Vaihteisto projekti alkaa(kuvia lisätty)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Vaihteisto projekti alkaa(kuvia lisätty)

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt olis tarkoitus aloittaa 5v vaihteiston kunnostus ja läpikäynti.Pyöritettäessä kytkinakselia ei ylimääräisiä ääniä kuulu mutta kolmosvaihde kuulemma rusahtaa nopeammin vaihdettaessa.Kyseessä on siis ilmeisesti pystärin valurauta laatikko ja nyt haluaisin tietää laatikon tyyppinumeron.Laatikon kyljessä on vain 117 alkuisia numeroita joista ei selviä oikein mitään.
Viimeksi muokannut jari_w123, 12.11.2006 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
Minulla on hyllyssä myös tuollainen valurauta 5-vaiht. laatikko. Pitääpä katsoa mitä minun laatikossani lukee.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jep olis mukava jos viihtisit kahtoa mitä numeroita siitä sun lootasta löytyy.Joku maalattu 717 alkuinen numero pitäis löytyä.Kytkinakselin laakerin joudun todennäköisesti vaihtamaan johtuen liian suuresta päittäisvälyksestä.Ajan kanssa kun rakentaa niin tuloksena pitäisi olla uudenveroinen laatikko uuden moottorin perään.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Muokkasin otsikkoa vähän sopivammaksi koska projektihan tämäkin homma tulee olemaan :P 8)
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Marko
Viestit: 82
Liittynyt: 12.8.2006 22:34
Paikkakunta: Pyhäntä

Viesti Kirjoittaja Marko »

Tervehdys! Noita valurauta laatikoitahan käytetään myös pakuissa joissa vitonen on suora eli ei kummene nelivaihteisesta paitsi helevetin lyhyt ykkönen!Numeroista en kyllä tiiä mitään!
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tiiä miten nuo pakun laatikot on tehty muta olis mielenkiintoista tutustua siihen lähemmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Marko
Viestit: 82
Liittynyt: 12.8.2006 22:34
Paikkakunta: Pyhäntä

Viesti Kirjoittaja Marko »

Juu.Kerran vaan pyöritettiin 207:n konetta vitonen päällä ja kun kampi oli pyörähtäny tasan kierroksen niin oli myös kardaani!Aateltiin ettei siitä ainakaan kierrokset laske matka ajossa jos sen lootan henkilöautoon laittaa!
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo eli tuo mun viisvaihteinen on ylivaihteella varustettu koska pääakseli pyörii vitosella kovempaa kuin kytkinakseli ja on vähän eri näköinen kuin pakun laatikko.Meinasin jo aikaisemmin laittaa pakun lootan mutta niitä en löytänyt muita kuin suoralla vitosella olevia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Huomenna olis tarkoitus aloittaa laatikon purkaminen ja osien tarkastus.Alustavaa vertailua tehdessäni huomasin että tuohon valurauta 5 vaihteiseen käy nelivaihteisen laakerit ainakin kytkinakselille ja sivuakselille.Laatikosta on myös selvinnyt sen verran että se on todennäköisesti w114 korisen ehkä 250:sen laatikko.

laatikon välitykset ovat nämä:
1:3,96
2:2,34
3:1,43
4:1
5:0,875

Mitkähän välitykset on sitten originaalissa 300D:n nelivaihteisessa lootassa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:Huomenna olis tarkoitus aloittaa laatikon purkaminen ja osien tarkastus.Alustavaa vertailua tehdessäni huomasin että tuohon valurauta 5 vaihteiseen käy nelivaihteisen laakerit ainakin kytkinakselille ja sivuakselille.Laatikosta on myös selvinnyt sen verran että se on todennäköisesti w114 korisen ehkä 250:sen laatikko.

laatikon välitykset ovat nämä:
1:3,96
2:2,34
3:1,43
4:1
5:0,875

Mitkähän välitykset on sitten originaalissa 300D:n nelivaihteisessa lootassa?

Tässä linkissä jotain välityksiä esillä:

W123 vaihdelaatikoiden välityksiä
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kiitoksia Heavylle linkistä.Näyttäis olevan lievästi tiuhemmat välitykset kuin nelivaihteisessa mutta reilustikkin tiuhemmat kuin getragissa.Eipä tuo niin haittaa kiihtyypä vaan paremmin ja maantielläkin kierrokset pysyvät aisoissa kun tuo vitonen on kuitenkin selkeä ylivaihde.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaihteisto olis nyt avattu ja hankintalistalle tulee seuraavat osat:kaikki isommat laakerit,synkronirenkaat,mutterit,vitosen hammaspyörän neulalaakeri,kytkinakselin ja pääakselin välinen neulalaakeri.Rattaat näyttäis olevan ehjiä eikä muitakaan vakavia vikoja löytynyt.Kaikki tiivisteet uusitaan tietysti samalla mutta sehän lienee kaikille selvää kun minä oon remonttia tekemässä ja muutenkin yritän hyvin tehä 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Avasin nelivaihteisen valurauta lootan tänään ja siinä oli yhteisiä osia 5v lootan kanssa mm. synkronirenkaat 1-4 vaihteet,kytkinakselin laakeri,pääakselin keskimmäinen laakeri ja sivuakselin etummainen laakeri.Aikaisemmin huomasin vitosvaihteen rattaan olevan säröillä joten joudun ostamaan senkin uuden ja tietysti myös vastarattaan jonka kanssa tuo rikkinäinen ratas on tekemisissä.Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
Oikein ! :D
Tämä se on mukavaa luettavaa kun homma tehdään kunnolla. :idea:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:
Tuo vitosen ratas maksaa 366€ ja vasta ratas 149€ eli melko kallista on mutta pääasia on että osia saa.Tämä rojekti saatetaan kyllä loppuun asti vaikka kalliiksi tuleekin mutta minkäs teet kun ei ehjiä laatikoita ole niin sitten se tehään itse.
Oikein ! :D
Tämä se on mukavaa luettavaa kun homma tehdään kunnolla. :idea:
Alumiiniloota olis tiedossa. SL:stä amputoitu ja OM617:n perässä kiinni tällä hetkellä. Nyysitty 70000 ajetusta ympäriajetusta autosta silloin korinvaihtojen kulta-aikaan. Ajettu kaikkiaan ehkä 200tkm?

