w123 200D Huono käynnistys
w123 200D Huono käynnistys
Missäköhän mahtaa olla vikaa kun Mese ei oikein meinaa lähtee kylmänä käyntiin? Eilen teki saman tempun mutta kun vein sen lämpimään talliin ja sen jälkeen lähti sahaamalla käyntiin.
Lämpöisenä Mese lähtee todella hyvin käyntiin, entisen omistajan mukaan autoon on juuri vaihdettu hehkutulpat mutta lieneekö totta.
Lämpöisenä Mese lähtee todella hyvin käyntiin, entisen omistajan mukaan autoon on juuri vaihdettu hehkutulpat mutta lieneekö totta.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Paljonkohan autolla on kilometrejä takana ?
Venttiilien säädothän tuohon vaikuttaa aikalailla kun ne unohetaan säätää muutamien sadantuhansien kilometrien ajojen jälkeen, jona aikana myös venynyt jakoketju siirtää ajoituksia pikkasen turhan myöhäselle. Lämpimänä autosi varmaan käy todella pehmeästi ? Myöhänen ajoitus antaa sellasen pehmeän käyntiäänen joka on kyllä korvalle todella mukava
Huono akku vaikeuttaa kännistystä myös, pyörittää kyllä mutta pyörittää liian hitaasti eikä jaksa käynnistyä.
-Risto
Venttiilien säädothän tuohon vaikuttaa aikalailla kun ne unohetaan säätää muutamien sadantuhansien kilometrien ajojen jälkeen, jona aikana myös venynyt jakoketju siirtää ajoituksia pikkasen turhan myöhäselle. Lämpimänä autosi varmaan käy todella pehmeästi ? Myöhänen ajoitus antaa sellasen pehmeän käyntiäänen joka on kyllä korvalle todella mukava
Huono akku vaikeuttaa kännistystä myös, pyörittää kyllä mutta pyörittää liian hitaasti eikä jaksa käynnistyä.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Juu. Ja huonot akkukaapelit ja maakaapeli ja liian paksut öljyt ja....Malm kirjoitti:
Huono akku vaikeuttaa kännistystä myös, pyörittää kyllä mutta pyörittää liian hitaasti eikä jaksa käynnistyä.
-Risto
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
taitaa vaan olla niin että -10 astetta on jo vanhalle dieselille kylmäilma käynnistyä ilman lämmitystä ja miksei uudemmillekkin
mutta säädä venttiilit ja tarkista ruiskutuspumpun ajoitus
voihan ne hehkut mitata mut kuulostaa ehjiltä (lähtee rynkyttämättä käyntiin/käy heti kaikilla ? )
mikä /millainen akku onko kunnossa kylmäkäynnistys virta EN ???A
mutta säädä venttiilit ja tarkista ruiskutuspumpun ajoitus
voihan ne hehkut mitata mut kuulostaa ehjiltä (lähtee rynkyttämättä käyntiin/käy heti kaikilla ? )
mikä /millainen akku onko kunnossa kylmäkäynnistys virta EN ???A
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
w123 ei kyllä ole yhtä hyvä lähtemään kuin w124. Omien kokemuksien mukaan jo 20 astetta tekee rempatullekin koneelle melko tiukkaa.
Edelliset viestit on täyttä asiaa.
Niiden lisäksi startin pitää ainakin pyörittää melko iloisen kuuloisesti, jos meinaa käyntiin saada. Oikea menetelmä tuohon malliin on tuplahehkutus ja starttaus 10s (jopa 20s) kaasu pohjassa. Dieseli lähtee aina paremmin yhdellä pitkällä startilla kuin usealla lyhyellä ja startin pyöritysnopeudella on suuri merkitys.
Edelliset viestit on täyttä asiaa.
Niiden lisäksi startin pitää ainakin pyörittää melko iloisen kuuloisesti, jos meinaa käyntiin saada. Oikea menetelmä tuohon malliin on tuplahehkutus ja starttaus 10s (jopa 20s) kaasu pohjassa. Dieseli lähtee aina paremmin yhdellä pitkällä startilla kuin usealla lyhyellä ja startin pyöritysnopeudella on suuri merkitys.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mesellä on kilometrejä takana jo yli Miljoona kilometriä.
Akku näyttää uudelta, mutta silti menee nopeasti tyhjäksi.
Kun akku on mukamas tyhjä nii silti palaa valot aivan normaalisti, mutta ei jaksa pyörittää käyntiin saakka startti naksuu vain.
