Täys koneremontti 300D(video lisätty)

Vastaa Viestiin
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

no johan on.. :D eli ootko nyt ajellut niillä "huonommilla" öljyillä että osat hioutuis?
Perkel* tuon aken toimintaa kun eivät saaneet sitä seisontahommaa nyt toteutettua, vissiin marraskuulla sitten olisi siirretty?
Tähdellisen parantola
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

tapio89 kirjoitti:no johan on.. :D eli ootko nyt ajellut niillä "huonommilla" öljyillä että osat hioutuis?
Perkel* tuon aken toimintaa kun eivät saaneet sitä seisontahommaa nyt toteutettua, vissiin marraskuulla sitten olisi siirretty?
Nyt just on ne huonommat öljyt sisällä ja sitä menee sitten niin perkeleesti.Onneks on autokorjaamolla töissä niin voi laskea asiakkaiden vanhat 30000km ajetut öljyt kannuun ja kaataa ne mersun koneeseen :lol: :lol: .Olis saanu kyllä muuttua se seisontalaki niin ois paljon helpompaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

pölläyttellöökö pahasti sinistä honkää?
ilmeisesti oot siinä jyväskyläntien varrella teollisuusalueella duunis kun muutaman kerran korjaamon pihalta ponkattu musta merc. 8)
Tähdellisen parantola
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä sitä sinistä pukkaa iokeen reilusti moottorijarrutuksen päätteeksi kun kiihdyttää.Ajossa ei savua juurikaan tule.Olen just siellä jyväskyläntien varrella töissä paikallisessa BMW korjaamossa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Oot ajanut ihan kymmeniä kilometrejä sillä tuppinurin? Taitaa olla niin että noille mersun vanhemmillekkin koneille pitää antaa sisäänajossa hönkää kunnolla....

Hitto kun tekis mieli melkein tulla kattomaan niin kovasti alkaa kiinnostaa että miten se käy ja savuaa :oops: :shock:

Edit: ainiin ja unohtui sanoa että lohkolämmitintähän ei ole "turhaan" käytetty viimetalvena jos on käyntiin lähtenyt ilmankin, kuka sitä nyt aamulla roikkia virittelis jos ei oo pakko :oops: :roll:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mihaline kirjoitti:Oot ajanut ihan kymmeniä kilometrejä sillä tuppinurin? Taitaa olla niin että noille mersun vanhemmillekkin koneille pitää antaa sisäänajossa hönkää kunnolla....

Hitto kun tekis mieli melkein tulla kattomaan niin kovasti alkaa kiinnostaa että miten se käy ja savuaa :oops: :shock:

