om617 venttiileiden säätö
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
om617 venttiileiden säätö
Eli tuommonenkin homma olisi edessä ja kiinnostaisi tietää kun en ennen ole niitä joutunut säädellä niin miten tapahtuu ja mitkä ovat oikeat välykset.
Tarvitset kaksi mutkalle käännettyä 14mm kiintoavainta ja ehkä 30mm kiinnipitoavaimen venttiilinjousi lautaselle.Tavallisilla avaimillakin homma onnistuu hieman lipsutellen koska suuttimet ovat tiellä.Kylmänä välykset ovat imu 0,10mm ja pako 0,30mm lämpimänä 0,15 ja 0,35.Säätämis tekniikan huomaa kun ottaa venttiilikopan pois ja tutkii rakennetta hieman.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Suosittelen vääntämään ne avaimet suoraan mutkalle, jopa katkaisemaan ja hitsaamaan muotoon "|_". Yläpäänkin jos viitsii temppuilla ysikympin mutkalle niin aina helpompi.
Säädät venttiilit silloin kun nokan pyöreät puolet ovat suoraan alaspäin, jos nyt ihan alusta saakka aletaan opiskelemaan.
Rakotulkin tulee olla tahmea rakoonsa, venttiili on silloin säädöissään.
Säädät venttiilit silloin kun nokan pyöreät puolet ovat suoraan alaspäin, jos nyt ihan alusta saakka aletaan opiskelemaan.

-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Mulla on kans muutama ite tehty työkalu mm. nuo venttiilin säätötyökalut.Paskoja ne on mutta kyllä niitten kans toimeen tulee
.Viime venttiilin säätö oli helppo koska kone oli moottori pukissa ja suuttimet oli pois edestä.Seuraava säätö on pian käsillä uusi moottori paikoillaan ja sen verran sisään ajettuna että venttiilit pitäisi säätää.

W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Yks vieno kysymys asiaan liittyen:
Onko turbossa ja vaparissa sama välys? Mun 123 koppaasen korijaus oppaasa lukkee yhessä paikassa että...
...vaparin välys ois: 0,10 imu ja 0,30 pako.
...turboahetussa: 0,10 imu ja 0,35 pako. Nämä kylmänä.
Ei tässä minkään, mutta samassa kirjassa myöhemmin on arvot:
vapari: 0,10 imu ja 0,35 pako
ahettu: 0,10 imu ja 0,30 pako
Nämäkin kylymänä!
Eli mikähän mahtaa olla oikia?
Pistin kumminki nuo 0.10 ja 0.30, kones on vuojen -78 ahdettu vapari.
Onko turbossa ja vaparissa sama välys? Mun 123 koppaasen korijaus oppaasa lukkee yhessä paikassa että...
...vaparin välys ois: 0,10 imu ja 0,30 pako.
...turboahetussa: 0,10 imu ja 0,35 pako. Nämä kylmänä.
Ei tässä minkään, mutta samassa kirjassa myöhemmin on arvot:
vapari: 0,10 imu ja 0,35 pako
ahettu: 0,10 imu ja 0,30 pako
Nämäkin kylymänä!

Eli mikähän mahtaa olla oikia?
Pistin kumminki nuo 0.10 ja 0.30, kones on vuojen -78 ahdettu vapari.

-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Kannattattaa ostaa myös uus venakopan tiiviste, on halpa. suorat lista avaimet 14mm käy yhta hyvin kuin muokatut yms. Oikea välys imu 0.10mm ja pako 0.30mm kaikissa w123 vabareissa. Oikeilla välyksillä on suuri merkitys kylmänä käynnistykseen! Ittellä kanto venttiilit eli pienet välykset, säädin, aikaa meni n3 tuntia. Nyt on aivan eri auto
Kyllä uudemmissa ja vanhemmissa on samat välykset.Kipsu kirjoitti:Onko samat välykset uudelle ja vanhalle OM617:kalle?jari_w123 kirjoitti:Kylmänä välykset ovat imu 0,10mm ja pako 0,30mm lämpimänä 0,15 ja 0,35.
Lauantaina ajattelin säätää.
Ja Juho L:lle vastaus:jos varman päälle haluaa pelata niin turboon voisi olla hyvä laittaa pakoventtiileille 0,35 välykset ettei venttiilit vaan rupea kantamaan kunnolla kengitettäessä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kiitoksia Jarille!
Pittääki säätää uuet arvot pakoventtiileille, ennen ku kone tippuu keulille takasi.
Pittääki säätää uuet arvot pakoventtiileille, ennen ku kone tippuu keulille takasi.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Ei haittaa muuten kuin vasta käynnistys vaiheessa jos on kuluneet venttiilit.Voi lähteä huonosti käyntiin kun imuventtiilit alkavat vuotamaan pyörähtämisen takia.Minulla tosin ei ole koskaan ollut mitään käynnistys vaikeuksia vaikka venttiilit olisivatkin pyörähtäneet säädön aikana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
On muuten, meinaan pitkähermosen asentajan työ! 

-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33