ATF:ää perään???
ATF:ää perään???
Olen 6:den viime vuoden aikana vaihdattanut peräöljyt kaksi kertaa. Ai niin ja vetoakselin vaihdon yhteydessä viime joulukuussa. Nyt kysyin korjaamoyrittäjältä, että mitä öljyä hän on laittanut perään. Vastaus:samaa kuin vaihdelaatikkoon eli ATF:ää. En ruvennut kinaamaan asiasta, mutta mulla on itsellä ollut käsitys, että perään ei kuulu laittaa ATF:ää. Valaiskaahan asiaa. Niin ja perä on ruvennut pikkuhiljaa ääntämään kyseisten vaihtojen jälkeen kuuden vuoden aikana. Ensin ajattelin, että normaalia kulumista, mutta nyt kun kuulin mitä perään on laitettu niin heräsi epäilykset öljyn vaikutuksesta?
Ite jättäsin kyllä ATF:ää laittamatta perään. Perässä pyörii kuitenkin sellaisia voimia ettei ATF:n puristuksen kesto riitä ja silloin perässä tulee rauta/rauta kosketuksia.. ---> kuluu piloille.
Oikeassa peräöljyssä "puristuksen" (mikä lie oikea termi) kesto on ihan eriluokkaa... Eli öljykalvo ei kulkeudu hampaiden välistä pois kun veto on päällä.
Oikeassa peräöljyssä "puristuksen" (mikä lie oikea termi) kesto on ihan eriluokkaa... Eli öljykalvo ei kulkeudu hampaiden välistä pois kun veto on päällä.
hypoidivetopyörästö-öljyä GL-5 luokituksella eli sisältää runsaasti paineenkesto lisäaineita sinne kuuluu laittaa... no saapa korjaamo hommia kun ATF:llä perät voitelee
http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/Select.asp
http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/Select.asp
Datsuni on mun ratsuni.
No voi juma...ta. Miten on mahdollista, että tuollainen 25 v. autoja korjannut kaveri voi olla noin tyhmä? Pitäisikö asiakkaan aina olla katsomassa ja itse taulukoista etsimällä katsoa mitä sinne perään kuuluu laittaa? Ilmeisesti pitää.Muistan muutama vuosi sitten maininneeni korjaajalle, että perä on vähän ruvennut murisemaan vedolla ja moottorijarrutuksella. En silloin voinut kuvitellakkaan, että perässä on ollut aivan väärät öljyt. Silloin hän mainitsi, että hänellä on uutta vastaava perä hyllyssä(ostettu venetmäeltä-niin varmaan). Tässä on aihetta risut osastolle,mutta ei vielä, ensin pitää hoitaa asiat korjaajan kanssa kuntoon. Ilmeisesti mun auton perä on sitten mennyt korjauskelvottomaan kuntoon vai? Vaihtoperää vaan etsimään vai? No sain sovittua elokuulle ajan luotettavalle MB-korjaajalle, joka ymmärtää perien päälle(myös naisten) ja tarkastaa perän kunnon. Sitten katsotaan miten edetään. Mulla tulee kilsoja sen verran vähän, että Atf:n vaikutus on tullut muutaman vuoden sisällä selvästi esiin. Nyt kun muistelen niin melko lyhyen ajan jälkeen, kun tuo surkea korjaaja ensimmäisen kerran laittoi mulle peräöljyt niin matala murina alkoi. Nyt kun perästä otetaan nesteet ulos niin otan ne purkkiin vaikka korjaajahan jo tunnustikin asiantuntevasti että hän on käyttänyt perissä atf:ää. Vähän harmittaa isolla V:llä tällainen touhu. Vaikka en olekaan agressiivinen niin välillä tekisi mieli räjähtää oikein kunnolla. Mullakun on ollut tarkoitus huoltaa auto oikein ja ajallaan ja oikeilla litkuilla. Itseasiassa olen halunnut nähdän mersun todellisen keston oikein käytettynä. Onneksi on tullut itse öljyt vaihdettua moottoriin, kai tuolla korjaamossa olisi moottoriin laitettu käytettyä öljyä ja jäähdytysnestettä vähän sekaan.
