w123 200D Huono käynnistys

Vastaa Viestiin
NyysHan
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2007 5:27

w123 200D Huono käynnistys

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Missäköhän mahtaa olla vikaa kun Mese ei oikein meinaa lähtee kylmänä käyntiin? Eilen teki saman tempun mutta kun vein sen lämpimään talliin ja sen jälkeen lähti sahaamalla käyntiin.

Lämpöisenä Mese lähtee todella hyvin käyntiin, entisen omistajan mukaan autoon on juuri vaihdettu hehkutulpat mutta lieneekö totta.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Paljonkohan autolla on kilometrejä takana ?

Venttiilien säädothän tuohon vaikuttaa aikalailla kun ne unohetaan säätää muutamien sadantuhansien kilometrien ajojen jälkeen, jona aikana myös venynyt jakoketju siirtää ajoituksia pikkasen turhan myöhäselle. Lämpimänä autosi varmaan käy todella pehmeästi ? Myöhänen ajoitus antaa sellasen pehmeän käyntiäänen joka on kyllä korvalle todella mukava :)

Huono akku vaikeuttaa kännistystä myös, pyörittää kyllä mutta pyörittää liian hitaasti eikä jaksa käynnistyä.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Malm kirjoitti:
Huono akku vaikeuttaa kännistystä myös, pyörittää kyllä mutta pyörittää liian hitaasti eikä jaksa käynnistyä.

-Risto
Juu. Ja huonot akkukaapelit ja maakaapeli ja liian paksut öljyt ja....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

taitaa vaan olla niin että -10 astetta on jo vanhalle dieselille kylmäilma käynnistyä ilman lämmitystä ja miksei uudemmillekkin

mutta säädä venttiilit ja tarkista ruiskutuspumpun ajoitus

voihan ne hehkut mitata mut kuulostaa ehjiltä (lähtee rynkyttämättä käyntiin/käy heti kaikilla ? )
mikä /millainen akku :?: onko kunnossa :?: kylmäkäynnistys virta EN ???A
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

w123 ei kyllä ole yhtä hyvä lähtemään kuin w124. Omien kokemuksien mukaan jo 20 astetta tekee rempatullekin koneelle melko tiukkaa.

Edelliset viestit on täyttä asiaa.

Niiden lisäksi startin pitää ainakin pyörittää melko iloisen kuuloisesti, jos meinaa käyntiin saada. Oikea menetelmä tuohon malliin on tuplahehkutus ja starttaus 10s (jopa 20s) kaasu pohjassa. Dieseli lähtee aina paremmin yhdellä pitkällä startilla kuin usealla lyhyellä ja startin pyöritysnopeudella on suuri merkitys.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
NyysHan
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2007 5:27

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Mesellä on kilometrejä takana jo yli Miljoona kilometriä.

Akku näyttää uudelta, mutta silti menee nopeasti tyhjäksi.

Kun akku on mukamas tyhjä nii silti palaa valot aivan normaalisti, mutta ei jaksa pyörittää käyntiin saakka startti naksuu vain.

Akku on Exide ja 100 Amppeerinen.

Millaista moottori öljyä pitäisi käyttää tuollaisessa Mesessä, sanottiin että Mineraali öljyä?

Lähteekös tuollainen Mersu vetäämällä käyntiin jos ei muita mahdollisuuksia ole?
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

NyysHan kirjoitti:Millaista moottori öljyä pitäisi käyttää tuollaisessa Mesessä, sanottiin että Mineraali öljyä?
Öljykysymys on aina visainen eikä yksiselitteistä vastausta ole. Mutta...:

Jos moottorissa on sen koko käyttöiän ajan tai pidemmän aikaa käytetty pelkästään mineraaliöljyjä niin puoli- ja täyssynteettisiin tulee siirtyä varovaisuutta noudattaen. Tämä sen vuoksi että mineraalien "pesuominaisuudet" ovat huonompia kuin synteettisten. Em. tapauksessa siirryttäessä synteettisiin tai ½-synteettisiin epäpuhtaudet saattavat lähteä liikkeelle turhankin hyvin ja paikat on tukossa. Jos siis siirryt 100% mineraaliöljyn käytöstä synteettisiin tai ½-synteettisiin niin moottori tulisi ensin pestä esim. Forte käsittelyllä. Fortesta selviää lisää esim. haulla tai kysymällä. Muitakin tapoja tuohon on olemassa.


