Opastusta ja purkuneuvoja vailla (4-v loota)
Opastusta ja purkuneuvoja vailla (4-v loota)
Kohde: -81 240D 4-v.
Ihmettelyosuus:
Painelaakeri ääntää. Se jurisee ja vorvottaa satunnaisesti tyhjäkäynnillä, jos sattuu palikat sopivaan kohtaan. Jurina loppuu, kun painaa kytkintä edes hieman. Tähän liittyen tai täysin irrallisena asiana 1-3 vaihteilla kuuluu jurinaa, joka tulee, kun veto on päällä. Hyvin kevyellä kuormalla tai kaasu ylhäällä jurinaa ei tule. 4-vaihteella taas ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.
Onko 1-3 vaihteet jotenkin eri tavalla toteutettuja kuin 4 tai onko niiden voitelussa jotain eroa? Eikö painelaakeri jurisisi kaikilla vaihteilla, jos tuo liikkeellä tuleva ääni olisi siis siitä lähtöisin?
Opastusta:
Miten saan
a) vaihdelaatikon irti?
b) painelaakerin vaihdettua?
Ihmettelyosuus:
Painelaakeri ääntää. Se jurisee ja vorvottaa satunnaisesti tyhjäkäynnillä, jos sattuu palikat sopivaan kohtaan. Jurina loppuu, kun painaa kytkintä edes hieman. Tähän liittyen tai täysin irrallisena asiana 1-3 vaihteilla kuuluu jurinaa, joka tulee, kun veto on päällä. Hyvin kevyellä kuormalla tai kaasu ylhäällä jurinaa ei tule. 4-vaihteella taas ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.
Onko 1-3 vaihteet jotenkin eri tavalla toteutettuja kuin 4 tai onko niiden voitelussa jotain eroa? Eikö painelaakeri jurisisi kaikilla vaihteilla, jos tuo liikkeellä tuleva ääni olisi siis siitä lähtöisin?
Opastusta:
Miten saan
a) vaihdelaatikon irti?
b) painelaakerin vaihdettua?
Viimeksi muokannut boogieman, 10.4.2012 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2611
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Vanha painalaakeri saattaa kytkin ylhäällä pikkasen äännellä, ei haittaa. Kytkin pohjassa jos jurisee ni se on merkki painelaakeri viasta.
Laatikossa sulla juristaa melko varmasti sivuakselin (=ryhmäpyörä, ryhmäakseli... rakkaalla lapsella jne.) laakerit. Nelonen lienee "suora" eli sivuakseli on sillon pois pelistä ku nelonen o päällä.
Laatikon irrotus onki sitte enempi homma.
-kardaani irti
-vaihdevivusto ja mittarin vaijeriirti
-jottai pakoputken kannaketta/pakoputkea pois tieltä
-kaavelista pultit pois
-laatikon takapalkki alas ja laatikko syliin
Jotakin saatoin unohtaa tai muistaa väärin, siitä on tovi aikaaku olen viimeks ollu satakakskolmosen alla.
Laatikossa sulla juristaa melko varmasti sivuakselin (=ryhmäpyörä, ryhmäakseli... rakkaalla lapsella jne.) laakerit. Nelonen lienee "suora" eli sivuakseli on sillon pois pelistä ku nelonen o päällä.
Laatikon irrotus onki sitte enempi homma.
-kardaani irti
-vaihdevivusto ja mittarin vaijeriirti
-jottai pakoputken kannaketta/pakoputkea pois tieltä
-kaavelista pultit pois
-laatikon takapalkki alas ja laatikko syliin
Jotakin saatoin unohtaa tai muistaa väärin, siitä on tovi aikaaku olen viimeks ollu satakakskolmosen alla.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
No tätä minä just hain! Kiitoksia! Tuossa onnii varaosaloota sopivasti mukana, että jos se vaan käypi (on -83 240D:stä peräisin) niin sitähän ei kauan vaihda - ainakaan teoriassa.aaltojarvi kirjoitti:Laatikossa sulla juristaa melko varmasti sivuakselin (=ryhmäpyörä, ryhmäakseli... rakkaalla lapsella jne.) laakerit. Nelonen lienee "suora" eli sivuakseli on sillon pois pelistä ku nelonen o päällä.
