Nyt on serkun auton kanssa ongelmia.
w123 200D -83, autolla on ajettu 801000 kilometriä.
Autoon tuli uutta vikaa vanhoja korjatessa;
Autoa katsastaessa kuukausi sitten katsuri laittoi lappuun korjauskehoituksen kardaanin tukikumista/tukilaakerista. Tuolloin kardaani ei ääntänyt ajossa, vaikka tukukumi oli aivan loppu. Noin viikko sitten alkoi kuulua jyskyttävää ääntä täyskaasukiihdytyksessä ja ajattelin että se tukikumi/laakeri on nyt lopullisesti tiensä päässä, 800000 kilometriä palvelleena.
Tänään vaihdoin tukikumin/laakerin uuteen bilstein varaosaan, ohjeet löysin mekasta w124 mallin osiosta ja homma toimi w123 kohdalla tismalleen samoin; kardaanin takaosa irti ja laakeri vaihtoon.
Kardaanin etuosa on vaihdettu jossain vaiheessa, ja keskitysmerkit etu ja takakardaanissa ei kohdannut. Asensin kardaanin laakerin vaihdon jälkeen niin kuin se oli paikallaan, eli en tehtaan merkkien mukaan. Kardaanin etummainen kumi joka on vaihdelaatikon päässä on aika finaalissa.
Nyt voimansiirto pelaa tasaisen äänettömästi aina nopeuteen 60 km/h asti jolloin alkaa perseesä tuntua; nopeuden mukaan voimistuva jyrinä kardaanista kantautuu matkustamoon. Ääni on lähes sietämätön ja aiheutta päänsärkyä.
Pitäisikö kardaanin koitta asentaa tehtaan merkkien mukaan ja vaihtaa etummainen kumilimppu vai mitä? Entinen tukikumi oli niin loppu että kardaani on saanut elää vapaata elämää ja nyt kun sen pitäisi pysyäkkin paikallaan niin muut paikat jatkavat entiseen tapaan falskaaamistaan...
Onkos kokemuksia tällaisesta ongelmasta? Luenkelin nuita vanhoja topikkeja muttei ihan vastaavaa tullut vastaan.
-Teo
Kardaani jyrisee niin että perseessä tuntuu
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onko ristikko ehyt? Joskus ihmettelin yhtä kartaania josta oli tasapainolimput pistehitseistä mätinöityneet irti, ei silti liiemmin ravistanut.
Itteä ihmetyttää kun mamman tenavassa kuuluu voimansiirtolinjasta hienoinen jurina ja vain nelosella joka tietääkseni on suora lovi. Eli mikähän siellä jurraa vain yhdellä pykälällä, kun ei tule mielestäni varsin laatikosta se ääni? Keskilaakeri kumeinensa vaiheltu n. 15tkm sitte.
Itteä ihmetyttää kun mamman tenavassa kuuluu voimansiirtolinjasta hienoinen jurina ja vain nelosella joka tietääkseni on suora lovi. Eli mikähän siellä jurraa vain yhdellä pykälällä, kun ei tule mielestäni varsin laatikosta se ääni? Keskilaakeri kumeinensa vaiheltu n. 15tkm sitte.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuinka tiukkaan laitoit sen ison mutterin mikä on kardaanin liitoskohdassa? Ei sais kuulemma apinan raivolla kiskoa kiinni.
Mulla on takapyöränlaakeri (ja vetonivel?) väljät, jyristää pienillä kierroksilla niin *rkeleesti.
Ravistele siis renkaita ja vetareitakin.
Mulla on takapyöränlaakeri (ja vetonivel?) väljät, jyristää pienillä kierroksilla niin *rkeleesti.

Ravistele siis renkaita ja vetareitakin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

