Mitä vapari 617 kestää? (mikä turbo laitetaan?)
Mitä vapari 617 kestää? (mikä turbo laitetaan?)
Paljonko vapari 300D:hen uskaltaa laittaa ahtopainetta?
Onko joku rakennellut, paljonko on annettu painetta ja paljonko otettu tehoa?
Onko joku rakennellut, paljonko on annettu painetta ja paljonko otettu tehoa?
Viimeksi muokannut Sivonen, 09.6.2008 2:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
Vaparista saa varmasti turbotettuna samat tehot kuin orkkis turbostakin mutta kestävyys on eri asia.Oliskohan ollu jossain norjalaisessa autolehessä juttua 240D:stä joka oli turbotettu ja tehot 240hv ja 390nm että kaippa tuo 240:sen isovelikin jotain kestää .Jos samoilla paineilla ja säännöillä pelataan kuin uudempien 60x moottoreiden kans niin luulisi tuon vanhemmankin pysyvän jotenkuten nipussa.Vanhemmassa ei tarvi välttämättä vaihtaa veivinlaakereita ja kannentiivistettä,ne kestää vanhemmissa paremmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
Jep kyllä näin on.Turbossa ja vaparissa on erikokoiset reiät esikammioissa mutta erot on niin pieniä että en usko niillä olevan kumminkaan hirveän suurta merkitystä kun käytetään isoelementti pumppua ja isoa turboa mutta ero tulee siinä että alkuperäinen turbo kestää tuommosen mutta vapari ei.Rammstein69 kirjoitti:niin tosiaan semmonen pikku korjaus aiempaan viestiini, että ajattelin tosiaan ahtamista ruuvatulla vakiopumpulla...
isoilla elementeillä kyllä varmasti irtoo tehua, hetkeksi..
olikos se taas niin että turbomyllyssä on isommat/erilaiset esikammiot?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Eihän tuo nyt täysin tuomittu oo.Jos kone ei oo aivan paska ja laitat riittävän cuulerin,ei liian pientä hyrrää,ja pidät ahto\pakopaineet maltillisina kestää se kohtalaisesti tietysti jalasta riippuen.Sivonen kirjoitti:Eli ei kannata edes miettiä turbon asentamista.
Paitsi jos semmosen mynthonin kokosen miniturpon laittaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Niin, tonnin remontilla saa sataheppasen auton... Ei oikein innosta.
Sillä rahallahan saa 300 heppaa pihaan ilman vaikeuksia. (eli siis neljä datsunia)
Kai se pitäs vaihtaa autoa, menis kaikkein helpoiten. Diisselikin on niin kallista että vois ostaa jonkun mukavamman bensalla toimivan kulkineen.
Sillä rahallahan saa 300 heppaa pihaan ilman vaikeuksia. (eli siis neljä datsunia)
Kai se pitäs vaihtaa autoa, menis kaikkein helpoiten. Diisselikin on niin kallista että vois ostaa jonkun mukavamman bensalla toimivan kulkineen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
No kyllä sieltä ny päälle sata heppaa irtoaa ja eroa ahtamattomaan kumminki on selvästi, eikä kestävyydestä vakiopumpun kans pitäis olla huolta. Kannen ku vielä porttais nii vois olla merkitystä enempi. Ja noista tehoon vaikuttavista eroista turbo ja vaparikoneen välillä, niin männät ja eritoten palotilat on erilaisia, joten sillä voi jotain merkitystä olla. Lisäksi ku reenasin tuota kannen porttausta niin oli vähä eroa kanavien koossa harjotus kansissa, mutta tämä ei kulkenu käsi kädessä turbo/vapari- linjan kanssa.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Nyt olis pumppu tulossa, ja se menee samantien pp:lle ruuvattavaksi. Sitten pitäs keksiä sopiva turpo. Olis yksi Garrett GT15 tiedossa, mahtaisko olla sopiva? Vai käykö pieneksi?
Minä en muuten paljoo tiiä turpoista. Mitä jos ostan "jonkun T03:n", mikä on ollut "jossain autossa" ja siinä on AR:t sun muut "jonkun verran". Mitenkähän mahtaa tuuri käydä, pelaako ollenkaan?
Varmintahan olis ostaa kolmelitrasen diisselin turbo. Joku 300DT:n alakuperänen käikäle olis tietysti sopiva, mutta mistäs niitä löytää hyväkuntosia...
Tehotavoite on 116 heppaa.
edittiä: paljonkos tuo kestää ahtopainetta? Kilon? En todellakaan jaksa aukoa konetta esim. kannentiivisteen vaihtoa varten.
Minä en muuten paljoo tiiä turpoista. Mitä jos ostan "jonkun T03:n", mikä on ollut "jossain autossa" ja siinä on AR:t sun muut "jonkun verran". Mitenkähän mahtaa tuuri käydä, pelaako ollenkaan?
Varmintahan olis ostaa kolmelitrasen diisselin turbo. Joku 300DT:n alakuperänen käikäle olis tietysti sopiva, mutta mistäs niitä löytää hyväkuntosia...
Tehotavoite on 116 heppaa.
edittiä: paljonkos tuo kestää ahtopainetta? Kilon? En todellakaan jaksa aukoa konetta esim. kannentiivisteen vaihtoa varten.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
täällä päin pyörii yksi vaparista tehty 300d ja siinä on yli kaksi kiloa ahtoja garretin gt40:llä, isotappisella pumpulla ja vielä ilman cooleria ja siitä ei ole vielä ainakaan hajonnut kun yksi kannentiiviste.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Ja siitä turbon valinnasta sais heittää kommenttia... Pienihän sen pitää olla, ja Garretin GT15 ja GT17 olisi tarjolla ties kuinka paljon, mutta mahtaako olla liian pieniä? GT25 olisi ainakin sopiva, mutta se on jo huomattavasti kalliimpi.