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2611
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Nuinikkaan. Nyt on toinen 716.210 tallissa. Hieman alle 600 tkm ajettu loota, tuntuisi pyörivän ok, joskin jonkinlaista välystä oli havaittavissa pikaisella kokeilulla. Pitää vielä testata toimiiko kaikki vaihteet, kunhan keksin mistä vivusta mitäkin pitäisi tapahtua.
Jostain luin että Haynesin w123-oppaassa olisi manuaalilaatikon kunnostamisesta. Onkohan siinä käsitelty juurikin tätä kyseistä mallia?
Jostain luin että Haynesin w123-oppaassa olisi manuaalilaatikon kunnostamisesta. Onkohan siinä käsitelty juurikin tätä kyseistä mallia?
Ja katso, niin lähti 500 tkm ajettu laatikko kohti Kuopiota. Saapumista odotellessa on hyvä aika valmistautua henkisesti vaihtotyöhön ja sen oheispuuhasteluihin.
Minkäslainen askare tuo painelaakerin vaihto on? Aski nyt kuitenkin on siinä näpissä, niin samalla kai sen vaihtaisi. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Minkäslainen askare tuo painelaakerin vaihto on? Aski nyt kuitenkin on siinä näpissä, niin samalla kai sen vaihtaisi. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Tuossa se painelaakeri näkyy kytkinakselilla. Ei muuta kuin nykäisee irti ja laittaa uuden paikoilleen.boogieman kirjoitti:Ja katso, niin lähti 500 tkm ajettu laatikko kohti Kuopiota. Saapumista odotellessa on hyvä aika valmistautua henkisesti vaihtotyöhön ja sen oheispuuhasteluihin.
Minkäslainen askare tuo painelaakerin vaihto on? Aski nyt kuitenkin on siinä näpissä, niin samalla kai sen vaihtaisi. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Vaihda samalla kampiakselin päähän uusi silmälaakeri. Tuossa kuvassa on vauhtipyörä poissa.
Uusi ja vanha laakeri. Lähtee helposti liukuvasaralla. Jos sellaista ei ole niin vaikka vaseliinia koko kolo täyteen ja sopivalla tiiviillä puutapilla lyö keskelle niin rasva työntää laakerin ulos. Uuden naputtaa sopivalla hylsyllä paikoilleen.
Tuossa paikoillaan. Tuo suojakuppi tulee laakerin päälle.
Tosiaan tuollaisella uudella Sachsin kytkimellä siitä tulee todella miellyttävä ajaa
Siellä paikoillaan. Tuollaisella kytkinakselilla sen saa kätevästi keskitettyä Jos jollain tuollainen ylimääräinen harva boorinen niin voin ostaa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Irroittelin laatikon eilen. Painelaakeri oli ihan tuhannen päreinä. Lisäksi se ei ollut kunnolla haarukassa, vaan jotenkin vinossa/poikittain/päin peetä, ja viimeinen ajo ennen avaamista olikin varsin lystiä; kytkin ei juurikaan irroittanut, vaan vaihteet tarrasi kiinni samantien kun vähän nosti kytkintä ylös.
Asetelmana tässä on LuKin tekele, ja painelaakeri on tuommoinen korkeampi malli (39 mm). Sachsiin vissiin menee matalampi (~33 mm?). Motonetin laakeri oli tuommoinen matala, siitä ei siis tähän ollut apua. Uusi - tai ehjä käytetty - painelaakeri löytyi kohtuuhintaan Autokorjaamo Jorma Niiraselta. Kiitos sinne.
Asetelmana tässä on LuKin tekele, ja painelaakeri on tuommoinen korkeampi malli (39 mm). Sachsiin vissiin menee matalampi (~33 mm?). Motonetin laakeri oli tuommoinen matala, siitä ei siis tähän ollut apua. Uusi - tai ehjä käytetty - painelaakeri löytyi kohtuuhintaan Autokorjaamo Jorma Niiraselta. Kiitos sinne.
Uusi, ehjäksi mainostettu loota ja uusi painelaakeri on nyt paikoillaan. Laatikko meni toisella yrittämällä, kun älysi nostaa lootan ylös vähän etupainoisena; lopputähtäilyn sai sitten tehtyä käsin nostamalla. Kytkinsylinterin ilmaus teetti hieman mutkia matkaan, joten lopputulosta ei vielä ole päässyt ihastelemaan.