Tuossa moottorityypissä voi ihan hyvin pyörittää täyssynteettisiä ja ½-synteettisiä. Kunhan:

-Öljynpaine pysyy sallituissa rajoissa rasituksessa ja rasituksen jälkeen
(ei mielellään alle 1 bar, 0,5 ehdoton raja, tyhjäkäynnillä ihannearvo lämpimänä 1,6-2,0 bar)
-Öljytyyppi ei ole liian juoksevaa /notkeaa
(näihin vanhoihin esim. 0W -jotain, muutoin joutuu alvariinsa lisäämään, kone polttaa öljyä ja paineet ei pysy)
-Öljytyyppi ei ole liian nihkeää
(vaikeuttaa kylmäkäynnistystä ja saattaa rikkoa paikkoja)


Hiljattain TM:ssä oli täyssynt. öljytesti (5W-40 taisi olla). Teboilin Gold ja Diamondi ovat markkinoiden parhaita ainakin kylmäominaisuuksiltaan. Oli siellä joku muukin merkki aika lähellä kärkeä (kylmätestissä). Kannattaa lukea jos kiinnostaa. Mobiili voitti (oli tasaisen hyvä kaikissa osa-alueissa), Diamondissa paras hinta/laatusuhde.

Tuolle sun paljon ajetulle koneelle voisi sopia joku haihtumisominaisuuksiltaan vähän nihkeämpi öljy kuin TB Gold:i. Tämä sen vuoksi että kone pitäisi ö-paineet kaikissa tilanteissa ja ei polta öljyä. Vaikka joku ½-synteettinen (10W-40) voisi toimia hyvin jopa talvella. Itse olen käyttänyt Goldia talvisin, olen ollut ihan tyytyväinen muuten mutta rasituksen jälkeen paineet tippuu johonkin 1bar:iin. Ei sinänsä vielä hälyyttävää. Seuraavana talvena siirryn kait Diamondiin tai Diamond dieseliin.

Öljykeskusteluiden perinteitä jatkaen seuraavaksi Porvoolainen taksikuski kumoaa kaikki em. teoriat :lol:
NyysHan
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2007 5:27

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Rupesi vain vituttaa kun luulin että joko Mese meni paskaks ku ei meinaa käynnistyä mutta pitääpi kokeilla sitä Tuplahehkutus ja starttaus 10-20s kaasu pohjassa, voi melkoinen savupilvi nousta ilmaan! :lol:

Ihme ja kumma kone ei vie normaalia enempää öljyä vaikka on ajettu se Miljoona Kuusataa Tuhatta Kilometriä. :lol:

Kysyisin vielä siitä että saako tuollaisen Mesen hinaamalla käyntiin, jos saa nii särkeekö koneesta mitään?

Itselläni on ensimmäistä kertaa Mersu ja Diesel auto. :lol:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

NyysHan kirjoitti:Mesellä on kilometrejä takana jo yli Miljoona kilometriä.

Akku näyttää uudelta, mutta silti menee nopeasti tyhjäksi.

Kun akku on mukamas tyhjä nii silti palaa valot aivan normaalisti, mutta ei jaksa pyörittää käyntiin saakka startti naksuu vain.

Akku on Exide ja 100 Amppeerinen.

Lähteekös tuollainen Mersu vetäämällä käyntiin jos ei muita mahdollisuuksia ole?
Akku on ihan oikean tyyppinen. Ei kai ne valot starttausaikana kirkkaana pala?

Kannattaa varmaan tarkistaa, että akku todella latautuu ajossa. Puolityhjä akku ei jaksa startata. Latausjännite pitäisi olla tyhjäkäynnillä ja valot päällä 14-14.4v.

Vetämällä voi käynnistää. Se onkin usein parempi ja hellävaraisempi konsti kuin alkaa apuvirran kannssa väkisin sahaamaan.Hehkutus pitää tietysti aloittaa vasta vedon alussa.
Viimeksi muokannut Perttu K, 30.1.2007 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos moottorilla on todella ajettu miljoona kilometriä avaamatta on hyvä jos se lähtee käyntiin mistään pakkasesta.61x dieseleissä on ollut jo uutena kylmäkäynnistys vaikeuksia johtuen matalista puristuksista.-20 astetta taitaa olla ehdoton raja käynnistyvyydelle vaikka kaikki olisikin kunnossa.Omaa 11000km ajettua moottoria en ole käynnistänyt kuin maksimissaan noin -8 asteen pakkasesta ilman lämmitystä enkä aio käynnistelläkkään jos ei oo pakko.-8 asteen pakkasen uusi moottori selvitti hyvin:hyvä jos kierroksen moottori pyörähti niin se kävi jo ja vielä tasaisesti kaikilla sylintereillä.NyysHan:in tapauksessa suosittelen venttiilin säätöä ja ruiskutus ennakon tarkistusta,suuttimet olis hyvä tarkastuttaa myös.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

NyysHan kirjoitti:Rupesi vain vituttaa kun luulin että joko Mese meni paskaks ku ei meinaa käynnistyä mutta pitääpi kokeilla sitä Tuplahehkutus ja starttaus 10-20s kaasu pohjassa, voi melkoinen savupilvi nousta ilmaan! :lol:

Ihme ja kumma kone ei vie normaalia enempää öljyä vaikka on ajettu se Miljoona Kuusataa Tuhatta Kilometriä. :lol:

Kysyisin vielä siitä että saako tuollaisen Mesen hinaamalla käyntiin, jos saa nii särkeekö koneesta mitään?