En usko että ääntä olisi nyt kardaanin tukikumin vaihdon yhteydessä ruvennut kuulumaan perästä tai vetareista, vaikkakin perä on alkuperäinen ja perästä/vetareista kuuluu kolinaa huolimattomasti vaihdettaessa.
Tätä nyt esiintynyttä ääntä ei siis kuulunut ennen tukilaakerin/kumin vaihtoa ja muihin osiin ei kajottu.
Pitää vissiin vaihtaa se etummainen kumiläpyskä ja keskittää kardaani tehtaan merkkeihin.
Mutta:
Onkos sillä takakardaanin ja perän välisellä keskitinmuovilla kovin suuri merkitys? Siitä oli ainakin semmoinen hento metallinen kierteen muodon omaava kiristysrengas hajonnut. (tarpeeksi epäselvä kuvaus)
Ja nyt etukardaania heiluteltaessa laatikon päässä tuntuu selvä välys laakkerissa tai jossain. Ja eikös tuossankin liitoksessa ole jokin keskitysholkki?
Ristinivelessä ei ollut yhtään väljää, mutta se oli kankea ja heiluteltaessa nivelet pyrkivät keskittymään suoraksi. En osaa sanoa siis miltä sen pitäisi tuntua.
-Teo
Tätä nyt esiintynyttä ääntä ei siis kuulunut ennen tukilaakerin/kumin vaihtoa ja muihin osiin ei kajottu.
Pitää vissiin vaihtaa se etummainen kumiläpyskä ja keskittää kardaani tehtaan merkkeihin.
Mutta:
Onkos sillä takakardaanin ja perän välisellä keskitinmuovilla kovin suuri merkitys? Siitä oli ainakin semmoinen hento metallinen kierteen muodon omaava kiristysrengas hajonnut. (tarpeeksi epäselvä kuvaus)
Ja nyt etukardaania heiluteltaessa laatikon päässä tuntuu selvä välys laakkerissa tai jossain. Ja eikös tuossankin liitoksessa ole jokin keskitysholkki?
Ristinivelessä ei ollut yhtään väljää, mutta se oli kankea ja heiluteltaessa nivelet pyrkivät keskittymään suoraksi. En osaa sanoa siis miltä sen pitäisi tuntua.
-Teo
Tere !
Itelläni oli aika samankuuloinen keissi kardaanin kanssa (W123 300D tosin). Vaihdettiin kannatinlaakeri kumeineen ja alkoi 60 jälkeen jyristää niin maan p**keleesti. Oli ristinivel turhan tiukka = aivan jumissa. Kun tukikumi oli melkolailla muusina aiemmin, niin ilmeisesti sai hotkua vapaasti, eikä tärinä välittynyt koriin, ei nimittäin täristänyt paljoakaan (verrattuna "korjattuun").
Käypä hoito :
Kardaani kainalossa Komet Oy:öön Juvanmalmille. Laittavat uuden ristinivelen ja holkit sekä tasapainottavat ja merkkaavat Selkeästi. Maksaa pari sataa, mutta tulee hyvä. Itselläni loppui jyrinät siihen, nyt voipi vedättää neloselle nopeudesta 45 km/h lähtien eikä jyrise, tyrise eikä tärise.
Firma tekee paljon raskaan kaluston kardaaneja ja ukoilla on homma hanskassa. Mersufoorumin puolelta löytyy haulla juttua paljonkin aiheesta.
Itelläni oli aika samankuuloinen keissi kardaanin kanssa (W123 300D tosin). Vaihdettiin kannatinlaakeri kumeineen ja alkoi 60 jälkeen jyristää niin maan p**keleesti. Oli ristinivel turhan tiukka = aivan jumissa. Kun tukikumi oli melkolailla muusina aiemmin, niin ilmeisesti sai hotkua vapaasti, eikä tärinä välittynyt koriin, ei nimittäin täristänyt paljoakaan (verrattuna "korjattuun").
Käypä hoito :
Kardaani kainalossa Komet Oy:öön Juvanmalmille. Laittavat uuden ristinivelen ja holkit sekä tasapainottavat ja merkkaavat Selkeästi. Maksaa pari sataa, mutta tulee hyvä. Itselläni loppui jyrinät siihen, nyt voipi vedättää neloselle nopeudesta 45 km/h lähtien eikä jyrise, tyrise eikä tärise.

Teo kirjoitti:En usko että ääntä olisi nyt kardaanin tukikumin vaihdon yhteydessä ruvennut kuulumaan perästä tai vetareista, vaikkakin perä on alkuperäinen ja perästä/vetareista kuuluu kolinaa huolimattomasti vaihdettaessa.
Tätä nyt esiintynyttä ääntä ei siis kuulunut ennen tukilaakerin/kumin vaihtoa ja muihin osiin ei kajottu.
Pitää vissiin vaihtaa se etummainen kumiläpyskä ja keskittää kardaani tehtaan merkkeihin.
Mutta:
Onkos sillä takakardaanin ja perän välisellä keskitinmuovilla kovin suuri merkitys? Siitä oli ainakin semmoinen hento metallinen kierteen muodon omaava kiristysrengas hajonnut. (tarpeeksi epäselvä kuvaus)
Ja nyt etukardaania heiluteltaessa laatikon päässä tuntuu selvä välys laakkerissa tai jossain. Ja eikös tuossankin liitoksessa ole jokin keskitysholkki?
Ristinivelessä ei ollut yhtään väljää, mutta se oli kankea ja heiluteltaessa nivelet pyrkivät keskittymään suoraksi. En osaa sanoa siis miltä sen pitäisi tuntua.
-Teo
Kiitos Wadelle!Wade71 kirjoitti: Käypä hoito :
Kardaani kainalossa Komet Oy:öön Juvanmalmille. Laittavat uuden ristinivelen ja holkit sekä tasapainottavat ja merkkaavat Selkeästi. Maksaa pari sataa, mutta tulee hyvä. Itselläni loppui jyrinät siihen, nyt voipi vedättää neloselle nopeudesta 45 km/h lähtien eikä jyrise, tyrise eikä tärise.Firma tekee paljon raskaan kaluston kardaaneja ja ukoilla on homma hanskassa. Mersufoorumin puolelta löytyy haulla juttua paljonkin aiheesta.
Kalliiksi käy vanha mersu serkkupojalle, mutta auto on ollut samassa perheessä uudesta asti.
Taidan toimia edellisten ohjeiden mukaan sekä se kumilimppu kaipaa vaihtoa, sitten pitäisi kardaanin pyöriä mukavasti seuraavat 800tkm....