Moottori sammui kesken ajon, mikä meni rikki?

Vastaa Viestiin
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Moottori sammui kesken ajon, mikä meni rikki?

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

Noniin. Olinpas ajelemassa vanhalla W123:lla (220D, vm -78 ) ja yllättäen öljynpaineet laskivat nollaan moottoritiellä, vauhtia n. 100 km/h. Luulin että anturin johto lähti vain irti ku sitä aiemmin päivällä liikuttelin ja meinasinki sitä kaupan parkkipaikalla vähän liikutella että jos mittari alkais toimimaan. Sinne asti en päässy ku parin kilometrin päässä meno alkoi hiipumaan ja ku polkasin kytkimen pohjaan ni sammu koko moottori mustan savupilven säestämänä. :shock:

Mikähän tuohon tuli, lämmöt nousi vähän yli 90 asteeseen ku rullasin tien sivuun. Nesteitten seassa ei ollu öljyä, mittatikunki mukaan oli puolessa välissä pinta. Öljyntäyttökorkin ku otti pois ni harmaata savua(?) vaan lykkäs pihalle. Öljyä se on aina pikkusen valuttanu moottorin kylkeen, samaten ehkä polttoainetta, mutta mitään lammikkoa ei jääny tiehen.

Pienen hinausreissun jälkeen tuossa kotopihassa koitin käyntiin moottoria, niin kuului venttiileistä "kalkatusta", samanlaista ku kylmänä käynnistettäessä, ja mustaa savua tuli pakoputkesta. :cry:

Voisko olla kannentiiviste menny tai sitte öljypumppu? Mistähän tuota vikaa lähtis ettimään...

Auto on ollu tallissa seisomassa melkeenpä sen 7 vuotta viime kesään asti, jolloin korjailin ja katastin sen elokuussa. Moottorillaki on ajettu vasta 290 000 (ollu eläkeläismummolla kauppakassina).
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Onko jakopäänketju edelleen ehjä, ettei öljypumpun käyttöakselin hea olisi lopussa > öljypumppu ei pyöri.....raks :twisted:

Edit.

Tervetuloa vain foorumille 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

Juu kiitosta, pitäny jo pitemmän aikaa liittyä tänne voorumille 8)

Niin, onkos se ketju helppo homma tarkistaa tuossa parkkipaikalla ite? ens viikolla vien kumminki korjattavaks, mutta tekis mieli varmistaa tuoki vaihtoehto :|

Kumma ettei mitään ääntä kuulunu, alko vaan hyytymään. Tyttöystävä kyllä sano kuulleensa jonku epämääräsen äänen sieltä. Taisin olla ite vaan niin shokissa ku vanhuksesta loppu kulku etten mitään tajunnu enää :)
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Öljntäyttö korkiasta taskulampun kans kurkkimalla pitäs ketju näkkyillä. :)
Surullista kuultavaa ku vanahus nuin sairastuu. :(
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

juu, pitääpä huomena tutkia vähän sitä... :|
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Onko paha venttiilikoppa käyttää pois niin näkee jo jotain :roll: :roll: Onhan se parilla pultilla kiinni.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

johtaja300 kirjoitti:Onko paha venttiilikoppa käyttää pois niin näkee jo jotain :roll: :roll: Onhan se parilla pultilla kiinni.
4kpl muttereita plus kaasuvipujen härpäkkeet! :ope:

Arkkipappa ei oo joutunu vielä aukomaan konhetta niin montaa kertaa että ois huomannu että kuin vikkelästi se lähtee! :lol: Toisin ku me joilla kiertokangetki vinoos. :oops:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Sinne painemittarille menee öljyputki koneesta eli se on mekaaninen. Mitähän liitintä liet liikutellut?
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

Jiitek kirjoitti:Sinne painemittarille menee öljyputki koneesta eli se on mekaaninen. Mitähän liitintä liet liikutellut?


joo niinpähän onki, mitä lie johtoa oon sitte liikutellu. mutta joo, kattelin tuossa öljyntäyttöaukosta sitä ketjua samalla ku autoa vähän startattiin (meinas muuten lähteä käyntiin ilman hehkutusta, ei se ihan kuollu moottori oo :D) ja hyvin se sielä rullas. ehjältä näytti. sitä venttiilikoppaa en avannu ku ei ollu työkaluja. vähän epäilyttäs nyt tosiaan se öljypumppu vain.. noh, viimestään torstaina sen pitäs saaha halliin ja tarkempaan syyniin. sitte oon taas vähän viisaampi.