Akku on Exide ja 100 Amppeerinen.
Millaista moottori öljyä pitäisi käyttää tuollaisessa Mesessä, sanottiin että Mineraali öljyä?
Lähteekös tuollainen Mersu vetäämällä käyntiin jos ei muita mahdollisuuksia ole?
Akku näyttää uudelta, mutta silti menee nopeasti tyhjäksi.
Kun akku on mukamas tyhjä nii silti palaa valot aivan normaalisti, mutta ei jaksa pyörittää käyntiin saakka startti naksuu vain.
Akku on Exide ja 100 Amppeerinen.
Millaista moottori öljyä pitäisi käyttää tuollaisessa Mesessä, sanottiin että Mineraali öljyä?
Lähteekös tuollainen Mersu vetäämällä käyntiin jos ei muita mahdollisuuksia ole?
Öljykysymys on aina visainen eikä yksiselitteistä vastausta ole. Mutta...:NyysHan kirjoitti:Millaista moottori öljyä pitäisi käyttää tuollaisessa Mesessä, sanottiin että Mineraali öljyä?
Jos moottorissa on sen koko käyttöiän ajan tai pidemmän aikaa käytetty pelkästään mineraaliöljyjä niin puoli- ja täyssynteettisiin tulee siirtyä varovaisuutta noudattaen. Tämä sen vuoksi että mineraalien "pesuominaisuudet" ovat huonompia kuin synteettisten. Em. tapauksessa siirryttäessä synteettisiin tai ½-synteettisiin epäpuhtaudet saattavat lähteä liikkeelle turhankin hyvin ja paikat on tukossa. Jos siis siirryt 100% mineraaliöljyn käytöstä synteettisiin tai ½-synteettisiin niin moottori tulisi ensin pestä esim. Forte käsittelyllä. Fortesta selviää lisää esim. haulla tai kysymällä. Muitakin tapoja tuohon on olemassa.
Tuossa moottorityypissä voi ihan hyvin pyörittää täyssynteettisiä ja ½-synteettisiä. Kunhan:
-Öljynpaine pysyy sallituissa rajoissa rasituksessa ja rasituksen jälkeen
(ei mielellään alle 1 bar, 0,5 ehdoton raja, tyhjäkäynnillä ihannearvo lämpimänä 1,6-2,0 bar)
-Öljytyyppi ei ole liian juoksevaa /notkeaa
(näihin vanhoihin esim. 0W -jotain, muutoin joutuu alvariinsa lisäämään, kone polttaa öljyä ja paineet ei pysy)
-Öljytyyppi ei ole liian nihkeää
(vaikeuttaa kylmäkäynnistystä ja saattaa rikkoa paikkoja)
Hiljattain TM:ssä oli täyssynt. öljytesti (5W-40 taisi olla). Teboilin Gold ja Diamondi ovat markkinoiden parhaita ainakin kylmäominaisuuksiltaan. Oli siellä joku muukin merkki aika lähellä kärkeä (kylmätestissä). Kannattaa lukea jos kiinnostaa. Mobiili voitti (oli tasaisen hyvä kaikissa osa-alueissa), Diamondissa paras hinta/laatusuhde.
Tuolle sun paljon ajetulle koneelle voisi sopia joku haihtumisominaisuuksiltaan vähän nihkeämpi öljy kuin TB Gold:i. Tämä sen vuoksi että kone pitäisi ö-paineet kaikissa tilanteissa ja ei polta öljyä. Vaikka joku ½-synteettinen (10W-40) voisi toimia hyvin jopa talvella. Itse olen käyttänyt Goldia talvisin, olen ollut ihan tyytyväinen muuten mutta rasituksen jälkeen paineet tippuu johonkin 1bar:iin. Ei sinänsä vielä hälyyttävää. Seuraavana talvena siirryn kait Diamondiin tai Diamond dieseliin.
Öljykeskusteluiden perinteitä jatkaen seuraavaksi Porvoolainen taksikuski kumoaa kaikki em. teoriat
Rupesi vain vituttaa kun luulin että joko Mese meni paskaks ku ei meinaa käynnistyä mutta pitääpi kokeilla sitä Tuplahehkutus ja starttaus 10-20s kaasu pohjassa, voi melkoinen savupilvi nousta ilmaan!