Itselläni on ensimmäistä kertaa Mersu ja Diesel auto. :lol:
^ Toi on ihan oikee tyyli käynnistää. Jopa ohjekirjassa neuvotaan että viileällä ilmalla kaasu tulee painaa puoliksi pohjaan ja kylmässä täysin pohjaan starttauksen ajaksi. Vielä kun muistaa painaa kytkimen pohjaan niin startti ei turhaan rasitu vaihdelaatikon mahd. myös nihkeistä oljyistä.

Mitä itse olen tässä kokemuksia kerännyt kylmäkäynnistyksistä kuuden vuoden aikana (+600.000km ajettu 300D) niin jos ei ole ensimmäisen 5sek aikana lähtenyt käyntiin niin ei se sitten ole lähtenyt ollenkaan.

Viime talvena teki sellaiset temput n. -20c - -30c pakkasyön jälkeen että startti pyöritti vaikka kuinka kauan mutta ei lähtenyt koska akku ei jaksanut pyörittää tarpeeksi nopeasti. Olis pikkusen lisää tarvinnu virtaa tai vaikka ½-tunnin lohkolämmityksen niin sitten olis lähtenny. Kaikki perusasiat oli kyllä kohdillaan (käynnistystyyli, hehkut, öljyt). Faija tuli sitte hinaamaan käyntiin ja hyvinhän se lähti eikä vaurioita tullu.

Jos sulla on jotkut ekstra nihkeet traktoriöljyt sisällä niin en ainakaan itse lähtisi kokeilemaan hinaustemppua.
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

Oma 123:n on kanssa ranttu käynistymään edes pikkupakkasilla, tuokin johtunee paljon ajetusta koneesta.
Isäntä on laittanu parhaillaan -28 käyntiin, oli ruennu naapuri epäilemää, niin pitihän se näyttää :lol:, mutta tuosta on aikaa 1-2 talvea sitte. Ainakin 2 viikkoa sitten laittoi -20 käyntiin, viikon oli seisonu tuossa pihalla roikatta, tuolloinkin minulle kehui ja lopulta näytti, että käyntiin lähtee 8)
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
MB
Viestit: 144
Liittynyt: 12.11.2006 23:24

Viesti Kirjoittaja MB »

.
Viimeksi muokannut MB, 01.2.2021 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

MB kirjoitti:Starttiin kun laittaa 9.6 voltin ankkurin, niin jo alkaa pyörittämään iloisesti. Helppo ja halpa koneremontti miljoona ajetulle autolle.
Startti surraa kuin viimeistä päivää. Ja se viimeinen päivä saattaa tullakin jos liian pitkään sahailee...
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Eilen ihmettelin kun työpäivän jälkeen oli startin ääni oudon kankea kun tirautin 300d:n tulille -20 asteen pakkasesta, oli ajastinkelloa pihalla pyörivät natiaiset kääntäny 7 tuntia myöhemmälle ajatuksenaan vissiin kattoa miten kuski noituu kun vanha diesel ei käynnistykkään pihasta...

Huomasin tuon vahingon vasta kun menin roikkaa irrottamaan ja olin jo myllyn kerinny pyöräyttää tulille, tuli testattua että om617 kunnossa ollessaan lähtee ainakin tuosta pakkasesta kivuttomasti käyntiin. Kunhan pakkanen kiristyy niin suoritan lisää testejä :twisted:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
NyysHan
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2007 5:27

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Tutkiskelin tuossa ajankuluksi Meseä ja huomasin että laturi antaa vain 55a ja akku on 100a, voisiko johtua siitä että auto ei meinaa käynnistyä kylmänä.

Pitääkö tuollaisessa Mersussa olla akku aivan täynnä että lähtee kylmänä käyntiin.

Autohan siis on w123 200d.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

NyysHan kirjoitti:Tutkiskelin tuossa ajankuluksi Meseä ja huomasin että laturi antaa vain 55a ja akku on 100a, voisiko johtua siitä että auto ei meinaa käynnistyä kylmänä.

Pitääkö tuollaisessa Mersussa olla akku aivan täynnä että lähtee kylmänä käyntiin.