Pyytää 800e, mutta luulen, että tarjoamallakin sen saa. :wink:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla tulee tuossa just se ongelma kun ei ole kerralla laittaa laatikkoon noin suurta summaa niin joudun pikkuhiljaa ostamaan osia.Näin menetellen ei tarvi kerralla käyttää suuria summia vaan vähän kerrallaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Laatikkoon on nyt hommattu uusia osia ja viikonloppuna pitäis kasata laatikon nelivaihteinen osuus ja säätää laakerivälykset kohdalleen.UUdet osat tällä hetkellä:3kpl muttereita,2kpl neulalaakereita,sokka,tiivistesarja yht 76€.Laakerit 6kpl yht 130€,synkronirenkaat 4kpl yht 100€.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

jari_w123 kirjoitti:Jep olis mukava jos viihtisit kahtoa mitä numeroita siitä sun lootasta löytyy.Joku maalattu 717 alkuinen numero pitäis löytyä.Kytkinakselin laakerin joudun todennäköisesti vaihtamaan johtuen liian suuresta päittäisvälyksestä.Ajan kanssa kun rakentaa niin tuloksena pitäisi olla uudenveroinen laatikko uuden moottorin perään.
Vaihdelaatikon kyljessä oli numeroita seuraavasti:
1172610702 1172611401 4. 16 J 2
Vaihteiden siirtäjät 1172610419
kytkinkopassa 3. R115257.160

Kaverini kävi tsekkaamassa hyllystä nuo numerot: Olisiko hän lukenut väärin, kun eivät ole 717 alkuisia vaan 117-alkuisia??
Uusia synkronirenkaitakin minulla on muutamia, sellaisia messinkisiä? en kyllä tiedä mihin malliin sopivat-pitääpä katsoa nuistakin numerot.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kaverisi on katsonut numerot aivan oikein koska mun omasta laatikosta löytyy samat numerot.Vaihteiston pohjasta löytyy meistetty numero sarja jossa on mun lootassa numerot 005149 eli laatikko on selvityksien perusteella tyyppiä 717000 00 005149.Tätä vaihteisto tyyppiä on käytetty w114 230,6 250,280 w116 280 w107 280SL SLC autoissa.Vitosvaihteen synkronirengas on hakusalla koska sen pitäisi olla sama kuin 3-4 vaihteissa vaan eipä olekkaan tässä tapauksessa.Voi olla että saan patentoitua vitosvaihteen lukitusholkin siten että siinä voidaan käyttää 3-4 vaihteen rengasta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ongelmat alkavat olla jo suurinpiirtein ratkottuja.Pääakselin päittäisvälys oli liian suuri siten että kardaaninlaipan mutteri ei kiristänytkään osia tiiviiksi paketiksi kuten on tarkoitus.Ratkaisin ongelman laittamalla millin paksuisen shimmi levyn pääakselin laakerin ja ykkösvaihteen rattaan väliin jolloin liian suuri päittäisvälys normalisoitui.Tänään ihmettelin vitosvaihteen synkronilaitteen huonoa toimintaa ja kävi ilmi että lukituskuulia paikoillaan pitävät jouset olivat katkenneet ja menneet väärään väliin aiheuttaen laitteen epämääräisen toiminnan.Maanantaina pitää soittaa veholle ja tilat uudet jouset ja kuulat synkronilaitteeseen.Onneksi mersuun saa erikseen näitä osia eikä tarvi ostaa uutta laitetta joka saattaisi maksaa maltaita.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

kaverilla oli 8pätkä volvossa synkrot hukassa 2-3 vaihteilta, sinisen tiskin vastaus "kyllä niitä saa maksaa 3000€* loppu vaihteisto tule kaupanpäälle" :shock: :evil:



*hinta nykästy piposta, mutta kallis se oli
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mersun laatikkoon maksoi synkrot huimat 25€kpl KL osien poistomyynnistä ja vitosen synkro 43,5€ RTO tuonnista.Kaikki nämä osat on tietysti alkuperäisiä ja mikä parasta niitä saa vielä vaikka laatikon vuosimalli on jotain 72.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tänään kasasin lopullisesti nelivaihteisen osion ja myös pakki tuli asennettua paikoilleen.Vitosen synkronilaitteesta tuli kuin uusi kun kasasin sen uusilla kuulilla ja jousilla jotka maksoivat yhteensä huimat 3,2€ :eec: .Tulis nyt ne loputkin osat ja tili niin sais kasattua koko lootan ja maalattua myös.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Löysin Ebay:stä samanlaisen laatikon ja sen aloitushinta oli 1750€.Laatikko käy Ebay:n mukaan w108 280s,w111,w109 300sel 2,8,R113 pagoda 230sl,250sl,280sl :eec: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:Löysin Ebay:stä samanlaisen laatikon ja sen aloitushinta oli 1750€.Laatikko käy Ebay:n mukaan w108 280s,w111,w109 300sel 2,8,R113 pagoda 230sl,250sl,280sl :eec: .
Eikö se Juho jotain tuon suuntaista sanonut mersuforumin puolella... :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”