Mitään mitsun tai ihin mutkaa en laita. Vaikea löytää vastaava tilalle jos kajahtaa.
Mitään mitsun tai ihin mutkaa en laita. Vaikea löytää vastaava tilalle jos kajahtaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Meinaakko Meli, että on liika pieni tuommonen GT17 VNT? Kakslitrasista nokinakuista sillä otetaan semmosta 150hp vakiona (penari, audi, jne), eli kai se nyt 3-litraseen kelepaa reilulle sadalle hepalle? Näin ainakin minun järjen mukaan, mutta ei se minun järki niin kovin nopea olekaan.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Eikös se mene niin että kun laitetaan pieni turbo tuottamaan kohtuulisen suuria ilmamääriä koneelle, niin aika paljon sinne saa ahtaa että saadaan sama ilmamäärä kuin sopivan kokoisella ahtimella. Pienellä ahtimella myös pakopuoli on käsittääkseni ahdistin ja pakopaineet tuppaavat kasvamaa kun ahdin toimii tapissaan tai ei edes ole kartalla. Tämä lisää käsittääkseni moottorin lämpökuormaa suotta. Esim. 320cdi:n vnt ahtimella on saatu hyviä tuloksia om 617:an kanssa. Mutta sopiva ahdin, kukapa tietäs? Tuolla on laitettu holsetti h2:nen: viewtopic.php?t=12894&postdays=0&postorder=asc&start=30
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
No laita ennemmin vähä iso ku liian pieni, mun mielestä garrett to3 on pienin mitä kannattaa harkita ja vähä isommatki herää kyllä ihan hyvin. Pakoputki vähintään 2,5" ja kilon paineet kyllä riittänee polttamaan kaiken aineen mitä vakioelementeillä pumpusta lähtee.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Mää ainaki sanosin kokemuksesta, että jos vähäpäästöisen volovo 940 Garrett t03 laitetaan(pako a/r .36), niin 0,5bar on aika lailla maksimi ahtopaine. Mulla oli tuommonen ja kuuleriki, niin pienenki rasitustestin jäläkeen lämmöt alako het nousta. Mulla 0,7Bar ahtopaineella pakopaine oli jo liian iso jos oli jalaka suorana vähääkään korkiammalla kierroksilla. Savua tuli aina kun veti täysillä. Pieni tuottonen ahin pienellä ahtopaineella savu ei hälvene, Isoilla paineella pakopaine kasvaa ja savu ei taaskaan katoa.
Jos multa kysyttäs, niiin sanosin että om617 Turbollisen vakio Garretti taitanee olla pienin mitä minä suosittelen.
Omani EVO ll -versiota kokkeillaan alakuun mm. Schwitzer s2a:lla, parilla kuulerilla koe mielessä ja 3,5"Downpipellä. Mutta vielä hetkeen ei ole kerrottavaa tästä moottorista. Ruoste, korityöt
IsoIvanin Holsetti pelas kohtuullisesti vaikka karvan verran vanahahtava onki.
Jos multa kysyttäs, niiin sanosin että om617 Turbollisen vakio Garretti taitanee olla pienin mitä minä suosittelen.
Omani EVO ll -versiota kokkeillaan alakuun mm. Schwitzer s2a:lla, parilla kuulerilla koe mielessä ja 3,5"Downpipellä. Mutta vielä hetkeen ei ole kerrottavaa tästä moottorista. Ruoste, korityöt
IsoIvanin Holsetti pelas kohtuullisesti vaikka karvan verran vanahahtava onki.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
vähän ooteeta mut mihin mopoon alkoi heti kiinnostaanJP75 kirjoitti:
Tollasen kun laitat niin ei ole ainakaan liian iso .. kakspyöräseen ois tarkoitus sovittaa tuota.
Kyllä mun mielestä toi vnt ahdin ois tosi hyvä.. voit säätää siivet ihan mihin haluat jos ei jaksa ohjausta rakentaa.
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
1.2bar kun polkasi kaasun pohjaan siitä se sitten tasoittui 0.7-0.8bar. Hukkaporttia oli bleedattu... ilman sitä 0.5bar. ahtoja sillon ilmeni vielä pientä savutusta yläkierroksilla niin lisäsin ahtoja. Esimerkeistä: kaverini on ajanut kaksi vuotta ihan normaalia jokapäiväistä ajoa ja viikonloppuajelua kokoonpanolla:
Jokin amerikan poikien valuurautapakosarja aivan omituinen!, garretin To4 ja vakiopumppua ruuvattu. 1bar ahdoilla on hyvin pelannut, sinäänsä ihme kun ei ole välijäähdytintä ja ajon jälkeen menee koittamaan ahtoputkea polttaa siinä näppinsä...
Itselläni oli kesän kuumimpina päivinä lämpöongelmia ennen välijäähdytintä, silloin ratkaisin 280bensan viskolukitulla ropellilla. ja sillee
Jokin amerikan poikien valuurautapakosarja aivan omituinen!, garretin To4 ja vakiopumppua ruuvattu. 1bar ahdoilla on hyvin pelannut, sinäänsä ihme kun ei ole välijäähdytintä ja ajon jälkeen menee koittamaan ahtoputkea polttaa siinä näppinsä...
Itselläni oli kesän kuumimpina päivinä lämpöongelmia ennen välijäähdytintä, silloin ratkaisin 280bensan viskolukitulla ropellilla. ja sillee