Autohan siis on w123 200d.
Laturisi lataa sen 55 amppeeria tunnissa mutta akku ei kylmänä ota sitä vastaan.
:cry:
Akuissa on eroja, jotkut antaa huomattavasti enemmän käynnistysvirtaa pakkasella kuin toiset. Kuin myös toiset ottaa sitä paremmin vastaan.
100 Ah akulla pitäisi tuon auton kyllä lähteä käyntiin. Ja jos ei lähde niin startilla veivaa sen koti-pihaan :lol:
® Mesen linttaklubi
Miccå
Viestit: 7
Liittynyt: 02.2.2007 17:13
Paikkakunta: kervo

Viesti Kirjoittaja Miccå »

Ootko vaihtanut pa suodattimen?. Se kannattaa vaihtaa syksyisin. Jäykkä nafta kun ei taho mennä likaisen suodattimen läpi talvella, on sama vaikka kone ois ollu roikassa läpi yön. Venttiilit on hyvä säätää määräajoin, ei mee kauan aikaa, ja helppo tehdä itsekkin. :o
Avatar
palle
Viestit: 28
Liittynyt: 06.6.2006 13:59
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja palle »

Vasta tuli hommattua kans w123 200 d. ENsimmäisellä "kylmäkäynnistyksellä" roikan päästä meinasi usko loppua, mutta näyttää se piitkän starttailun jälkeen heräilevän pikku hiljaa. Koneella on ajettu miljoona,akun vasta vaihdoin akun kun ei tuntunut entinen ottavan sähköä enää vastaan. Onko tuomonen 10- 30 sekunnin starttaus ihan normaalia tuolle koneelle? :shock: Käynnistin juuri pitkän hehkutuksen ja kaasupoljin pohjassa menetelmällä.

Edit. Tuntuu käynnistyvän paremmin kun kaasupoljibn ei ole pohjassa.
Avatar
Oswald
Viestit: 38
Liittynyt: 27.2.2007 12:31
Paikkakunta: Pirkanmaa

Tervehdys

Viesti Kirjoittaja Oswald »

Tervehdys kanssa foorumille. Rekkasin itseni sisään ja koitan saisinko jotain tekstiä lähetettyäkin. Voisi sanoa että minulle jäi 200d -82, enkä ole vielä hävittänyt sitä... joten tauti taitaa muuttua krooniseksi...

Olen kanssa paininut käynnistysongelmien kanssa tämän talven. Vaihdatin jakoketjun, venttiilit säädettiin, öljyt vaihdettiin, laitettiin keraamiset hehkut jälkihehkulla. Pitäs hehkuttaa tuplalämmöillä, mutta taitaa olla lopputulos, että akku vaan tyhjenee pätkäajossa. Huomasin kanssa, että kaasu pohjassa EI lähde kylmänä! Ei yhtään kaasua, kääntää vaan tyhjäkäynnin täysille, eikä koske kaasuun, niin voi joskus jopa startti onnistua. Mistähän moinen johtuu? "Pähkäilin", että jos syöttö on täysillä, niin tuleva polttoöljy (ei kai kukaan muulla aja?) jäähdyttäisi vaan hehkutulpan ja käynnistys huononisi?

Starttia vaan käy sääliksi, kauankohan se kestää tota sahausta. Jos sais jostain toisen startin, niin voisi alkaa rakennella siihen sitä 9,6 v staattoria.

Mulla alkaa olla -10 astetta sellainen mukavuusraja käynnistymisessä, silloinkin tarttee hakea veneen akkua kaapeleilla. Lohkalämmitinkin tuntuu aika tehottomalta, kyllähän se tietysti auttaa, muttei hetkessä.

Niin, en viittisi vielä akkuakaan vaihtaa, normaalisti virtaa riittää. Syksyllä unohtui sisävalokin yöksi päälle, ja hyvin starttasi. Joten ei kai se akkukaan ihan sökö ole.

Ja ihan toinen juttu on sitten se, mitä tapahtui, kun oli 35 pakkasta ja olin pysäköinyt tämän diesel-aparaatin tyhmästi, se oli pakko siirtää, että pääsin toisella autolla liikenteeseen...
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2444
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

isäukolla oli kanssa tuollainen w123 300diisseli käytössä ainakin 12vuotta ja ei sen kanssa ollut koskaan käynnistysongelmia,kerran oli pakko laittaa käymään -35pakkasesta ilman roikkaa ja kyllä se kuulosti uskomattomalta kun jyrähti tulille het kerrasta :D
Mitenkäs se vanha sanonta nyt menikään: Pojasta polvi paranee eli nyt ajelen itsekkin 300 mersulla, tarttuvaa laatua tuo mersulla ajaminen :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”