- dieselpower
-
Höps kyllähän sinne kuuluu tuo BENZOn mainitsema 85W90A jota esim. KL:stä saapi litrankin purkissa. Mitä sitä huonompia laittamaan kun oikiaakin on.advance kirjoitti:Kait tuommonen synteettinen tb:n hyboid on hyvää tuonne perään, ainakin hintansa puolesta luulis olevan , luulempa kuitenkin ettei 25vuotta sitten ole sen kummempia aineita sinne perihin pantu ja vieläkin ne kulkee
Tää on ihan kohta valmis.
Juu, ja ASD-perään ehottomasti sitä sen omaa lisäaineistettua kiisseliä.A. Hara kirjoitti:Höps kyllähän sinne kuuluu tuo BENZOn mainitsema 85W90A jota esim. KL:stä saapi litrankin purkissa. Mitä sitä huonompia laittamaan kun oikiaakin on.advance kirjoitti:Kait tuommonen synteettinen tb:n hyboid on hyvää tuonne perään, ainakin hintansa puolesta luulis olevan , luulempa kuitenkin ettei 25vuotta sitten ole sen kummempia aineita sinne perihin pantu ja vieläkin ne kulkee
Sitäki saa litran purkeissa á 20€. Kätevästi sitä tarvitaan 1,1litraa vaihtoon...
Pro HVM
No itekkin olen miettinyt että joku juju tässä on... mutta ainahan sitä desi jää kun ropusta lurittelee.Rässi66 kirjoitti:Juu, ja ASD-perään ehottomasti sitä sen omaa lisäaineistettua kiisseliä.
Sitäki saa litran purkeissa á 20€. Kätevästi sitä tarvitaan 1,1litraa vaihtoon...
Tää on ihan kohta valmis.
Eli 2 purkkia joutuu ostamaan vain joka kymmenes kertaRässi66 kirjoitti:Juu, ja ASD-perään ehottomasti sitä sen omaa lisäaineistettua kiisseliä.A. Hara kirjoitti:Höps kyllähän sinne kuuluu tuo BENZOn mainitsema 85W90A jota esim. KL:stä saapi litrankin purkissa. Mitä sitä huonompia laittamaan kun oikiaakin on.advance kirjoitti:Kait tuommonen synteettinen tb:n hyboid on hyvää tuonne perään, ainakin hintansa puolesta luulis olevan , luulempa kuitenkin ettei 25vuotta sitten ole sen kummempia aineita sinne perihin pantu ja vieläkin ne kulkee
Paitsi jos ei ole tarkkana valumien suhteen (eikä ole kaatoputkea tms) voi muutaman desin laskea sitten lattialta...
jos tuohon sekottaa desin normiperäöljyä, niin lopputulos on suunnilleen sama. juju on siinä että sieltä löytyy samaa ainetta kuin moottoripyörien öljyissä. eli kitkan parantajaa kytkinlevyihin. peräöljyjen viskositeettialue on moottoriöljyjen yläpuolella, koska niitä ei haluta sekoittaa keskenään. moottoriöljyjen viskositeetit loppuu 60:een ja perä-/vaihtoistoöljyissä alkaa 75W:stä. 0W moottoriöljy ja 75W peräöljy tarkoittaa suunnilleen samaa. moottoripyörissä vaihteisto ja moottoriöljy on sama juttu. sinne vain lisätään tämä kitkanparantaja lisäaine jotta monilevymärkäkytkimet ei ala sutimaan. sama juttu mersun perässä. ASD:ssä on monilevykytkin ja se tarvii tämän lisäaineen.Rässi66 kirjoitti:Juu, ja ASD-perään ehottomasti sitä sen omaa lisäaineistettua kiisseliä.A. Hara kirjoitti:Höps kyllähän sinne kuuluu tuo BENZOn mainitsema 85W90A jota esim. KL:stä saapi litrankin purkissa. Mitä sitä huonompia laittamaan kun oikiaakin on.advance kirjoitti:Kait tuommonen synteettinen tb:n hyboid on hyvää tuonne perään, ainakin hintansa puolesta luulis olevan , luulempa kuitenkin ettei 25vuotta sitten ole sen kummempia aineita sinne perihin pantu ja vieläkin ne kulkee
Datsuni on mun ratsuni.