Lämmöt korkeella

Vastaa Viestiin
Avatar
Oswald
Viestit: 38
Liittynyt: 27.2.2007 12:31
Paikkakunta: Pirkanmaa

Lämmöt korkeella

Viesti Kirjoittaja Oswald »

Vai onko sittenkään. Aattelin vähän kysellä, kun on mietityttänyt mitä tekis. Tossa vehkeessä on lämpömittari pyörinyt vähän siinä kahdeksankympin päällä normaalisti. No nyt lämpiämisvaiheessa alko toi mittari heilua, onko se nyt "satasenviiva", niin sen viivan päällä. Jossainvaiheessa se kyllä rauhoittui, kun termari aukesi ja lämmöt tasaantui.

No aattelin, että termari jumittaa ja hain uuden termarin, sen matalampilämpöisen, asteita en muista. No lopputulos meni vielä huonompaan. Normaali käyntilämpötila heiluu siinä satkunviivanpäällä ja lämpiämisvaiheessa heittelee 120 korvilla. Meinaa mennä hermot, kun kattelee koko ajan lämppäriä. Saattaa siinä lämpömittarissakin olla jotain häikkää, kun sitä koputtelee, niin se vähän rauhoittuu, mutta kyllä se selkeästi toimiikin.

Aattelin kysellä vinkkejä, mitä tekisin?

Lämpömittarin anturia en ole löytänyt. Missä hemmetissä se on?
Onko mun paikallisesta liikkeestä ostama ranskalainen tarvike- "laatutermari" sopimaton tohon koneeseen. Kun en raaskisi hakea Viialasta varmasti toimivaakaan?

En usko maadoitusongelmiinkaan, kun se mittarin näyttö muuttui termarinvaihdossa. Ja naftamittari näyttää oikein? Mutta miksi se heiluu termarin avautuvisvaiheessa?


Nesteitä ei häivy koneesta, mun mielestä se ei ole vielä keittänytkään, eikä se aja painetta syyläriin (kansivika).

No nyt meen vaihtaan sen vanhan termarin takaisin, pähkäillään asiaa.

Niin toi vehe on ihan perus 200d jostain 83 vuodelta tai sinnepäin.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko sun termari merkkiä motorad?Jos on niin heitä se pois ja laita vehon termari tilalle niin alkaa toimiin.Lämpömittarin johto on voinut jostain kohti hiertyä puhki tai liitoksissa on konehuoneen puolella kosketus häiriöitä ja mittarin heiluminen voi johtua siitä.Myös huono moottorin maadoitus aiheuttaa häiriöitä mittarin toimintaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Oswald
Viestit: 38
Liittynyt: 27.2.2007 12:31
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Oswald »

Homma etenee. Sain eilen vaihdettua sen takaisin sen termarin, joka on olllut siellä ties kuinka kauan. Se oli joku Wahler saksasta tai jotain sinnepäin. Tän uuden termarin merkkiä en muista, tarttee tarkistaa, mutta se oli ainaki ranskalainen.

Kattelin, että tää vanha termari on 80 asteen, uusi 87. Milläs te ajelette ja milläs kohdilla toi mittarin viisari on? Sain sen laskeen sinne vähän kasikympin päälle.

Mutta se viisarin heiluminen tossa lämpiämisvaiheessa on vielä aika mysteeri. Toi koneen "maarutusten" tutkiminen oli ihan hyvä vinkki. Mittaristoa en taida lähteä avaamaan, kun kerrankin toi nopeusmittari toimii, oli aika vaijerisohlausta senkin kanssa.

Tai sitten hommais uuden anturin ja kokeilis, mutta mahtaako olla vika siinäkään. Anturin johtoliitoksen tutkin, ei auttanut.

Toi kuumempi termari vois olla ihan hyvä talvella. Kun viittis vaan vaihtaa pari kertaa vuodessa. Tosimieshän heittää tietysti koko termarin jorpakkoon kesäksi ja pelkät vetet kiertoon ja unohtaa koko jutun. Ja ekoilla pakkasilla on autoilu sitten mukavaa... 8)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Se lämpötila-anturi kannattaa joka tapauksessa tarkastaa. Osa ei ole kovinkaan tyyris, muistaakseni kaksinapainen maksaa 17 ekkua ja kolminapainen 20.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Meihemi
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2006 0:24
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Onko termostaatti varmsti oikeinpäin ja onko jähyttäjä kuinka lutussa? Mulla itellä tahtoi nostella lämpöjä vaihoin uuden termarin 80 asteisen veholta ja samalla vaihdoin uuden ,käytetyn, mutta paremman jäähdyttäjän kun entinen oli niin lutussa että ei läpi meinannu nähdä.
Avatar
Oswald
Viestit: 38
Liittynyt: 27.2.2007 12:31
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Oswald »

Joo, jäähdyttäjä ei ole lutussa. Ulkoilutin ko. vehjettä motarilla pitkät pätkät, eikä lämmöt nousseet. Laitoin kaamean maadoitusjohdon akun maatosta koneeen runkoon. Samalla vääntelin liitoksia ja annoin niille crc:tä. Kyllä se mittari vieläkin on levoton lämpiämisvaiheessa, muttei se eilen ainakaan ihan 120 heilunut. Sitten kun kone lämpiää, se pysyy likimain oikeana.

Eilen ostin termariin uuden tiivisteen, se ei meinaan kestä enää yhtään avaamista. Jos vaikka vaihtais sen kuumemman talveksi. Anturia ei löytynyt, joten se jää vaihtamatta. Se on muuten yksinapainen ja siinä hehkujen välissä. Hain sitä pitkään, luulin ekaksi, että se on joku hehkun lämpöanturi, vielä kun menee piuhat samaa johtonippua pitkin. Muttei taida hehkurele sentään niin hieno olla, että haistelis koneen lämpöjä... Aattelin, että laitan vielä yleismittarin kiinni anturiin ja mittailen vielä vähän. Sitten joskus. Mittari on varmassa jemmapiilossa, eikä suostunut eilen näyttäytyyn.

Taidampa vähän lomailla ja sitten keskittyä seuraavaan projektiin, meinaan katsastukseen. Saas nähdä mitä kiltti katsastussetä vielä löytääkään...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”