OM617 / 300 D:n kootut ongelmat & tasonsäätö
OM617 / 300 D:n kootut ongelmat & tasonsäätö
Tässä autoja kokeillessa tulee lisää kysymyksiä.
Yksi 300 D:n kone hytkytti tyhjäkäynnillä ja tiettyyn pisteeseen asti kierroksia nostettaessa ja sitten käynti tasaantui. Heilumisen huomasi selvästi, kun esim. pysähtyi risteykseen. Muuten koneesta ei kuulunut sivuääniä, eikä se savuttanut. Onko tällainen oire yleinen 300 D:n kohdalla ja onko miten vakavaa? Johtuuko se pumpusta tai suuttimista?
Yksi 300 D:n kone hytkytti tyhjäkäynnillä ja tiettyyn pisteeseen asti kierroksia nostettaessa ja sitten käynti tasaantui. Heilumisen huomasi selvästi, kun esim. pysähtyi risteykseen. Muuten koneesta ei kuulunut sivuääniä, eikä se savuttanut. Onko tällainen oire yleinen 300 D:n kohdalla ja onko miten vakavaa? Johtuuko se pumpusta tai suuttimista?
Viimeksi muokannut AriK123, 03.7.2006 11:09. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Mun 300d hytkyy silloin kun huvittaa joskus käy todella tasaisesti ja joskus hytkyy.Todennäköisesti mun koneessa vika on säätämättömissä venttiileissä en ole niitä viitsinyt säätää koska tässä keväällä tulee uus koko pannu.Mitä jos tuossa mun vanhassa koneessa olis joku sähkövika















W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo täytyy maanantaina heti soittaa käyttöautoon ja kysyä josko olis aikaa kahtoa vikakoodit mun autosta.Selittäis vaan typeränä joo se on semmonen mersu 300d vuosimallista ei hajua kai se aika uus on ku on musta ja kiiltääkin vielä ruostettakaan ei näy päällepäin.Varmasti on joku ohjainyksikkö hajoamassa tai joku smooth running control ei toimi oikein.Monesti oon nauranu tuolle smooth running controllille joka löytyy mm diesel bemareista.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
No joo tulihan tässä tietysti huulta heitettyä vähän ehkä liikaakin.Mutta ap aiheeseen palaten venttiilit säätöihin niin pitäisi helpottaa.Jos ei niin järjestelmällisesti vain käydä läpi yksi osa alue kerrallaan kuntoon.Järjestyksessä venttiiliensäätö,venynyt jakoketju,suuttimet,pumppu,ennakonsäädin,puristukset.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Auto käyntiin ja löysäilemään suutinputkia yksi kerrallaan (joku ~17mm avain, mutteri löysälle suuttimen päästä). Jos se käy neljällä niin ainakin löytyy se pimeä pytty. Ai niin ja ne suojalasit kannattaa laittaa naamalle, suuttimien juuresta ruiskuaa joskus sitä pöllö-öljyä aika kivalla paineella. Joskus katsoin vierestä kun kaveria osui dieselsuihku poskeen. Sen jälkeen on tullut laseja ko. hommassa käytettyä... Silmässä diesel ei välttämättä ole kivaa ainetta.
Ja jos ontuva pytty löytyy niin napakka isku vasaralla suuttimen juureen saattaa joskus auttaa.. Aika harvoin, mutta eipä se mitään maksa jos kokeilee.
Ja jos ontuva pytty löytyy niin napakka isku vasaralla suuttimen juureen saattaa joskus auttaa.. Aika harvoin, mutta eipä se mitään maksa jos kokeilee.

® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

Itsellä OM617 turbokoneessa vähän samaa vikaa, mutta vain lämpimänä. Ikävästi hytkyttää, kun nostaa kierroksia ja sitten kun nostaa lisää niin katoaa. Tuossa voi olla minulla venat, jakojetku, pumppu. Mitään ei ole vielä rassailtu. Voisikohan olla, että jos on kumityynyt ihan loppu niin määrätyllä kierrosalueella ottaa korista tärinää.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!

V123 langin osia saa tarjota!

..
Minä taas korjasin tuollaisen hytkyttimen vaihtamalla yhden suuttimen. Viallinen suutin löytyi tuolla putkenlöysäys konstilla..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Jaahas, täällä on jopa keskusteltu aiheesta. Tuo alussa mainittu hytkytin kuulosti muuten ihan hyvältä ja öljynpaineetkin olivat yli 2. Ei se niin pahasti hyppinyt kuin minun ensimmäinen OM615, joka meinasi tulla ulos konehuoneesta ja tunki kunnolla savua.
Olen silti vähän varovainen näiden kanssa.