Ihme ja kumma kone ei vie normaalia enempää öljyä vaikka on ajettu se Miljoona Kuusataa Tuhatta Kilometriä.
Kysyisin vielä siitä että saako tuollaisen Mesen hinaamalla käyntiin, jos saa nii särkeekö koneesta mitään?
Itselläni on ensimmäistä kertaa Mersu ja Diesel auto.
Ihme ja kumma kone ei vie normaalia enempää öljyä vaikka on ajettu se Miljoona Kuusataa Tuhatta Kilometriä.
Kysyisin vielä siitä että saako tuollaisen Mesen hinaamalla käyntiin, jos saa nii särkeekö koneesta mitään?
Itselläni on ensimmäistä kertaa Mersu ja Diesel auto.
Akku on ihan oikean tyyppinen. Ei kai ne valot starttausaikana kirkkaana pala?NyysHan kirjoitti:Mesellä on kilometrejä takana jo yli Miljoona kilometriä.
Akku näyttää uudelta, mutta silti menee nopeasti tyhjäksi.
Kun akku on mukamas tyhjä nii silti palaa valot aivan normaalisti, mutta ei jaksa pyörittää käyntiin saakka startti naksuu vain.
Akku on Exide ja 100 Amppeerinen.
Lähteekös tuollainen Mersu vetäämällä käyntiin jos ei muita mahdollisuuksia ole?
Kannattaa varmaan tarkistaa, että akku todella latautuu ajossa. Puolityhjä akku ei jaksa startata. Latausjännite pitäisi olla tyhjäkäynnillä ja valot päällä 14-14.4v.
Vetämällä voi käynnistää. Se onkin usein parempi ja hellävaraisempi konsti kuin alkaa apuvirran kannssa väkisin sahaamaan.Hehkutus pitää tietysti aloittaa vasta vedon alussa.
Viimeksi muokannut Perttu K, 30.1.2007 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jos moottorilla on todella ajettu miljoona kilometriä avaamatta on hyvä jos se lähtee käyntiin mistään pakkasesta.61x dieseleissä on ollut jo uutena kylmäkäynnistys vaikeuksia johtuen matalista puristuksista.-20 astetta taitaa olla ehdoton raja käynnistyvyydelle vaikka kaikki olisikin kunnossa.Omaa 11000km ajettua moottoria en ole käynnistänyt kuin maksimissaan noin -8 asteen pakkasesta ilman lämmitystä enkä aio käynnistelläkkään jos ei oo pakko.-8 asteen pakkasen uusi moottori selvitti hyvin:hyvä jos kierroksen moottori pyörähti niin se kävi jo ja vielä tasaisesti kaikilla sylintereillä.NyysHan:in tapauksessa suosittelen venttiilin säätöä ja ruiskutus ennakon tarkistusta,suuttimet olis hyvä tarkastuttaa myös.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
^ Toi on ihan oikee tyyli käynnistää. Jopa ohjekirjassa neuvotaan että viileällä ilmalla kaasu tulee painaa puoliksi pohjaan ja kylmässä täysin pohjaan starttauksen ajaksi. Vielä kun muistaa painaa kytkimen pohjaan niin startti ei turhaan rasitu vaihdelaatikon mahd. myös nihkeistä oljyistä.NyysHan kirjoitti:Rupesi vain vituttaa kun luulin että joko Mese meni paskaks ku ei meinaa käynnistyä mutta pitääpi kokeilla sitä Tuplahehkutus ja starttaus 10-20s kaasu pohjassa, voi melkoinen savupilvi nousta ilmaan!
Ihme ja kumma kone ei vie normaalia enempää öljyä vaikka on ajettu se Miljoona Kuusataa Tuhatta Kilometriä.
Kysyisin vielä siitä että saako tuollaisen Mesen hinaamalla käyntiin, jos saa nii särkeekö koneesta mitään?
Itselläni on ensimmäistä kertaa Mersu ja Diesel auto.
Mitä itse olen tässä kokemuksia kerännyt kylmäkäynnistyksistä kuuden vuoden aikana (+600.000km ajettu 300D) niin jos ei ole ensimmäisen 5sek aikana lähtenyt käyntiin niin ei se sitten ole lähtenyt ollenkaan.
