Loota OM617A:han

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Loota OM617A:han

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Elikkä mitkä lootat sopii w123 300tdt:n jatkoks, jos tässä nyt joutuu uutta katteleen?
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Eikös tuohon mene kaikki ne 123:sen lootat heittämällä joissa startti on oikealla puolella? Bensakoneisissa startti on vasemmalla puolella mutta yhdessä bensakoneessa taisi olla oikealla puolella (mikähän kone lienee).

Startin puolen pystyy vaihtamaan jos vaihdelaatikoissa on vaihdettava kytkinkoppa. Joissakin sen pystyy irroittamaan, joissakin se on samaa valua.

123:sissa pitää muistaa että kardaanin etuosa on eri pituinen riippuen vaihdelaatikosta. Esim. 5-vaihteisessa on lyhyempi kuin 4-vaihteisessa. Pelkän etuosan vaihto ei tuo autuutta koska koko kardaanin joutuu tasapainottamaan uudelleen (~100€ kustannus).

Viisivaihteisia ei löydä mistään tänä päivänä ja hinnat on väh.+300€. Nelikkoja saa jopa lahjoituksena, automaateista ei ole kokemuksia.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo, käyhän siihen kaikki tiisselin lootat, sekä 280:n bensan.

Riippuu tieten että mitä haluaa, jos on alkuperäinen turpo niin varmaan automaatti hakusessa ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kipsu kirjoitti:Eikös tuohon mene kaikki ne 123:sen lootat heittämällä joissa startti on oikealla puolella? Bensakoneisissa startti on vasemmalla puolella mutta yhdessä bensakoneessa taisi olla oikealla puolella (mikähän kone lienee).

Startin puolen pystyy vaihtamaan jos vaihdelaatikoissa on vaihdettava kytkinkoppa. Joissakin sen pystyy irroittamaan, joissakin se on samaa valua.

123:sissa pitää muistaa että kardaanin etuosa on eri pituinen riippuen vaihdelaatikosta. Esim. 5-vaihteisessa on lyhyempi kuin 4-vaihteisessa. Pelkän etuosan vaihto ei tuo autuutta koska koko kardaanin joutuu tasapainottamaan uudelleen (~100€ kustannus).
Välilaipan vaihtamalla saa viimeistään sopimaan eri laatikot. Siis, kunhan startti on oikealla puolella. Toki oikein soveltamalla sinne saa vaikka minkä. 280 koneessa on startti oikealla puolella ja 230 koneessa vasemmalla.

Itse hommasin 5-vaihteisen kaveriksi pelkän etupätkän ja tehtaan merkit vaan etu- ja takapätkästä kohdalleen ja se oli siinä. Eli kun katsoo merkit kohdalleen niin ei täristä :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Oiskohan se 722.3 se paras vaihtoehto!? (ja kallein normaalisti) :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JuhoL kirjoitti:Oiskohan se 722.3 se paras vaihtoehto!? (ja kallein normaalisti) :lol:
Sepä se ois, kävin muuten hakemassa sen turbiinittoman pois:
Kuva

:D :roll:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Niin joo automaatti ehottomasti... Missäköhän hinnoissa on käytetyt? Saako uusia(!?) mistään? Vai kannattaisko kunnostus? mielipiteitä?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JaniP kirjoitti:Niin joo automaatti ehottomasti... Missäköhän hinnoissa on käytetyt? Saako uusia(!?) mistään? Vai kannattaisko kunnostus? mielipiteitä?
Mjaha,

Riippuu vähän minkä ikäinen sun auto on;
Jos vaihteistoöljyn mittatikun "korkki" on musta, sulla on 722.1
Jos vaihteistoöljyn mittatikun "korkki" on punainen, sulla on 722.3:n

722.1:siä myydään aina silloin tällöin 100€ ylöspäin, kerran jopa minulle tarjottaiin 50€:llä.

722.3:sia .... Nooh, voidaan sanoa että W123:n tarkoitettuja myydään tosi harvoin, ja yleensä todella kalliita.

W126:sta 280:n pensan perästä löytyy myös sopiva 722.3:n, näitä myydään varaosahaun mukaan romuttamolla useita, tässä yksi:
TÖKS

W126:ssa on vain sänköinen nopeusmittari joten hieman joutuu tekemään lisätöitä, kun W123:ssa on vaijerilla.

Ja että kannattaako korjata, en tiiä; se kait riippuu mikä sieltä on rikki ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Vuosmallihan on '83. Ja se korkki on punanen eli se on 722.3... Pitääpä tuumailla mitä tuolle oikein tekee...
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JaniP kirjoitti:Vuosmallihan on '83. Ja se korkki on punanen eli se on 722.3... Pitääpä tuumailla mitä tuolle oikein tekee...
No kerroppa minkälainen vika sitä vaivaa niin arvaillaan joukolla ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Noh. Tarinahan on tämä: Ostin auton perjantaina, olin yötä 200km päässä ostopaikasta. Lauantaina ajoin mersulla noin 600km tähän sisälty kaikenlaista ajoa ja useita käyynistyksiä yms.

