automaattilaatikosta kysyttävää

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
krisse
Viestit: 7
Liittynyt: 06.4.2007 13:35
Paikkakunta: Oulun läänin pääkaupunni

automaattilaatikosta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja krisse »

Mikä vaihteistossa (722.118) on vikana ku ei tapahdu mitään vaikka laittaa vaihteita päälle? onko vaihteisto liian heikko 300d:hen? jos joudun hankkiin uuden vaihteiston niin mikä käy tilalle ja onko kellään?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

722.1:stä on käytetty 300:ssa olikohan se vuoteen -83 tai -82. Ei se ole liian heikko.

Onkos sulla öljyä siellä lootassa ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
krisse
Viestit: 7
Liittynyt: 06.4.2007 13:35
Paikkakunta: Oulun läänin pääkaupunni

laatikosta

Viesti Kirjoittaja krisse »

on siellä öljyä. ajoin sen töihin parkkiin ja pelasi niin kuin pitää mutta ku illalla yritin lähtä niin ei tapahtunu mitään.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Koita vaihtaa laatikkoon öljyt ja öljyn suojattimen. Useita tapauksia tiijän missä lähteny toimimaan.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Miullahan irtos se lukitussokka vaihevivustosta,just perruutin kotipihaan,toimi hyvin,seuraava lähtöyritys,ei mihinkään vaikka keppiä miten siirteli.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joskus saattaa laatikon öljypumppuun jäädä yllättäen ilmalukko. Se aiheuttaa myös tuollaisen tilanteen. Ongelma ratkeaa kaasuttelemalla parikertaa vapaalla. Sen jälkeen vaihde kytkeytyy normaalisti, edellyttäen tietysti että vika oli ilmalukossa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
IsoIvan
Infected Amis
Viestit: 78
Liittynyt: 12.4.2007 13:52
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IsoIvan »

Olispa mullakin yks onkelma lootan kans. Autona on -82 300d automaatti farkku. Murheena on laatikon luistaminen kun polkasee 60 km/h lankun lattiasta läpi. Tuntuu kuin laatikko heittäis vapaalle ennen kuin lähtee vetämään. Öljyt on katottu.

OT: Anteeksi topinkin lainaamisesta :roll:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

IsoIvan kirjoitti:Olispa mullakin yks onkelma lootan kans. Autona on -82 300d automaatti farkku. Murheena on laatikon luistaminen kun polkasee 60 km/h lankun lattiasta läpi. Tuntuu kuin laatikko heittäis vapaalle ennen kuin lähtee vetämään. Öljyt on katottu.

OT: Anteeksi topinkin lainaamisesta :roll:
Tierätkö sinä kumpi loota sulla on siellä 722.1:n vai 722.4:n ?

Tunnistaa siitä että menneekö lootalle vaijeria ? Ja vaijerin löytää venakopan päältä :wink:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
IsoIvan
Infected Amis
Viestit: 78
Liittynyt: 12.4.2007 13:52
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IsoIvan »

Eipä mee vaijereita lodjulle. Sitä muuten pitikin kysyä et kumpi loota tuossa benzissä on?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

722.1:n siinä sitten on, tuolla me jutskailtiin siitä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=49404

Ja jos sulla on se venttiili pumpun kylessä niin tuosta ohje:
http://students.oamk.fi/~t3mail00/s%e4%e4t%f6.pdf

Jos se venttiili on syöttöpumpun päällä, takaosassa, niin sitä en tiiä miten se säädetään, joskus sen venttiilin oon nähny olevan myös venakopan päällä.

Sehän saattaapi sulla päästää alipainetta vaikka kaasu onkin pohjassa, eli ensin alipainehommat kuntoon ja sitten ruuvataan lissää ohjauspainetta.

Miten se sulla käyttäytyy jos lanatiskissa kiihdyttää ja nostaa kaasua että vaihtaa neloselle jossain 80:n tietämillä ? Tulleeko sulla semmostä "PLÖÖH" luistamista, eli kytkeytymisen jälkeen tuntuu vielä persiissä hassulta? Vähän niinkuin manuaali-autossa luistattelis kytkintä ajossa? Mulla teki tuo oma niin vaikka laatikon paineita nosteli, siihen auttoi tuon pumpun kylessä olevan venttiilin säätö, päästi siis liikaa alipainetta lootalle. Mulla on siis 722.4:n jossa on vaijerikin :roll:

-Risto :)

EDIT: niin kannattaa ne öljytkin vaihtaa :D

EDIT: Niin jos sulla on se venttiili siinä pumpun kylessä niin se lähtee helposti irti, kannattaa ottaa se irti ja imeskellä siitä alipaineletkusta samalla vääntäen pihdeillä siitä mihin se syöttöpumppu tulloo kiinnikkin, varmistuu että toimiiko se ollenkaan oikein. ;)
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Malm kirjoitti: joskus sen venttiilin oon nähny olevan myös venakopan päällä.
Eikös me iivani kahtottu että ois venttiilikopan päällä?

