Pumpun säätöruuvien kierrokset

Vastaa Viestiin
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Pumpun säätöruuvien kierrokset

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tätä joskus jo kyselinkin ja nyttemmin on hävinnyt... Mutta, ongelma on tuo 240d -84 tai oikeemmin sen syöttöpumppu jota joku aikasempi on epäonnistuneesti ruuvaillut. Ilmeisesti jokasta ruuvia on kierretty johonkin suuntaan kun ei kylmänä käy tyhjäkäyntiä ja lämpösenä tahtoo sammua jos hiukan pääsee kierrokset liikkeelle lähtiessä putoomaan. Mustaa ei tule putkesta. Olis tarkotus ruveta sitä talviautoksi laittamaan ja leimallekkin viedä vuosien tauon jälkeen kunhan sais pumpun kohdalleen. Vai olisko ruuvien asennot/kierrokset on samat kuin -87 200d:n pumpussa? Eli perus säätöä nyt haetaan ja siitä sitte sopiva "kiristys" :D
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Eipä siihen mithään varmaa nyrkkisääntöä ole, säätökortista hätyy katella sääjöt.
No Merc at the moment
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mistä tämmönen kortti löytyy? Jos jollain olis vaikka irtonainen pumppu ja viittis laskea avaus kierrokset joka ruuvista? :oops:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Sitä mie koitin tuossa sanoa ettei niitä kierroksia suita laskea, ei ne välttämättä mene kahessa pumpussa samalalaila.
Pitäs olla se säätökortti ja -penkki. Tai sitte aikaa, tupakkia ja harrastuhneisuutta ja kokkeilemalla hakea.
No Merc at the moment
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Aha, justiisa juu. No pitää repiä takakansi irti ja koittaa foorumin ohjeiden mukaan säädellä. Tietäis vaan mikä ruuvi tekee mitäkin. Syöttöruuvin ja vetävien kierrosten ruuvin tiedän, samon kun tyhjäkäynnin säätöruuvin, mutten sitä missä suhteessa näitä nyt rupeis hakemaan kohdalleen. Vakion säätämisen tiedän, eli tyhjäkäynnin säätöä saman verran pienemmälle kun sopparuuvia lisätään ja vetävät kierrokset "tappiin"...
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Tälleen asiaa sivuten. Uskallankos tota 616 koneen pumppua ropata yhtään? :roll: Meinaan, että onko vaikutusta koneen kestävyyteen kuinka kovasti? Ajettu AINAKIN 600 000...
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mulla on 1,3miljoonaa ajettu OM616 ja vuoden verran on ollut syötöt tapissa :twisted:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

E200D kirjoitti:Tälleen asiaa sivuten. Uskallankos tota 616 koneen pumppua ropata yhtään? :roll: Meinaan, että onko vaikutusta koneen kestävyyteen kuinka kovasti? Ajettu AINAKIN 600 000...
OM616 taitaa olla nykyään melkolailla ainoita asioita maanpäällä jotka eivät rikkoudu ihan noin vain että kyllä uskaltaa ropata :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

No hyvä hommeli. :lol: Semmosta juttuva olen vähän tuosta moottorista kuullukkin, ettei ihan äkkiä hajova. Mutta piti varmistaa ny vaan, epäileväinen kun olen. Ja aloitteleva satakakskolmisti. :D
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Rassi
Viestit: 109
Liittynyt: 22.12.2011 16:13
Paikkakunta: P-savo

Viesti Kirjoittaja Rassi »

Taas uutta topikkia aloittamatta..

Uskaltaako tuon 616 pumpusta käyttää tyhjäkäyntiruuvia kokonaan irti, kun tuo lukitusmutteri ei taho liikkua.. eikä oikeen hyväkään oo jos jättää löysäks... :roll:
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Nytton ropleema tuon 240D:n pumpun kanssa, tai ei nyt varsinainen ropleema, käy ja kukkuu, mutta mustaa ei tuu putkesta. :cry: W124 200D:n pumpun säädin menestyksellä omasta mielestäni, mustaa tulee niin pirusti, ja kulkupuolikin parani. Tuossa 240D:stä kun yritin syöttöjä nostaa, niin mustaa ei tule ollenkaan, ja jos lisää kääntää, niin kierrokset tippuu sitten niin hiljalleen, ettei oo oikeen mukava ajella. :? Mikä tuon voisi aiheuttaa?? Tyhjäkäyntiruuvi on niin ulkona, kun tulee, ja vetävät kierrokset tapissaan. Eikä kaasuvivustokaan kanita.
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”