Täys koneremontti 300D(video lisätty)

Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on OM617:n perässä M110:n vauhtipyörä. ei tärrää ollenkaan. Eli ei tarvi olla kampiakselin kans yhteensopiva/oikeassa asennossa. Voin tarkistaa osanumeron huomenissa.

Tutulla samanlaisessa koneessa joku mikä lie vauhtipyörä... Tärisee ihan älyttömästi... Ihme ettei ole hajonnut. :shock:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin mä ajattelin kans kun eihän autotehtaat eri akseleita tee automaatille ja manuaalille erikseen eikä varmaan turbiinia tasapainoteta akselin kans yhtäaikaa.Vai mitä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä ne kaikki osat on tasapainotettu erikseen, joten niitä voi vapaasti vaihdella.

Koneistamossa homma tehdään yleensä siten, että ensin pistetään kampiakseli tasapainoon. Sitten akseliin pultataan vauhtipyörä ja paketti tasapainotetaan ottamalla ainetta vauhtipyörästä. Sitten pistetään hihnapyörä paikalleen ja taas pistetään pakettti tasapainoon porailemalla koloja hihnapyörään. Näin jokainen osa saadaan jo itsessään tasapainoiseksi. Jos tuollaisen homman haluaa teettää, niin se maksaa tingittynä noin 100€. Mitään tarvetta sille ei pitäisi olla paitsi jos vauhtipyörää on kevennetty tms. Viritettyjä moottoreita tehdessä monet eivät luota tehtaan tasapainotukseen, vaan tasapainotuttavat osat uudelleen.

Eikös vauhtipyörä mene paikalleen vain yhdessä asennossa. w124:ssa on ainakin vauhtipyörälle kohdistustappi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123:sen vauhtipyörän saa paikoilleen missä asennossa tahansa mutta akselissa on kohdistusmerkit. itse pyörästä en pikaisella tarkastelulla ole vielä vastaavaa merkkiä löytänyt no pitänee katsoa tarkemmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kävin tänään työpaikalla kasailemassa konetta ja koiranpaskatiiviste,kampiakseli,jakoketju,ja ketjupyörän sain tänään kasailtua paikoilleen.Kaikki laakeri pukit ja lohkon öljykanavat puhdistin todella huolellisesti paineilmalla ja jarrujenpuhdistus myrkyllä.Lohkon maalasin alkuviikosta mustalla miranolilla kyllä muuten tuli komea 8) Uudet männät asensin kiertokankiin keskiviikkona samalla kun katoin myytin murtajia.Mulla oli tapit pakastimessa yön yli niin että sais ne helpommin paikoilleen kaks ekaa menikin hyvin mutta kaks seuraavaa jäi puolitiehen.No ei siinä mitään järkeilin että tappihan on liukuva käyntilämpötilassaan vein sitten männät saunaan ja hyvin luiskahti paikoilleen ei tarvinnut olla kuin n10min lauteilla niin heti helpotti.Viimeinen tappi menikin jo todella helposti koska tappi oli pakastimessa ja mäntä saunassa.Saa nähä sitte kun koneen saa paikoilleen että pitääkö tuo koiranpaskatiiviste.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

jari_w123 kirjoitti:Viimeinen tappi menikin jo todella helposti koska tappi oli pakastimessa ja mäntä saunassa.Saa nähä sitte kun koneen saa paikoilleen että pitääkö tuo koiranpaskatiiviste.
Emäntäs on tosiaan myötämielinen mersuharrastukselle, vaikka makskalla ajaaki :D
Jos meillä kuskais koneenosia kyökkiin ja saunaan, seurais :shout: :justiina: :director: :firing: :hurt: :kutpai:

Siinä koivuhaan romu 123:sessa oli muuten ne kromatut takavalonaluslistat, ajoin tänään ohi, ja tarttu silmään
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitääpä käydä kahtelemassa sitä koivuhaan 123:sta jos vaikka sattuis löytymään.Kyllä muijan täytyykin olla myötämielinen tätä harrastusta kohtaan Muuten loppuu mazdan korjaus ja huolto siihen :) Ajattelin ensin laittaa männät rohkeasti uuniin mutta en sitten kehdannut kuitenkaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saunaan sentään uskaltaa koneen osia viedä, mutta tiedämpä yhden harrastajan, joka pesi automaattilaatikon osia astianpesukoneessa. Se on miesten hommaa se :!: Voisipa sitä pitää jonkinlaisena tosimiehen testinä. :lol:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Perttu K kirjoitti:Lähes kaikki tärkeä onkin jo mainittu. Noilla eväillä löytyy varmasti moottoriin oikea sävel.

Minkalaiset suuttimet sitten ostatkin, niin osta laatumerkkiä. Suuttimen valmistajalla on vaikutusta aika paljon suuttimen ominaisuuksiin.
Saakohan muita kuin Intiassa valmistettuja kärkiä suuttimiin?

