Näin pakkasten saapuessa huomasin, että 240d:n (wanha) lohkolämmitin on sanonut sopimuksensa irti... Ei "sihise, porise" tai kuluta virtaa siis.
Mites tuota olisi viisainta lähteä korjaamaan tahi vaihtamaan?
Sen verran tässä edittiä että kyseessä on tällainen "2 putkea lohkosta sisään" -tyylinen laitos motin kyljessä alhaalla takana. Ja ilmeisesti se olisi jotain kierrettävää sorttia, kerran se putki-pistoke -systeemi vähän kääntyy. Millä sen saisi vemputettua ulos tarkastelua varten?
OM616:n lohkolämmittimen korjuu
Miun vehkeessä oli (edellisen omistajan) aikana kanssa lohkolämppäri irtisanonut itsensä. Se oli vaan jätetty kylmästi paikoilleen ja pätkäisty johdot poikki. Uusi oli sitten vaan asennettu seuraavasta paikasta sisään. Merkkikin oli vaihtunut Calixiksi. Liekö ollut helpommin saatavilla / halvempi.
Ehkä helpoiten näin. Ei ainakaan tule ongelmia nestevuotojen kanssa. Mittaa / mittauta toki vanha ensin, ettei vika ole johdossa / pistokkeessa. Sitten vaan raksii turhat vermeet pois ja asennuttaa uuden.
Ehkä helpoiten näin. Ei ainakaan tule ongelmia nestevuotojen kanssa. Mittaa / mittauta toki vanha ensin, ettei vika ole johdossa / pistokkeessa. Sitten vaan raksii turhat vermeet pois ja asennuttaa uuden.
Niin joo, laitetaas tähänki ketjuun yhteenveto & lopetus
Alunperin lohkolämmitin oli mennyt rikki, kun lämmitys oli päällä eikä moottorissa ollutkaan tarpeeksi nesteitä sisällä. Lämmittimen vastus oli siis sulanut ja tehnyt oikusolun (tai jotain). Oma moka, myönnän.
Joskus taannoin korjaamo sitten vaihtoi lohkolämmittimen. Vastukset ovat ymmärtääkseni aika kertakäyttökamaa - eli kun vanha menee rikki, vaihdetaan uusi. Ainut asia mitä lämmitintä kaupasta haettaessa tulee muistaa on, että ottaa vaikka johdon mukaan niin tietävät antaa samanmerkkisen tilalle - eipähän tarvitse sitten uusia koko johtohässäkkää kerralla.
Itse vaihto-operaatio meneekin sitten käsittääkseni "vanha irroita - uusi asenna" -meiningillä
Alunperin lohkolämmitin oli mennyt rikki, kun lämmitys oli päällä eikä moottorissa ollutkaan tarpeeksi nesteitä sisällä. Lämmittimen vastus oli siis sulanut ja tehnyt oikusolun (tai jotain). Oma moka, myönnän.
Joskus taannoin korjaamo sitten vaihtoi lohkolämmittimen. Vastukset ovat ymmärtääkseni aika kertakäyttökamaa - eli kun vanha menee rikki, vaihdetaan uusi. Ainut asia mitä lämmitintä kaupasta haettaessa tulee muistaa on, että ottaa vaikka johdon mukaan niin tietävät antaa samanmerkkisen tilalle - eipähän tarvitse sitten uusia koko johtohässäkkää kerralla.
Itse vaihto-operaatio meneekin sitten käsittääkseni "vanha irroita - uusi asenna" -meiningillä
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ja ainakin Defalla on se lohkoon kierrettävä holkki ja vastukset sisältävä keskiosa irroitettavissa toisistaan, josko monesti on helpompi irroittaa ja vaihtaa pelkkä vastusosa. Eli C-sokka irti ja pelkkä uusi vastus O-renkaineen vaihtaen, sokka takasin ja uudet litkut sisään. Se kierreholkki voi olla happamoitunut juntturaan vuosimiljoonien aikana ja tarvitsee isomman kiintoavaimen kuin mitä kerrostaloasujan siivouskomerosta löytyy.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.