Siinä on se ssemmonen vehjes josta lähtee ne kolome alipaine letkua.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JuhoL kirjoitti:
Siinä on se ssemmonen vehjes josta lähtee ne kolome alipaine letkua.
kyllä, just sellanen :)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mitä siinä sitte pystyy tekemähän? :?

Eikös se jos on alipaine vuoto, niin päästä vaan kierrokset ylemmäs ennenku vaihtaa?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuossa on hyvä linkki sen mokkulan sisuskaluihin:
http://dieselgiant.com/trannyleverreplace.htm

Kannattaa todella tarkistaa toimiiko se oikein, mutta onhan se mahdollista että pelkkä ohajuspaineen nosto voisi auttaa :wink: Nämä vanahat röntät on vähän yksilöllisiä :D :D :lol:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Malm kirjoitti: Nämä vanahat röntät on vähän yksilöllisiä :D :D :lol:

-Risto
Juu ne on sitä. :?
Ivanilla automaatin luistelua, mulla kytkimen. :? Ei oo heleppua kummallakaan.

OT:
Mulla projekti potkas munille ku ei paikallisesta hydrauliikka liikkeestä saakkaan öljynlämpö mittarin anturille sopivaa kierrettä. :evil:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

laatikon vaihtohetken säädöstä

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

eli päivää itse kullekin, ekaa viestiä mesemaailmaan pukkaa...

tekniikkana on siis 123:sen 300d+aut, ja mietityttää kun myyjä sääti laatikon vaihtohetkeä siirtämällä alipainehäksätintä (joka siis on moottorin kyljessä 10mm pultilla) - ja muuttui vähän paremmaksi.

kysymys: kuinka laatikon säätö oikein tapahtuisi?
tuntuisi siltä että kolmonen luistaa, muut vaihteet menee silmän ihan mukiinmenevästi. Alipainehäksätin koneen kyljessä pitäisi olla uusi, ja siitä siis menee letku laatikolle koneen ylitse, apukuskin puolelta.

en siis tiedä mersuista mitään, ostin vaan semmosen viikko sitten.
HVM

Re: laatikon vaihtohetken säädöstä

Viesti Kirjoittaja HVM »

lavetti300daut kirjoitti:eli päivää itse kullekin
Päivää, ja tervetuloa Meselle.

Kurkkaappa ensin vaikka tänne:

Automaattilaatikon säätö/ paineen nosto

:D
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

KIITOS!
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

Digitalblue sivut ei toimi lainkaan.
Mistä ne laatikon säädöt löytyisi, linkki oli vuodelta 2005 eli on varmaan muuttunut...
Löysin vain joitain räjäytyskuvia joltain ryssäsivuilta.
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

itse kysymykseeni vastaten: laatikon säätöön löytävät ohjeet ovat nykyään tahtiklubin sivuilla, osoitteessa
http://www.tahtiklubi.net/tahtiklubi/ta ... saato.html

sitten taas kysymystä, eroaako 123-korisen nelilovisen laatikon säätö 85 uudemmista, joihin nuo ohjeet olivat?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

lavetti300daut kirjoitti:sitten taas kysymystä, eroaako 123-korisen nelilovisen laatikon säätö 85 uudemmista, joihin nuo ohjeet olivat?
No eroaahan se kyllä. Tuosta löytyy samat jupinat, jotka justiin puhelimessa höpistiin.
Jos lähtee amalgaamit hampuleista, niin löysää vähän sieltä pumpun kyljestä säätöä.
Pro HVM
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

Kiitos Rässille, jepjep noin se meni.
Pikkasen terävöityi vaihdot mutta täytynee kääntää vielä lisää...
Onkos siinä jotain rajaa paljonko tuota voi kääntää?

Että jos kierrän vielä toiset pari pykälää eikä kakkosen-kolmosen luistelu parane -voiko tällä säädöllä jotain harmia saada aikaan?

esim. liikaa ylipainetta vanhaan luistavaan lootaan?

kiitosta vaan avusta, muuten eka meseni pelaa loistavasti. 7 litraa sadalla on ihan omien tavoitteiden mukainen lukema.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Malm kirjoitti:
Tierätkö sinä kumpi loota sulla on siellä 722.1:n vai 722.4:n ?