Asiasta kolmanteen, jos näyttää olevan joku suurempi vika, niin mitenhän hankala ois vaihtaa koko moottori samalla? kotona olis 79 -vuosimallin 200 D:n raato... varmaan sopii heittämällä kone siitä? Ohjaustehostinta siinä ei oo, mutta ei senkään pistäminen vissiin älytön homma olis... :roll: tosin sillä on ajettu jo 600 tuhatta jos oikein muistan, että se nyt vähän mietityttää.
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

600 tuhatta on semmonen sisään ajettu, jos vähänkään on huollettu :lol:
Itsellä tuli 700th täyteen, nyt siirryttiin synteettisiin öljyihin :!:
Tusbyn Teräs & Tuning
Punkki-Junkkari
Erehtyminen on inhimillistä, mutta todellisen sekasorron luomiseen tarvitaan tietokone. - Paul Ehrlich
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

Iso-Jukka kirjoitti:600 tuhatta on semmonen sisään ajettu, jos vähänkään on huollettu :lol:
Itsellä tuli 700th täyteen, nyt siirryttiin synteettisiin öljyihin :!:
no joo, onhan niillä miljoonaki ajettu :lol: loppuu tuon auton pellit kesken ennenku miljoonaa saa täyteen
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

arkkipappa kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:Sinne painemittarille menee öljyputki koneesta eli se on mekaaninen. Mitähän liitintä liet liikutellut?


joo niinpähän onki, mitä lie johtoa oon sitte liikutellu. mutta joo, kattelin tuossa öljyntäyttöaukosta sitä ketjua samalla ku autoa vähän startattiin (meinas muuten lähteä käyntiin ilman hehkutusta, ei se ihan kuollu moottori oo :D) ja hyvin se sielä rullas. ehjältä näytti. sitä venttiilikoppaa en avannu ku ei ollu työkaluja. vähän epäilyttäs nyt tosiaan se öljypumppu vain.. noh, viimestään torstaina sen pitäs saaha halliin ja tarkempaan syyniin. sitte oon taas vähän viisaampi.

Asiasta kolmanteen, jos näyttää olevan joku suurempi vika, niin mitenhän hankala ois vaihtaa koko moottori samalla? kotona olis 79 -vuosimallin 200 D:n raato... varmaan sopii heittämällä kone siitä? Ohjaustehostinta siinä ei oo, mutta ei senkään pistäminen vissiin älytön homma olis... :roll: tosin sillä on ajettu jo 600 tuhatta jos oikein muistan, että se nyt vähän mietityttää.
Miten mahtaa olla tehostimettomissa autoissa vaan koneessa paikkaa pumpulle, ja sopiiko sit tehostimellisen remmit kulkemaan ilman-olleen koneessa ja... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

niih, en sitte tiiä niistä. aattelis vaan ettei niissä kovin suurta eroa ole...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kylläp äse kone on varmaan entinen jos ajoit sillä ilman öljynpaineita.

kone sammuu siksi kun laakerit leikkaa kiinni.
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

noniin. moottorinvaihdon puolelle aloin kallistumaan, taitaa olla paras ratkaisu. lueskelin että pitäs nousta vaihelaatikon kans helposti. samalla pitää vaihdella muitaki osia, moottorin kumityynyt, kardaanin laakeri, jne..

eiköhän tuosta vielä ehjä auto tule taas. edellistä laiskempi vaan :)
Saku
Viestit: 33
Liittynyt: 10.10.2007 13:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Saku »

Kannattaa varmaan vilkasta mikä siitä vanhasta koneesta hajos. Ihteä jäis ainaki vaivaamaan että mikä sisäänajetulle koneelle iski :roll:
Avatar
arkkipappa
Viestit: 12
Liittynyt: 25.1.2008 16:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arkkipappa »

jeps, 200 d:n kone sopi heittämällä 220:sen paikalle. ohjaustehostimellekki oli pultinpaikat valmiina, aika simppeli homma oli vaihtaa. käytännössä ihan samanlaisia oli molemmat moottorit. tosin ilman nosturia kardaanin ym. irrotus oli aika hidasta ku joutu auton alla makoilemaan :?

ens viikonloppuna viimeset osat kiinni ja auto takas liikenteeseen 8)
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Lucky-Dog kirjoitti: ettei öljypumpun käyttöakselin hea olisi lopussa > öljypumppu ei pyöri.....raks :twisted:

Edit.

Tervetuloa vain foorumille 8)
varmaan jo tilanne ohi,mutta itse kallistuisin onnellisen koiran kannalle..
pikarin alapään hela kulunu niin paljon että oljypumpun käyttö-akseli on noussu irti käytettävältä akselilta ja yhtyisin myös mika.t:N kommenttiin..
matta123
Viestit: 18
Liittynyt: 23.10.2007 21:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matta123 »

arkkipappa kirjoitti:
Iso-Jukka kirjoitti:600 tuhatta on semmonen sisään ajettu, jos vähänkään on huollettu :lol:
Itsellä tuli 700th täyteen, nyt siirryttiin synteettisiin öljyihin :!:
no joo, onhan niillä miljoonaki ajettu :lol: loppuu tuon auton pellit kesken ennenku miljoonaa saa täyteen
Miljoona, ja vähän hemmetisti enemmän. 8)

Vanhaa Tekniikan Maailmaa lainatakseni(11/06) Oululainen 6D limousine 250D on päässyt tehtaan Mileage Millionares -kerhoon. Ajokilometrit 1 650 000. Eli tavoittena päästä Mersulla yli 1 000 000 km. Kreikkalainen 1976 200D taksi vetässyt kunnioitettavat 4 600 000 mittariin.

Pitää olla varmaan aika kattava huoltohistoria, että nämä mittarin näyttämät kilometrit voidaan todeta oikeiksi. Suomessa pelkästään luulisi olevan kymmeniä autoja jotka tuonne kerhoon kelpaisivat. Tosin haluavat lunastaa auton, kun kyseessä on museo. Kaikki vaan ei kelpaa edustamaan johtotähteä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”