Edit: ainiin ja unohtui sanoa että lohkolämmitintähän ei ole "turhaan" käytetty viimetalvena jos on käyntiin lähtenyt ilmankin, kuka sitä nyt aamulla roikkia virittelis jos ei oo pakko :oops: :roll:
Ei täällä kokkolan lähistöllä kovin kovaa voi ajaa kun jokapaikassa on niitä peltipoliiseja ja oikeitakin :? .Onneks on tiuha perävälitys niin ei tarvi kuitenkaan niin kovaa ajaa saman tuloksen saavuttamiseksi.Sen oon kans huomannu että mitä kovempaa ajaa niin sitä enemmän öljyä kuluu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Sitä mietin tässä kans että eikös sulla ollut lämpöongelmia sisäänajon aikana? Ettei olis pikkusen näpistäny kiinni joku pytty ja renkaat ottanu kipeetä? Viallinen painekorkki syylärissä ja kiehahtanut?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mihaline kirjoitti:Sitä mietin tässä kans että eikös sulla ollut lämpöongelmia sisäänajon aikana? Ettei olis pikkusen näpistäny kiinni joku pytty ja renkaat ottanu kipeetä? Viallinen painekorkki syylärissä ja kiehahtanut?
Mutta kyllä luulis huohottavan heti jos vähänkään leikkoo. Ja jarillahan ei huohota..?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu aluksi oli lämpöongelmia muttei mitään älyttömiä kuitenkaan.Kovemmassa maantieajossa lämmöt nousivat vähän päälle 90 asteen eli ei pitäisi vielä haitata.Lämpöongelmat johtuivat osittain tukkeutuneesta jäähdyttimen kennosta mutta pää syyllinen oli tarvike termostaatti joka ei ilmeisesti avautunut tarpeeksi kovemmassa ajossa.Öljynmenekki on kasvanut vielä entisestään,400km sitten lisäsin ylämerkkiin öljyä ja nyt on pinta laskenut jo alle puolenvälin eli jotain lähemmäks litra on mennyt jo.Taitaa mersun kone tykätä delvacista :lol: :lol: .Ens viikonloppuna kokeilen Forte pesua ja shellin dieselmoottori öljyä.Turhaa tuokin varmasti on mutta kokeillaan mitä tapahtuu.Pitäiskö vaihtaa vanha kone takaisin ja tehä remontti uudestaan :twisted: öljyä ei ainakaan sitten noin paljoa kuluis.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ensviikon torstaina tempasen kannen ylös mersun koneesta että näkee mitä siellä on tapahtunu.Saapa nähä mitä näkyy,savua tulee nyt heti ku jostain DX korollasta aikoinaan ja öljyä menee aivan älyttömiä määriä :lol: .Jos mäntiä joutuu irrottelemaan ja joutuuhan niitä tällä tuurilla niin joudun veholta tilaamaan uudet kiertokangen pultit koska vanhoja ei vissiin voi montaa kertaa kiristellä venymisen takia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ite kun vaihdoin mobilista tebikan shpd:hen niin oilinkulutus tippui huomattavasti, vaikka sama 10W30...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Paljonko sulla meni öljyä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Joko oot koittanu sitä shellin rimulaa? Sitä ainakin ihe laittasin mikäli pitäis valita shpd vs. rimula. Kahta mersun dieseliä on tuolla nyt voidettu ja hyvin pelaa...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Puristuspaineet ??---------------->uudet männänrenkaat+80 c* termostatti. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

cdi kirjoitti:Puristuspaineet ??---------------->uudet männänrenkaat+80 c* termostatti. :shock:
Paineita ei oo mitattu mutta tuntuisivat olevan kunnossa koska kone käynnistyy kylmänä todella hyvin ja käy heti kaikilla.Männänrenkaat on 16000km ajetut ja käyntilämmöt on noin 85astetta jatkuvasti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Menihän sitä varmaan melkeen litra tonnilla. Nykynen mylly ei samalla tapaa tebikankaa öljyjä ime, 2 litraa/7tkm ehkä lähellä, 10W30.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Samilla on vielä pientä öljynkulutusta.Mulla menee nyt 2l\1000km ja öljyä tulee oikeen raakana pakosarjan ja kannenvälistä ulos.Jotain siis täytyy tehä,öljylaadun vaihto ei minun uskoakseni toimi enään tuolla kulutuksella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuossa tapauksessa ei varmaankaan laadun vaihto enään paljoa jeesaa. Voihan sitä kokeilla kuitenkin. :?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Avataan nyt ja katotaan mitä on sattunut.Vanha mersun kone on helppo tapaus avattavaksi kun sitä vertaa esim bemarin vanos tai valvetronic koneisiin eli siinä mielessä tuo kannen irroitus ei mikään iso asia oo.Öljypohjankin saa konetta irroittamatta pois joten mäntiäkin pääsee kohtuullisesti tutkimaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, auki vaan - ei öljynkulutus tuosta enää itsekseen lopu.

Kovasti on pitänyt miettiä syitä moiseen ongelmaan tätä topikkia lueskellessa ... mahdollisuuksia on aiemmin mainitsemani liian karkea hoonaus tai männänrenkaita poikki / väärin paikallaan.
Tai soikeat sylinterit tms. ihmeellistä. :?