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.
Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Se 617 turbo, mihin pumpun kunnostin, oli täysremontoitu muutama tuhat kilometriä ennen pumppuremonttia. Kone porattiin ja siihen ostettiin uudet turbokoneen männät ym hilut. Rahaa meni, mutta onneksi olivat tutun eikä minun. Kone ei haissu tippaakaan, mutta hytkytti juuri niin kuin 617 yleensäkin. Kun siihen sitten pistin korjatun pumpun paikalleen, niin kaikki pahat ajatukset tuon moottorityypin ärsyttävistä ominaisuuksista haihtuivat. Osaa se nimittäin vanhakin mersun kone käydä siististi. Eikä muuten ole sen jälkeen hytkynyt.
Ikävä puoli hommassa on kuitenkin se, että vanhemman mallin pumpun kunnostaminen on hyvin kallista. Tähän riitti onneksi uusien paineventiilien vaihto, joten osiin meni n. 100€. Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Se 617 turbo, mihin pumpun kunnostin, oli täysremontoitu muutama tuhat kilometriä ennen pumppuremonttia. Kone porattiin ja siihen ostettiin uudet turbokoneen männät ym hilut. Rahaa meni, mutta onneksi olivat tutun eikä minun. Kone ei haissu tippaakaan, mutta hytkytti juuri niin kuin 617 yleensäkin. Kun siihen sitten pistin korjatun pumpun paikalleen, niin kaikki pahat ajatukset tuon moottorityypin ärsyttävistä ominaisuuksista haihtuivat. Osaa se nimittäin vanhakin mersun kone käydä siististi. Eikä muuten ole sen jälkeen hytkynyt.
Ikävä puoli hommassa on kuitenkin se, että vanhemman mallin pumpun kunnostaminen on hyvin kallista. Tähän riitti onneksi uusien paineventiilien vaihto, joten osiin meni n. 100€. Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mitä epäilisit tällaisessa tapauksessa vian aiheuttajaksi? Eli silloin, kun savua tulee, mutta vain kone kylmänä. Voisiko silloin epäillä, että itse koneessa olisi jotain vikaa ja mikä se mahtaisi olla?Perttu K kirjoitti:Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.
Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Onko tuo öljynkierron uudelleen järjestäminen millainen homma tehdä? Mitä siinä pitää käytännössä muuttaa?Perttu K kirjoitti:Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!

V123 langin osia saa tarjota!

Tuomosen pumpun vaihto operaation tein omaan OM617aan viime kesänä.. Öljyn kiertoa en kyllä ajatellut sen kummemmin... kuin nyt..Heavy kirjoitti:Mitä epäilisit tällaisessa tapauksessa vian aiheuttajaksi? Eli silloin, kun savua tulee, mutta vain kone kylmänä. Voisiko silloin epäillä, että itse koneessa olisi jotain vikaa ja mikä se mahtaisi olla?Perttu K kirjoitti:Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.
Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Onko tuo öljynkierron uudelleen järjestäminen millainen homma tehdä? Mitä siinä pitää käytännössä muuttaa?Perttu K kirjoitti:Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.