Tunnistaa siitä että menneekö lootalle vaijeria ? Ja vaijerin löytää venakopan päältä :wink:

-Risto
Mitähän meikä höpäjää, nykäsin viikonloppuna autosta irti paketin jossa on OM617A sekä 722.118:n niin kyllä siellä menee vaijeri :roll: :oops: :oops:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

turpon kanssa 722.1? :) en ole ennen moista kuullut että 722.1 on vaijeri. Oletko varma ettei ole 722.3?
Tähdellisen parantola
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

tapio89 kirjoitti:turpon kanssa 722.1? :) en ole ennen moista kuullut että 722.1 on vaijeri. Oletko varma ettei ole 722.3?
Joojoo,
Vanhemmissa turpossa oli 722.120, mutta tuo mikä miulla on:
Kuva

Oli 722.118 joka on ihan perus 300 varkusta, tuohan oli tuo miun raato semmonen "tekniikanvaihto" jos ei nyt ihan korinvaihtotekele :D :D

Minäkään kun en ennen ole tommosta 722.1:stä räplännyt niin en tiedä tosta vaijerista, siihen tankoon lootan kylestä se menee kiinni joten onko siinä alunperin ollu tangot sitten toisen koneen(vaparin) kanssa ? :D Uudemmissahan se vaijeri menee ihan lootaan asti kiinni, lainatakseni Antti M:n kuvaa (ethän pahastu) :
Kuva

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Epäilisin että joku on sen vaijerin siihen lisäillyt jälkeenpäin, kaikki 722.1 ovat olleet tangoilla joita on minun eteeni tullut. :) Mutta en toki vaitä että kaikkitietävä olisin. Omassa 722.4 on vaijeri, tuo vaihteisto on -84 300D:stä peräisin joten niitä on vasta viimeisissä ollut kiinni. Ja Malmillahan oli kanssa kyseinen loota siinä IsossaD:ssä? Ja 722.3 on kanssa vaijerilla. Pensselinpesuvehkeiden puolesta en taas ole niinkään perillä.

Edit: Oikein ilmastoinnin kompuralla tuo 617a :!: Eihän sulla ole ylimääräistä ilmastoinnin lauhduttajaa mersun nokalta?
Tähdellisen parantola
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

tapio89 kirjoitti:Epäilisin että joku on sen vaijerin siihen lisäillyt jälkeenpäin, kaikki 722.1 ovat olleet tangoilla joita on minun eteeni tullut. :) Mutta en toki vaitä että kaikkitietävä olisin. Omassa 722.4 on vaijeri, tuo vaihteisto on -84 300D:stä peräisin joten niitä on vasta viimeisissä ollut kiinni. Ja Malmillahan oli kanssa kyseinen loota siinä IsossaD:ssä? Ja 722.3 on kanssa vaijerilla. Pensselinpesuvehkeiden puolesta en taas ole niinkään perillä.

Edit: Oikein ilmastoinnin kompuralla tuo 617a :!: Eihän sulla ole ylimääräistä ilmastoinnin lauhduttajaa mersun nokalta?
Joo, eipä ne tangot varmaan sinne turpon pakosarjan väliin hyvin mahdu, että vedetty vaijerilla :)

Isossa D:ssä on 722.4:n juu, tosin kone vaihtuu tuohon joka tuossa pilteman nosturilla roikkuu(oli muuten hyvä nosturi) ja 722.3:n ois metsästyksen alla ;)

Ilmastoinnin kompurahan siinä on kiinni, tosin hihna ei ole pyörittänyt kompuraa vuosikausiin ja kennokin on jäänyt jossain vaiheessa mäelle, letkut kyllä löytyy :roll: :wink:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Harvinaista herkkua w123 mersussa ilmastointi. Coupessa on mutta kenno vuotaa. Ainakin vähänaikaa sitten oli nettivaraosassa 722.3 myynnnissä, hinta luokkaa 100e mutta kunnosta ei ollut kerrottu.
Tähdellisen parantola
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

tapio89 kirjoitti:Harvinaista herkkua w123 mersussa ilmastointi. Coupessa on mutta kenno vuotaa. Ainakin vähänaikaa sitten oli nettivaraosassa 722.3 myynnnissä, hinta luokkaa 100e mutta kunnosta ei ollut kerrottu.
On se laatikko vieläkin siellä myynnissä, mutta turpiini puuttuu.. :?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Siekkiselle soitto, sillä voi olla vastaus turbiinin puutteeseen. Paitsi että käykö turbiini esim. 722.4->722.3?
Tähdellisen parantola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”