Ei ole tarkoitus epäillä Jarin asentajantaitoja, lähinnä mietin mitä virheitä itselleni olisi voinut konetta kasatessa tulla jotta öljynkulutus olisi noin suurta. :(
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Voikos ne männät olla väärät? Jossain mersun pakussahan oli tyyppivikana hurja öljyn kulutus. Korjausohje siihen oli, männät irti ja poralla öljyrenkaan uran pohjaan lisäreikiä. Oli juurikin tuon aikakauden vehkeitä. Voisiko olla, että männän valmistajalla olisi tullut juuri tuohon sopimattomat männät.

Itselläkin tulee mieleen soikeat pytyt tai väärin oleva öljyrengas. Tietysti sitten on vielä ventiilin ohjurit. Olen nykyisin oppinut olemaan luottamatta koneistamoihin. Liian monta kertaa on pitänyt korjailla niiden tekosia.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kaikki on täysin mahdollista mun tuurilla.Nyt kun kerran koneen avaan niin aloitan järjestelmällisesti tutkimaan ylhäältä alaspäin että mistä öljyn menekki johtuu.Ekaks kannen tarkastelua,sitten sylinterit ja niiden mittaus onko soikeutta,jos ei vieläkään löydy mitään niin sitten männät ylös, vitonen ensin koska sen asentamisessa oli ongelmia jolloin renkaat olisivat voineet vaurioitua.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kansi on nyt nostettu pöydälle ja sylintereissä näkyi pari pientä naarmua jokaisessa mutta ne ovat uskoakseni täysin merkityksettömiä.Kannessa sen sijaan olikin enemmän ihmettelemisen aihetta koska jokaisessa pakokanavassa oli öljyinen raita venttiilin ohjurin kohdalla ja eniten öljyä oli just vitospytyn kanavassa.Voisko kannesta olla ohjurit halki ja öljy päästä sitäkautta raakana pakokanavaan tai jotain muuta vastaavaa.Kaikki tietysti on mahdollista ja kansi lähtee nyt sen tehneelle koneistajalle tutkittavaksi.Oliskohan sylintereistä löytyneet naarmut tulleet kevyestä leikkautumisesta sisäänajon aikana tai epäpuhtaasta imuilmasta?Siinäpä taas ihmettelyn aihetta enemmän moottoreita purkaneille.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tässä muutama kuva kannen irrotuksesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kiitoksia Heavylle loistavista kuvista,cd levystä,ja muustakin avusta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Loistavat kuvat :rock: :halm: :rock:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Aivan mahtavat kuvat!! :beerhug:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

jari_w123 kirjoitti:Kiitoksia Heavylle loistavista kuvista,cd levystä,ja muustakin avusta.
Kiitos vaan sinnekin suuntaan! Oli taas mukavaa. Tulee hyvämieli, kun voi olla jotenkin avuksi :D
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Otin tänään venttiilit irti kannesta ja ohjurit tuntuivat olevan tiukasti paikoillaan.Öljyraita jokaisessa pakokanavassa kertoo kuitenkin siitä että öljyä on päässyt suoraan ilmeisesti ohjurinkumien kautta pakokanavaan ja miksei myös imukanavaan.Imukanavassa öljyraitaa ei näy koska siellä on aina kevyt öljyhuntu joka on tullut huohottimen kautta.Meinasin että otan pikkuöljypohjan pois ja nostan pari mäntää sen kautta ylös ja katon vielä ettei niissä ole vikaa.Sitten vaan alkuperäisillä ohjurinkumeilla kansi kasaan ja paikoilleen.Paljonkohan maksaa alkuperäinen yläpään tiivistesarja?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jari_w123 kirjoitti:Paljonkohan maksaa alkuperäinen yläpään tiivistesarja?
KL:ssä 82€ eli jos peilaa OM603:n hintaeroihin niin Veholla vois olla 116€ :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”