Viime talvena teki sellaiset temput n. -20c - -30c pakkasyön jälkeen että startti pyöritti vaikka kuinka kauan mutta ei lähtenyt koska akku ei jaksanut pyörittää tarpeeksi nopeasti. Olis pikkusen lisää tarvinnu virtaa tai vaikka ½-tunnin lohkolämmityksen niin sitten olis lähtenny. Kaikki perusasiat oli kyllä kohdillaan (käynnistystyyli, hehkut, öljyt). Faija tuli sitte hinaamaan käyntiin ja hyvinhän se lähti eikä vaurioita tullu.
Jos sulla on jotkut ekstra nihkeet traktoriöljyt sisällä niin en ainakaan itse lähtisi kokeilemaan hinaustemppua.
Oma 123:n on kanssa ranttu käynistymään edes pikkupakkasilla, tuokin johtunee paljon ajetusta koneesta.
Isäntä on laittanu parhaillaan -28 käyntiin, oli ruennu naapuri epäilemää, niin pitihän se näyttää , mutta tuosta on aikaa 1-2 talvea sitte. Ainakin 2 viikkoa sitten laittoi -20 käyntiin, viikon oli seisonu tuossa pihalla roikatta, tuolloinkin minulle kehui ja lopulta näytti, että käyntiin lähtee
Isäntä on laittanu parhaillaan -28 käyntiin, oli ruennu naapuri epäilemää, niin pitihän se näyttää , mutta tuosta on aikaa 1-2 talvea sitte. Ainakin 2 viikkoa sitten laittoi -20 käyntiin, viikon oli seisonu tuossa pihalla roikatta, tuolloinkin minulle kehui ja lopulta näytti, että käyntiin lähtee
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"
ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Eilen ihmettelin kun työpäivän jälkeen oli startin ääni oudon kankea kun tirautin 300d:n tulille -20 asteen pakkasesta, oli ajastinkelloa pihalla pyörivät natiaiset kääntäny 7 tuntia myöhemmälle ajatuksenaan vissiin kattoa miten kuski noituu kun vanha diesel ei käynnistykkään pihasta...
Huomasin tuon vahingon vasta kun menin roikkaa irrottamaan ja olin jo myllyn kerinny pyöräyttää tulille, tuli testattua että om617 kunnossa ollessaan lähtee ainakin tuosta pakkasesta kivuttomasti käyntiin. Kunhan pakkanen kiristyy niin suoritan lisää testejä
Huomasin tuon vahingon vasta kun menin roikkaa irrottamaan ja olin jo myllyn kerinny pyöräyttää tulille, tuli testattua että om617 kunnossa ollessaan lähtee ainakin tuosta pakkasesta kivuttomasti käyntiin. Kunhan pakkanen kiristyy niin suoritan lisää testejä
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Laturisi lataa sen 55 amppeeria tunnissa mutta akku ei kylmänä ota sitä vastaan.NyysHan kirjoitti:Tutkiskelin tuossa ajankuluksi Meseä ja huomasin että laturi antaa vain 55a ja akku on 100a, voisiko johtua siitä että auto ei meinaa käynnistyä kylmänä.
Pitääkö tuollaisessa Mersussa olla akku aivan täynnä että lähtee kylmänä käyntiin.
Autohan siis on w123 200d.
Akuissa on eroja, jotkut antaa huomattavasti enemmän käynnistysvirtaa pakkasella kuin toiset. Kuin myös toiset ottaa sitä paremmin vastaan.
100 Ah akulla pitäisi tuon auton kyllä lähteä käyntiin. Ja jos ei lähde niin startilla veivaa sen koti-pihaan
® Mesen linttaklubi
Vasta tuli hommattua kans w123 200 d. ENsimmäisellä "kylmäkäynnistyksellä" roikan päästä meinasi usko loppua, mutta näyttää se piitkän starttailun jälkeen heräilevän pikku hiljaa. Koneella on ajettu miljoona,akun vasta vaihdoin akun kun ei tuntunut entinen ottavan sähköä enää vastaan. Onko tuomonen 10- 30 sekunnin starttaus ihan normaalia tuolle koneelle? Käynnistin juuri pitkän hehkutuksen ja kaasupoljin pohjassa menetelmällä.
Edit. Tuntuu käynnistyvän paremmin kun kaasupoljibn ei ole pohjassa.
Edit. Tuntuu käynnistyvän paremmin kun kaasupoljibn ei ole pohjassa.
Tervehdys
Tervehdys kanssa foorumille. Rekkasin itseni sisään ja koitan saisinko jotain tekstiä lähetettyäkin. Voisi sanoa että minulle jäi 200d -82, enkä ole vielä hävittänyt sitä... joten tauti taitaa muuttua krooniseksi...
