pitkin, poikin,
ja nyt ollaan sitten etela-Tanskassa toiset tuhannen kilsaa takana
ja naputus on tuskin korvin kuultavaa.
Etta aikamoisen hyva niksi "hatakorjaukseksi".
Hyva foorumi !