Jos oikein nätisti käyvän koneen haluais varsinkin tuosta vanhemmasta, kannattais kone tasapainottaa liikkuvilta osiltaan. (männät, kiertokanget, kampiakseli, vauhtipyörä, värinänvaimennin)

Joku mulle kertoi kun oli tasapainottanut et nuo vanhemmat ei ole kovinkaan kummoisesti tehtaalla tasapainotettu.
Viimeksi muokannut Petri K, 02.4.2006 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Löytyhän se Petrikin tänne :!: Terve tuloa vaan :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mikko K kirjoitti:Löytyhän se Petrikin tänne :!: Terve tuloa vaan :!:
Kiitos! Olen tätäkin seuraillu silloin tällöin.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Boschilta ei taida saada kuin intialaisia. Bosion-kärjet on kuulema edelleen laadukas.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onneks korjaamolla on osienpesukone kun ei ole tuota astianpesukonetta tosin voi olla ettei mersun osilla olis mitään asiaa sinne tiskikoneeseen siihen ei kyllä muija suostuis en kyllä muutenkaan kehtais osia sinne laittaa.Harmi muuten kun tässä oli melkein vastapäätä pieni lähikauppa siellä olis voinu käydä puntaroimassa männät ja kiertokanget mutta se kauppa loppui.Mitäkähän muuten jossain marketissa tuumattais jos siellä olis käyny punnitsemassa mäntiä?Tuo mun nykyinen kone on melkolailla hyvin tasapainossa mutta männänhelmat on vaan alkanu kilometrien myötä pitämään melkoista kolinaa erityisesti puolilämpimänä samoin epäsäännölinen "napsahtelu" on alkanut Mutta värinät on melko hyvin kurissa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Eiköhän semmosia pieniä vaakoja saa 5e halpakaupoista...tosin laatu ei ole kovin hyvä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

ripe kirjoitti:Eiköhän semmosia pieniä vaakoja saa 5e halpakaupoista...tosin laatu ei ole kovin hyvä.
Selevitin viime talavena alihankintana Kaapolle kaljamahan ominaispainoa, vaakaa tarvittiin. Kaupasta löytyy hyviä ja tarkkoja talousvaakoja 20-30e hintaan. :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

No niin tässä olis muutama kuva tuosta koneesta toivottavasti ne toimii.http://s59.photobucket.com/albums/g315/jari_w123/
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Perhana loggautumista vaatii :evil: :?:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Olen myös kiinnostunut kuvista, koska oma projekti käynnistynee piakkoin. :D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Dodii!! :wink:
Nätin näköstä jälkeä!
Paljonkohan tuo om617 mahtaa painaa?
Viimeksi muokannut Sami R, 02.4.2006 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

e

Viesti Kirjoittaja luokyio »

jari_w123 kirjoitti:No niin tässä olis muutama kuva tuosta koneesta toivottavasti ne toimii.http://s59.photobucket.com/albums/g315/jari_w123/
Mene Account options -> Make public -> yes
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hyvä että kuvat alko toimimaan.Olisin vielä laittanu kuvia myös osaläjästä mutta niitä ei löytynyt enää mistään.Harmi kun ei ole vielä omaa kameraa joutuu aina muijan vanhemmilta lainaamaan.Täytyy ens kerralla laittaa niinkuin luokyio neuvo.Täytyy antaa muijalle kiitosta että laittoi nuo linkit tuohon kun en ite osaa :lol: kyllä tuommonen koneremontti onnistuu mutta tietokoneen käyttö on mulle kyllä todella vaikeaa.Mä käytän yhdensormen kirjoitus järjestelmääkin kun en muuten osaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuo paino asia askarruttaa itseänikin mutta sen verran tiedän että se on suoraan sanottuna aivan helvetin raskas.Minkähänlaista mitoitusta on w124 dieseleissä käytetty om617:kaan verrattuna?Tässä moottorissa on ainakin kampiakseli melko tukevan näköinen ja mm männäntappi 26mm paksu,venttiilin varret 9,9mm paksuja eli turvallisessa ylimitoituksessa on pysytty.Eipä tarvi ihmetellä miksi tehoa ei ole kuin 88hv vaikka on 3litranen kone mitoissa on yks syy siihen paino syö tehoa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Om603 turbo on kai painanut 215 kiloa ilman starttia.
617 painaa varmaan +50?? kiloa tuohon.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sami R:n arvaus voi olla aika lähellä todellista noin 260-270kg olis kiva kun löytyis jostain oikein fakta tietoa.Jos olis iso vaaka niin voisin kyllä punnita tuon koneen henkilövaaka ei taida oikein riittää eikös niissä oo maks 150kg.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Osissahan sen koneen voisi punnita pienelläkin puntarilla.
Mutta, ei löytynyt netistä tuota tietoa.
Paljon kuvia ja muuta kyllä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

-OM 602 painaa 195kg
-OM 603 painaa 215kg
Kumpikin turbo versioita , ilman starttia ja kummankin paino mitattu Holsetin HX-40 turbolla ja automaatin vetolevyllä :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vakuuttava projekti. Veikkaan että tuo kone pyörii vielä vuonna 2040:kin, kenties jossain veneessä. :D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Perttu K kirjoitti:Boschilta ei taida saada kuin intialaisia. Bosion-kärjet on kuulema edelleen laadukas.
http://www.kermatdi.com/servlet/the-Mer ... Categories nämä on ilmeisesti ihan tavallisia Bosion palikoita? Myyjiä varmaan löytyy lähempääkin.
Sami R kirjoitti:Paljonkohan tuo om617 mahtaa painaa?
http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights.html
Eipä löytynyt tuoltakaan painoa. OM615 painaa tuon mukaan 447 paunaa eli 203kg.
http://www.mercefreaken.com/modellene/123/123.htm
Tuon mukaan 200D on 60kg kevyempi kuin 300D. Siitä voi jotain painoeroa arvella moottoreillekin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Melitos kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Boschilta ei taida saada kuin intialaisia. Bosion-kärjet on kuulema edelleen laadukas.
http://www.kermatdi.com/servlet/the-Mer ... Categories nämä on ilmeisesti ihan tavallisia Bosion palikoita? Myyjiä varmaan löytyy lähempääkin.

Löytyy :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”