Olen kanssa paininut käynnistysongelmien kanssa tämän talven. Vaihdatin jakoketjun, venttiilit säädettiin, öljyt vaihdettiin, laitettiin keraamiset hehkut jälkihehkulla. Pitäs hehkuttaa tuplalämmöillä, mutta taitaa olla lopputulos, että akku vaan tyhjenee pätkäajossa. Huomasin kanssa, että kaasu pohjassa EI lähde kylmänä! Ei yhtään kaasua, kääntää vaan tyhjäkäynnin täysille, eikä koske kaasuun, niin voi joskus jopa startti onnistua. Mistähän moinen johtuu? "Pähkäilin", että jos syöttö on täysillä, niin tuleva polttoöljy (ei kai kukaan muulla aja?) jäähdyttäisi vaan hehkutulpan ja käynnistys huononisi?
Starttia vaan käy sääliksi, kauankohan se kestää tota sahausta. Jos sais jostain toisen startin, niin voisi alkaa rakennella siihen sitä 9,6 v staattoria.
Mulla alkaa olla -10 astetta sellainen mukavuusraja käynnistymisessä, silloinkin tarttee hakea veneen akkua kaapeleilla. Lohkalämmitinkin tuntuu aika tehottomalta, kyllähän se tietysti auttaa, muttei hetkessä.
Niin, en viittisi vielä akkuakaan vaihtaa, normaalisti virtaa riittää. Syksyllä unohtui sisävalokin yöksi päälle, ja hyvin starttasi. Joten ei kai se akkukaan ihan sökö ole.
Ja ihan toinen juttu on sitten se, mitä tapahtui, kun oli 35 pakkasta ja olin pysäköinyt tämän diesel-aparaatin tyhmästi, se oli pakko siirtää, että pääsin toisella autolla liikenteeseen...
Olen kanssa paininut käynnistysongelmien kanssa tämän talven. Vaihdatin jakoketjun, venttiilit säädettiin, öljyt vaihdettiin, laitettiin keraamiset hehkut jälkihehkulla. Pitäs hehkuttaa tuplalämmöillä, mutta taitaa olla lopputulos, että akku vaan tyhjenee pätkäajossa. Huomasin kanssa, että kaasu pohjassa EI lähde kylmänä! Ei yhtään kaasua, kääntää vaan tyhjäkäynnin täysille, eikä koske kaasuun, niin voi joskus jopa startti onnistua. Mistähän moinen johtuu? "Pähkäilin", että jos syöttö on täysillä, niin tuleva polttoöljy (ei kai kukaan muulla aja?) jäähdyttäisi vaan hehkutulpan ja käynnistys huononisi?
Starttia vaan käy sääliksi, kauankohan se kestää tota sahausta. Jos sais jostain toisen startin, niin voisi alkaa rakennella siihen sitä 9,6 v staattoria.
Mulla alkaa olla -10 astetta sellainen mukavuusraja käynnistymisessä, silloinkin tarttee hakea veneen akkua kaapeleilla. Lohkalämmitinkin tuntuu aika tehottomalta, kyllähän se tietysti auttaa, muttei hetkessä.
Niin, en viittisi vielä akkuakaan vaihtaa, normaalisti virtaa riittää. Syksyllä unohtui sisävalokin yöksi päälle, ja hyvin starttasi. Joten ei kai se akkukaan ihan sökö ole.
Ja ihan toinen juttu on sitten se, mitä tapahtui, kun oli 35 pakkasta ja olin pysäköinyt tämän diesel-aparaatin tyhmästi, se oli pakko siirtää, että pääsin toisella autolla liikenteeseen...
isäukolla oli kanssa tuollainen w123 300diisseli käytössä ainakin 12vuotta ja ei sen kanssa ollut koskaan käynnistysongelmia,kerran oli pakko laittaa käymään -35pakkasesta ilman roikkaa ja kyllä se kuulosti uskomattomalta kun jyrähti tulille het kerrasta
Mitenkäs se vanha sanonta nyt menikään: Pojasta polvi paranee eli nyt ajelen itsekkin 300 mersulla, tarttuvaa laatua tuo mersulla ajaminen
Mitenkäs se vanha sanonta nyt menikään: Pojasta polvi paranee eli nyt ajelen itsekkin 300 mersulla, tarttuvaa laatua tuo mersulla ajaminen