Kun iltapäivällä sammutin auton kummisedän pihalle. Serkkupojan kans asennettiin soittimet pikapikaa meseen (noin tunti) kun kerran kiire kemoran radalle.com päiville oli.

Auto käyntiin, poppien testaus, pakki päälle, peruutus, d-vaihe päälle eikä tapahtunu mitään. Ei sitte yhtään mitään. Ei nytkähystä, ei ääntä, ei mitään. Ei millään vaihteella eteenpäin. Pakki pelaa kyllä.Nyt auto koulussa, nosturilla ja laatikko jo pois...
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Arvauksia? Niin ja sitten pikakysymyksenä että kun laatikko on irti ja sitä pyörittää vaihe päällä niin pitäiskö turbiinin pyöriä mukana?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Lainaus:

"1st Gear
In 1st gear, brake band B-2 is applied and one-way converter
clutch is locked. In selector lever position "2", clutch K-2 is also
engaged. Both planetary gear sets are involved in gear reduction.

2nd Gear
In 2nd gear, brake band B-1 and brake band B-2 are applied.
Both planetary gear sets are involved in gear reduction.

3rd Gear
In 3rd gear, brake band B-2 is applied and clutch K-1 is
engaged. Only rear planetary gear set is involved in gear reduction.

4th Gear
In 4th gear, clutch K-1 and clutch K-2 are applied. Both
planetary gear sets rotate as a locked unit.
5th Gear

On 722.5 Series models, clutch K-1, clutch K-2 and overdrive
brake are applied in 5th gear. Overdrive clutch and 2nd one-way clutch
are also applied in all forward gears.

Reverse Gear
In reverse, brake B-3 is applied, one-way converter clutch is
locked, and clutch K-2 is engaged. Both planetary gear sets are
involved in gear reduction."

En mie tiiä noista sisuskaluista mittään, oisko band brake B-2 Mennyt paskaksi ? Tai sitten joku venttiili joka päästää öljynpaineen jotta B-2:n voi kytkeytyä on hajonnut. Vaikea arvailla herra nimimerkillä Jarkko S voisi auttaa ?`

Mulla ainakin pyörii turpiinin/ö-pumpun akseli kun pyörittellee niin eiköhän se turpiinikin pyöris siinä samalla ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Jepjep. Tämä homma jo delegoitu etiäppäin. Loota lähtee nyt korjattavaks ja vahvistettavaks...
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JaniP kirjoitti:Jepjep. Tämä homma jo delegoitu etiäppäin. Loota lähtee nyt korjattavaks ja vahvistettavaks...
Noniin, niin sitä pitää :wink:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Kovin kusee nyt tämä mun opiskelijaputjetti
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

No, mikäli se vahvistetaan ja kunnostetaan, niin ei pitäisi ainakaan lootan porsia ensi kerralla. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Oikiata meininkiä. ;) ja sittenkö laitetaan syöttöpumppu uusintalistalle ppdn 7mm elementeillä ja hx 40 nokalle, sitten kun loota on kunnossa niin sitten antautuu perä. :P antoistaa touhua tämä rakentelu. 8)
Tähdellisen parantola
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Joo. En arvannu että näin nopiasti karkaa käsistä tämä homma...
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko sulle käyny 300D turbo laatikko :?:
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

En nyt ainakaan enää (toivottavasti) tarvi laatikkoa ku tuo on jo korjattavana/vahvistettavana...
cape
Viestit: 32
Liittynyt: 25.2.2007 14:59
Paikkakunta: Kurikka

5-v loota w123:een

Viesti Kirjoittaja cape »

Täältä löytyis 5-v loota, joka on ollu 280:ssä.

Tuohan sopii myös dieseleihin, koska siinä on startti oikealla puolen.

Autolla oli ajettu 293000km ennenkuin kori tuli tiensä päähän.

Moottori myyty, kardaani ja perä vetoakseleineen on vielä tallella.

Perän välitys on 3.69 ja noilla kilometreillä timmikuntoinen.

Mustaa nahkasisustaakin on, esim ovipahvit hyväkuntoiset...
cape
Viestit: 32
Liittynyt: 25.2.2007 14:59
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja cape »

5-v Getrakki muutti Joulun aikaan Kipsulle. Teille jotka sitä kyselitte, niin tiedoksi vaan. Ja kiitokset Kipsulle kaupoista, pääsipähän iso-G hyvään kotiin.

Se oli sitä luopumisen tuskaa :halm: :ää: :supersad:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”