Tuon kylmänä savuamisen voi aiheuttaa liian myöhäinen ajoitus.
Meinaa tuo oma konekin hytkyä välillä. Ei ole siis sama kone, josta oli alussa puhetta.
edit:
Venttiilit on muuten säädetty. Pumpusta kai se on sitten kiinni.
edit:
Venttiilit on muuten säädetty. Pumpusta kai se on sitten kiinni.
Viimeksi muokannut AriK123, 04.5.2006 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Olipa päässyt tämä juttu menemään ohi silmien. Vastataan nyt reilu kuukausi myöhässä.
Epäilisin hytkymisen syyksi pumppua jos savua ei pahemmin tule koneen hytkyessä käyntilämpimänä. Syynä on siis se, ettei kaikkiin pyttyihin tule samaa määrää polttoainetta. Tämän vian olen nähnyt monessa koneessa. Yhdestä olen sen parantanutkin. Se kone on toiminut nyt kolme vuotta kuin kello.
Jos kone tupsuttaa savua hytkymisen tahtiin, niin silloin on selvä että polttoainetta kyllä menee pyttyyn, mutta se ei pala. Silloin ventiili tai suutinvika on minusta todennäköisempää.
Uudemman mallin pumpu saa voitelunsa moottorin jakopäästä. Vanhemman mallin moottorissa ei tietenkään ole öljyntuloa siinä, koska öljy tulee pumppuun erillisellä putkella. Siinä moottorissa, johon pumpun kunnostin, tulpattiin öljyntuloputki pumppuremontin ajaksi ja pistettiin alkuperäisen pumpun tilalle uudemman mallin pumppu. Luultavasti uudemmasta 617:sta. Pumppuun pistettiin öljyt sisälle ja siten se oli ne muutamat viikot kun pumppu oli paikallaan. Hyvin toimi. Pysyvässä asennuksessa putki kannattaa pistää kiinni pumppuun. Pumpusta löytyy varmasti jostain sopiva kierretulppa tai öljytilaan asti oleva pultti, jonka reiästä öljyn saa menemään. Jos ei löydy, niin voihan öljyliitännän tehdä takakannen peltilevyyn. Pääasia on, että pumppuun menee öljyä. Öljy poistuu normaalisti jakopäähän pumpun etupäästä, kuten alun perinkin.
Syy miksi hytkymistä kannattaa parantaa vaihtamalla uudemman mallin pumppu on se, että vanhan mallin pumpuun maksaa osat hirvittäviä summia. Uudempaan paineventiilit ja elementit maksavat huomattavasti vähemmän. Uudemman mallin pumppu on minusta muutenkin vähemmän halukas hytkymään.
Epäilisin hytkymisen syyksi pumppua jos savua ei pahemmin tule koneen hytkyessä käyntilämpimänä. Syynä on siis se, ettei kaikkiin pyttyihin tule samaa määrää polttoainetta. Tämän vian olen nähnyt monessa koneessa. Yhdestä olen sen parantanutkin. Se kone on toiminut nyt kolme vuotta kuin kello.
Jos kone tupsuttaa savua hytkymisen tahtiin, niin silloin on selvä että polttoainetta kyllä menee pyttyyn, mutta se ei pala. Silloin ventiili tai suutinvika on minusta todennäköisempää.
Uudemman mallin pumpu saa voitelunsa moottorin jakopäästä. Vanhemman mallin moottorissa ei tietenkään ole öljyntuloa siinä, koska öljy tulee pumppuun erillisellä putkella. Siinä moottorissa, johon pumpun kunnostin, tulpattiin öljyntuloputki pumppuremontin ajaksi ja pistettiin alkuperäisen pumpun tilalle uudemman mallin pumppu. Luultavasti uudemmasta 617:sta. Pumppuun pistettiin öljyt sisälle ja siten se oli ne muutamat viikot kun pumppu oli paikallaan. Hyvin toimi. Pysyvässä asennuksessa putki kannattaa pistää kiinni pumppuun. Pumpusta löytyy varmasti jostain sopiva kierretulppa tai öljytilaan asti oleva pultti, jonka reiästä öljyn saa menemään. Jos ei löydy, niin voihan öljyliitännän tehdä takakannen peltilevyyn. Pääasia on, että pumppuun menee öljyä. Öljy poistuu normaalisti jakopäähän pumpun etupäästä, kuten alun perinkin.
Syy miksi hytkymistä kannattaa parantaa vaihtamalla uudemman mallin pumppu on se, että vanhan mallin pumpuun maksaa osat hirvittäviä summia. Uudempaan paineventiilit ja elementit maksavat huomattavasti vähemmän. Uudemman mallin pumppu on minusta muutenkin vähemmän halukas hytkymään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Kyllähän tuo omakin välillä hytkyttellöö, korjaantuu kyllä sillä kun käy mutkan moottoritiellä, itsellä ei pahemmin naputa.AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat.Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta.
Pitäsköhän polkea suohon koko vehje?
![]()
Onkos kyseessä nimenomaan "naputus".
Ainakin jonkinlaista nakutusta tapahtuu epäpuhtaalla palamisreaktiolla ja siittä taas johtuu hytkymistä. :s
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat.Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta.
Pitäsköhän polkea suohon koko vehje?
![]()
Katotaan nyt jos tuon jälkeen alkais nopeusmittarin neulakin painumaan klo 6 suuntaan kun annetaan lisää leipää vanhalle

Itse asiassa käynti ei ainakaan parantunut, kun antoi kunnolla happea. Ei kuulu sellaista perinteistä nakutusta. Ääni on erilainen, metallinen. Voihan olla, että se ei liity tähän.Malm kirjoitti:Kyllähän tuo omakin välillä hytkyttellöö, korjaantuu kyllä sillä kun käy mutkan moottoritiellä, itsellä ei pahemmin naputa.
Onkos kyseessä nimenomaan "naputus".
Ainakin jonkinlaista nakutusta tapahtuu epäpuhtaalla palamisreaktiolla ja siittä taas johtuu hytkymistä. :s
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Oliskohan se pumppu sitten hiipunut..Mihaline kirjoitti:Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat.Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta.
Pitäsköhän polkea suohon koko vehje?
![]()
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Tuttu vika vuosien takaa. Ne taitaa mennä pumpusta sylinterien keskinäiset ruokamäärät sekaisin kun toinen pää nokasta heiluu enemmän kuin toinen?AriK123 kirjoitti:Oliskohan se pumppu sitten hiipunut..Mihaline kirjoitti:Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat.Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta.
Pitäsköhän polkea suohon koko vehje?
![]()
