280E alipaineletkuista

Vastaa Viestiin
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

280E alipaineletkuista

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Tuossa kesärenkaita vaihdellessa vm. 82 280E meseen tutkin samalla hiukan muitakin paikkoja. Huomasin pari omituista juttua ruiskun alipaineletkuissa, joihin emme kaverin kanssa keksineet oikein loogisia selityksiä.

1. bensapaineensäätimestä lähtevä letku haarautuu kahteen osaan josta toinen on tulpattu pultilla?

Kuva

Eli tällä hetkellä letku menee vain huohottimelle? mitäs järkeä siinä on? :shock: olen käsittänyt että tämän paineensäätimen pitäisi olla imusarjan alipaineella toimiva.. tai ainakin muissa autoissa on ollut :|

2. Ohjauspaineensäätimelle (Warm Up Regulator) menee alipaineletku, mutta se on kytketty mielestäni eri paikkaan kuin mitä netin kuvista näin. Siinä on paikat kahdelle bensaletkulle, kahdelle alipaineletkulle? ja yhdelle sähköjohdolle. Toinen näistä alipainepaikoista on tyhjänä. Kuuluisiko siinä olla jokin letku vai onko se vain jätetty tyhjäksi?

Kuva

Kuva

Muuten en epäilisi näitä kohtia yhtään, mutta tiedän että tässä autossa oli 80 luvulla ruiskuvika ja sitä käytettiin huollossa veholla (ei viety enää sen jälkeen :lol:) ja myöskin jollain tyypillä joka ei ilmesesti tiennyt näistä yhtään mitään, mutta velotti silti 5000mk :x

Niin ja veholla ilmeisesti ovat jo kerran vaihtaneet tuon ohjauspaineensäätimen. Ja kun se ei auttanut vikaan ottivat lekan käteen ja hakkasivat määräjakajaa niin että siinä näkyy vieläkin jäljet :evil:

Onko mersussa siis jotenkin käänteinen systeemi muihin autoihin verrattuna? Ja mikä on tuon bensapaineensäätimen virka jos ei se saa kerta alipainetta?

Autossa on ollut katsastuksessa ongelmia päästöissä, joten epäilin että tässä voisi olla vika, soppaakin syö aika reilusti ja tyhjäkäynti ei kuulosta korvaani hirveän hyvältä. Pistän vaikka videon myöhemmin niin saatte kuulostella sävelkorvalla onko tuo terve :roll:

Jos joku näistä tietäisi tai löytyisi joku kaaviokuva mistä voisi alkuperäisen systeemin nähdä olisin kiitollinen! :D

Tässä vielä kuva tuosta säätimestä
Kuva

Toisesta takaiskarista oli se yläpään suojus murskana. Ajateltiin vaihtaa kaikki saman tien kun niillä on jo ikää 27v. Isän mukaan niitä ei kait tarvitse vaihtaa ennenkuin hajoavat 8) Onko suosituksia iskareiksi? Ajattelin nuo KL:n bilsteinit tilata mitkä on tarkoitettu 300D:lle. Eiköhän ne kävisi tuohonkin autoon vai mitä veikkaatte? Jos on parempia ehdotuksia niin kertokaas.
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuosta pensanpaineen säätimestä pitäs mennä venttiili kopan ja ilmanputsarin väliseen letkuun muovi putki :roll:
ohjauspaineen venttiilissä sähköliittimen vieressä oleva putken nysään kuuluu vain kuminen lyhyt letkun mutka
Kuva
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Kiitokset! :beerhug:

Eli järjestelmä oli sittenkin oikein kytketty :lol:

Tulee vain ihminen vainoharhaiseksi kun näkee irrallisia letkuja jne.
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”